Mainos

Malaysia Airlinesin lento MH370

  • 317 714
  • 1 118

Carlos

Jäsen
Tässä koneen väitetty reitti viimeiseen tutkahavaintoon saakka. Vetää kyllä sanattomaksi, eli kaikki mahdolliset sekoamiset ja tekniset viat voidaan unohtaa, tässä on noudatettu hyvin tarkkaan tehtyä suunnitelmaa. Mikä se suunnitelma on ja mikä sen tarkoitus on, ja ennenkaikkea kuka on sen tehnyt, ovat mysteerejä.

Linkki: http://i.imgur.com/yP9Jjz8.png
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tässä koneen väitetty reitti viimeiseen tutkahavaintoon saakka. Vetää kyllä sanattomaksi, eli kaikki mahdolliset sekoamiset ja tekniset viat voidaan unohtaa, tässä on noudatettu hyvin tarkkaan tehtyä suunnitelmaa. Mikä se suunnitelma on ja mikä sen tarkoitus on, ja ennenkaikkea kuka on sen tehnyt, ovat mysteerejä.

Linkki: http://i.imgur.com/yP9Jjz8.png

Uskon ihan oikeasti että tässä uutisessa voi olla perää.

Tuo kuva nimittäin selvensi näin maallikonkin näkökulmasta aika hyvin näitä koneen etsintäalueen laajentamisia, joissa ei ensi alkuun tuntunut olevan mitään järkeä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
jahhas.. nyt tuli lähtö kauppaan, Pirkkafoliorulla, se paksu sellanen, täytyy nyt hakea...
 

Nukkemurhaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
On tullut nyt seurattua tätä keissiä tiiviisti joka päivä ja luettua satoja sivuja erilaisia keskusteluja tähän liittyen. Ei voi kun sanoa viimeisimpien juonenkäänteiden perusteella että on kyllä vuosituhannen mysteeri ratkottavana.
Olen ollut alusta lähtien sitä mieltä, että kone on kaapattu sillä kyseisessä katoamisessa on liikaa sattumia yhdessä. Samoja ajatuksia on heitetty ilmaan täällä mitä minullakin on, joten en niitä lähde enempää purkamaan. Kiwipilotin tekstejä on ollut mukava lukea. Lisää materiaalia toivon siis kaikilta joilla on suhteita / omaa tietoa ilmailusta.

Nyt jopa toivoisin että jengiä olisi selvinnyt elossa tästä ja pääsevät mahdollisesti kertomaan mitä on tapahtunut mm. matkustajan näkökulmasta.
Miettikää omalle kohdalle se tilanne, kun olette lennolla ja yhtäkkiä olettekin kyydissä kaapatussa koneessa kohti tuntematonta. On käynyt myös mielessä, että onko kaappaus hoidettu niin ammattimaisesti, ettei matkustajat ole edes tajunneet mitä on meneillään.

Nyt kun kaappauskohu on saatu jalkeilleen, herää taas kysymys myös noista hälyttäneistä puhelimista. Entä jos kuitenkin...? *kyllä, olen vuorannut koko taloni foliolla*
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vetää kyllä sanattomaksi, eli kaikki mahdolliset sekoamiset ja tekniset viat voidaan unohtaa, tässä on noudatettu hyvin tarkkaan tehtyä suunnitelmaa.
Onko missään ollut tietoa lentokorkeuksista? Jotenkin on kutina, että tuo viivan päättyminen kertoo paikan, missä on alettu lentää tutkakatveessa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onko missään ollut tietoa lentokorkeuksista? Jotenkin on kutina, että tuo viivan päättyminen kertoo paikan, missä on alettu lentää tutkakatveessa.

Korkeus on 0 eli meren pinta, jotenkin pikku kutina.
 

Carlos

Jäsen
Onko missään ollut tietoa lentokorkeuksista? Jotenkin on kutina, että tuo viivan päättyminen kertoo paikan, missä on alettu lentää tutkakatveessa.

Mitään muuta en ole kuullut, kuin että kone on lentänyt katoamisestaan saakka tasan lentopintojen 29 ja 30 välissä, eli korkeudella 29500 jalkaa. Mikä on sinänsä oikein järkeenkäyvää, kun lentää virallisia lentoreittejä pitkin, on hyvä käyttää korkeutta jota kukaan muu ei käytä. Näin ollen pärjää myös ilman lennonjohtoa, ei ole pelkoa törmäyksestä. Toki virallisia varoetäisyyksiä tässä on jätetty noudattamatta, mutta se lienee lentäjän rikkeistä pienimpiä.

Myöskin jotain huhua oli että koneen satelliitti-kommunikointijärjestelmä olisi rekisteröinyt koneen lentämässä samassa matkalentokorkeudessa vielä jopa 5 tuntia katoamisen jälkeen.

Tuo Coco-saari muuten näyttäisi ainakin olevan sopiva laskupaikka, ei ainakaan siviiliasutusta, tarpeeksi pitkä kiitorata, tarpeeksi etäällä mistään, ja kone oli menossa sinne suuntaan.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Korkeus on 0 eli meren pinta, jotenkin pikku kutina.

Niin tästähän oli puhetta aiemmin, että viimeisin luotettava korkeus on ollut siinä normaalissa lentokorkeudessa. Tuo 0 ei todennäköisesti ole todellinen transponderin lähettämä ja barometrin mittaama lukema.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Vielä tuosta saaresta, niin here-mapsin kuvassa näyttää että kiitotielle on käsin maalattu hiljattain merkintöjä, kun taas Google-mapsin kuvassa ko. merkintöjä ei ole. Eli voi olettaa niiden olevan aika tuoreita. Ja saari kuuluu sille Burmalle. Hmm...

HERE - City and Country Maps - Driving Directions - Satellite Views - Routes

Ei tosin näytä paikalta, johon voisi kätevästi piilottaa lentokoneen, ellei ole jotain isoa lentokonehallia tai peräti maanalaista lentokonesuojaa.

Ja nämäkin teoreettiset rakennelmat luulisi olevan erotettavissa satelliiteilla, jos vain huvittaa.

Eipä siinä, kyllähän sitä itsekin suorastaan alkaa toivoa, että tämä LOST-henkinen "matka" jatkuu.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Entäpä jos kone on laskeutunut Coco-saarelle tankkaamaan ja jatkanut sitten matkaansa.

Niinpä. Tuossa saarella taitaa olla lähin "turvallinen" tankkauspaikka, jonne voi yrittää lentää kiinnittämättä huomiota liiaksi. Edelleen kuitenkin tuon kokoinen kone EI VOI kadota, joten kyllähän sen liikkeet pitäisivät olla jotakin kautta näkyviä?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ernst Stavro Blofeldin järjestö SP.E.C.T.R.E. on kaapannut koneen, joka on jossain onton tulivuoren sisällä olevassa kompleksissa. Bond on matkalla hoitamaan tilannetta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei tosin näytä paikalta, johon voisi kätevästi piilottaa lentokoneen, ellei ole jotain isoa lentokonehallia tai peräti maanalaista lentokonesuojaa.

Jos tuossa olisi esim. Kiinan ilmavoimilla jotain tekemistä niin koneen naamioi naamioverkolla ja luonnon materiaaleilla melko kivuttomasti. Kun käytössä oikeat materiaalit, tietotaito ja riittävästi ukkoja niin kone saadaan häviämään todella nopeasti. Pitäisi olla satelliittikuvat just laskeutumishetkeltä niin voisi vielä näkyä. Puoli tuntia ja alkaa olemaan Boeing maastoutettuna.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos tuossa olisi esim. Kiinan ilmavoimilla jotain tekemistä niin koneen naamioi naamioverkolla ja luonnon materiaaleilla melko kivuttomasti. Kun käytössä oikeat materiaalit, tietotaito ja riittävästi ukkoja niin kone saadaan häviämään todella nopeasti. Pitäisi olla satelliittikuvat just laskeutumishetkeltä niin voisi vielä näkyä. Puoli tuntia ja alkaa olemaan Boeing maastoutettuna.

Kyllähän tuo otolliselta paikalta vaikuttaisi, mutta jotenkin vaikea uskoa että Kiinalla olisi mitään tekemistä tuon kanssa. Kone oli kuitenkin menossa Kiinaan ja valtaosa matkustajista kiinalaisia. Liekö tuolla Coco-saarella mitään kiinalaisten tukikohtaa, vaikuttaisi huhupuheilta?
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Jos tuossa olisi esim. Kiinan ilmavoimilla jotain tekemistä niin koneen naamioi naamioverkolla ja luonnon materiaaleilla melko kivuttomasti. Kun käytössä oikeat materiaalit, tietotaito ja riittävästi ukkoja niin kone saadaan häviämään todella nopeasti. Pitäisi olla satelliittikuvat just laskeutumishetkeltä niin voisi vielä näkyä. Puoli tuntia ja alkaa olemaan Boeing maastoutettuna.

Lisäksi aasialaisethan ovat tunnetusti aikapoikia kaivautumaan ja joku maanalainen suojahan ei näkyisi mitenkään satelliittikuvissa. Ei tarvi olla edes kummoinen "peitto" niin ei sitä tuolta erota. Myös tuo jäätävän tiheä viidakko kätkee kyllä helposti vähän isompaakin tavaraa, varsinkin jos kätkemässä on ammattitaitoista sakkia.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllähän tuo otolliselta paikalta vaikuttaisi, mutta jotenkin vaikea uskoa että Kiinalla olisi mitään tekemistä tuon kanssa. Kone oli kuitenkin menossa Kiinaan ja valtaosa matkustajista kiinalaisia. Liekö tuolla Coco-saarella mitään kiinalaisten tukikohtaa, vaikuttaisi huhupuheilta?

Jep, Kiina nyt ihan spekulaationa, pointtina se, että lentokoneen saa kyllä katoamaan maastoon ilman hangaaria. Pitää vaan olla tarpeeksi tavaraa ja ukkoja toteuttamassa maastouttaminen, siksi joku asevoimien tukikohta ja siellä olevan miehistön käyttö olisi melkeinpä ainoa mahdollisuus. Yksinään on vähän turha kuivuneita palmunlehtiä nostella siipien päälle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mutta mitä helvettiä sillä koneella tekee maastoutuneena? Ilmaanhan se pitäisi saada, ja kun etsijöiden köysi kiristyy niin koneen pitäisi melkein olla jo ilmassa. Mihin Kiina tai Burma sen sitten haluaisi lennättää? Vai olisiko kyydissä voinut olla niin kallisarvoinen lasti, että onkin pelkästään siitä, eikä niinkään itse koneesta kysymys.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Lisäksi aasialaisethan ovat tunnetusti aikapoikia kaivautumaan ja joku maanalainen suojahan ei näkyisi mitenkään satelliittikuvissa. Ei tarvi olla edes kummoinen "peitto" niin ei sitä tuolta erota. Myös tuo jäätävän tiheä viidakko kätkee kyllä helposti vähän isompaakin tavaraa, varsinkin jos kätkemässä on ammattitaitoista sakkia.

Tässä kannattaa kuitenkin huomioida myös se, että tiedustelutietoa ihmisen tekemistä kohteista on mahdollista saada monilla muillakin menetelmillä, kuin pelkästään näkyvän valon aallonpituuteen perustuen.

Tietysti tässä tapauksessa asiaan vaikuttaa, että tarkoitukseen soveltuvaa kalustoa ei välttämättä ole siellä, missä pitäisi, koska etsintäalue on noinkin laaja.

Pointtinani siis kuitenkin on, että lentokone ei muutu näkymättömäksi naamioverkoilla tai edes hiekkaan kaivamalla, jos se todella halutaan löytää.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kyllä vanha kunnon Occamin partaveitsi kaiken maailman savuverho-, nave-, Lost-, UFO-, ohjus- ym. foliokokovartaloasuteoriat voittaa - ainakin maallikon näkökulmasta.

Eräässä Finnairin blogitekstissä todetaan nimittäin black out -tilanteista seuraavaa: "[m]ikäli ihan kaikki näytöt pimenevät, on ohjaamossa kapteenin puolella käytettävissä vielä varamittaristo – ns. stand-by-mittaristo, joka mahdollistaa lennon lähimmälle kentälle. Varamittaristo pitää sisällään keinohorisontin, nopeus- ja korkeusmittarit sekä nestekompassin. Tieto näille mittareille tulee eri antureilta kuin päämittareiden tieto. Sähkö tulee suoraan akuista." (Boldaus oma.)

Eli voisiko koneen yöllinen harhailu selittyä yksinkertaisesti sillä, että ohjaamon navigointilaitteisto ja radioyhteydet olisivat menneet pimeiksi, mutta moottoritehot, ohjausavioniikka ym. kriittinen elektroniikka olisi pysynyt "normaalitasolla", ja varamittaristo käytettävissä loppuun asti? Vai: onko tällainen skenaario (radioyhteyksien katkeaminen ja navigointilaitteistojen samanaikainen pettäminen) yksinkertaisesti mahdoton black out -tilanteissa, joissa konetta kyetään edelleen lentämään useita tunteja?
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Pointtinani siis kuitenkin on, että lentokone ei muutu näkymättömäksi naamioverkoilla tai edes hiekkaan kaivamalla, jos se todella halutaan löytää.

Niinno, nythän kone muuttui näkymättömäksi ihan vaan lentämällä... Ymmärrän kyllä mitä haet takaa, mutta hetkellisesti koneen saanee katoamaan helpohkosti juuri mainitsemastasi syystä: ei osata etsiä kohdennetusti oikeasta paikasta, jolloin käytössä on "vain" satelliittikuvat ja ylilennot.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Eli voisiko koneen yöllinen harhailu selittyä yksinkertaisesti sillä, että navigointilaitteisto ja radioyhteydet olisivat menneet pimeiksi, mutta moottoritehot, ohjausavioniikka ym. kriittinen elektroniikka olisi pysynyt "normaalitasolla", vai onko tällainen skenaario (radioyhteyksien katkeaminen ja navigointilaitteistojen samanaikainen pettäminen) yksinkertaisesti mahdoton black out -tilanteissa, joissa konetta kyetään edelleen lentämään useita tunteja?

Kyllähän lentokoneita on lennelty yli valtamerien jo liki sata vuotta sitten ilman minkäänlaisia radiosuunnistuslaitteita, mutta mites sitten tuo tutkasta katoaminen?

Toisiotutkavasteen katoaminen on toki eri asia ja selitettävissä blackoutilla, voihan se olla, että ovat menneet taas puurot ja vellit sekaisin toimittajilla saati kääntäjillä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Niistä puheluista vielä:

Ainakin jos minä soitan Ruotsiin frendilleni ja hän ei vastaa, niin se odotusääni on ensinnäkin hieman erilainen ja toisekseen lopulta tulee ruotsiksi ilmoitus siitä, ettei numero vastaa/ei saada yhteyttä.

Mietin vaan näitä puheluita sinne koneessa sijainneisiin kännyköihin: jos puhelimen on annettu jatkaa soimista niin kauan kuin mahdollista (mikä luonnollisesti on epätoivoisten omaisten soittaessa oletettavaa), niin miten yhteys lopulta on katkennut? Eli millainen ilmoitus tuolta on tullut?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös