Mainos

Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 317 680
  • 1 118

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kyllähän nuo romut ihan lentokoneen osilta (ovilta) näyttää. Toivottavasti nyt onnisti. Linkki Guardianiin.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
K

kiwipilot

Niista nyt pitaisi saada dataa viela vuosia.

Ensin ne pitäisi kuitenkin löytää. Oletetaan että kone on mennyt mereen tuolla ehkäpä maailman syrjäisemmällä merialueella 12 päivää sitten, merivirtojen liikutellessa kelluvia osia pian kaksi viikkoa. Aika pitkässä kuusessa on laatikkojen löytyminen: mustat laatikot löytynevät läheltä putoamispaikkaa kun taas kelluvat osat voivat olla satojen kilometrien päässä itse hylystä. Toki onhan se mahdollista kuten AF:n sekä SA:n tapaukset aiemmilta vuosilta osoittavat. Onko tietoa kuinka syvää meri on tuolla päin?

Edit. Viitisen kilometriä näyttäisi olevan. Kohtuu homma löytää sekä hakea boxit noilta syvyyksiltä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Niista nyt pitaisi saada dataa viela vuosia.

CNN:llä joku viisas kertoi, että jos mustat laatikot ovat kauan merenpohjassa tms. paineellisessa paikassa, niin kyllä tuo sisäisiä akkuja kuluttaa. Sen takia pitäisi löytyä nopsaan, että jotain saadaan irti. Mene ja tiedä.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
CNN:llä joku viisas kertoi, että jos mustat laatikot ovat kauan merenpohjassa tms. paineellisessa paikassa, niin kyllä tuo sisäisiä akkuja kuluttaa. Sen takia pitäisi löytyä nopsaan, että jotain saadaan irti. Mene ja tiedä.

Mutta eikös tuo vaikuta vaan signaalin lähettämiseen, ei akkujen tyhjeneminen kovalevyn tallenteisiin varmastikkaan enää vaikuta? Ilman signaaleja niiden löytäminen vaan on lähes mahdotonta jostain merenpohjasta jos olen oikein ymmärtänyt.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
CNN:llä joku viisas kertoi, että jos mustat laatikot ovat kauan merenpohjassa tms. paineellisessa paikassa, niin kyllä tuo sisäisiä akkuja kuluttaa. Sen takia pitäisi löytyä nopsaan, että jotain saadaan irti. Mene ja tiedä.
Siis mustat laatikot lähettävät signaalia löytämisen helpottamiseksi ja tuohon tarvitaan akkuja, jotka pitäisi kestää n. kuukauden. Tietoa laatikoista saa irti, vaikka ne löytyisivät vuoden päästä, olettaen etteivät ole fyysisesti täysin tuhoutuneet.

edit. ^no just niin, eli hidas
 
K

kiwipilot

Mutta eikös tuo vaikuta vaan signaalin lähettämiseen, ei akkujen tyhjeneminen kovalevyn tallenteisiin varmastikkaan enää vaikuta? Ilman signaaleja niiden löytäminen vaan on lähes mahdotonta jostain merenpohjasta jos olen oikein ymmärtänyt.

Signaalin loputtua etsinnät keskittynevät koneen peräsosan etsintään mikä yleensä on maahan- tai mereensyöksyssä eniten kasassa. Tästä syystä laatikot sijoitetaan koneen takaosaan, sivuvakaajan alle. Mut joo, kyllä se tieto levyillä säilyy vaikka virta loppuisikin.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Signaalin loputtua etsinnät keskittynevät koneen peräsosan etsintään mikä yleensä on maahan- tai mereensyöksyssä eniten kasassa. Tästä syystä laatikot sijoitetaan koneen takaosaan, sivuvakaajan alle. Mut joo, kyllä se tieto levyillä säilyy vaikka virta loppuisikin.

Tieto säilyy jos laatikot ovat ehjinä. Jos törmäys mereen on ollut kova, niin voi olla että ao. laatikot ovat viottuneet (edellyttäen, että kone tuli perä edellä).
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Ensin ne pitäisi kuitenkin löytää. Oletetaan että kone on mennyt mereen tuolla ehkäpä maailman syrjäisemmällä merialueella 12 päivää sitten, merivirtojen liikutellessa kelluvia osia pian kaksi viikkoa. Aika pitkässä kuusessa on laatikkojen löytyminen: mustat laatikot löytynevät läheltä putoamispaikkaa kun taas kelluvat osat voivat olla satojen kilometrien päässä itse hylystä. Toki onhan se mahdollista kuten AF:n sekä SA:n tapaukset aiemmilta vuosilta osoittavat. Onko tietoa kuinka syvää meri on tuolla päin?

Edit. Viitisen kilometriä näyttäisi olevan. Kohtuu homma löytää sekä hakea boxit noilta syvyyksiltä.

Onhan siella seutuvilla myos tuo Diamantina deep joka on jotakuinkin 8 kilometria.

CNN:lta lueskelin etta tutkakoneet olisivat loytaneet jotain "isoa" pinnan alta tuolta alueelta missa nuo romutkin suurinpiirtein ovat, mutta ilmeisesti tuo alue on merivirtojen suhteen aika rauhallinen paikka ja sinne kasaantuu romua enemmankin, voi siis viela tassa vaiheessa olla mita vaan.
 

Viivelähtö

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Dynamo
Onhan siella seutuvilla myos tuo Diamantina deep joka on jotakuinkin 8 kilometria.

CNN:lta lueskelin etta tutkakoneet olisivat loytaneet jotain "isoa" pinnan alta tuolta alueelta missa nuo romutkin suurinpiirtein ovat, mutta ilmeisesti tuo alue on merivirtojen suhteen aika rauhallinen paikka ja sinne kasaantuu romua enemmankin, voi siis viela tassa vaiheessa olla mita vaan.

Tuo onkin mielenkiintoista, jos meren syvyys vaihtelee 5-8 km välissä noilla kohdin. Eilen aamulla asiantuntija puhui Ylen aamussa, että mustanlaatikon lähettimen kantama on noin 4-5 km ja akun kesto noin 30 päivää. Eli aivan siinä ja siinä pystyykö laatikon signaalin havaitsemaan edes pinnalta. Toivottavasti nyt jotain oikeaa löytyisi ja saataisiin tähän vähän selvyyttä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
CNN:llä joku viisas kertoi, että jos mustat laatikot ovat kauan merenpohjassa tms. paineellisessa paikassa, niin kyllä tuo sisäisiä akkuja kuluttaa. Sen takia pitäisi löytyä nopsaan, että jotain saadaan irti. Mene ja tiedä.

Eikös tuossa akkujen tarpeessa ole kyse ihan sen laatikkojen lähettämän etsintä signaalin suhteen? Itse datan lukeminen ei vaadi kuin pelkistetysti tietokoneen joka pystyy lukemaan muistitikkuja (ainakin nykyaikaisissa koneissa tallenne tehdään ns muistikortille, asiaa käytiin läpi muutama viikko takaperin National Geographicin lentoturmatutkinnan jaksossa jossa uusi Airbus tippui mereen). Eli datat pystytään kyllä lukemaan jos vain laatikot löydetään ja muistikortit ovat säilyneen ehjinä (tai kyllähän sitä tarvittaessa saadaan ainakin osittaista dataa luetuksi vielä tuhoutuneestakin muistikostista).
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyllä tässä nyt alkaa jo toivomaan, että sieltä nyt varmistus saataisiin. Pää ei enää kauaa kestä näitä foliohattuteorioita, ja voi vain kuvitella, miten tuskallista omaisilla on seurata mediassa käyvää spekulointia.

Ensimmäinen etsintäkone on jo ollut paikalla jonkin aikaa, ilman havaintoa. Raporttien mukaan näkyvyys tuolla alueella on todella heikko, joten hukkareissu saattaa tulla etsintäkoneille tänään. Alueelle on matkalla myös Australian laivaston alus, mutta sillä kestänee pari päivää päästä paikalle.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Tuo onkin mielenkiintoista, jos meren syvyys vaihtelee 5-8 km välissä noilla kohdin. Eilen aamulla asiantuntija puhui Ylen aamussa, että mustanlaatikon lähettimen kantama on noin 4-5 km ja akun kesto noin 30 päivää. Eli aivan siinä ja siinä pystyykö laatikon signaalin havaitsemaan edes pinnalta. Toivottavasti nyt jotain oikeaa löytyisi ja saataisiin tähän vähän selvyyttä.

Luulisi etta noita vastaanottimia voi tarvittaessa "vetouistella" vaikka parin kilometrin syvyydessa jos etaisyydesta on haittaa.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Äsken CNN:llä joku asiantuntija epäili, ettei kyseessä olisi lentokoneesta peräisin olevia kappaleita. Kuvat oli saatu suurennettua tännekin linkitetyistä paljon tarkemmiksi. Lisäksi ihmetteli, miksi kone olisi edes lentänyt tuonne "keskelle ei mitään". Tuntui olevan erittäin epäileväinen koko löydöstä ja piti koko juttua suurinpiirtein ajanhukkana, mitä nyt sain syömiseni ohessa selvää tuosta.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Äsken CNN:llä joku asiantuntija epäili, ettei kyseessä olisi lentokoneesta peräisin olevia kappaleita. Kuvat oli saatu suurennettua tännekin linkitetyistä paljon tarkemmiksi. Lisäksi ihmetteli, miksi kone olisi edes lentänyt tuonne "keskelle ei mitään". Tuntui olevan erittäin epäileväinen koko löydöstä ja piti koko juttua suurinpiirtein ajanhukkana, mitä nyt sain syömiseni ohessa selvää tuosta.

Jotenkin tuntuu, että tässä on ollut ajanhukka-päiviä ihan riittävästi. Aika keskellä ei mitään tuo on - Ausseistakikn kestää kaksi päivää laivalla päästä kohteeseen.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jotenkin tuntuu, että tässä on ollut ajanhukka-päiviä ihan riittävästi. Aika keskellä ei mitään tuo on - Ausseistakikn kestää kaksi päivää laivalla päästä kohteeseen.

Tuo "2 päivää laivalla paikalle" kertoo aika paljon siitä kuinka paljon siellä on... VETTÄ.

Eli ehkä 24m kappaleen (jos nyt on koneesta) voi löytää satelliittikuvia pläräämällä, mutta kuinka hemmetin vaikeaa on löytää pohjasta mustia laatikoita, jos sattuu 4-8km vettä alle. Varsinkin kun tapahtuneesta on jo se 2vk aikaa.

Linkissä Suomen Kuvalehden juttua koskien Air Francen mustien laatikkojen etsimistä.
 

Saarinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Äsken CNN:llä joku asiantuntija epäili, ettei kyseessä olisi lentokoneesta peräisin olevia kappaleita. Kuvat oli saatu suurennettua tännekin linkitetyistä paljon tarkemmiksi. Lisäksi ihmetteli, miksi kone olisi edes lentänyt tuonne "keskelle ei mitään". Tuntui olevan erittäin epäileväinen koko löydöstä ja piti koko juttua suurinpiirtein ajanhukkana, mitä nyt sain syömiseni ohessa selvää tuosta.

Jos tässä yrittää palapelin paloja laittaa yhteen "loogisen päättelyn" avulla niin itse päädyin mysteerin osalta jo eilen illalla (ennen kuin tämä uusin mahdollinen löytö oli tehty) tällaiseen teoriaan, kun asiasta kaverini kanssa väännettiin:

1. Se, ettei konetta ole löydetty näinkään monen päivän jälkeen viittaa vahvasti siihen, että kone on tuhoutunut todella syrjäisellä seudulla ja todennäköisesti nimenomaan merellä (uskoisin koneen jo löytyneen mikäli olisi rysähtänyt/laskeutunut maan puolelle)

2. Kun tiedetään, että kone käännettiin tarkoituksella pois reitiltään niin merelle keskelle ei mitään lentokoneen ajaminen viittaisi vahvasti lentokoneen kapteenin itsemurhaan

3. Miksi tehdä itsemurha syrjässä eikä rysäyttää reitin varrelle? No kapteenihan oli uutisoinnin perusteella todellinen "lentokonefriikki". Lentosimulaattori kotona viittaisi vahvasti siihen, että lentäminen on ollut miehen suurin intohimo. Josko miehen ainaisena haaveena on ollut päästä lentämään isoa jumbojettiä omassa vapaudessa, sinne minne haluaa. Syystä tai toisesta elämä on ajautunut kriisiin ja ennen itsemurhan tekoa mies haluaa toteuttaa vielä viimeisen haaveensa ja lennellä ison koneen kanssa keskellä ei mitään niin kauan kuin polttoaine riittää...
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Tuo "2 päivää laivalla paikalle" kertoo aika paljon siitä kuinka paljon siellä on... VETTÄ.

Eli ehkä 24m kappaleen (jos nyt on koneesta) voi löytää satelliittikuvia pläräämällä, mutta kuinka hemmetin vaikeaa on löytää pohjasta mustia laatikoita, jos sattuu 4-8km vettä alle. Varsinkin kun tapahtuneesta on jo se 2vk aikaa.

Linkissä Suomen Kuvalehden juttua koskien Air Francen mustien laatikkojen etsimistä.

Totta. Nyt löytöpaikalla on "hieman" huono sää, joka voi pahimmassa tapauksessa lykätä varsinaisten etsintöjen alkamista päivillä. Lisäksi merivirrat saattavat viedä romua ties minne. Kateeksi ei käy etsintäryhmiä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tässä yrittää palapelin paloja laittaa yhteen "loogisen päättelyn" avulla niin itse päädyin mysteerin osalta jo eilen illalla (ennen kuin tämä uusin mahdollinen löytö oli tehty) tällaiseen teoriaan, kun asiasta kaverini kanssa väännettiin:

Lisäksi eilenhän jo uutisoitiin hyvin uskottavasti, että lähes varmuudella kone on lentänyt viimeisten satelliittihavointojen perusteella joko tiettyä pohjoista taikka eteläistä kaarta, ja putoamispaikka olisi luultavimmin jomman kumman kaaren päässä. Ja aussit olivat varmoja, että kyseessä olisi nimenomaan se eteläinen kaari.

Ja käsittääkseni romut löytyivät juuri siltä aussien laskemalta (joskin luonnollisesti silti todella suurelta) alueelta.

Joka tapauksessa tämä on moninkertaisesti uskottavampi kuin yksikään aiempi teoria. Uskomatonta, miten moni nielee kritiikittä kaikki Ungabunga-saarten asukkaiden "luotettavat" silminnäkijähavainnot, Daily Mailin jutut ym.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Ja käsittääkseni romut löytyivät juuri siltä aussien laskemalta (joskin luonnollisesti silti todella suurelta) alueelta.
Hassua, minusta näyttää kuin kone olisi mennyt juurikin päivastaiseen suuntaan kuin alkuperäinen määränpää, mutta yhtä kauas! Tässä voisi olla hyvin teknisen vian aineksia... Itse luotan Goodfellow'n teoriaan, jossa miehistö on laittanut autopilotin päälle ja yrittänyt eristää vikaa.
 

Carlos

Jäsen
Lisäksi eilenhän jo uutisoitiin hyvin uskottavasti, että lähes varmuudella kone on lentänyt viimeisten satelliittihavointojen perusteella joko tiettyä pohjoista taikka eteläistä kaarta, ja putoamispaikka olisi luultavimmin jomman kumman kaaren päässä. Ja aussit olivat varmoja, että kyseessä olisi nimenomaan se eteläinen kaari.

Ne kaaret olivat mahdollisia paikkoja joissa kone oli sillä hetkellä kun se viimeisen kerran otti yhteyttä satelliittiin. Eli kyseessä ei ole lentoreitti, vaan "jossain näiden kaarten alueella". Lentoreitti voi olla sitten ihan mitä tahansa.

Itse veikkaan edelleen sitä pohjois-Burmaa, ja siellä jotain vanhaa WW2:n lentokenttää. Tuo pohjoinen kaari muuten pyyhkäisee juuri siitä yli.

Joka tapauksessa toivotaan että selviää pian, tavalla tai toisella. Omaisille vähän liian rankkaa tämä odottelu ja edestakaisin heiluvat teoriat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös