Mainos

Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 317 841
  • 1 118

PJx

Jäsen
No juuri tuota, elikkä jos itsarin haluaa salata niin kone pitää saada kokonaan hukkaan ja mieluusti vielä merenpohjaan.
Johonkin maailman aikaan mustissa laatikoissa oli nauhoituksen pituus palttiarallaa puoli tuntia. Pahaa pelkään, ettei asia ole erityisen oleellisesti muuttunut ja 8h on aivan liikaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No juuri tuota, elikkä jos itsarin haluaa salata niin kone pitää saada kokonaan hukkaan ja mieluusti vielä merenpohjaan.

Kuinka usein itsemurhan tehneet tai semmoista suunnittelevat haluavat sen salata? Luulisi tärkeintä olevan lopputuloksen eli oma kuolema ja tässä tapauksessa jostain syystä kaikkien muidenkin.

Mikä mahtaa olla tilanne pohjoisen etsinnöissä? Siellä mennään varmaan hyvällä motivaatiolla.

Johonkin maailman aikaan mustissa laatikoissa oli nauhoituksen pituus palttiarallaa puoli tuntia. Pahaa pelkään, ettei asia ole erityisen oleellisesti muuttunut ja 8h on aivan liikaa.

Miksei olisi pidentynyt samaa tahtia kuin kovalevyjen koko kotikoneissa tuplaantuu jatkuvasti. Kovalevyjä ne periaatteesa ovat ja sama tekninen kehitys voisi koskea niitäkin.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuinka usein itsemurhan tehneet tai semmoista suunnittelevat haluavat sen salata?

Varmaan joskus. Ei se ole oleellista vaan se, että onko nyt käynyt niin.

Miksei olisi pidentynyt samaa tahtia kuin kovalevyjen koko kotikoneissa tuplaantuu jatkuvasti. Kovalevyjä ne periaatteesa ovat ja sama tekninen kehitys voisi koskea niitäkin.

Wikipedia:

"Ohjaamon ääninauhuri eli Cockpit Voice Recorder (CVR) on laite, joka tallentaa lentokoneen ohjaamossa käydyt keskustelut sekä matkustamon kuulutukset viimeisimmän puolen tunnin ajalta"

Tällä tiedolla siis mennään kunnes toisin todistetaan.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Wikipedia:

"Ohjaamon ääninauhuri eli Cockpit Voice Recorder (CVR) on laite, joka tallentaa lentokoneen ohjaamossa käydyt keskustelut sekä matkustamon kuulutukset viimeisimmän puolen tunnin ajalta"

Tällä tiedolla siis mennään kunnes toisin todistetaan.
Wikipedia:

"As of 2005 it is an FAA requirement that the recording duration is a minimum of thirty minutes, but the NTSB has long recommended that it should be at least two hours.

A standard CVR is capable of recording 4 channels of audio data for a period of 2 hours. The original requirement was for a CVR to record for 30 minutes, but this has been found to be insufficient in many cases, significant parts of the audio data needed for a subsequent investigation having occurred more than 30 minutes before the end of the recording."


Eipä sitä kahdeksaa tuntia kuitenkaan olisi, joten samapa tuo.
 

PJx

Jäsen
Toki, jos FDR (Flight Data Recorder) löydettäisiin, moni asia saisi lisävalaistusta. Suunnilleen tuohon aikaan kuin kone valmistui, säädettiin uudet säännöt siitä, mitä pitää nauhoittaa (n. 30 ->n. 90). Nykyään jotkut laitteet "äänittävät" kaiketi tuhansia tietoja, mutta pahaa pelkään ettei niiden sovittaminen vanhoihin värkkeihin ole ihan triviaalia ainakaan luokitusmielessä (montaakohan tietoa kyseisen laitteen värkki äänitteli?). Pahaa pelkään, että tarina niiden perusteella jää aika reikäiseksi.

Pitäisi löytää sopivia koneen osia ja uhreja joille voisi tehdä ruumiinavaus. Lentäjien reaktiot tapahtumahetkillä jäävät joka tapauksessa ohuiksi. Ellei selkeää teknistä syytä katastrofiin löydy, lopullinen syy jäänee arvailujen varaan
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nykyisten tietojen perusteella pidän teknistä syytä epätodenäköisenä. Ei risalla koneella ajeta waypointien kautta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Nykyisten tietojen perusteella pidän teknistä syytä epätodenäköisenä. Ei risalla koneella ajeta waypointien kautta.


Näin. Samoin itsemurha tuntuu kummalliselta. Lentää nyt tuntikausia turhaan. On tämä mystinen juttu. Motiivia ei tunnu olevan.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Näin. Samoin itsemurha tuntuu kummalliselta. Lentää nyt tuntikausia turhaan. On tämä mystinen juttu. Motiivia ei tunnu olevan.
Muslimeille itsemurha on suuri häpeä. Siksi jompikumpi lentäjistä suoritti itsarin viemällä koneen kauas ettei sitä löydetä. Kasvoja ei menetä, jos syytä ei saada selville.
Tässä on meikäläisen teoria.
 

PJx

Jäsen
Nykyisten tietojen perusteella pidän teknistä syytä epätodenäköisenä. Ei risalla koneella ajeta waypointien kautta.
Jos haluja riittää sepitellä tarinoita, niin helppohan tuokin olisi selittää. Ei muuta kuin jonkun sortin tulipalo. Happi on niin palovaarallista kaasua, että sitä voi käyttää kuin äärimmäisessä hädässä. Tulipalon hillitsemiseksi kabinin paineet käsisäädöllä alas ja puikoissa on kaksi "humalikkoa" ilman kunnollista lähimuistia ja rationaalisia päätöksiä. Jotkut hommat tuossakin tilassa saat onnistua, kuten autopilotin tuunaaminen lentämään ties minne. Ja helposti siinä tekee itsarinkin, ei muuta kuin kone uudelleen nousuun ja hyvästi happi.

Taitaa tarinoiden keksiminen olla kuitenkin paras jättää myöhemmäksi, jos vaikka tulisi tukea jonkun suunnan teorialle. Kunhan se koneen osien löytyminenkin varmistuisi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuolla perusteella kone olisi pitänyt ajaa pimeässä mereen, sillä jumala ei mukamas pimeässä näe mitä tehdään.

Tietosi ovat aivan väärät, tietenkin ulkona nähdään aina. Muslimit voivat tehdä mitä haluavat esimerkiksi kellarissa, riippuen vähän talon materiaalista. Sinne ei kukaan näe, jos on yhtään kunnolla rakennettu.

Jos muuten aihepiiri kiinnostaa yhtään, niin kannattaa tutustua miten muslimit oikeasti elävät. Eivät kaikki tietenkään, mutta merkittävä osa. Hyvin merkittävä. Koskee siis esimerkiksi Saudi-Arabiaa ja muita "oikeita" muslimimaita.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muslimeille itsemurha on suuri häpeä. Siksi jompikumpi lentäjistä suoritti itsarin viemällä koneen kauas ettei sitä löydetä. Kasvoja ei menetä, jos syytä ei saada selville.
Tässä on meikäläisen teoria.

Tuossa vietäisiin kyllä mulkkuus ja itsekkyys uudelle tasolle.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Helderberg (Wikipedian artikkeli) putosi aikanaan lähes samoihin vesiin, joihin MH370 nyt uskotaan päätyneen. Koneen toi alas rahtitilassa syttynyt tulipalo, mistä lentäjät kykenivät myös raportoimaan lennonjohdolle ennen tuhoa. Tuolloin tuho tuli nopeasti. Savuongelmasta ilmoitettiin ennen puoltayötä, ja varttia myöhemmin taisi kaikki olla jo ohi. Mikäli tässä MH370:n casessa kyse on tulipalosta, ihmettelen edelleen suuresti, miten kone olisi jatkanut matkaansa noin pitkälle? Ongelmathan siis ilmenivät ilmeisesti jo ensimmäisen tunnin aikana, mikäli yhteyden katkeamisesta jotakin voisi päätellä.

Tuo onnettomuuspaikka löydettiin 12 tuntia onnettomuuden jälkeen ja silti raportoitiin osien kulkeutuneen pitkälle hylyn sijaintipaikasta. Kun nyt on kulunut yli kaksi viikkoa katoamisesta, taitaa palasten löytyessä olla mahdotonta päätellä sijaintia? Helderbergin tapauksessa musta laatikko löytyi lähes viiden kilometrin syvyydestä ja sen etsintä- ja nosto-operaatio oli ennätyksellisen syvyyden vuoksi poikkeuksellisen haastava. Miten lienee tällä kertaa, mikäli hylyn sijaintia ei voi arvioida edes sadan kilometrin säteellä?

Uskottavin selitys on edelleen se, että koneen lentäjä yritti palata lähimmälle kentälle, navigoi alkumatkan järjestelmällisesti, mutta ajan loputtua kesken kone lensi autopilottihaamuna Intian valtamerelle. Valtava lentomatka lähtöpisteestä tunteina ja kilometreinä kuitenkin tuo ison kysymysmerkin tämänkin selityksen yhteyteen.

Ei voi käsittää. Toivottavasti jotakin selviää pian.

Lisää: kiinalainen etsintäkone on vuorostaan nähnyt meressä kaksi isoa kappaletta, jotka saattavat olla peräisin lentokoneesta. Aika hurjat ovat olosuhteet etsintäoperaatiolle, paikalla on WSJ:n tweetin mukaan jopa 30-metrisiä aaltoja(?!?).
 
Viimeksi muokattu:

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Vahvasti näyttää siltä, että nyt ovat löytämässä ao. koneen osia enemmänkin. USA:n laivoja on osallistumassa etsintöihin ja Jenkillä on tunnetusti pelit sekä pensselit löytää vaikka ja mitä.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Tuolla perusteella kone olisi pitänyt ajaa pimeässä mereen, sillä jumala ei mukamas pimeässä näe mitä tehdään.
Jumala voi nähdäkin, mutta sukulaiset eivät joudu häpeämään, jos syytä katoamiseen ei saada selville.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Malesian pääministeri: Kadonnut lentokone putosi mereen | Aamulehti

Virallinen lausunto: MH370 syöksyi mereen –Â*ei selviytyjiä | Uusi Suomi

Malaysian airliner's last position over Indian Ocean, PM says - CNN.com

"Malesian pääministeri on juuri pitänyt tiedotustilaisuuden. Lyhyessä tiedotustilaisuudessa ministeri Najib Razak sanoi, että kadonnut lentokone MH370 päätyi Intian valtamereen."

edit: lastina 200 kiloa lithium-akkuja/ CNN
- jos nyt liittyy mihinkään

Edelleen vain ihmettelen, että miksi täyskäännös, noin pitkä lento ilman mitään viestejä koneesta ja sitten syöksy mereen. Toki löpö on voinut loppua.
 
Viimeksi muokattu:

tiikeri

Jäsen
Mahdetaankohan tuota koneen hylkyä koskaan päästä tutkimaan, jos se nyt ylipäätään on edes mahdollista. Kuinka syvää noilla paikoin lienee on, todennäköisesti useamman kilometrin verran ainakin? Voihan tietenkin olla, että nuo osat ovat ajelehtineet pitkänkin matkan siitä kohdasta jossa kone syöksyi mereen, jolloin koneen sijaintia lienee mahdotonta tarkasti paikantaa. Mielenkiintoinen ja hyvin erikoinen tapaus jokatapauksessa.
 
K

kiwipilot

Helderberg (Wikipedian artikkeli) putosi aikanaan lähes samoihin vesiin, joihin MH370 nyt uskotaan päätyneen. Koneen toi alas rahtitilassa syttynyt tulipalo, mistä lentäjät kykenivät myös raportoimaan lennonjohdolle ennen tuhoa. Tuolloin tuho tuli nopeasti. Savuongelmasta ilmoitettiin ennen puoltayötä, ja varttia myöhemmin taisi kaikki olla jo ohi. Mikäli tässä MH370:n casessa kyse on tulipalosta, ihmettelen edelleen suuresti, miten kone olisi jatkanut matkaansa noin pitkälle? Ongelmathan siis ilmenivät ilmeisesti jo ensimmäisen tunnin aikana, mikäli yhteyden katkeamisesta jotakin voisi päätellä.

Hieman OT: Ruumapalon sattuessa 777:ssa evakuomiseen on aikaa 11 minuuttia. Tämä tieto suoraan SQ:lla kys. tyyppiä lentävältä kaveriltani. Asia lienee eri kaapeleista lähtevästä sähköpalosta. Itse en missään tapauksessa usko, että palo olisi saanut alkunsa (ruumasta) viimeisen tiedetyn sijainnin hollilla ja sitten lentänyt 5-7 tuntia (johonkin).

Helderbergin tapauksessa kone oli 747-200 combi -versio (pääkannella etuosa matkustajia, takaosa rahtia), palon syttyessä nimenomaan matkustamon tasolla, ei ruumassa.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Kyllä itse uskon siihen että kyseessä on henkisesti sairaan ihmisen suorittama ennakkoon suunniteltu itsemurha.
Kun katsoo tätä karttaa, niin minä taas luulen että koneen kääntymisen jälkeen se on lentänyt kunnes bensa on loppunut. Jotain on tapahtunut (tulipalo?), kone ehditään kääntää, mutta hetken päästä kaikki on tajuttomina.

Jos/kun kone on kääntynyt vasemmalle, niin syöksymispaikka on miltei suorassa linjassa viimeisimmästä transponderisijainnista. Eli pilotit ovat yrittäneet palata Kuala Lumpuriin.
 
K

kiwipilot

Kun katsoo tätä karttaa, niin minä taas luulen että koneen kääntymisen jälkeen se on lentänyt kunnes bensa on loppunut. Jotain on tapahtunut (tulipalo?), kone ehditään kääntää, mutta hetken päästä kaikki on tajuttomina.

Palava tripla ei millään lentäisi tuhansien kilometrien matkaa itsekseen: tulipalo lentokoneessa leviää paljon nopeammin ja varmasti masiina olisi tullut alas paljon ennen eteläistä Intian valtamerta. Tapaus Helios alkaa vaikuttaa yhä enemmän todennäköiseltä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Yksi 11.9.2001 koneista putosi kaappaajien näkökulmasta ns. väärään paikkaan, kun muutama koneen asiakas päätti, että "ei osu ainakaan Pentagoniin tai Valkoiseen Taloon", kun yrittävät terroritekoa koneella. Olisikohan tämä mahdollista myös nyt. Kun tajuaa kuitenkin kuolevansa, niin voihan sitä viimeiseksi teokseen estää terroriteon onnistumisen. Itse tekisin näin tavallisena asiakkaana, jos saisin muutaman "taistelijan" koneen sisältä mukaan.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Palava tripla ei millään lentäisi tuhansien kilometrien matkaa itsekseen
Siksi laitoinkin kysymysmerkin perään. Pääpointti oli että jotain on tapahtunt, kone saatu käännettyä, mutta sen jälkeen kaikki koneessa ovat joutuneet tajuttomaan tilaan, syystä tai toisesta.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Onko nyt jotain varmoja havaintoja jo tullut? Kone löydetty? Virallinen tiedotus viittaisi siihen. En ole kuitenkaan tiedotusvälineissä havainnut todisteita että kone olisi tuolla, poislukien jotkut epämääräiset satelliittikuvat joissa "saattaa olla koneen osia".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös