Helderberg (Wikipedian artikkeli) putosi aikanaan lähes samoihin vesiin, joihin MH370 nyt uskotaan päätyneen. Koneen toi alas rahtitilassa syttynyt tulipalo, mistä lentäjät kykenivät myös raportoimaan lennonjohdolle ennen tuhoa. Tuolloin tuho tuli nopeasti. Savuongelmasta ilmoitettiin ennen puoltayötä, ja varttia myöhemmin taisi kaikki olla jo ohi. Mikäli tässä MH370:n casessa kyse on tulipalosta, ihmettelen edelleen suuresti, miten kone olisi jatkanut matkaansa noin pitkälle? Ongelmathan siis ilmenivät ilmeisesti jo ensimmäisen tunnin aikana, mikäli yhteyden katkeamisesta jotakin voisi päätellä.
Tuo onnettomuuspaikka löydettiin 12 tuntia onnettomuuden jälkeen ja silti raportoitiin osien kulkeutuneen pitkälle hylyn sijaintipaikasta. Kun nyt on kulunut yli kaksi viikkoa katoamisesta, taitaa palasten löytyessä olla mahdotonta päätellä sijaintia? Helderbergin tapauksessa musta laatikko löytyi lähes viiden kilometrin syvyydestä ja sen etsintä- ja nosto-operaatio oli ennätyksellisen syvyyden vuoksi poikkeuksellisen haastava. Miten lienee tällä kertaa, mikäli hylyn sijaintia ei voi arvioida edes sadan kilometrin säteellä?
Uskottavin selitys on edelleen se, että koneen lentäjä yritti palata lähimmälle kentälle, navigoi alkumatkan järjestelmällisesti, mutta ajan loputtua kesken kone lensi autopilottihaamuna Intian valtamerelle. Valtava lentomatka lähtöpisteestä tunteina ja kilometreinä kuitenkin tuo ison kysymysmerkin tämänkin selityksen yhteyteen.
Ei voi käsittää. Toivottavasti jotakin selviää pian.
Lisää: kiinalainen etsintäkone on vuorostaan nähnyt meressä kaksi isoa kappaletta, jotka saattavat olla peräisin lentokoneesta. Aika hurjat ovat olosuhteet etsintäoperaatiolle, paikalla on
WSJ:n tweetin mukaan jopa 30-metrisiä aaltoja(?!?).