Maanjäristyksen aiheuttamat Tsunamit

  • 233 215
  • 1 313

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti manu 17
Anteeksi jos olen väärässä:eikös moniin alueella harjoitettaviin uskontoihin kuulu usko uudelleen syntymisestä jossain toisessa hahmossa?Toisekseen taitavat olla oppineet ettei elämä ole ruusuilla tanssimista.

Mutta suhtautumisessa kuolemaan olisi monella oppimista, näin minä ainakin asian näen.

vlad.
 

kurre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ruotsin torpedokiekkoilijat
Viestin lähetti varjo
http://www.kaleva.fi/html/JTpage454087.html

Häpeäisivät, monta sataa suomalaista kuoli ja silti kehtaavat juhlia uutta vuotta.

Se, että suomalaisia on kuollut monta sataa, ei paljoa hetkauta eikä tarvitsekkaan hetkauttaa heidän elämää. Mietippä kuinka monta heidän kansalaistaan on viime aikaisissa tapahtumissa kuollut. Eiköhän heille ole suotavissa edes jonkinlaista iloa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti kurre
Se, että suomalaisia on kuollut monta sataa, ei paljoa hetkauta eikä tarvitsekkaan hetkauttaa heidän elämää. Mietippä kuinka monta heidän kansalaistaan on viime aikaisissa tapahtumissa kuollut. Eiköhän heille ole suotavissa edes jonkinlaista iloa.

Ei millään pahalla mutta eiköhän tämä kommentti mennyt ohi ja rankasti, luehan uudelleen varjon kaikki tähän ketjuun kirjoittamat viestit niin huomannet saman asian varmaan itsekin.

Jollet ymmärrä niin väännetään rautalangasta, veikkaan, että nimim. varjo on pitkälti samoilla linjoilla kanssani - kuolleita on vain reilut sata tuhatta - lisäkommenttina: parempi muistaa eläviä. Kyseinen määrä kuolleita on globaalissa mittakaavassa häviävän pieni lukumäärä, vrt. vuosittaisiin malarian uhreihin - yli miljoona ihmistä. Toki minun ja nimim. varjon ajatteluissa on tiettyjä eroja mutta periaate lienee hyvin pitkälti sama.

vlad.
 

Kyle

Jäsen
Viestin lähetti vlad

Sata tuhatta kuollutta on kuitenkin "vain" sata tuhatta kuollutta, vuosittain malariaan kuolee yli miljoona ihmistä.

vlad.

Oma veikkaukseni on että kyseisen onnettomuuden lopullinen uhrimäärä on lähemmäs puolimiljoonaa, kuin sata tuhatta. Silti oli uhrimäärä mikä tahansa 5 miljoonaa ihmistä on ilman kotia, ruuasta ja puhtaasta vedestä on pula, lisäksi kulkutaudit saattavat alkaa kohta näyttää omaa osaansa tapahtumassa.

Mielestäni on turha alkaa vertailemaan tälläistä joukko tuhoa, sairauksiin kuten sinä otit esiin malarian. Mailmassa kuolee kuitenkin ihmisiä joka toinen(vai oliko se joka kolmas) sekuntti, jos Afrikassa miljoona malariaan niin vastaavasti länsimaissa samainen määrä ehkä enempi liikenneonnettomuuksiin, lähi-idässä pommi-iskuihin jne.
Joten pointtini tässä onkin se, että kuvitellaan Afrikkalainen kylä jossa asuu 500 ihmistä, siellä on perhe johon kuuluu 7 henkilöä joista 3 sairastaa malaria. Vuonna 2006 maaliskuussa kuolee perheestä yksi malariaan, suru on kova mutta silti järjestetään hautajaiset ja kaikki on taas surua ja yhtä perheenjäsentä lukuun ottamatta okei. Kylän elämä jatkunee normaalisti, koska tätä on tapahtunut jo useampi vuosi. Eikö?
Sitten kuvitellaan Indoneesia tsunamin jäljiltä. Kaupunki jossa on 50 000 ihmistä, kaikki tähän asti ollut hyvin kunnes hyökyaalto tuhoaa 45 000 ihmiseltä talon, tappaen samalla 30 000 ihmistä. Ihmisten ruumiita on joka puolella, liat ja muut pöpöt tuhoaa juomaveden ja ruuan. Kuka järjestää hautajaiset/hautaa ihmiset ja missä kun kaupunki on tuhoutunut?

Näitten 5 tuhannen ihmisenkö pitäisi majoittaa nämä 15000 ihmistä koteihinsa, heillä ei ole enään mitään omaisuutta millä rakentaa uutta taloa, taudit lähtevät leviämään ja jos kukaan ei tee mitään on kymmenen vuoden päästä indonesiassa samanlainen malari ongelma kuin Afrikassa kaiken tämän lisäksi.

Ja mitä veikkaat eikö Punainen risti/puolikuu ole panostanut näihin malaria paikkoihin ennen tätä?
 

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Palstalla vaikuttavien mikään-ei-oo-mitään-hyppään-vaikka-huomenna-sirkkeliin-saatana-eikä-tunnu-missään -nimimerkkien mielipiteistä huolimatta lahjoitin tavoilleni uskottomana rapiat parikymmentä euroa SPR:lle siinä naivin tyhmässä uskossa, että jos vaikka joku roponen siitä kilahtaisi Thaimaan hyväksi. Jos thait antavat kännykkäänsä lainaksi tai kengät jalastaan ym. ym. vaikka antavat näin tehdessään paljon enemmän kuin minun pari killinkiäni, niin ei paljon paina minun laihassa kukkarossani. Elämä olisi vitun helppoa, jos olisi tuollainen living-dead kuin eräät täällä. Hyvää uutta vuotta teillekin muuten, kyllä se siitä vielä lentoon lähtee, käynnistysnappula on siinä keskivartalon kohdalla, etupuolella!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
re: Gerodz.

Luetaan ja ymmärretään nyt niitä viestejä kaikesta elämän julmuudesta huolimatta.

Vaikka turmassa kuolisi puoli miljoona ihmistä on se siltikin puolet vähemmin kuin malarian uhreina vuosittain kuolevien määrä, tähän kun päälle lasketaan muut tappavat taudut kehitysmaissa ynnä nälkä niin saadaan jotain suhteellisuudentajua lukuihin - kyse on kuitenkin kokonaisuudessa pienestäosasta ihmisiä tämän katastrofin yhteydessä - vaikka se kaikkiaan poikkeuksellisen suuri olisikin, vrt. kuitenkin Bangladeshin tulvat vuosi pari sitten - kuolleita yli sata tuhatta, herättivätkö ne tunteita sinussa lainkaan?

Vaikka unohtaisimme sairaudet - eli malarian, dengue-kuumeen sun muut - niin tuho ei ole poikkeuksellinen, jälleen vertaan sitä Bangladeshin tulvauhreihin. Nämä uhrit kuitenkin ohitettiin olankohautuksella länsimaissa - miksi?

Entäpä sotauhrit vuosittain? Käynnissä olevassa Irakin sodassa arvellaan kuolleen välillisesti jo yli satatuhatta siviiliä, ovatko he yhtätyhjän kanssa näiden katastrofiurhien joukossa?

Loppujen lopuksi, missä mielessä yksi afrikkalainen perhe eroaa yhdestä aasialaisestä perheestä? Suru on yhtä ymmärrettävä molemmissa perheissä, sikäli kun tarkastelen surua yksilötasolla. Tässä tapauksessa aasialaisia ehkäpä menehtyi kerralla enemmän, mutta vertaapa lukemia koko vuoden periodilla - Sudanin Darfurissa on kuollut yli 30 000 ihmistä sisällissodassa, Ruandassa kuoli likimain miljoona vuosia sitten - ovatko he loppujen lopuksi eriarvoisia kuin nämä aasialaiset reilut sata tuhatta uhria - taikka mahdolliset puoli miljoonaa uhria välillisesti laskettuna? Afrikassa kuolee vuosittain satoja tuhansia ihmisiä nälkään - kuka muistaa heidän hätäntä? En minä, mutta en muuta väitäkään.

Kun vertailen lukemia en mahda sille minkään mutta minulle kyseessä on vain satatuhatta uhria - tai puoli miljoonaa, ihan kuinka vain. Kyse on kuitenkin vain pienestä osasta maapallon väkimäärästä, minulle on sama vaikka väestöstä pyyhkäistäisi pois kertaheitolla miljardi ihmistä - edellinen vain lukemana jotta ymmärtäisit millaisista lukemista minä puhun.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Gerodz

Ja mitä veikkaat eikö Punainen risti/puolikuu ole panostanut näihin malaria paikkoihin ennen tätä?

Sikäli mikäli olen oikein ymmärtänyt priorisoimalla rahavirrat toisin malariaongelma olisi jotakuinkin voitettu kanta nykypäivänä. En kuitenkaan väitä, että rahavirrat tulisi priorisoida toisin sillä itse kiinnitttäisin edelleen tietyn summan rahaa vuosittain esim. puolustusbudjettiin.

Mutta mikäli kuitenkin haluasimme vertailla lukemia niin 10% osuus Yhdysvaltojen puolustusbudjetista auttaisi huomattavaa osaa kehitysmaista, tai vaihtoehtoisesti tämän summan avulla saataisi korjattua moni tautiongelma kehitysmaissa - välillisesti tämä auttaisi sitten tilannetta teollistuneissa maissa edellyttäen, että tietyt (mm. korruptio) ongelmat saataisi korjattua kehitysmaissa.

vlad.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti jepujee
...Jos thait antavat kännykkäänsä lainaksi tai kengät jalastaan ym. ym. vaikka antavat näin tehdessään paljon enemmän kuin minun pari killinkiäni, niin ei paljon paina minun laihassa kukkarossani.

Maksaisin mielelläni tuollaisen kännykkäänsä lainanneen thain puhelinlaskun milloin tahansa. Mahdollisuus tähän lienee häviävän pieni, joten työnnänpä minäkin parikymppiä SPR:n lippaaseen kun vastaan tulee. Sitä kautta on edes teoriassa mahdollista saada ns. rahalle vastinetta, eli toivoa on että raha päätyisi avustustarvikkeina kohdemaahan. Ja nimenomaan sellaisina tarvikkeina, joita paikanpäällä tarvitaan.

Voisihan sitä toisaalta siirtää rahaa vaikkapa ambulanssilennot maksavan ministeriön tilille. Tai Finnairin, joka tuskin laskuttaa täyttä hintaa evakuointiin käytettyjen koneiden vuokrasta. (Tämä toki mutua, mutta luulisin näin.)
 

Kyle

Jäsen
Viestin lähetti vlad
re: Gerodz.

Luetaan ja ymmärretään nyt niitä viestejä kaikesta elämän julmuudesta huolimatta.

Vaikka turmassa kuolisi puoli miljoona ihmistä on se siltikin puolet vähemmin kuin malarian uhreina vuosittain kuolevien määrä, tähän kun päälle lasketaan muut tappavat taudut kehitysmaissa ynnä nälkä niin saadaan jotain suhteellisuudentajua lukuihin - kyse on kuitenkin kokonaisuudessa pienestäosasta ihmisiä tämän katastrofin yhteydessä - vaikka se kaikkiaan poikkeuksellisen suuri olisikin, vrt. kuitenkin Bangladeshin tulvat vuosi pari sitten - kuolleita yli sata tuhatta, herättivätkö ne tunteita sinussa lainkaan?

Pakko kai se on tunnustaa ettei Bangladesin tulvat herättänyt minussa tunteita silloin, tosin en muista kyseistä tapahtumaa. Suurelta osin varmasti sen takia, että media(tv,lehdet) ei käynyt näin yksityiskohtaisesti läpi tiettyjen uhrejen kohtaloja, samalla tavalla kun ei herätä tunteita jos on uutinen auto-onnettumuudesta. Ihminen samaistuu tiettyihin ihmisiin enemmän, mitä enemmän hänelle tapahtuneesta tulee tietoa. Näin jälkeenpäin voisin vannoa jos tulvat olisivat saaneet yhtä suuren huomion ja nimen omaan yksittäisten henkilöitten kohtaloita olisi se surettanut varmasti samalla mittakaavalla kuin tämäkin.

Vaikka unohtaisimme sairaudet - eli malarian, dengue-kuumeen sun muut - niin tuho ei ole poikkeuksellinen, jälleen vertaan sitä Bangladeshin tulvauhreihin. Nämä uhrit kuitenkin ohitettiin olankohautuksella länsimaissa - miksi?
Tähän vaikuttaa varmasti moni seikka, kuten se kuinka paljon Banglades pyysi muilta mailta apua, Thaimaahan alkuun meinasi hoitaa tämän ilman ulkopuolisten apua.
Onko tästä faktaa kuinka vähän sitten länsimaat antoivat apua?

Entäpä sotauhrit vuosittain? Käynnissä olevassa Irakin sodassa arvellaan kuolleen välillisesti jo yli satatuhatta siviiliä, ovatko he yhtätyhjän kanssa näiden katastrofiurhien joukossa?
Sota on aina sota ja sille vaaditaan yleensä kaksi osapuolta. Tässä tosin Yhdysvallat oli aika yksipuolinen ja sen olisi voinut hoitaa tyylikkäämmin, mutta tosi asiahan on se että Usa tukee Irakin uudelleen rakentamista aika mittavin toimin ja vapaaehtoisia työntekijöitä on sinne mennyt paljonkin, myös Suomesta. Usassa pidettiin suruvalittelu puhe pommin osuttua kouluun, joka on jo paljon kun kyseessä on Usa.
(Tuli muuten ajatuskatkos, eikö Irakin sota ole tämä mihin Usa pommitti noin vuosi sitten?)

Loppujen lopuksi, missä mielessä yksi afrikkalainen perhe eroaa yhdestä aasialaisestä perheestä? Suru on yhtä ymmärrettävä molemmissa perheissä, sikäli kun tarkastelen surua yksilötasolla. Tässä tapauksessa aasialaisia ehkäpä menehtyi kerralla enemmän, mutta vertaapa lukemia koko vuoden periodilla - Sudanin Darfurissa on kuollut yli 30 000 ihmistä sisällissodassa, Ruandassa kuoli likimain miljoona vuosia sitten - ovatko he loppujen lopuksi eriarvoisia kuin nämä aasialaiset reilut sata tuhatta uhria - taikka mahdolliset puoli miljoonaa uhria välillisesti laskettuna? Afrikassa kuolee vuosittain satoja tuhansia ihmisiä nälkään - kuka muistaa heidän hätäntä? En minä, mutta en muuta väitäkään.
Minä olen pitänyt kaikkia kansalaisuuksia aina saman arvoisina uskonnosta ja väristä riippumatta(mitä nyt paria virolaista pidän henkilökohtaisista syistä idiootteina), harmikseen näin vain ei ole kaikkialla. Kokoajan on eri hyväntekeväisyys järjestöt kamppanioimassa näitten nälänhädässä olevien hyväksi, esimerkiksi Suomessa jäjestetään elämä lapselle tapahtumia joissa illan aikana yleensä tulee aika isoja summia kokoon juuri näille nälässä eläville. Hyväntekeväisyys järjestöt eivät vaan saa mediassa tilaa joka päiväiselle kamppanioille ainoastaa tuo yksi-kaksi kertaa vuodessa. En tiedä miten muissa maissa.
Nyt ei tässä aasian tapauksessa olekkaan kyse näitten 100000 kuolleesta, heitä ei saada enään takaisin. Tässä suurin suru kohdistuu "vielä toistaiseksi" henkissä olevien auttamiseen, jota on siis noin 5 miljoonaa.

Kun vertailen lukemia en mahda sille minkään mutta minulle kyseessä on vain satatuhatta uhria - tai puoli miljoonaa, ihan kuinka vain. Kyse on kuitenkin vain pienestä osasta maapallon väkimäärästä, minulle on sama vaikka väestöstä pyyhkäistäisi pois kertaheitolla miljardi ihmistä - edellinen vain lukemana jotta ymmärtäisit millaisista lukemista minä puhun.
Totta mielestäni sillä ei ole enään väliä montako on kuollut, vaan sillä monenko henki vielä voidaan pelastaa.


Gerodz.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Nyt Barnaby: en jaksanut seurailla sun viestejä pidempään, mutta tuo tuo paskaa mitä heität ulkoministerimme päälle, on jotain todella ala-arvoista. Puhut sentään miehestä, joka on pyytänyt, että puolueetomasti savotan jälkeen tutkitaan ja hutkitaan! Tätä ei ole gwb:t ja muut siihen oikeistoon lukeutuvat berlusconit olleet valmiit kohtaamaan, tässä tai missään muussakaan asiassa, joten...?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Gerodz
Pakko kai se on tunnustaa ettei Bangladesin tulvat herättänyt minussa tunteita silloin, tosin en muista kyseistä tapahtumaa. Suurelta osin varmasti sen takia, että media(tv,lehdet) ei käynyt näin yksityiskohtaisesti läpi tiettyjen uhrejen kohtaloja, samalla tavalla kun ei herätä tunteita jos on uutinen auto-onnettumuudesta.

Tästähän tässä ketjussa on ollut paljon puhetta, ihmiset eivät todellakaan ole tasa-arvoisia - tai edes jotakuinkin samanarvoisia keskenään, en oikeastaan syyllistäisi jatkoaikalaisia vaan ennemminkin ihmisiä jotka johdattelevat suuren yleisön käyttäytymistä ja mielipiteitä.

Tähän vaikuttaa varmasti moni seikka, kuten se kuinka paljon Banglades pyysi muilta mailta apua, Thaimaahan alkuun meinasi hoitaa tämän ilman ulkopuolisten apua.
Onko tästä faktaa kuinka vähän sitten länsimaat antoivat apua?

En nyt muista kerättiinkö tuolloin erityistä avustusrahastoa tulvauhreille, mikäli ei kerätty voisi eräänlaisen syyllistävän keihäänkärjen osoittaa johonkin suuntaan, mutta näin en kuitenkaan halua tehdä sillä avustusjärjestöjen työntekijät tekevät todella arvokasta työtä omien voimavarojensa mukaan. Yleisessä mediassa kuitenkaan 100 000 bangladeshilaista uhria ei saavuttanut samaa tasoa kuin esim. noin parikymmentä bussiturman uhria.

Sota on aina sota ja sille vaaditaan yleensä kaksi osapuolta. Tässä tosin Yhdysvallat oli aika yksipuolinen ja sen olisi voinut hoitaa tyylikkäämmin, mutta tosi asiahan on se että Usa tukee Irakin uudelleen rakentamista aika mittavin toimin ja vapaaehtoisia työntekijöitä on sinne mennyt paljonkin, myös Suomesta. Usassa pidettiin suruvalittelu puhe pommin osuttua kouluun, joka on jo paljon kun kyseessä on Usa.
(Tuli muuten ajatuskatkos, eikö Irakin sota ole tämä mihin Usa pommitti noin vuosi sitten?)

Tarkoitan Irakin sotaa mikä alkoi 2003.

Oikeastaan vastaat itsekin erääseen sodan ongelmakohtaan, Yhdysvallat oli valmis aloittamaan sodan mutta ei ollut valmis vastaamaan seuraamuksista täydessä mitassa, mutta ei tästä aiheesta tämän enempää tässä ketjussa.

Kaikkiaan sodassa on kuollut noin 100 000 irakilaista - suoranaisesti taisteluiden uhreja on reilut 15 000 - ja amerikkalaisia ynnä liittoutuneiden sotilaista on kuollut yli tuhat. Kuinka moni on lopultakaan muistanut näitä noin sataa tuhatta siviiliuhria? Eivätkö he ole suremisenarvoisia jos surraan paria kymmentä kolatiriturman uhria tai muutamaa sataa tai paria tuhatta katastrofiurhia? - Perimmäiltään sureminen kohdistuu kuitenkin suomalaisiin ja länsimaisiin uhreihin tässä nimenoamisessa katastrofissa.

Minä olen pitänyt kaikkia kansalaisuuksia aina saman arvoisina uskonnosta ja väristä riippumatta

Olemme jotakuinkin samoilla linjoilla, joskin minä pidän keskimääräisesti ihmisiä jotakuinkin täysin arvottomina, ts. tässä mielessä saman arvoisina, muutama poikkeus vahvistaa säännön.

Totta mielestäni sillä ei ole enään väliä montako on kuollut, vaan sillä monenko henki vielä voidaan pelastaa.

Jälleen olemme jotakuinkin samoilla linjoilla, joskaan en laske sitä montako voidaan pelastaa vaan kuinka kokonaisuus voidaan hoitaa mahdollisimman vähäisin "tappioin". Tämä "kokonaisuus" tarkoittaa myös ympäristön selviytymiskyvyn - perimmältään havaittavissa tiettyä ristiriitaa toiminnassani mutta kokonaisuudessa tämä ristiriita lienee hyvin vähäinen. Perimmäinen ajatus minulla on kuitenkin se, että valtaosa ihmisistä on samanarvoisia kuin mitkä muut eläimet tahansa - osan ihmisistä ollessa jopa arvottomampia kuin eläimet, enkä muuta ole pyrkinyt väittämäänkään omalla kohdallani. Voisin jopa sanoa pitäväni yksittäistä ihmishenkeä kohdallani täysin arvottomana, siksi tuhat tai miljoona uhria ei hetkauta minua suuntaan tahi toiseen.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Enpä huomannut tätä viestiä aiemmin.

Viestin lähetti Yläpesä
Ollaksesi yhä rehellinen: kuinka paljon/hivenen sinun viesteissäsi yleensä on provoa? Asteikolla nollasta sataan, se ei liene nolla eikä sata.

Ei todellakaan ole nolla mutta ei myöskään sata - kaukana siitä.

Itseasiassa pyrin kirjoittamaan mahdollisimman rehellisesti omista mielipiteistäni, yksinkertaisesti oman itseni tuntien, en jaksaisi provota tuhansia viestejä. Tämän tähden olen pyrkinyt olemaan mahdollisiman rehellinen itselleni, se, että tämä rehellisyys poikkeaa suuresti valtavirrasta lienee useamman osatekijän summa. Jospa tuntisit minua paremmin voisit myös ymmärtää minua paremmin.

vlad.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sniff sniff suomalaiset, synkän maan parkalaiset. No totta kai ikävää, onhan se. Nuoria mennyt ja kaikkea mennyt. Kuolema aina kamalaa, kai.... vaan väistämätöntä, totta ain.

Vaan tosiaan tajunnut vihdoinkin (ohh) että ihmisiä kaikki tyynni, asuivat missä asuivat. Sambiassa, Samoassa tai Sammonlahdessa.

Jaksa surra (en sure muutenkaan, muuten, paitsi omaisia tarpeen tullen... olen äpäräpaska) erityisesti kenenkään maalaista kuollutta. Yhtä pahat menetykset kaikilla kansallisuuksilla ja muutama suomalainen tee siinä mitään poikkeusta.

Onks tää nyt sitä valaistumista sen suhteen että mitä väliä kuka kuolee? Kuollut on kuollut, ei se muuksi muutu...

Ai että sentään.

Lyhyt hiljainen henkilökohtainen muistotilaisuuteni kallistaa päätään jok'ikiselle turmassa kuolleelle. Kasvoihin ja kansallisuuteen katsomatta.

Äiti maa paljon antaa ja myös paljon ottaa.
 

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Viestin lähetti Ted Raikas
Sniff sniff suomalaiset, synkän maan parkalaiset. No totta kai ikävää, onhan se. Nuoria mennyt ja kaikkea mennyt. Kuolema aina kamalaa, kai.... vaan väistämätöntä, totta ain.

(naks naks)

Onks tää nyt sitä valaistumista sen suhteen että mitä väliä kuka kuolee? Kuollut on kuollut, ei se muuksi muutu...


Tee joskus lapsi = ota vastuu elämästä. Kyllä se siitä aukeaa sullekin. Usko pois. Nyt on kivaa kun saat netissä rellestää kyynikkona.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Ruotsin hallitus myöntänyt virheensä

Viestin lähetti Jermu
"Jos olisimme jo sunnuntaina ymmärtäneet, että normaalit järjestelmämme eivät riitä, olisimme voineet heti ottaa käyttöön aivan toisia resursseja ja olla paikalla vuorokautta aiemmin runsaamman avun kanssa, Freivalds sanoi Ruotsin television SVT:n uutisille."

No niin, suoraselkäistä toimintaa. Koska Suomen hallitus myöntää saman? Ja mitä sanoo sen jälkeen täällä enemmistönä olevat kaikkeen tyytyväiset, oletteko jatkossakin samaa mieltä toiminnan ripeydestä.
Tämähän on täysin lattea itsestäänselvyys. Jos tieto olisi ollut jo lauantaina tai vaikkapa torstaina tai ihan mieluiten jo kolme vuotta sitten budjettisuunniltelmia tehdessä niin käytössä olisi olleet vielä paremmat resurssit ja tuskin kukaan olisi kuollut. Pointtina on että MITEN tuo tieto ja sen myötä olisi sunnuntaina jo ollut saatavilla kun kukaan, ei siis kukaan, sitä silloin tiennyt, ei edes kaikki"tietävä" intternet ja sen keskustelupalstat. Mistään ei löytynyt torstaina tietoa että 150000 on kuollut, aamulla tiedossa ollut paikallisilta viranomaisilta saatu luku oli 300 eikä tiedotusvälineetkään asiaa besser wisser:neet. Jos tapaturma olisi tapahtunut jossain länsimaassa niin oikea tieto olisi tullut nopeammin, eli jos tiedonkulkua pidetään liian hitaana niin Thaimaa tai muut tuskin estävät länsimaita heille parempaa infraa rakentamasta, itsellään heillä ei siihen fyffeä tunnu riittävän.

Se on toki ikävää jos sunnuntaina UM on hätäistä tietoa antanut suomalaisten tilanteesta, mutta jos halutaan väärän tiedon antamista, niin silloin vaihtoehtona on odottaa että tiedot ovat varmistettuja mikä on taas TÄYSIN ristiriidassa sen kanssa että samaan aikaan vaaditaan että valtiovallan pitäisi tulla aikaisemmin ulos kaapista asioista tiedottaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti vlad
Mietinpä näin illan hiljaisina hetkinä (ulkona paukkuu kaiken aikaa) mikä näiden "Olen ottanut osaa keräykseen"-viestien todellinen funktio oikein on...
Sitä mikä tuon lausumisen triggeri on en lähde arvailemaan, mutta toivottavasti niiden funktio on että ne saavat toisetkin ihmiset ajattelemaan asiaa ja sen myötä osallistumaan keräyksiin.
Viestin lähetti vlad
mikäli itse lahjoittaisin rahaa jollekin järjestölle tällaisen tapauksen yhteydessä ei mieleeni tulisi mainostaa sitä julkisesti.
Kumpi ihminen pystyy paremmin vaikuttamaan asiansa puolesta, ihminen joka antaa kympin vai ihminen joka antaa kympin ja mainostaa sitä ja saa myös kaverinsa antamaan kympin?
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Q
lomaa ties missä merkeissä, vieraissa naisissa, seksimatkoilla, kännissä autoa ajaen, speediä nauttien, yms.
lähde?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Tulppu
Maksaisin mielelläni tuollaisen kännykkäänsä lainanneen thain puhelinlaskun milloin tahansa. Mahdollisuus tähän lienee häviävän pieni, joten työnnänpä minäkin parikymppiä SPR:n lippaaseen kun vastaan tulee.
Mietin tätä asiaa tässä eräänä päivänä ja teknisesti olisi varmasti hyvinkin mahdollista että operaattorit jättäisivät laskuttamatta suomeen katastrofi-alueilta soitetut puhelut (tai vaihtoehtoisesti lasku osoitettaisiin UM:lle). Mielestäni tuo olisi eleenä ja ajatuksena kaunis ja kannatettava.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti dana77
Mietin tätä asiaa tässä eräänä päivänä ja teknisesti olisi varmasti hyvinkin mahdollista että operaattorit jättäisivät laskuttamatta suomeen katastrofi-alueilta soitetut puhelut (tai vaihtoehtoisesti lasku osoitettaisiin UM:lle). Mielestäni tuo olisi eleenä ja ajatuksena kaunis ja kannatettava.

Sauli Niinistö tuota jo ehti ehdotella pohjoismaita koskien. "Hauskaa" nähdä pystyykö/ pyrkiikö esim. Sonera jotenkin ryssimään asian...

Olisi ennenkuulumattoman härskiä kerätä lyhyessä ajassa mittavia liikevoittoja luonnonkatastrofilla ja sen moninaisilla vaikutuksilla?
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti jepujee
Tee joskus lapsi = ota vastuu elämästä. Kyllä se siitä aukeaa sullekin. Usko pois. Nyt on kivaa kun saat netissä rellestää kyynikkona.

Allekirjoitan täysin. Kun ei ole omia lapsia, lapset ovat karrikoidusti vain pienikokoisia ihmisiä ja niitä koskevat onnettomuudet tuntuvat toki ikäviltä, mutta eivät sen suuremmin vaivaa mieltä. Kyynisiä ja analyyttisiä kommentteja voi heittää lonkalta, siitä kuinka kuolema ei tunnu missään.

Mutta annas olla, kun saat oman lapsen, kaikki muuttuu. Jokainen lapsiin kohdistunut onnettomuus kouraisee syvältä. Tämä on jokin ihmiseen sisäisesti rakennettu mekanismi, jolta ei pahinkaan kyynikko välty. Tulette huomaamaan.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti dana77
Mietin tätä asiaa tässä eräänä päivänä ja teknisesti olisi varmasti hyvinkin mahdollista että operaattorit jättäisivät laskuttamatta suomeen katastrofi-alueilta soitetut puhelut (tai vaihtoehtoisesti lasku osoitettaisiin UM:lle). Mielestäni tuo olisi eleenä ja ajatuksena kaunis ja kannatettava.

Ruotsissahan homma on hoidettu niin, että operaattorit eivät veloita katastrofialueelle soitettavista puheluista. Suomalaiset operaattorit eivät tähän ryhtyneet vaikka mahdollinen "tappio" olisi paljon pienempi kuin Ruotsissa, jossa Thaimaahaan matkustaneita oli jopa 30 000.

Elisa tosin lupasi lahjoittaa Thaimaan puheluista tulevat varat kriisiapuun.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Ehdin jo kehua Maikkaria siitä, että muuttivat ohjelmistoaan, mutta nyt menee kyllä pisteet täysin. Mainosten tilalla mässäillään katastrofikuvilla. Kaivinkone onkii ruumissäkkejä ja taustalla paasaa yltiöahdistava kuoroteos. Itkeviä ihmisiä, ruumiskasoja. Mautonta.

Eiköhän tässä ihmisiä asia jo kosketa ilman tällaista alleviivaustakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös