Mainos

Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 317 693
  • 1 118

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Onko nyt jotain varmoja havaintoja jo tullut? Kone löydetty? Virallinen tiedotus viittaisi siihen. En ole kuitenkaan tiedotusvälineissä havainnut todisteita että kone olisi tuolla, poislukien jotkut epämääräiset satelliittikuvat joissa "saattaa olla koneen osia".


Ylellä ainakin oli, että brittien sateliittitiedot ovat vahvistaneet koneen kadonneen tuonne Intian valtamereen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Lentäjän itsemurhateorian skenaario:

Järjestää itsensä yksin ohjaamoon. Nousu sinne 13+ kilometriin happilaitteet nenällä ja muu porukka ikiuneen. Ehkä vielä joku jippo tehosteeksi, jotta ilma matkustamosta varmasti loppuu. Sitten pari ylimääräistä kiemuraa hämäykseksi, automaattiohjaus päälle, kurssi kohti Antarktista ja tabuja omaan naamariin.
 
K

kiwipilot

Lentäjän itsemurhateorian skenaario:

Järjestää itsensä yksin ohjaamoon. Nousu sinne 13+ kilometriin happilaitteet nenällä ja muu porukka ikiuneen. Ehkä vielä joku jippo tehosteeksi, jotta ilma matkustamosta varmasti loppuu. Sitten pari ylimääräistä kiemuraa hämäykseksi, automaattiohjaus päälle, kurssi kohti Antarktista ja tabuja omaan naamariin.

Ei onnistu: sitä happipitoista ilmaa ei noin vain sieltä matkustamosta poisteta lentämällä "liian ylös", pl. tilanne jossa koneen paineistus on valmiiksi hajalla. Ja jos tilanne olisi tuo, niin miksi lähteä tavoittelemaan jotain 45 000:n jalan korkeuksia kun joku 25 000' riittäisi oikein hyvin jengin tainnuttamiseen/tappamiseen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kuinkas korkealle noilla koneilla muuten pystyy nousemaan kyselen uteliaisuuttani ja mitkä ovat tällöin vaarat?
 
K

kiwipilot

Kuinkas korkealle noilla koneilla muuten pystyy nousemaan kyselen uteliaisuuttani ja mitkä ovat tällöin vaarat?

Kyllä joku 43 000 jalkaa alla tuollaisella 777 ER:llä olla aivan maksimikorkeus: noissa korkeuksissa vastaan tulee ns. Coffin corner jossa lentokoneen sakkausnopeus alkaa lähestymään maksiminopeutta. Tilannetta voisi ajatella kuulan päällä tasapainoilevaan keppiin: yksikin liian suuri liike ja keppi kaatuu taaksepäin (=sakkaus) tai eteenpäin (=nose dive). Jotkut liikesuihkut pystyvät yli 50 000:n jalan korkeuksiin kun taas matkustajakoneilla maksimit ovat neljänkympin paremmalla puolella.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kyllä joku 43 000 jalkaa alla tuollaisella 777 ER:llä olla aivan maksimikorkeus: noissa korkeuksissa vastaan tulee ns. Coffin corner jossa lentokoneen sakkausnopeus alkaa lähestymään maksiminopeutta. Tilannetta voisi ajatella kuulan päällä tasapainoilevaan keppiin: yksikin liian suuri liike ja keppi kaatuu taaksepäin (=sakkaus) tai eteenpäin (=nose dive). Jotkut liikesuihkut pystyvät yli 50 000:n jalan korkeuksiin kun taas matkustajakoneilla maksimit ovat neljänkympin paremmalla puolella.

Flightforumilla oli lainausta pprunesta jonkin triplabojo-kuskin kommenttia että 45000 voisi kyllä olla mahdollista koneen suorituskyvyn kannalta.
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,109017.msg1473403.html#msg1473403

Tuo pprunen linkki ei kyllä osoita oikeaan viestiin, liekö sitten poistettu syystä tai toisesta?

Malaysian Airlines MH370 contact lost - Page 304 - PPRuNe Forums

Olennaistahan tässä keississä noin lentomatkustuksen ja Malaysian kannalta on että on suorastaan ehdottoman tärkeää että tälle keissille löytyy syy, mieluiten tekninen vika tms. koska noin imagomielessä on vähän kestämätöntä että lentoyhtiöllä on pilotteja jotka tekisivät jotain tällaista. Pahin skenaario olisi juuri uskonnollismotivoitunut itsemurha tms. joka tietenkin aiheuttaisi taloudellisia haasteita mutta myös pistäisi jokaikisen Malaysianin/muslimi-pilotin piinapenkkiin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt kun kone on siis ilmeisesti ollut tuolla Perthin suunnilla niin herää kysymyksiä:
- Miksi se oli siellä ja minne se oli menossa ?
- Jos kerta on ollut tarkoitus pudottaa se niin miksi sitä ei ole tuupattu heti alas ?
- Viitaten edelliseen, miksi sillä on lennetty tunteja ja ihan eri suuntaan ?
- Onko ollut tarkoitus että konetta ei löydetä koskaan ?
- Ovatko matkustajat olleet kauankin elossa ?
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Eniten tässä jutussa haisee tällä hetkellä se, että kukaan ei ole julkaissut vielä mitään faktaa, että kone siellä on. Yksi Malesian ministerin lausunto ei hirveästi tämän sekasotkun jälkeen saa vakuuttuneeksi siitä, että kone sinne oikeasti tippui.

Uskon vasta kun näen jotain konkreettista. Siihen asti foliohattu pysyy syvällä päässä. Avaruusoliot kaappas sen.
 

Morgoth

Jäsen
Tapaus Helios alkaa vaikuttaa yhä enemmän todennäköiseltä.

Ainoa mikä sotii mielestäni tuota vastaan, että kone katosi juuri oikeaan aikaan, jos sillä haluaisi kadota (siirrytään juuri Malesiasta Vietnamin ilmatilaan jne). Toki voi kai olla vain ihan puhdasta sattumaa.

Onko virallisesti kerrottu missään vaiheessa millaisilla korkeuksilla lentokone lensi heti katoamisen jälkeen ja mikä se juttu ennalta ohjelmoiduista waypointeista oli? Nuo ovat vain syväkurkkujen kertomaa?
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Eniten tässä jutussa haisee tällä hetkellä se, että kukaan ei ole julkaissut vielä mitään faktaa, että kone siellä on. Yksi Malesian ministerin lausunto ei hirveästi tämän sekasotkun jälkeen saa vakuuttuneeksi siitä, että kone sinne oikeasti tippui.

Uskon vasta kun näen jotain konkreettista. Siihen asti foliohattu pysyy syvällä päässä. Avaruusoliot kaappas sen.

Sama. Nytkin Maikkarin etusivulla lukee sitaatti Malesian pääministeriltä: "Mysteerikone syöksyi mereen - ei eloonjääneitä". Onko siis kaikki ruumiit löydetty ja tunnistettu?

Vaikka hyvin todennäköisesti kone on on syöksynyt mereen ja matkustajat ovat kuolleet, niin silti kuolleeksi julistaa lääkäri, ei lehdistö, eikä ministeri. Olihan se joku lentoemäntä selvinnyt pudotuksesta 10 000 metristä joskus.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vaikka hyvin todennäköisesti kone on on syöksynyt mereen ja matkustajat ovat kuolleet, niin silti kuolleeksi julistaa lääkäri, ei lehdistö, eikä ministeri. Olihan se joku lentoemäntä selvinnyt pudotuksesta 10 000 metristä joskus.

Putosiko se lentoemäntä keskelle Intian Valtamerta ja kellui siellä 16 päivää elossa? Tuossa taisi olla tärkeintä se, että omaisille tehtiin reality-check. Parin viikon jälkeen sitä vaan ihmismieli edelleen kovasti uskoo elämään, kun ei parempaakaan tietoa ole saatavilla. Tuon lausunnon pohjalta voitaneen nyt ainakin panttivankiteoriat unohtaa, eipä ole vaatimuksia täytettäväksi. Mereen ovat päätyneet, siltä se vaikuttaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tapaus Helios alkaa vaikuttaa yhä enemmän todennäköiseltä.

Sama tuli mieleen ja siitähän tuo kielii kun kone on mitä ilmeisimmin lentänyt ilman radiokontaktia maahan siihen asti kunnes bensa on loppunut. Olisihan se hyvä että tuo kone löytyisi, olot ei vain taida olla ihan parhaimmat etsinnöille ja aikaa katoamisestakin on kertynyt aika paljon joka ei varsinaisesti ainakaan helpota hylyn löytymistä. Toivotaan että tämä aikanaan selviää.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eilen uutisissa joku kaveri kertoi teoriasta, että lentäjät yrittivät palata johonkin kentälle ja ehkäpä koneessa oli joku tekninen vika jne.

Itse en ymmärrä, että kun transponderi oli pois päältä jo ennen viimeistä radiokontaktia, niin miksi lentäjät eivät maininneet asiasta mitään? Voiko se jäädä noin vaan huomaamatta?

Haiskahtaa kyllä erittäin vahvasti tarkoitukselliselta päätökseltä, joskin näitä ei ole kovinkaan helppo todistaa. Jäänee selvittämättömäksi ja se on myös Malesian tarpeiden mukainen asia. Kukaan sielläpäin ei halua, että syyksi paljastuu lentäjän sekoaminen.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Itse en ymmärrä, että kun transponderi oli pois päältä jo ennen viimeistä radiokontaktia, niin miksi lentäjät eivät maininneet asiasta mitään? Voiko se jäädä noin vaan huomaamatta?

Jospa se transponderin sammuminen oli osa ongelmaa? Eli koneella oli ongelmia jo ennen viimeistä radiokontaktia ja se transponderin sammuminen olisi johtunut jostain ongelmasta koneessa joka lopulta aiheutti sen että kone mitä ilmeisimmin tippui mereen. Minusta päämäärätön lentäminen ilman mitään kontaktia minnekään kunnes koneesta loppuu polttoaine kielii ongelmasta, ei tarkoituksellisesta toiminnasta.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse en ymmärrä, että kun transponderi oli pois päältä jo ennen viimeistä radiokontaktia, niin miksi lentäjät eivät maininneet asiasta mitään? Voiko se jäädä noin vaan huomaamatta?

Ainakin Wikipedian aikajanan mukaan transponderi sammui kolme minuuttia viimeisen radiokontaktin jälkeen. Malaysia Airlines Flight 370 - Wikipedia, the free encyclopedia Tietenkin oli vielä se toisen koneen yhteydenottoyritys, mutta he eivät saaneet muuta kuin muminaa vastaukseksi. Maleysian viranomaiset eivät ole auttaneet asiaa kun tiedotuksen taso oli entisen Irakin tiedoitusministerin tasoa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ainakin Wikipedian aikajanan mukaan transponderi sammui kolme minuuttia viimeisen radiokontaktin jälkeen.

Ahaa, no siinä tapauksessa asia on aiemmin ilmoitettu väärin. Disinformaatiota on kyllä niin helvetisti liikenteessä, ettei tässä tosiaan voi uskoa enää oikein mihinkään.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ahaa, no siinä tapauksessa asia on aiemmin ilmoitettu väärin. Disinformaatiota on kyllä niin helvetisti liikenteessä, ettei tässä tosiaan voi uskoa enää oikein mihinkään.

Totuus varmaan selviää sitten jos ja kun mustat laatikot löytyvät. En tiedä onko tässä mikään kyse disinformaatiosta, vaan siitä mediassa muodostuu pitkiä ketjuja, joissa lainataan jonkun tahon juttuja totuutena ja matkan varrella uutinen vääristyy.

Mikä sitten oli Malesian ilmavalvonnan osuus tässä katoamisessa. Outoa on että kun koneen transponderi sammuu, kurssi muuttuu ja konetta seurataan tutkalla tunteja, niin miksiköhän ei lähetetty hävittäjää tsekkaamaan koneen tilaa. Tai sitten on vain istuskeltu ja pyöritelty peukaloita koko ajan.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä onko tässä mikään kyse disinformaatiosta, vaan siitä mediassa muodostuu pitkiä ketjuja, joissa lainataan jonkun tahon juttuja totuutena ja matkan varrella uutinen vääristyy.

No joo, en tarkoittanut välttämättä tahallista harhaanjohtamista, vaan ihan simppelisti väärää tietoa. Terminä disinformaatio ei ehkä tosiaan toimivin.

Tuntuisi kyllä edelleen täysin käsittämättömältä, että kone lentää 7h täysin pois alkuperäiseltä kurssiltaan, eikä kukaan tee mitään. Olisiko sitten kuitenkin käynyt niin, että lentäjä hoiti kollegan pois pelistä, ohjasi uuden kurssin autopilottiin ja tappoi jollain konstilla kaikki koneessa olijat?

Eikös matkustamon saa aika pienelle hapelle? Muistan ainakin joskus lukeneeni, että jollain lennolla lentäjät eivät olleet heti muistaneet hoitaa matkustamon happitilannetta optimaaliseksi omista säätölaitteistaan ja tämä olisi voinut koitua matkustajien kohtaloksi ellei sitä olisi havaittu ajoissa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Olen sitä mieltä ja taas ilman faktoja, että operaatiota ei ole kyennyt mitenkään vain yksi henkilö tekemään. Luulisi, että asia selviäisi helposti tutkimalla koko matkustajaluettelo henkilö henkilöltä, että kenellä on taustat kunnossa ja kenellä ei ole.

Tuo yhden henkilön toteuttama itsemurha, jossa vei mukanaan yli 200 matkustajaa, on erittäin epäuskottava kertomus, vaikka se hyväksyttäisiin viralliseksi totuudeksi. Jos tuo tarina on lopullinen totuus, niin silloin viranomaiset haluavat salata jotain mitä oikeasti jutusta tietävät, koska oikea totuus ei kestä päivänvaloa. Tekijät/tekijä saattaa olla yksi tai useampi henkilö, joita ei haluta tunnustaa teon tekijöiksi.

Jos tekijä on osannut kytkeä vain sen yhden laitteen pois päältä, mutta ei ole osannut suunnistaa ja/tai lentää koneella. On pitänyt päätyä ihan eri puolelle Intian Valtamerta ja sitten lopulta ollaankin Perthin länsipuolella, menossa kohti Antarktista. Jotain tapahtuu ja kone putoaa mereen.

Jos julkisesti halutaan uskotella tuota itsemurha-teoriaa, niin ok, mutta Johanneksesta se ei ole uskottava tarina.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen sitä mieltä ja taas ilman faktoja, että operaatiota ei ole kyennyt mitenkään vain yksi henkilö tekemään. Luulisi, että asia selviäisi helposti tutkimalla koko matkustajaluettelo henkilö henkilöltä, että kenellä on taustat kunnossa ja kenellä ei ole.

Uutisoinnin mukaan näin on tehty eikä mitään ole löytynyt.

Tuo yhden henkilön toteuttama itsemurha, jossa vei mukanaan yli 200 matkustajaa, on erittäin epäuskottava kertomus, vaikka se hyväksyttäisiin viralliseksi totuudeksi.

Miksi? Onhan näitä toteutettu ennenkin ja tähänkin ketjuun on linkitetty noiden lentojen wikipediasivustoja.

Jos julkisesti halutaan uskotella tuota itsemurha-teoriaa, niin ok, mutta Johanneksesta se ei ole uskottava tarina.

Mielestäni se on ehdotetuista ehdottomasti uskottavin teoria.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen sitä mieltä ja taas ilman faktoja, että operaatiota ei ole kyennyt mitenkään vain yksi henkilö tekemään. Luulisi, että asia selviäisi helposti tutkimalla koko matkustajaluettelo henkilö henkilöltä, että kenellä on taustat kunnossa ja kenellä ei ole.

Tuo yhden henkilön toteuttama itsemurha, jossa vei mukanaan yli 200 matkustajaa, on erittäin epäuskottava kertomus, vaikka se hyväksyttäisiin viralliseksi totuudeksi. Jos tuo tarina on lopullinen totuus, niin silloin viranomaiset haluavat salata jotain mitä oikeasti jutusta tietävät, koska oikea totuus ei kestä päivänvaloa. Tekijät/tekijä saattaa olla yksi tai useampi henkilö, joita ei haluta tunnustaa teon tekijöiksi.

Veikkaan, että Johanneksen hattu on vuorattu hyvin paksulla foliokerroksella.

Jos epäilty itsemurhakaappari olisi joku paikalla 27F istunut tavallinen kiinalainen sekatyömies, tuntuisi esitetty teoria epäuskottavalta. Mutta onhan tämä koko ajan vahvistunut epäilys ollut se uskottavin selitys lähes alusta asti. Kuitenkin se kaveri, joka on koneen puikoissa, useimmiten siis koneen perämies, pystyy aika hyvin kontrolloimaan, mihin kone on lentämässä. Etenkin, jos koneen kapteeni on tavalla taikka toisella pelistä pois (esim. lukittu ohjaamon ulkopuolelle tai tyrmätty tyrmäystipoilla).

Saa aikaa vahvaa näyttöä tulla, ennen kuin on mitään syytä alkaa uskoa mihinkään vaihtoehtoiseen teoriaan.

Olisi mielenkinitoista kuulla nimimerkki Johanneksen teoria siitä, ihan hypoteettisella tasolla, että mikä olisi sitten uskottavampi selitys koneen katoamiselle.
 

Morgoth

Jäsen
Uutisoinnin mukaan näin on tehty eikä mitään ole löytynyt.

Katselin päivän tiedotustilaisuutta ja paikalla oli joku poliisijohtaja tjms. Hän sanoi ettei komentoi asiaa sen enempää, koska se vaarantaisi tutkinnan. Rikostutkinnasta ovat mielestäni vaienneet lähes tyystin. En muista ovatko virallisesti lausuneet mitään vai ovatko tiedot tulleet epävirallista reittiä julkisuuteen?
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Tuo tulipalo/Helios ym teoria mielestäni kärsii siitä, että koneelle sattui "sattumalta" kaikki käännökset, korkeudenvaihdot ym ym juuri niillä paikoilla joissa oltiin tutkakatveessa. Samoin lentoreitti oli sangen sopiva sen jälkeen, kun se ei vahingossa sivunnut yhtään tutkaa tai paikkaa josta voitaisiin tehdä maahavainto.

Eikös noihin koneisiin muuten nykyään saa ohjaamon oven täysin lukkoon kaappausvaaran takia, joten helpoin tapa toteuttaa koneen kurssista poikkeaminen on jonkun ohjaamosta hoitaa muu ohjaushenkilökunta pois (tavalla tai toisella) ja laittaa ovi kiinni.

Tuohon itsemurha vs terrori-isku (toki tässä se on ihan nyanssi kummaksi haluaa kutsua) dilemmaan sen verran että koneen kaapannut kaveri olisi hyvin todennäköisesti osannut sen lentää jonnekin maalle eikä keskelle merta. Terrori-iskun koko tarkoitus on kylvää pelkoa, ja tällöin terrori-iskun toteuttajan intressi on kertoa se julkisuuteen. Toki sen verran voi spekuloida, että ehkä tarkoitus oli lentää kone Kuala Lumpurin torneihin, mutta koneen sisällä se pystyttiin estämään, mutta sen jälkeen koneessa ei ollut ketään ohjaustaitoista jäljellä, eikä kukaan osanut kytkeä radioita päälle (tai ne oli neutraloitu aiemmin). Epäonnistuneesta terrori-iskusta ei kukaan halua ottaa krediittiä.

edit: Lentoturman tutkijat yhä vakuuttuneempia: MH370 oli itsemurhalento | Ulkomaan uutiset | Iltalehti.fi
linkki uutiseen jossa spekuloidaan lisää sillä että itsemurha oli todennäköisin syy koneen reittiin
 
Viimeksi muokattu:

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Terrori-iskusta olisi joku jo vaatinut "kunniaa", ei todenäköistä.

Taisi olla tähtäimessä itsemurha joka jäisi ikuisiksi ajoiksi kadonneen koneen mysteeriksi, arvaan ma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös