Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 312 571
  • 1 117

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Siis vieläkö etsitään? Luulin että (tämän vuoden) kesään mennessä oli tarkoitus lopetella. Lieneekö enää mitään järkeä noin sijoitusmielessä.

Koko ajan etsitään minimimiehityksellä. Tällä hetkellä on vain yksi laiva ja sää erittäin kehno. Periaatteessa luulisi tuollaisella miehistöllä olevan motivaatio huipussaan, mutta ehkä siellä nukkumaan mennessä hiljaa mietitään "vittu tää on turhaa."
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Joku asiantuntija oli kuulemma todennut, että löytynyt osa muistuttaa paljon juuri kadonneen Boeingin osaa... Toivottavasti asiantuntija tietää enemmän, kuin ruotsalainen sukellusvene-ekspertti, joka ensialkuun huuteli löydetyn veneen vaikuttavan aika tuoreelta hylyltä.
 

Morgoth

Jäsen
Eihän tuo ole lähelläkään etsintäaluetta vaan tuhansien kilometrien päässä siitä. Sinänsä hyvä löytö, jos se on se mitä toivotaan, mutta ei auta itse hylyn löytämisessä yhtään mitään.

Boeingin asiantuntijat ovat melko varmoja, että kyse olisi lennon MH370 "flaperon". Kunhan asiantuntijat saadaan paikan päälle niin luulisi tuon selviävän nopeasti. Harmi, että nuo merivirrat ovat kuljettaneet sitä romua kenties miten laajalle alueelle tahansa, joten tämän kappaleen läheltä ei välttämättä löydy lisää. Tosin eipä noista osista mitään ratkaisevaa luultavasti pysty päättelemään, vaikka niitä enemmänkin löytyisi. Kenties tämä kuitenkin motivoi jatkamaan etsintöjä ja jatkamaan rahoitusta. Etsintäalueella on vain talvi ja voimakkaita myrskyjä. Ilmeisesti etsintää suorittaa vain yksi laiva tällä hetkellä. Ainakin Immarsat-laskelmien "pohjoinen kaari" voidaan unohtaa, jos sitä mitenkään järkevänä mahdollisuutena kukaan koskaan pystyi edes pitämään. Olisihan se jo paljon tässä tapauksessa, että olisi konkreettinen todiste, että kone on syöksynyt mereen.
 

Morgoth

Jäsen
Löydetty osa on varmistumassa triplaseiskaan kuuluvaksi. Flaperonissa on koodi "657-BB", joka vastaa Boeingin huoltomanuaalissa samaa osaa. Muita vastaavia koneita ei ole kadonneenna, joten ensimmäinen todiste saatu.

Mahdollisesti myös yksi matkalaukku olisi ajautunut rantaan samalle alueelle josta tuo osa löydettiin. Mielenkiintoista nähdä löytyykö muutakin rojua.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Voi olla, ettei hylkyä löydetä, koskaan. Rohkea arvio, muttei ainakaan meidän elinaikana. Tässä onkin aihe vedolle, voisin kyllä itse optimistisena lyödä vetoa sen puolesta (vaikka 20€) että hylky löytyy.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Mahdollisesti myös yksi matkalaukku olisi ajautunut rantaan samalle alueelle josta tuo osa löydettiin. Mielenkiintoista nähdä löytyykö muutakin rojua.
Vähän oudolta tuntuu koko tuo matkalaukku-keissi. Ei ole kuulunut mitään virallista siitä koko päivänä, vaan oikeastaan ainoat "viralliset" lähteet on twitterkuva ja linfo.re.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Ylen uutisessa käytettiin termiä "osanen" löytyneestä kappaleesta. Miksi diminutiivi, jos ko. "osasta" tarvitaan neljä miestä kannattelemaan? Ja jos osa kerran on Boeing777-koneesta, niin mikä tässä on enää arvoitus? Onko noita upouusia koneita enemmänkin merien pohjassa?
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Aika pirskatin erinomainen laukku saa olla, että kelluu vuoden. Luulisi vetoketjuista sen verran vuotavan, että painuu pohjaan, kun sisältö kastuu ja täytyy vedellä.
Jos mä nyt olen oikein ymmärtänyt niin tuo olisi vain palanen laukusta jonka sisällä ei enää ole mitään. Hyvin sellainen kelluu tuolla meressä vaikka kuinka pitkään.
 

Morgoth

Jäsen
Vähän oudolta tuntuu koko tuo matkalaukku-keissi. Ei ole kuulunut mitään virallista siitä koko päivänä, vaan oikeastaan ainoat "viralliset" lähteet on twitterkuva ja linfo.re.

Tuossa laukussa on vielä sekin ongelma, että se voi olla aivan yhtä hyvin jostakin laivasta pudonnut ja jos siinä ei suoraan ole jotain viitteitä lentoon MH370 niin lienee mahdotonta selvittää mistä se on peräisin. Valtameressä kuitenkin kelluu kaikenlaista roskaa. Voisikohan tuosta löytyneestä osasta saada jotenkin selville millä vauhdilla lentokone on mahdollisesti iskeytynyt veteen tjms. ?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Ainakin minä saan sellaisen fiiliksen että linfo.re hakee nopeaa/paljon rahaa klikkauksilla. Sivusto todella halvan oloinen, twiitti mistä kaikki lähti sanoo muulle medialle että jos linkataan sivustolle, niin saa julkaista. Jos muutama miljoona ihmistä klikkaa muutaman vuorokauden aikana sivustolle, niin hienot rahat ovat tienanneet mainoksien kautta ennenkuin todetaan että laukulla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ylen uutisessa käytettiin termiä "osanen" löytyneestä kappaleesta. Miksi diminutiivi, jos ko. "osasta" tarvitaan neljä miestä kannattelemaan? Ja jos osa kerran on Boeing777-koneesta, niin mikä tässä on enää arvoitus? Onko noita upouusia koneita enemmänkin merien pohjassa?

Kyseinen "osanen" on kokonaisena noin kolmekymmentä metriä lyhyt ja en edes uskalla arvata kuinka monta miestä sen kannattelemiseen tarvittaisiin.

Tavallaan huvittavaa kuinka ei voida vain kertoa kuinka tämä on kadonneen koneen osanen, mutta ymmärtäähän sen. Epäonnistumiseen ei todellakaan ole varaa ja eihän se vahvistus enää muutamasta päivästä ole kiinni.

Se on taas vähemmän huvittavaa, kun kiinalaismies kertoi haastattelussa kuinka palan löytyminen ei mitenkään todista läheisten kuolemaa. Aina on mahdollista, että matkustajat jätettiin jonnekin ja kone on noussut uudelleen ilmaan. Uskonto ja lukutaidottomuus tuollaista sekoilua aiheuttaa. Kyseinen kaveri ei tule koskaan saamaan mielenrauhaa.

EDIT:

CNN:lla puhuttiin juuri, että eihän asiassa ole mitään epäselvää, mutta myös tiedotuspolitiikka pitää miettiä tarkkaan. Kenelle kerrotaan ja missä järjestyksessä. Saavatko omaiset tietää samaan aikaan median kanssa. Tai miten voitaisiin kertoa kaikille omaisille yhtä aikaa vai joillekin ensin ja sitten joillekin.
 
Viimeksi muokattu:

Morgoth

Jäsen
Se on taas vähemmän huvittavaa, kun kiinalaismies kertoi haastattelussa kuinka palan löytyminen ei mitenkään todista läheisten kuolemaa.

Onkohan median perusteella muodostunutta harhaa vain, mutta olen hieman ihmetellyt näitä omaisia alusta alkaen tai heidän reaktioitaan. Onko tuo joku kulttuurin liittyvä juttu? Ne vaikuttivat alusta alkaen poikeuksellisen voimakkailta ja nämä omaiset ovat oma lukunsa, jotka kieltävät todellisuuden. Kamala tapaus enkä sinällään halua vähätellä omaisten oikeutta suruun ja ilmaista sitä. Voiko se vaikuttaa niin paljon, että konetta ei ole löydetty. Tosin ei Malesiakaan mitenkään loisteliaasti ole tätä tutkintaa ole johtanut ja varsinkin alussa oli melkoista sähläystä tiedottamisen kanssa, joten juontaako katkeruus osittain jo sieltä juurensa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko 777 kaikissa osissa sarjanumero? Siitä voisi helposti tarkistaa mihin koneyksilöön löytynyt biitti kuuluu.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Kyseinen "osanen" on kokonaisena noin kolmekymmentä metriä lyhyt ja en edes uskalla arvata kuinka monta miestä sen kannattelemiseen tarvittaisiin.
Kyseessä on siis "flaperon" joka on siivekkeen ja laipan (laskusiiveke) välissä sijaitseva liikkuva siiven osa. Ei siis kokonainen siipi. Eli "osanen" ei ole 30 metriä lyhyt vaan paremminkin noin 1 x 2 metrinen osa. Kuten julkisuudessa olevista kuvista voi päätellä vertaamalla osan vieressä oleviin henkilöihin.

Tuolta Aircraft Flap Found In La Réunion (RUN) — Civil Aviation Forum | Airliners.net löytyy rakennekuva osasta ja uutiskuva josta saa käsityksen osan koosta. (Sivua pitää hieman skrollata ensin alaspäin).

Englanniksi osan nimi on "flaperon" ja minulla ei ole tiedossani käännöstä suomeksi. Englanninkielinen wikipedia toteaa näin: A flaperon is a type of aircraft control surface that combines aspects of both flaps and ailerons."

Wikipedian artikkelissa on muuten kuva josta näkee missä kohdassa siipeä "flaperon" sijaitsee.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kyseessä on siis "flaperon" joka on siivekkeen ja laipan (laskusiiveke) välissä sijaitseva liikkuva siiven osa. Ei siis kokonainen siipi. Eli "osanen" ei ole 30 metriä lyhyt vaan paremminkin noin 1 x 2 metrinen osa. Kuten julkisuudessa olevista kuvista voi päätellä vertaamalla osan vieressä oleviin henkilöihin.

Kyseessä on kokonaisen siiven osa eli "osanen". Osan (eli sen kokonaisen siiven) kantamiseen tarvittaisiin kymmeniä miehiä ja tuo "osanen" on tuon kokoinen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jostain syystä keskittyvät maalin tutkimiseen.

Eri uutislähteet ovat jo kertoneet palan olevan kadonneesta koneesta. Se on aivan selvää, että siitä se on. Mitä tällä hidastelulla enää saavutetaan?

Kyllä, vieläkin ehkä mietitään raportointia, mutta nyt on jo liikaa aikaa kulunut selvän asian kertomiseen. Nyt pitää tehdä joku ratkaisu.
 

Morgoth

Jäsen
Eri uutislähteet ovat jo kertoneet palan olevan kadonneesta koneesta. Se on aivan selvää, että siitä se on. Mitä tällä hidastelulla enää saavutetaan?

Työllistetään juristeja ja muita byrokraatteja. Nythän tätä tutkitaan Ranskassakin "terrorismina" ja ennestääkin tutkinnassa on ties montako maata mukana. Malesia kai johtaa tutkintaa, mutta kaikki oikea tekninen työ taidetaan tehdä kaikkialla muualla, mutta virallisesti ilmeisen hidasta ja hankalaa saada mitään lausuntoa aikaiseksi.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Tuossa on varmaan kysymys myös siitä, kuka hoitaa tiedottamisen. Kukaan ei halua tässä vaiheessa enää levittää väärää tietoa. Saattaisi omaisten hermot revetä lopullisesti. Nyt luultavasti tutkitaan merivirtoja, jotta putoamispaikka selviäisi. Tuon kappaleen löytyminen ei välttämättä johda koneen löytymiseen, vaikka toivoa tietysti siihen antaakin.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Putoamispaikasta voi saada vain hataran käsityksen, koska ajelehtimista ja tuulten vaikutusta ei osata mallintaa riittävän hyvin. Eli löytöpaikka on antanut putoamispaikan suhteen vastauksensa: etsintäalue ole supistunut.

Ranskassa selvittävät mahdollisimman tarkkaan sen, että kalikka kuuluu kadonneeseen koneeseen ja koska mitään kiirettä ei enää ole, niin homma hoidetaan huolellisesti ranskalaisittain. Tuon palikan arvo on siinä, että se kertoo MH370 pulahtaneen mereen ja lopettaa (suurimmalta osalta) epätietoisuuden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös