Maantiepyöräilyn harrastajia?

  • 49 150
  • 153

Fordél

Jäsen
Rungon mitoituksissa on jonkin verran eroa ja jos cc:hen laittaa renkaat millä viitsii ajaa hiekallakin, niin eroa tulee lisää. Maantiepyörä on helposti riisutumpi kaikesta lisähärpäkkeestä, mikä tuo jonkinlaisen painoedun. Viime kädessä cc maantiepyörän renkailla ei varmasti häviä maantiepyörille yhtään harrastelijakäytössä.

Lähinnä mietin juuri tota asiaa renkaiden kannalta eli cc:tä ei ollut tarkoituskaan hankkia maantiepyörän renkailla vaan hiekallekin soveltuvilla renkailla, jolloin olisi pystynyt ajelemaan monipuolisemmin. No nyt mennään puhtaalla maantiepyörällä ja katsotaan jos joskus tulee tarvetta cc:lle.
 

Ratikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUPLAMESTARIT 2021 & Red wings & Stevie Y
Itse aloitin maantiepyöräilyn viime kesänä ja keväällä tuli tilattua saksasta kalliimpi ruusu. Yleensä ajelen tuollaisia 40 + kilsoja suunnilleen kolmenkympin keskarilla. Kannattaa aloittaa harrastus kevyesti, muuten saattaa mennä maku koko pyöräilystä. Nyt baanalle. Kelitkin on sen mukaisia...
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Mietin tätä asiaa ollessani itse lenkillä eli kuuluuko tässä tervehtiä toisia maantiepyöräilijöitä niin kuin moottoripyöräilijöillä on tapana. No yksikään "kollega" ei tervehtinyt mua niin enpä lähtenyt itsekään tohon. Ei liene siis mikään yleinen tapa?
Ainakin Fillarifoorumilla on keskusteltu sivukaupalla tuosta toisten pyöräilijöiden tervehtimisestä ja valitettu sitä, kun kaikki eivät sitä tee. Mun on vaikea sanoa tavan yleisyydestä kun on yleensä tapana tervehtiä ennen kuin toinen edes ehtisi. Jos olet ajamassa monen tunnin lenkkiä, niin esim. pahassa vastatuulessa vastaantulevan pyöräilijän tervehdys antaa kummasti tsemppiä. En harrasta moottoripyöräilyä, mutta käsittääkseni heillä on tapana tervehtiä? Samoin bussikuskit tervehtivät aina toisiaan. Hyvä tapa, jonka toivottavasti yhä useampi pyöräilijä omaksuu. Ja mikäs sen parempaa kuin näyttää itse esimerkkiä muille.
Mitä tulee keleihin niin kyllähän ne on mitä parhaimmat nyt harrastaa uintia järvessä tai maauimaloissa. Ja mikäs on sen parempaa treeniä triathlonia varten kuin järviuinti? Eli ei kannata kelistä hakea syytä uimattomuuteen:)
Ei kyse ole siitä, että olisi huonot uintikelit vaan siitä, että on "liian" hyvät juoksu- ja pyöräilykelit. Pidän nyt uinnista vähän taukoa. Katsotaan sitten syksymmällä, josko taas innostuisi. Jos treenaisin koko syksyn 3-5 kertaa viikossa uintia, olisin varmasti ensi kesänä ihan hyvässä uintikunnossa. Ongelma on vain siinä, että tällä hetkellä jo yksikin kerta viikossa tuntuu ylivoimaiselta motivaatiomielessä.
 

Fordél

Jäsen
Ainakin Fillarifoorumilla on keskusteltu sivukaupalla tuosta toisten pyöräilijöiden tervehtimisestä ja valitettu sitä, kun kaikki eivät sitä tee. Mun on vaikea sanoa tavan yleisyydestä kun on yleensä tapana tervehtiä ennen kuin toinen edes ehtisi. Jos olet ajamassa monen tunnin lenkkiä, niin esim. pahassa vastatuulessa vastaantulevan pyöräilijän tervehdys antaa kummasti tsemppiä. En harrasta moottoripyöräilyä, mutta käsittääkseni heillä on tapana tervehtiä? Samoin bussikuskit tervehtivät aina toisiaan. Hyvä tapa, jonka toivottavasti yhä useampi pyöräilijä omaksuu. Ja mikäs sen parempaa kuin näyttää itse esimerkkiä muille.

Ok. En ole moottoripyöräilijä, mutta niin nuo näyttävät aina tervehtivän toisiaan liikenteessä, aivan kuten bussikuskitkin. Rekkakuskeilla on vissiin jo vähän hiipunut tuo kulttuuri. Ehkä sitä siis yritetään nyt ajaa sisään myös pyöräilijöiden keskuuteen ja onhan se ihan hauska tapa luoda yhteisöllisyyttä.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Ilma on kuin morsian. On siis hypättävä kiiturin selkään ja kohti Bodomia ja sieltä Klaukkalaan. Hävettää myöntää että maantiepyöräilykausi alkaa varsinaisesti tästä, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Edellisellä sivulla valitettiin näistä perässäroikkujista ja muista kilpailuhenkisistä pyöräilijöistä. Tänään pääsin myös pikaisesti tutustumaan tällaiseen arjen sankariin. Ajelin tuonne Lukonojan mäelle ja päätin kiivetä sen kaksi kertaa peräkkäin, kun oli niin kaunis ilma. Tulin ensimmäiseltä kiipeilyltä alas ja huomasin pyöräilijän lepäilevän siinä mäen alla. Lähdin siitä sitten tekemään toista yritystä ja eikös siinä mäen keskivaiheilla tämä pohjalla voimiaan keräillyt arjen sankari sitten sujahtanut ohi. Jos luet jatkoaikaa, niin ime parsaa...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Rungon mitoituksissa on jonkin verran eroa ja jos cc:hen laittaa renkaat millä viitsii ajaa hiekallakin, niin eroa tulee lisää. Maantiepyörä on helposti riisutumpi kaikesta lisähärpäkkeestä, mikä tuo jonkinlaisen painoedun. Viime kädessä cc maantiepyörän renkailla ei varmasti häviä maantiepyörille yhtään harrastelijakäytössä.

Tosin tuosta pyörän painon vaikutuksesta sitten voi olla montaa mieltä, eräskin puolivakavissaan tehty "tutkimus"(BMJ:n joulunumerossa on aina tuollaisia läppäjuttuja, tietoisesti out-of-scope) on tehty asiasta ja annas olla että tulokset (lue kattavahko empiirinen statistiikka) tuomittiin absoluuttisesti vääriksi fillarifoorumilla kun lopputulos ei ollutkaan että hiilaripyörä on aina parempi :)

Bicycle weight and commuting time: randomised trial | BMJ

Kyllä kevyempi pyörä on mukavampi polkea (mullakin eron kyllä huomaa jos poljen alle 10kg runkopainoista Focusta vs. ainakin 15kg inceraa) mutta pitkässä juoksussa tasaisia siivuja vetäisten aika&nopeusero painon suhteen kyllä voi jäädä olemattomaksi. No, kyllä mäkin lähden grammoja viilaamaan kun vaihdoin dual-pedaalit pelkkiin lukkopolkimiin, tippuipahan paino ainakin 50g.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Tuli heitettyä tollanen 38 km lenkki ja uusi pyörä (+ylipäänsä uusi harrastus) alkaa tuntua koko ajan paremmalta. Olen pikkasen säädellyt satulaa ja ohjaustankoa. Nyt alkaa hyvä ajoasento löytyä, joten ehkä sitä uutta stemmiä, josta täällä oli joku aika sitten puhetta, ei tartte hankkia. Tosin jos fillaritorilla tulee oikeankokoinen stemmi vastaan niin saatan ostaa ihan kokeilumielessä.

Se harmittaa, että noi Suomen tiet ei ole kovin häävissä kunnossa. En tiedä kuinka paljon noi vanteet ym. kestää noita teiden töyssyjä ja halkemia, mutta toivottavasti ne ei ihan pienestä hätkähdä. Tänään löysin ihan siedettävän reitin asfaltiltaan ja tosta saa varmasti ihan hyvän peruslenkin.

Vielä pitäisi tehdä muutama investointi. Kypärän hankin ja täytyy sanoa, että niissäkin on eroja. Edellinen on joku vanha rullaluistelukypärä ja jostain kumman syystä siitä tuli niskat kipeeksi. Se ei oikein istunut päähän, mutta nyt on kunnon kypärä päässä ja homma toimii. Seuraavaksi on hankintalistalla kengät ja pyöräilyhousut. Kenkiin näyttäs menevän se about 90-100 euroa ja toivottavasti housut löytyisi puolella kenkien hinnasta.

Mutta kaiken kaikkiaan siis hienoa hommaa ja mukavaa vastapainoa juoksulle, jossa jalat joutuu ottamaan vastaan iskuja. Mukavaa palauttavaa treeniä. Kun muistaa polkea tarpeeksi pienellä vaihteella niin ei mene jalat tukkoon.
 
Edellisellä sivulla valitettiin näistä perässäroikkujista ja muista kilpailuhenkisistä pyöräilijöistä...

Lähdin siitä sitten tekemään toista yritystä ja eikös siinä mäen keskivaiheilla tämä pohjalla voimiaan keräillyt arjen sankari sitten sujahtanut ohi. Jos luet jatkoaikaa, niin ime parsaa...
Ettet vain itsekin kuuluisi parjaamaasi ryhmään jos pitää tulla nettiin avautumaan ja haistattelemaan kun joku polkee ohi :D
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eilen veivasin Tour de Francen innoittamana 23 mm renkaat cycloon kiinni ja kävin ajamassa illalla 7. etapin jälkeen vesisateessa kesän ensimmäisen maantielenkin. Huonosta kelistä huolimatta oli kiva päästellä menemään vähän kovempaa. Vaikka aika vähän on ylipäätään tullut tänä vuonna pyöräiltyä, niin yllättävän hyvin jaksoi vääntää. En tosin tiedä, olenko aiemmin ollut sen paremmassa pyöräkunnossa kuin nytkään. Pääsi ajamaan vielä aika tuoreilla jaloilla, kun edellinen kovempi lenkki oli ollut keskiviikkona ja perjantainkin rullaluistelu oli jo aamupäivästä eli palautumisaikaa oli riittävästi. Lähes kaikki mäet tuli runtattua putkelta ja välillä hapot jylläsi kovaa. Hyvä treeni, vaikka olikin vain 1,5 tuntia, vauhdintuntua oli maastopyöräilyyn verrattuna ihan eri tavalla.

En tiedä johtuuko vain treenin puutteesta, mutta alaselkä vetää aina pyöräilyssä jumiin. Sama tulee maastossakin, mutta erityisesti maantiellä, varsinkin jos yhtään yrittää ajaa alaotteella. Useamman kerran lenkin aikana sai oikoa, onneksi sentään auttoi, kun painoi hetkeksi munat stemmiin saakka.
 

Fordél

Jäsen
Tänään tuli heitettyä tollanen vajaa 50km lenkki ja hitto nyt alko tuntuu pyöräily jo todella nautittavalta! Eihän mulla vauhti vielä päätä huimaa, mutta pääasia onkin lähinnä korvata yksi viikon pk-juoksutreeni pyöräilyllä. Mukavasti menee kolmatta tuntia matalasykkeisellä treenillä. Samalla pääsee tutustumaan mukaviin maiseemin. Hiton hienoa hommaa.

Vielä täytyisi hommata pyöräilykengät lukkopolkimiin niin varusteet olisi kunnossa. Oon vähän kitsastellut niiden oston suhteen kun ei tohdi sitä satkua panostaa ihan ok kenkiin. Alennusmyynneistä ei ole vielä löytynyt sopivia, mutta ehkä käytettynä tulee vielä sopivat vastaan. Tai sitten nöyrryn ja ostan ne uudet.
 

Fordél

Jäsen
Nonniin, nyt tuli hankittua lyhyempi stemmi pyörään ja kyllä se istuu paremmin allekirjoittaneen mittoihin. Vedin reilun 50 kilsan lenkin ja ajo tuntui hyvälle. Kengätkin tuli vihdoin ostettua ja niiden pitäisi saapua ensi viikon alusta. Niiden kanssa pyöräily tuntuu varmaan taas ihan eri lajilta.

Tällä viikolla on tullut vedettyä "jo" kaksi lenkkiä, mikä on kuitenkin liikaa kun olisi pitänyt päästä enemmän juoksemaan. Nilkka on pikkasen kipiä niin on pakko ollu korvata treeniä pyöräilyllä. Hyvä tietty, että jollain tapaa pääsee kotohottamaan kuntoaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen tässä miettinyt cyclocrosserin ostamista ja katsellut erilaisia vaihtoehtoja. Ei viitsisi ihan hirveästi sijoittaa tuohon pyörään niin olen ajatellut n. tonnin pyörää (satanen pari sinne tänne). Tällaista BH:n Cross 105 -pyörää ainakin tarjottiin alle tonnilla. Mitä mieltä palstan "ammattilaispyöräilijät" tuosta? Mitä muita hyviä vaihtoehtoja, vai onko tuossa hintaluokassa yleensäkään hyviä vaihtoehtoja?
 

mti

Jäsen
Suosikkijoukkue
StL Blues, Ketterä, Hurtat, Saipa
Muuten en osaa BH:sta sanoa mitään, mutta osasarjasta tuossa linkissä ainakin ristiriitaista tietoa. Ensin mainostetaan "Aluminium CX Frameset with 105 Groupset" mutta myöhemmin kuitenkin "Full Shimano Tiagra 10spd Groupset." Jos Tiagra niin sillä selittyy tuo hinta helposti. Pari sataa lisää niin saat oikeasti 105 osilla.
Lisää tietoa FillariForumilta.
 

cheesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, KK-81, IPK, Petroskoi Puls
Loputtomalta tuntuneen pyörien vertailun ja netin selaamisen jälkeen sain viimein hankittua elämäni ensimmäisen maantiepyörän. Ajopeliksi valikoitui Trek Madone 2.1.
Nyt vain odotellaan lumien sulamista ja kuivaa kesää. Kallaveden kierros 2.6 pitää ainakin lähteä kokeilemaan.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Oma pyörä pitäisi uusia kun edellinen varastettiin. Itselleni on kaikissa hankinnoissa periaatteeksi muodostunut, että yritän hankkia pelkästään sellaisia tavaroita, jotka on suunniteltu ja valmistettu Euroopassa. Pyörissä tämä tuntuu olevan hieman helpompaa kuin esimerkiksi elektroniikassa. Valinta näyttäisi kallistuvan Tommasini Tecnon suuntaan tietty Campagnolon osilla. Sopivan retro näin vanhemmalle herrasmiehelle. Vai onko muita suosituksia Euroopassa valmistettuihin pyöriin?
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Olen jo ennenkin mainostanut, mutta sanottakoon nyt vielä. Canyon.com. Ööö, en tiedä onko tämä kiellettyä, toivottavasti ei. Mutta silti. Itse ostin todella kovan maantiepyörän sieltä, Campan Athena-osilla ja hiilikuiturungolla, maksoi yhteensä sen pari tonnia. Ei voi kyllä pahemmin valittaa. Yhden kesän nyt Canyonilla ajelin ja jumalauta en ole kyllä noin hyvällä pyörällä ikinä ajanut. Ultimate FX kärböni ja campagnolon osat toimii kuin unelma. Jopa siihen Campan peukalovipuun olen tottunut, shimpan settiä kun välillä käyttää kavereiden pyörässä niin ei tunnu lainkaan omalta. Italialaista sen olla pitää, kun pyöristä on kyse. No. Mitä nyt runko saksalainen, mutta osat silti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itsellä on käytössä Focus cyclocross mares AX 3.0. Pääosin työmatka-ajoa varten, mutta viikonloppuisin voisi heitellä pidempääkin lenkkiä. Onko tuohon järkevää ostaa jotkut kapeammat ja rullaavammat kiekot, mitkä voisi aina maantielle lähtiessä heittää alle? Onko jollain kokemusta, että miten sitä jaksaa noita kiekkoja vaihdella käytännössä?
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Itsellä on käytössä Focus cyclocross mares AX 3.0. Pääosin työmatka-ajoa varten, mutta viikonloppuisin voisi heitellä pidempääkin lenkkiä. Onko tuohon järkevää ostaa jotkut kapeammat ja rullaavammat kiekot, mitkä voisi aina maantielle lähtiessä heittää alle? Onko jollain kokemusta, että miten sitä jaksaa noita kiekkoja vaihdella käytännössä?

Kiekot kyllä vaihtaa pikalinkuilla vaikka joka lenkille. Mut jos pitää kumit vaihtaa kiekoille niin sitä ei jaksanu kyllä monesti tehdä. Eli kahdet kiekot vaan eri kumeilla, pikalinkuilla ja tietysti vaihdepakka molempiin setteihin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiekot kyllä vaihtaa pikalinkuilla vaikka joka lenkille. Mut jos pitää kumit vaihtaa kiekoille niin sitä ei jaksanu kyllä monesti tehdä. Eli kahdet kiekot vaan eri kumeilla, pikalinkuilla ja tietysti vaihdepakka molempiin setteihin.

Niin, kumien kanssa en ole muutenkaan tottunut pelleilemään, joten jätän sen tässäkin harrastuksessa väliin suosiolla.

Minkälainen merkitys tuolla on sitten ajellessa, tuntuuko mukavammalta lenkkeillä sileällä kumilla? Onko ehdotusta jollain millainen kiekko/kumi yhdistelmä olisi fiksu, kun jätetään kaikki extreme hiilikuidut pois laskuista. Pakka kai määräytyy suoraan vaihteiden mukaan, eli 10 ratasta pitäs olla.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Minkälainen merkitys tuolla on sitten ajellessa, tuntuuko mukavammalta lenkkeillä sileällä kumilla? Onko ehdotusta jollain millainen kiekko/kumi yhdistelmä olisi fiksu, kun jätetään kaikki extreme hiilikuidut pois laskuista. Pakka kai määräytyy suoraan vaihteiden mukaan, eli 10 ratasta pitäs olla.

No kyllähän slikseillä on mukavampi rullailla, kun humina kuuluu lähinnä vain tuulesta johtuen eikä niinkään siitä renkaiden tuottamasta kitkasta. Ja kyllähän se varmaan nopeuttakin tuo lisää, näitä on pohdittu ainakin fillarifoorumin puolella, mutta omakohtaiseen empiiriseen testiin vedoten voinen todeta, että kyllä sliksit jonkin verran nopeammat ovat. Ja liukkaammat, selvästi liukkaammat.

Vetelin siis tuossa sunnuntaina suht uudella Nishikin hybridillä aloittelevan (tai kuten useimmiten kutsun kaikkia lenkkejäni: "palauttelevan") kevätlenkin, ja keskinopeus oli todella alhainen n. 40 km lenkillä, jotain 23,7 km/h. Eilen sitten korkkasin hiilikuitu-käniönillä (piti mainostaa erikseen, on muuten hilpakka pyörä) maantien, lenkin pituus n. 43 km, ja keskinopeus 27,1 km/h. Tosin, tuohon vaikuttaa yleensä se, että alun vetelen aina todella hiljaa vähänniinkö lämmitellen ja valoissa odotellen tai autoja/koiria/pikkuihmisiä/vanhuksia/ufoja väistellen, ja jokainen kilometri (no, ehkä johonkin 100 km saakka) yleensä nostaa keskinopeutta, joten ihan suoraa päätelmää tuosta ei kannata tehdä. Lisäksi hybridissä ei ole koukkusarvia, vaan suora tanko, joka lisää tuulenvastusta, runko painavampi, ei lukkopolkimia jne., jotka kaikki hidastavat menoa. (Voisi myös mainita, että hybridini on myynnissä, en paljoa välitä sillä ajella - paitsi rospuuttokeleillä, jolloin ei niin haittaa jos vähän roisketta tulee)

Mutta niin, pakasta piti vielä sanoa, että niissäkin on eroja Shimanon, Campagnolon ja Sramin välillä, ne eivät välttämättä mene ihan yksi yhteen. Isäpapalla Campan osat tsykkelissä, ja osti kiekot Shimpan pakalla: kyllä sillä ajella pystyy, mutta vaihteet ei toimi aivan saumattomasti. Pienetkin erot kun noihin vaikuttaa. Eli kannattaa katsoa, mikä pakka sopii minkäkin osasarjan kanssa.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Mikähän piru tämän palstan hakutyökalua vaivaa, kun hakusana "Maantiepyöräilyn" ja tusina muuta tuottivat nolla tulosta?

Asiaan. Ostin nelisen vuotta sitten kohkauspäissäni itselleni liian suuren hybridin, kun en ymmärtänyt asiaan kunnolla paneutua ja paskoihin fillareihin turtunut kroppa oli lyhyellä koeajolenkillä ihastuvinaan kiistämättä tuhat kertaa aiempia parempiin ominaisuuksiin. Syyllinen sormi osoittaa myös liikkeen kusipäämyyjää, joka oli varmaan vaan tyytyväinen myrkyttäessään vääränlaisen menopelin varastosta. Sanomattakin selvä, että ko. liikkeeseen en ikipäivänä palaa.

Onhan tuolla nyt ajellut, pari kesää sitten tuli kilometrejäkin ihan mukavasti, >2000. Viime kesänä ei jaksanut napata, mutta nyt on jälleen kiima päällä. Tykkään vedellä sellaisia 30-60 km lenkkejä, mutta runkokoko 56cm yhdistettynä 80cm haaramittaan aiheuttaa mm. sellaisen epämukavan tunteen, että pitkässä, kovempitempoisessa vedossa mulkku lakkaa olemasta. Se on varsin ikävä tunne, olkoonkin, että on tähän asti myöhemmin palautunut uljaaseen kukoistukseensa.

Nyt olisi siis kova vimma panostaa lajiin taas vähän, ja laittaa kalusto uusiksi. Itseni tuntien en halua kuitenkaan heittää koko kassaa likoon, vaan haluaisin kokeilla kelvollisella kalustolla, vieläkö intoa parin vuoden päästä riittää.

Sadepäivänä on ollut hyvää aikaa pyöritellä fillarifoorumeita ja -kauppoja, ja tömähdin tällaiseen tarjoukseen: Cyclecenter.fi. Vaikuttaa kelvolliselta menopeliltä ja tarjoushintakin on kohdillaan. Onko kenelläkään palstalaisella kokemuksia kyseisestä ajopelistä? Kunnollinen koeajo on tällä kierroksella toki esivaatimuslistan kärjessä, ei hinta.

Cyclocrossia havittelen siksi, että puhtaan maantien lisäksi myös sorateille ja maastoon halavi mieleni välillä eksyä. Tällaisella luulisi sielläkin puhdasta katupyörää paremmin pärjäävän?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Neuvokaapas ammattilaiset todellista untuvikkoa nyt tämän lajin saloihin. Kävin tässä testaamassa kaverin maantiepyörää ja olin kyllä ihan "myyty". huikean kevyt oli polkea, tempaisin vajaat 32 kilsaa ja aikaa meni 1h 10 min. alussa tökki aika pahasti kun en meinannu saada kenkiä polkimiin kiinni ja koetin ottaa tuntumaa pyörään. Mutta tosi kevyeltä tuntui kun sai vauhdin päälle. Ajasta ois kyllä saanu otettua pois ainakin 5 min, jos ois heti tykittäny.... Edellisenä päivänä mentiin melkein sama reitti ja sotkin mun maastopyörällä ja meinasi tehdä tuskaa.
Eli mitäs nyt pitäisi ottaa huomioon jos on ostamassa aloittelijan pyörää jolla voisi nyt tulevinakin vuosina polkea. Runkokoko on itsellä kaiketi 53 ( kävin yhdessä liikkeessä ). Merkkejähän taitaa olla vaikka kuinka ja paljon ja hintahaitari on äärettömään asti ?. Budjettina olen ajatellut tuollaista tonnia, eli siinä ois jo sitten lukkopolkimetkin ja -kengät.
Mistä kannattaisi ostaa akselilla Jyväskylä Tampere ( ehkä mielummin toi tampere )

E: niin ja mallin ei tarvitse olla mikään 2014 ultimate.... itselle käy kyllä esim. 2011 tai 2012 vuodenkin malli....
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Neuvokaapas ammattilaiset todellista untuvikkoa nyt tämän lajin saloihin. Kävin tässä testaamassa kaverin maantiepyörää ja olin kyllä ihan "myyty". huikean kevyt oli polkea, tempaisin vajaat 32 kilsaa ja aikaa meni 1h 10 min. alussa tökki aika pahasti kun en meinannu saada kenkiä polkimiin kiinni ja koetin ottaa tuntumaa pyörään. Mutta tosi kevyeltä tuntui kun sai vauhdin päälle. Ajasta ois kyllä saanu otettua pois ainakin 5 min, jos ois heti tykittäny.... Edellisenä päivänä mentiin melkein sama reitti ja sotkin mun maastopyörällä ja meinasi tehdä tuskaa.
Eli mitäs nyt pitäisi ottaa huomioon jos on ostamassa aloittelijan pyörää jolla voisi nyt tulevinakin vuosina polkea. Runkokoko on itsellä kaiketi 53 ( kävin yhdessä liikkeessä ). Merkkejähän taitaa olla vaikka kuinka ja paljon ja hintahaitari on äärettömään asti ?. Budjettina olen ajatellut tuollaista tonnia, eli siinä ois jo sitten lukkopolkimetkin ja -kengät.
Mistä kannattaisi ostaa akselilla Jyväskylä Tampere ( ehkä mielummin toi tampere )

En tiedä oletko ehtinyt jo ostaa pyörän, mutta suosittelen kyllä ehkä ennemmin Tamperetta tai sitten ihan Helsingin Velosportia (mielestäni Suomen paras pyöräkauppa - ei ehkä halvin tosin), Jyväskylässä on aika heikko tuo pyöräkauppojen tarjonta. Bikeplanetkin joutui lopettamaan, ja nyt siellä on käytännössä vain Ride, joka on kyllä ihan ok mesta mutta aika niukka tarjonta mielestäni. Pahoittelut Suomen polkupyörätukulle, mutta sieltä saa vain ja ainoastaan paskoja pyöriä.

Aloittelijan on ehkä hyvä ostaa pyörä kivijalkakaupasta, silloin ainakin pääsee tutustumaan tuotteeseen, mutta jos haluaa tsekkailla ulkomaan tarjontaa, niin halvemmalla pääsisi. Tonnin budjetti on pikkuisen rajoittava tekijä varsinkin kivijalkakaupassa, jopa pari tonniakin, mutta ulkomailta saa jo ostettua oikeinkin pätevän pyörän 1500€-2000€ hintaan.

Selaile vähän tätä ketjua taaksepäin, jotakin olen minäkin jo ehtinyt tänne kirjoittaa ja muut asiantuntevammat tahot, mutta jos haluat selvästi parempaa tietämystä, vieraile ihmeessä fillarifoorumi.comissa, sieltä sitä löytyy.

Mutta lyhyesti, pyörää ostettaessa muista nämä:

- Ehdottomasti tärkein juttu: osta oikeankokoinen pyörä. Ei liian iso, ei liian pieni. Jos ei aivan tarkalleen matchaa pyörän mittoihin (eli tarkat mitat on pyörän kokojen "välissä") -> osta se pienempi vaihtoehto.
- Tonnilla saa käytännössä vain alumiinirunkoisia pyöriä. Kestää ehkä kovempaa käyttöä, mutta on yleensä raskaampi ja tärinä on kovempi (ei nyt mikään mieletön, mutta huomaat kyllä eron kun ajelet hetken hiilikuiturunkoisella). Etuhaarukan kannattaa olla alumiinirunkoisessa tällöin hiilikuituinen, ja yleensä onkin, tarkista tämä.
- Osasarjat. Tonnilla todennäköisesti tarjotaan Shimanon osia, ja monesti joitakin nevöhöörd-palasia lisänä (ekassa Bianchissani kuvittelin olleen Shimanon Tiagra-sarja, mutta paskat, vain vaihtajat ja vaihdevivut, muut oli jotakin kiina-sarjaa). Shimanon halvemmat osat, esim. juuri Tiagra on siitä hyvä, että ei varsinaisesti prakaa (ja omakohtaisesti ei tarvinnut niille mitään erityisemmin tehdä, mitä nyt pikku säätöjä), mutta siitä halvemmista on ainakin fillarifoorumilla manattu. Campagnolon osasarjat ovat niitä "ainoita oikeita", SRAMmit uutta teknologiaa. Itsellä nyt Campan Athena-osat, toimivat kuin unelma, vaikka ovatkin vasta neljänneksi "parhaat" Campan valikoimissa.
- Kiekot (eli vanteet, nyt kun lätkäfoorumilla ollaan - selvennyksenä). Niillä pistetään myös hintaa alas hyvistäkin pyöristä, ja hyvät kiekot maksavat. Näissä en ole kummoinenkaan ekspertti, tsekkaile vaikka fillarifoorumia tai googlesta arvosteluita.
- Yleensä kaikissa tonnin pyörissä on 50/34-välitykset (eli eturattaat, eli ne jotka ovat siinä oikean polkimen vieressä). Ne ovat peruskäyttöön oikein hyvät, itse ostin double-setin eli 53/38-välityksellä oman pyöräni, pääsee polkemaan alamäessä kovempaa (ja tietysti mulla on aaaivan vitusti jerkkua jaloissa - mummot jäävät aina jälkeen kisassa).

Muuta nyt ei tullut mieleen.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei varsinaisesti liity maantiepyöräilyyn, mutta liippaa sen verran läheltä, että kysytään täältä. Mulla on joskus 2010 keväällä ostettu Nishikin hybridi, jota en oo saanut ees ensihuoltoon asti kiikutettua. Kertyneitä kilsoja on vaikee arvioida, mutta lienee kuitenkin sen verran, että ensihuollon sijasta joku täyshuolto tms voisi olla kohdillaan. Mitä sanovat asioista paremmin perillä olevat ja minkä suuntaan kannattaisi kääntyä? Entä millä aikataululla liikkeet noita huoltoja tekevät, meneekö useampi päivä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös