No niin, otetaas jonkinlainen yhteenveto tästä päivästä. Ensinnäkin tapaus Matintalo. Jylhän perusteluiden mukaan Kyllönen hiihti tänään, jotta hän olisi saanut annettua olympiakomitealle kelpaavan näytön (eli potentiaalin top-16-sijoille). No, näyttö jäi vajaaksi, mutta voihan potentiaalia silti tulkita olevan. Tänään tosin sijoitus 21 ei vastannut normaalia sijoitusta 21, sillä kisasta puuttui neljä kovaa norskia, kolme kovaa venäläistä ja lisäksi ainakin von Siebenthal. Ehkä edellä nyt oli joku norski, joka ei olisi hiihtänyt muiden ollessa paikalla, mutta kuitenkin.
Roposen haluttiin hiihtävän, jotta ehtii saada kovia startteja ennen olympialaisia. Matintalollehan tämä ei ole ongelma, koska ehtii hiihtää useamman matkan nuorten MM-kisoissa. Luulen kyllä, että Matintalo olisi tänään ollut kymppisakissa, kenties jopa yllättävän lähellä podiumia. Hän kuitenkin hiihti samaa vauhtia, lopulta voittaen, Kallan (tänään toinen), Anderssonin (viides) ja Slindin (seitsemäs) kanssa Piitimessä Continental-cupissa. Aika ylivoimainen saa Matintalo olla nuorten kisoissa, jotta voisi edes haaveilla viestipaikasta. Kolmellekympille mahdollisuuksia varmaan on. Tai itse en näe mitään järkeä siinä, että sinne valitaan joku Laura Mononen sujuttelemaan sijalle 17, kun olisi varastossa potentiaalisempi ja kovakuntoisempi tykki. Olkoonkin, että Mononen oli syksyllä Matintaloa parempi. Ikään kuin jollain marraskuun hiihdoilla olisi mitään merkitystä tänään.
Miesten kisa meni kauttaaltaan heikosti. Yleensä tällainen kollektiivinen mahalasku selittyy ainakin osittain suksien heikkoudella. Niskanen kuitenkin odotusarvoiltaan olisi tänään ollut top-3, Hakolalta odotettiin varmaan sijoja 10-15, Hyväriseltäkin sijoja 18-24. Heikkinen oli aika arvoitus etukäteen, mutten ihan näin huonoa enää odottanut. Tänäänhän nimittäin kisasta puuttui kymmenkunta kovaa kaveria (Cologna, Ustjugov, Tshervotkin, Bolshunov, Sundby, Manificat jne.), jos kohta venäläiset paikkaajat hiihtivät toki upeasti.
Minun on vaikeaa uskoa, että yhtäkkiä Niskasen ja Hakolan kunto on täysin kadonnut eikä kukaan muukaan ole nostanut kuntoaan yhtään. En siis ole niin huolissani miesten tilanteesta kuin yleisesti tunnutaan olevan. Täytyy se tosin sanoa, että olihan viikonloppu kokonaisuudessaan huolestuttava esimerkiksi Hakolan kohdalta. Sprinttikin meni hieman alakanttiin.