Eli tavoitteena on avopuolison kanssa pyöräillä muutaman viikon päästä kotoamme minun vanhempieni luokse, Kuopiosta Pohjanmaalle ja matkaa kertyy sellainen 250 kilometriä.
Pidähän huoli, että teillä on pyörät kunnossa, riittävästi varusteita sadetta ja kylmyyttä varten, tankkaatte kunnolla hiilihydraatteja pari-kolme päivää ennen reissua, pidätte vauhdin alussa riittävän hitaana ja että teillä on varasuunnittelma, jos jotain sattuu matkalla.
Matka on todella pitkä. En ole itse ikinä veivannut noin pitkää matkaa. Ensi kesänä olisi haaveena Vätternin 300 kilsaa.
Jos kunto on hyvä, on tuo matka mahdollinen, mutta rauhallisen matkavauhdin se vaatii. Hapoille ei kärsi itseään laittaa eikä sykettä nostattaa ennen kuin se nousee väkisin. Matkan aikana on myös pakko nauttia nesteen lisäksi ravintoa. Minä varustautuisin banaaneilla, patukoilla, mehukeitoilla ja pätkällä retkisalamia. Suolaista kannattaa pitää mukana kramppien varalta.
Seuraava on sitten täysin spekulatiivista pohdintaa siitä, miten minä valmistautuisin tuollaiseen reissuun, jos aikaa olisi tästä hetkestä pari viikkoa.
Lähtökohta on kuitenkin se, että kuntoa ei ehdi enää tehdä, vaan ainoastaan ottaa olemassa oleva esiin. Siksi esimerkiksi määrää ei kannata enää nykyisestä tahdista lisätä, vaan päinvastoin vähentää. Toiseksi viimeisellä viikolla ehkä kolmannes pois aiemmin tehdyistä määristä ja viimeisellä viikolla määrät tipahtavat alle puoleen.
Oma pyöräilytahtini on tällä hetkellä noin 700-1000 kilometriä kuukaudessa, pisimmät lenkit yli sata kilsaa, keskimitta yli 50 kilsaa per lenkki. Tälle keväälle olen polkenut huhtikuun 29. päivästä asti. Tältä pohjalta valmistautuisin seuraavasti:
Polkisin hetimiten pitkän yli sadan kilsan lenkin ja viikkoa ennen reissua hyvin rauhallisen hieman lyhyemmän lenkin. Pitkien väliin tekisin pari peruskestävyyslenkkiä, noin 1,5-2 tuntia pitkiä, eli mun vauhdeilla noin 40-70 kilsaa kerralla. Sitten polkisin ennen viimeistä pitkää yhden lenkin, jolla pitäisin vähän vauhtia. Esim. tunti reippaasti.
Viimeisen viikon polkisin lyhyitä lenkkejä kevyesti pyörittäen, ehkä muutaman lyhyen sykkeennostatusosuuden, mutta ei happoille asti. Jos viikkoa ennen reissua lauantaina olisi viimeinen pitkä, esim. 90 km, polkisin tiistaina 1,5 tuntia eli mun vauhdeilla noin 40-45 kilsaa ja torstaina maksimissaan tunnin, eli mun vauhdeilla noin 30 kilsaa. Sitten viikonloppuna reissuun kunnolla tankanneena.
Kerrothan tähän ketjuun valmistautumisestasi ja siitä, miten reissu meni?