Kerro nyt hyvä palstaveli, että mitä joukkuetta tarkoitat, ja miten tämän kyseisen joukkueen toiminta eroaa Suomen maastohiihtomaajoukkueen toiminnasta. Amatöörimaisesti puuhastelemalla pääsee maastohiihdon maajoukkueeseen, mutta "jalkapallojoukkueeseen" vain ammattimaisesti asennoituen?
No esim. Mancester United on kovempi tasoinen kuin koko hiihtomaajoukkue yhteensä.
No eikö sinua yhtään ihmetytä tuo valinta? Ei Norjassa tai Ruotsissa ole tällaista tilannetta, että jonkun urheilijan henkilökohtainen valmentaja on myös koko joukkueen valmentaja?
Juurihan Räty otti esille hänen omakohtaisia kokemuksia hänen omalta uraltaan, kun hänellä on ollut vastaavanlainen tilanne.
"Räty sanoo voivansa kuvitella, miltä muista naisista tuntuu, jos näyttää siltä, että "koko maajoukkueen valmentautumista suunnitellaan siltä pohjalta, mikä sopii parhaiten sen kärkihiihtäjälle"."
Yleisurheilussa, silloin kun keihäänheitossa oli monta menestyvää heittäjää, tällaiselle toiminnalle laitettiin tylysti toppi. Kun
Into Turvanen aikanaan valittiin keihäänheiton päävalmentajaksi, vaativat heittäjät, ettei hän voi enää toimia yhden heittäjän henkilökohtaisena valmentajana. Into kuunteli heittäjiä ja päätti valmennussuhteen, Räty kirjoittaa.
Räty jatkaa vertauskohdilla yleisurheilun parista.
Yleisurheilusta on myös viime vuosilta paljon esimerkkejä siitä, että kun päävalmentajaksi valittiin parhaan urheilijan valmentaja, meni koko homma metsään. Siinä kärsi se ykkösurheilija ja samalla kärsivät kaikki muutkin, kun päävalmentaja kuitenkin toimi oman urheilijansa etua tavoitellen, vaikka toisin vakuutti.
Räty muistuttaa, että Haavisto voi joutua kiperiin valintatilanteisiin, joissa osallisena on myös Pärmäkoski.
Seppo Räty kyseenalaistaa: Miten Pärmäkosken valmentaja voi toimia päävalmentajana? - Maastohiihto - Hiihtolajit - Sport - MTV.fi
Ja jos sinun maailmasi romahtaa Riitta-Liisan eläköitymisen johdosta, niin aiotko jatkaa täällä yksinäistä taisteluasi Riitta-Liisan tilanteen hyväksyneiden kanssa? Koomisia keskusteluja odotellessa.
No mites tämä asiaan liittyy? Tiettävästi Riitta-Liisa ei ole eläköitymässä. Aidosti katkeruutta tunnen olympialaisten naisten parisprintin osalta tapaus Pärmäkoski-Laukkanen. En tiedä halusiko Riitta-Liisa sitä edes hiihtää, mutta ainakin Niskasen olisi siinä pitänyt hiihtää. Mutta sitten paljastui, että tämä combo oli jo päätetty viime keväänä Pärmäkosken tahdosta.
Mutta sitten jos ajatellaan hiihtäjien ominaisuuksia niin ainakin Roponen/Niskanen/Mäkäräinen olisivat olleet parempia vaihtoehtoja tai heillä on kovempi potentiaali kuin Laukkasella. Kaikkein paras ja optimaalisimmassa tilanteessa pari olisi ollut Pärmäkoski-Roponen ja ampumahiihdon sekaviestissä mitali, jolloin sekä Laukkanen että Mäkäräinen olisvat olleet parhaassa tapauksessa olympiamitalisteja.
Minua ihmetyttää suuresti myös Toni Roposen toiminta. Hän on pitkin vuotta lobannut Mari Laukkasen maastoihiihtovierailuja tuolla iltalehdessä, vaikka hänen oma valmennettavansa olisi ollut yksi vaihtoehto. Riitta-Liisan ominaisuudet sopivat tuohon parisprinttiin ehkä parhaisten kuin mihinkään muuhun matkaan. Tähän olisi voinut jo harjoituskaudella varautua, mutta ilmeisesti kun tämä matka oli jo päätetty keväällä niin siihen ei edes sen kummemin panostettu.
Miksi Laukkanen? Miksei Mäkäräinen? Tätäkin oltaisiin voitu valmistella niin, että Mäkäräinen olisi hiihtänyt näitä FIS kisoja niin olisi voinut osallistua tähän kisaan. Mäkäräinen olisi kaiken järjen ja statistiikan mukaan parempi vaihtoehto kuin Laukkanen. Itse en olisi häntä hiihdättynyt, vaan olisin hiihdättynyt näitä kumpaakin ampumahiihtäjää sekaviestissä niin kuin kaikki muutkin joukkueet tekivät.
Minua ihmetyttää tämä Toni Roposen toiminta. Viime kaudella Toni Roponen päätti tuosta noin vaan kesken kauden, että Riitta-Liisa lähtee Tour De Skille. Tässä vaiheessa on hyvä huomioida se asia, että Riitta-Liisalla oli jo tuolloin havaittu selkäongelmia, joista T.Roponen oli tietoinen. Jos minä olisin ollut valmentaja ja tietäisin, että valmennettavallani on selkäongelmia, en minä lähettäisi häntä 40-kymmppisenä rymyämään minnekään Tour De Skille. Tästä päätöksestä Riitta-Liisa kärsii edelleen.
Jos minä olisin Riitta-Liisa ja jatkaisin uraa, harkitsisin vakavasti valmentajan vaihtoa. Kun K.Niskanen vaihtoi valmentajaa, tapahtui tason nousu ja samoin näyttää Nooralotta Nezirillä käyvän. T.Roposen valmentajan ura on laskusuunnassa.