Tämähän vasta hauska ketju on! En osallistu tähän Crawford -keskusteluun, koska aion kertoa nyt vain omat näkemykseni NHL:n tämän hetken top5-maalivahdeista.
Ajatelmani ja näkemykseni perustuvat tilastoihin, katsottuihin peleihin, erinäisiin kommentteihin sekä yksittäisten otteluiden huippuhetkiin. Tietysti omaan henk.koht.näkemykseen liittyy myös viime kausien suoritukset, koska ei niitä voi sivuuttaa ihan täysin näissä listauksissa. Näiden seikkojen perusteella oma top5-listani on seuraavanlainen:
1) Tim Thomas - Pelaa hyvin "hasekmaisesti" ja on ollut tilastojen lisäksi ilmiliekeissä myös kauden hienoimpien torjuntojen listoilla. Estää ansaitusti omilla huikeilla suorituksillaan Raskin kehittymistä ja nousemista liigan eliittiin. Tällä kaudella olen nähnyt kolme peliä Thomasilta ja jokaisessa pelissä hän ollut loistava ja virheetön.
2) Jonas Hiller - Pelasi jo viime kaudella loistavasti ja on jatkanut hyviä otteitaan Anaheimin maalilla. Auttanut omilla suorituksillaan yhdessä Lyden kanssa Anaheimin nousujohteista peliä. Hilleriltä olen nähnyt viisi-kuusi peliä tällä kaudella ja ainoastaan yksi niistä peleistä oli sellainen, jossa 1-2 maalia olisi voinut olla otettavissa.
3) Pekka Rinne - Selvisi loukkaantumisesta yllättävän nopeasti huippukuntoon. Nashville on kivikovassa Läntisessä konferenssissa neljäntenä ja pelkkää pelaajalistaa katsomalla voi tehdä oletuksen, että maalivahtipeli on ollut yksi tärkeä osa Nashvillen hyvää kautta. Tilastot ja ne kolme peliä, jotka olen Rinteeltä tällä kaudella nähnyt, ovat antaneet minulle kuvan siitä, että tässä on tämän hetken kuumin ja tasaisin/varmin suomalaismaalivahti.
4) Henrik Lundqvist - Mies, joka ansaitsisi vähitellen myös NHL:ssä menestystä. Ollut jo vuosia Rangersin tärkein pelaaja, mutta joukkue on muuten täynnä epätasaisia ja ylipalkattuja pelaajia, joten joukkueen menestys on jäänyt heikoksi. Lundqvist on loistava maalivahti, jonka peliä on ilo seurata. Vaikea ohitettava kaikella tapaa. Tällä kaudella olen nähnyt kaksi ottelua Lundqvistiltä.
5) Roberto Luongo - Luongo on ollut Henken tavoin monta viime vuotta liigan kuumimpia maalivahteja ja Luongo on (tilastojen valossa) jatkanut vahvoja otteita myös tällä kaudella. En ole tällä kaudella nähnyt yhtään Luongon peliä, joten tämä mielipide on vahvasti sidonnainen viime kausien aikana nähtyihin peleihin ja tilastoihin.
+ Cam Ward on lähellä tätä listaa, mutten laittanut miestä sinne, koska oletan katsovani miestä värilasien takaa. Olen nähnyt Wardolta tällä kaudella n.20-25 peliä ja 2-3 peliä on mennyt Wardolla hieman heikommin. Parhaimmillaanhan Wardo on aivan maaginen ja hänen ansiostaan Carolina on tällä hetkellä pudotuspelitaistossa mukana. Jos joukkueessa olisi hiemankin heikompi maalivahti niin pudotuspelihaaveet olisivat tällä hetkellä hyvin ohuet.
Tässä minun mietintäni tästä aiheesta. Toivottavasti keskustelu alkaa kulkeutumaan muutenkin takaisin kohti ketjun alkuperäistä ja perimmäistä tarkoitusta. En usko, että toisen noinkin vahvaa mielipidettä saa muutettua kovinkaan helpolla ja vaikka pidän Crawfordia pätevänä maalivahtina niin en koe, että tässä ketjussa suurimman osan viesteistä tulisi liittyä Crawfordiin. Ei se niin hyvä maalivahti kuitenkaan ole..