http://www.kaleva.fi/html/JTpage454087.html
Häpeäisivät, monta sataa suomalaista kuoli ja silti kehtaavat juhlia uutta vuotta.
Häpeäisivät, monta sataa suomalaista kuoli ja silti kehtaavat juhlia uutta vuotta.
Viestin lähetti varjo
Viestin lähetti varjo
Viestin lähetti manu 17
Anteeksi jos olen väärässä:eikös moniin alueella harjoitettaviin uskontoihin kuulu usko uudelleen syntymisestä jossain toisessa hahmossa?Toisekseen taitavat olla oppineet ettei elämä ole ruusuilla tanssimista.
Viestin lähetti varjo
Viestin lähetti kurre
Se, että suomalaisia on kuollut monta sataa, ei paljoa hetkauta eikä tarvitsekkaan hetkauttaa heidän elämää. Mietippä kuinka monta heidän kansalaistaan on viime aikaisissa tapahtumissa kuollut. Eiköhän heille ole suotavissa edes jonkinlaista iloa.
Viestin lähetti vlad
Sata tuhatta kuollutta on kuitenkin "vain" sata tuhatta kuollutta, vuosittain malariaan kuolee yli miljoona ihmistä.
vlad.
Viestin lähetti Gerodz
Ja mitä veikkaat eikö Punainen risti/puolikuu ole panostanut näihin malaria paikkoihin ennen tätä?
Viestin lähetti jepujee
...Jos thait antavat kännykkäänsä lainaksi tai kengät jalastaan ym. ym. vaikka antavat näin tehdessään paljon enemmän kuin minun pari killinkiäni, niin ei paljon paina minun laihassa kukkarossani.
Viestin lähetti vlad
re: Gerodz.
Luetaan ja ymmärretään nyt niitä viestejä kaikesta elämän julmuudesta huolimatta.
Vaikka turmassa kuolisi puoli miljoona ihmistä on se siltikin puolet vähemmin kuin malarian uhreina vuosittain kuolevien määrä, tähän kun päälle lasketaan muut tappavat taudut kehitysmaissa ynnä nälkä niin saadaan jotain suhteellisuudentajua lukuihin - kyse on kuitenkin kokonaisuudessa pienestäosasta ihmisiä tämän katastrofin yhteydessä - vaikka se kaikkiaan poikkeuksellisen suuri olisikin, vrt. kuitenkin Bangladeshin tulvat vuosi pari sitten - kuolleita yli sata tuhatta, herättivätkö ne tunteita sinussa lainkaan?
Tähän vaikuttaa varmasti moni seikka, kuten se kuinka paljon Banglades pyysi muilta mailta apua, Thaimaahan alkuun meinasi hoitaa tämän ilman ulkopuolisten apua.Vaikka unohtaisimme sairaudet - eli malarian, dengue-kuumeen sun muut - niin tuho ei ole poikkeuksellinen, jälleen vertaan sitä Bangladeshin tulvauhreihin. Nämä uhrit kuitenkin ohitettiin olankohautuksella länsimaissa - miksi?
Sota on aina sota ja sille vaaditaan yleensä kaksi osapuolta. Tässä tosin Yhdysvallat oli aika yksipuolinen ja sen olisi voinut hoitaa tyylikkäämmin, mutta tosi asiahan on se että Usa tukee Irakin uudelleen rakentamista aika mittavin toimin ja vapaaehtoisia työntekijöitä on sinne mennyt paljonkin, myös Suomesta. Usassa pidettiin suruvalittelu puhe pommin osuttua kouluun, joka on jo paljon kun kyseessä on Usa.Entäpä sotauhrit vuosittain? Käynnissä olevassa Irakin sodassa arvellaan kuolleen välillisesti jo yli satatuhatta siviiliä, ovatko he yhtätyhjän kanssa näiden katastrofiurhien joukossa?
Minä olen pitänyt kaikkia kansalaisuuksia aina saman arvoisina uskonnosta ja väristä riippumatta(mitä nyt paria virolaista pidän henkilökohtaisista syistä idiootteina), harmikseen näin vain ei ole kaikkialla. Kokoajan on eri hyväntekeväisyys järjestöt kamppanioimassa näitten nälänhädässä olevien hyväksi, esimerkiksi Suomessa jäjestetään elämä lapselle tapahtumia joissa illan aikana yleensä tulee aika isoja summia kokoon juuri näille nälässä eläville. Hyväntekeväisyys järjestöt eivät vaan saa mediassa tilaa joka päiväiselle kamppanioille ainoastaa tuo yksi-kaksi kertaa vuodessa. En tiedä miten muissa maissa.Loppujen lopuksi, missä mielessä yksi afrikkalainen perhe eroaa yhdestä aasialaisestä perheestä? Suru on yhtä ymmärrettävä molemmissa perheissä, sikäli kun tarkastelen surua yksilötasolla. Tässä tapauksessa aasialaisia ehkäpä menehtyi kerralla enemmän, mutta vertaapa lukemia koko vuoden periodilla - Sudanin Darfurissa on kuollut yli 30 000 ihmistä sisällissodassa, Ruandassa kuoli likimain miljoona vuosia sitten - ovatko he loppujen lopuksi eriarvoisia kuin nämä aasialaiset reilut sata tuhatta uhria - taikka mahdolliset puoli miljoonaa uhria välillisesti laskettuna? Afrikassa kuolee vuosittain satoja tuhansia ihmisiä nälkään - kuka muistaa heidän hätäntä? En minä, mutta en muuta väitäkään.
Totta mielestäni sillä ei ole enään väliä montako on kuollut, vaan sillä monenko henki vielä voidaan pelastaa.Kun vertailen lukemia en mahda sille minkään mutta minulle kyseessä on vain satatuhatta uhria - tai puoli miljoonaa, ihan kuinka vain. Kyse on kuitenkin vain pienestä osasta maapallon väkimäärästä, minulle on sama vaikka väestöstä pyyhkäistäisi pois kertaheitolla miljardi ihmistä - edellinen vain lukemana jotta ymmärtäisit millaisista lukemista minä puhun.
vlad. ]
Viestin lähetti Gerodz
Pakko kai se on tunnustaa ettei Bangladesin tulvat herättänyt minussa tunteita silloin, tosin en muista kyseistä tapahtumaa. Suurelta osin varmasti sen takia, että media(tv,lehdet) ei käynyt näin yksityiskohtaisesti läpi tiettyjen uhrejen kohtaloja, samalla tavalla kun ei herätä tunteita jos on uutinen auto-onnettumuudesta.
Tähän vaikuttaa varmasti moni seikka, kuten se kuinka paljon Banglades pyysi muilta mailta apua, Thaimaahan alkuun meinasi hoitaa tämän ilman ulkopuolisten apua.
Onko tästä faktaa kuinka vähän sitten länsimaat antoivat apua?
Sota on aina sota ja sille vaaditaan yleensä kaksi osapuolta. Tässä tosin Yhdysvallat oli aika yksipuolinen ja sen olisi voinut hoitaa tyylikkäämmin, mutta tosi asiahan on se että Usa tukee Irakin uudelleen rakentamista aika mittavin toimin ja vapaaehtoisia työntekijöitä on sinne mennyt paljonkin, myös Suomesta. Usassa pidettiin suruvalittelu puhe pommin osuttua kouluun, joka on jo paljon kun kyseessä on Usa.
(Tuli muuten ajatuskatkos, eikö Irakin sota ole tämä mihin Usa pommitti noin vuosi sitten?)
Minä olen pitänyt kaikkia kansalaisuuksia aina saman arvoisina uskonnosta ja väristä riippumatta
Totta mielestäni sillä ei ole enään väliä montako on kuollut, vaan sillä monenko henki vielä voidaan pelastaa.
Viestin lähetti Yläpesä
Ollaksesi yhä rehellinen: kuinka paljon/hivenen sinun viesteissäsi yleensä on provoa? Asteikolla nollasta sataan, se ei liene nolla eikä sata.
Viestin lähetti Ted Raikas
Sniff sniff suomalaiset, synkän maan parkalaiset. No totta kai ikävää, onhan se. Nuoria mennyt ja kaikkea mennyt. Kuolema aina kamalaa, kai.... vaan väistämätöntä, totta ain.
(naks naks)
Onks tää nyt sitä valaistumista sen suhteen että mitä väliä kuka kuolee? Kuollut on kuollut, ei se muuksi muutu...
Tämähän on täysin lattea itsestäänselvyys. Jos tieto olisi ollut jo lauantaina tai vaikkapa torstaina tai ihan mieluiten jo kolme vuotta sitten budjettisuunniltelmia tehdessä niin käytössä olisi olleet vielä paremmat resurssit ja tuskin kukaan olisi kuollut. Pointtina on että MITEN tuo tieto ja sen myötä olisi sunnuntaina jo ollut saatavilla kun kukaan, ei siis kukaan, sitä silloin tiennyt, ei edes kaikki"tietävä" intternet ja sen keskustelupalstat. Mistään ei löytynyt torstaina tietoa että 150000 on kuollut, aamulla tiedossa ollut paikallisilta viranomaisilta saatu luku oli 300 eikä tiedotusvälineetkään asiaa besser wisser:neet. Jos tapaturma olisi tapahtunut jossain länsimaassa niin oikea tieto olisi tullut nopeammin, eli jos tiedonkulkua pidetään liian hitaana niin Thaimaa tai muut tuskin estävät länsimaita heille parempaa infraa rakentamasta, itsellään heillä ei siihen fyffeä tunnu riittävän.Viestin lähetti Jermu
"Jos olisimme jo sunnuntaina ymmärtäneet, että normaalit järjestelmämme eivät riitä, olisimme voineet heti ottaa käyttöön aivan toisia resursseja ja olla paikalla vuorokautta aiemmin runsaamman avun kanssa, Freivalds sanoi Ruotsin television SVT:n uutisille."
No niin, suoraselkäistä toimintaa. Koska Suomen hallitus myöntää saman? Ja mitä sanoo sen jälkeen täällä enemmistönä olevat kaikkeen tyytyväiset, oletteko jatkossakin samaa mieltä toiminnan ripeydestä.
Sitä mikä tuon lausumisen triggeri on en lähde arvailemaan, mutta toivottavasti niiden funktio on että ne saavat toisetkin ihmiset ajattelemaan asiaa ja sen myötä osallistumaan keräyksiin.Viestin lähetti vlad
Mietinpä näin illan hiljaisina hetkinä (ulkona paukkuu kaiken aikaa) mikä näiden "Olen ottanut osaa keräykseen"-viestien todellinen funktio oikein on...
Kumpi ihminen pystyy paremmin vaikuttamaan asiansa puolesta, ihminen joka antaa kympin vai ihminen joka antaa kympin ja mainostaa sitä ja saa myös kaverinsa antamaan kympin?Viestin lähetti vlad
mikäli itse lahjoittaisin rahaa jollekin järjestölle tällaisen tapauksen yhteydessä ei mieleeni tulisi mainostaa sitä julkisesti.
lähde?Viestin lähetti Q
lomaa ties missä merkeissä, vieraissa naisissa, seksimatkoilla, kännissä autoa ajaen, speediä nauttien, yms.
Mietin tätä asiaa tässä eräänä päivänä ja teknisesti olisi varmasti hyvinkin mahdollista että operaattorit jättäisivät laskuttamatta suomeen katastrofi-alueilta soitetut puhelut (tai vaihtoehtoisesti lasku osoitettaisiin UM:lle). Mielestäni tuo olisi eleenä ja ajatuksena kaunis ja kannatettava.Viestin lähetti Tulppu
Maksaisin mielelläni tuollaisen kännykkäänsä lainanneen thain puhelinlaskun milloin tahansa. Mahdollisuus tähän lienee häviävän pieni, joten työnnänpä minäkin parikymppiä SPR:n lippaaseen kun vastaan tulee.
Viestin lähetti dana77
Mietin tätä asiaa tässä eräänä päivänä ja teknisesti olisi varmasti hyvinkin mahdollista että operaattorit jättäisivät laskuttamatta suomeen katastrofi-alueilta soitetut puhelut (tai vaihtoehtoisesti lasku osoitettaisiin UM:lle). Mielestäni tuo olisi eleenä ja ajatuksena kaunis ja kannatettava.
Viestin lähetti jepujee
Tee joskus lapsi = ota vastuu elämästä. Kyllä se siitä aukeaa sullekin. Usko pois. Nyt on kivaa kun saat netissä rellestää kyynikkona.
Viestin lähetti dana77
Mietin tätä asiaa tässä eräänä päivänä ja teknisesti olisi varmasti hyvinkin mahdollista että operaattorit jättäisivät laskuttamatta suomeen katastrofi-alueilta soitetut puhelut (tai vaihtoehtoisesti lasku osoitettaisiin UM:lle). Mielestäni tuo olisi eleenä ja ajatuksena kaunis ja kannatettava.