Maalivahdit

• 1 374 525
  • 6 363

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
heh, niin ehkei tuo ollut ajatuksena vaan juuri se että jostain syystähän siellä Ruotsissa ei lähtenyt sujumaan. Täällä kun on historiaa niistä veskoista joilla ei ole lähtenyt sujumaan niin näen kyllä, ilmeisesti ainoana, riskinsä myös Heljangon kohdalla.

Totta kai on riskinsä. Toisaalta on paljon näyttöjä siitäkin, että vaikka hänellä on kauden aikana yskinyt, niin pelaa aina tärkeimmissä peleissä huipputasolla. Sekään ei liene sattumaa.

Paljon isompiriskisiäkin vaihtoehtoja riittää.

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olin Heljangosta aikanaan sitä mieltä, että hän on niin hyvä maalivahti, koska Tapparan silloisen pelityylin takana on maalivahdin helppo pelata. Jouduin muokaamaan käsitystäni kyllä Grönborgin palkkaamisen jälkeen. Toisaalta siinä vaiheessa hän oli sementoinut asemansa Tapparan ykkösmaalivahtina. Häneen luotettiin vaikka olsii joskus heikompi pelikin tullut. Heljangon torjuntaprosentit eivät aina runkosarjassa niin maagisia ole olleet. Esim. 22-23 kaudella 89,1%, mutta pudotuspeleissä kolme kauttta putkeen +93% ja GAA reilusti alle kaksi. Silti olin sitä mieltä, että HIFK:ssa saattaisi olla vaikeampaa. Nythän Ruotsissa ei ole sujunut ja joutunut tilanteeseen, jossa tasonsa tavallaa joutuu osoittamaan uudelleen.

Kyllähän me täällä hammasta purimme, kun Olkinuora teki sopimuksen Pelicansiin. Ei ole tuon maagisen MM-kisavuoden ja NHL-yrityksen jölkeen ollut entisensä. Maalivahtien sielunelämää on kyllä hankala ennustaa. Itseluottamus on siinä hommassa huomattavasti tärkeämmässä osassa, kuin kenttäpelaajalla.

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Itseluottamus on siinä hommassa huomattavasti tärkeämmässä osassa, kuin kenttäpelaajalla.

Siksipä olen hieman huolissani Taposesta, hän ei ole nyt päässyt pariin viikkoon pelaamaan ja nytkin tulee sarjaohjelmasta johtuen viikon lisätauko. Jos JYPiä vastaan on taas Hovinen maalissa on Taposella kolmen viikon tauko! Mitäköhän se tekee miehen itseluottamukselle?

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siksipä olen hieman huolissani Taposesta, hän ei ole nyt päässyt pariin viikkoon pelaamaan ja nytkin tulee sarjaohjelmasta johtuen viikon lisätauko. Jos JYPiä vastaan on taas Hovinen maalissa on Taposella kolmen viikon tauko! Mitäköhän se tekee miehen itseluottamukselle?

Minun mielestäni Taponen alun perin pääsi väärin perustein HIFK:n ykkösmaalivahdiksi eli syrjäytti Halosen, johon ei paljoa vaadittu. Tuo on maalivahdille henkisesti helpoin mahdollinen tilanne onnistua eli ykkösmaalivahti ei onnistu ja pääset vähän paineitta siihen tulemaan. HIFK:n olisi pitänyt ehdottomasti hankkia kokeneempi veskari siihen, jonka Taposen olisi pitänyt syrjäyttää eli oikeasti kasvaa ja ansaita se tontti.

Nythän HIFK on näköjään valintansa tehnyt, eli nyt Hovinen on ykkönen ja pelaa paljon. Kyllä Taponenkin pelaamaan pääsee. Nyt pitää sitten olla Hovista parempi niissä peleissä, joissa pääsee pelaamaan. Tässähän on runkosarjaa jäljellä lähes se 1/3 eli ehtii keinahtaa ennen pudotuspelejä ympäri vielä. Nythän hänellä on henkisesti taas se tilanne, että hänellä on voitettavaa.

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Toki maan vaihto voi tulla kysymykseen, mutta outoa sekin olisi.
Miksi se olisi outoa? Näkisin varsin mahdollisena, että Edmonton haluaisi hänet pelamaan Pohjois-Amerikan junnusarjoihin. Mieluummin, kuin sahaamaan siellä täällä Mestiksen, A-nuorten ja Liigan välimaastossa.

UJkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi se olisi outoa? Näkisin varsin mahdollisena, että Edmonton haluaisi hänet pelamaan Pohjois-Amerikan junnusarjoihin. Mieluummin, kuin sahaamaan siellä täällä Mestiksen, A-nuorten ja Liigan välimaastossa.
Koska junnusarjat eivät valmista maalivahtia vastaavanlaisesti kuin miesten pelit.

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Koska junnusarjat eivät valmista maalivahtia vastaavanlaisesti kuin miesten pelit.
Eipä Vinniä sekään valmista, että pomppii Liigan, edustuksen ja Mestiksen välimaastossa. Varsinkaan, kun tämä kausi on ollut jo aivan totaalisen repaleinen. Tärkeintä olisi saada ehjä kausi ja hyvä ottelumäärä alle. Siihen nähden en ihmettelisi lainkaan, vaikka Edmonton haluaisi Vinnin rapakon taakse ensi kaudeksi.

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minun mielestäni Taponen alun perin pääsi väärin perustein HIFK:n ykkösmaalivahdiksi eli syrjäytti Halosen, johon ei paljoa vaadittu. Tuo on maalivahdille henkisesti helpoin mahdollinen tilanne onnistua eli ykkösmaalivahti ei onnistu ja pääset vähän paineitta siihen tulemaan. HIFK:n olisi pitänyt ehdottomasti hankkia kokeneempi veskari siihen, jonka Taposen olisi pitänyt syrjäyttää eli oikeasti kasvaa ja ansaita se tontti.

Nythän HIFK on näköjään valintansa tehnyt, eli nyt Hovinen on ykkönen ja pelaa paljon. Kyllä Taponenkin pelaamaan pääsee. Nyt pitää sitten olla Hovista parempi niissä peleissä, joissa pääsee pelaamaan. Tässähän on runkosarjaa jäljellä lähes se 1/3 eli ehtii keinahtaa ennen pudotuspelejä ympäri vielä. Nythän hänellä on henkisesti taas se tilanne, että hänellä on voitettavaa.

Ei kait Taponen sillä perusteella mitenkään väärin päässyt ykkösveskariksi, kun hän syrjäytti ykköseksi alunperin kaavaillun Halosen ja samalla Taponen kuitenkin pelasi myös erittäin hyvin näitä pelejään, joten ei kai se ykkösveskarin paikka siinä mielessä mitenkään ilmaiseksi tullut? Ymmärtäisin pointtisi, jos Taponen olisi ollut silloin ekalla kaudellaan imuri tai muuten epävarma, niin silloin totta kai sitä hänen valintaansa voisi ja saisikin kyseenalaistaa.

Oon itse varmaan yksi niitä harvoja tällä palstalla, jotka luottavat edes jollain tavalla Taposeen, sillä aika paljon hän on tosiaan sitä kritiikkiä saanut niskaansa meidän jengin faneilta.

Siinä olen kyllä itsekin ihan samaa mieltä monien kanssa, että Taponen tarvitsee vielä paljon sitä tasaisuutta otteisiinsa, että hänelle voisi sen ykkösveskarin tontin antaa. Pitäisin silti Taposen meillä ihan mielelläni ensi kauden, koska hän on silti erittäin hyvä kakkosveskari ja hän pystyy kyllä antamaan ensi kaudella sitä tarvittavaa tukea ja lepoaikaa sille paremmalle ykkösveskarille, joka tänne pitäisi hankkia.

Metsolaa emme valitettavasti tänne saaneet, niin näin ollen hyviä vaihtoehtoja ykkösveskarin paikalle olisi ensi kaudeksi mm. Heljanko, Olkinuora, Larmi, Säteri tai Rubin.

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Ellei Hovinen pysy terveenä olemme joka tapauksessa kusessa. Taposen itseluottamuksella ei ole juurikaan merkitystä, koska mahdollinen menestys on täysin Hovisen varassa.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Hegu

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Siinä olen kyllä itsekin ihan samaa mieltä monien kanssa, että Taponen tarvitsee vielä paljon sitä tasaisuutta otteisiinsa, että hänelle voisi sen ykkösveskarin tontin antaa. Pitäisin silti Taposen meillä ihan mielelläni ensi kauden, koska hän on silti erittäin hyvä kakkosveskari ja hän pystyy kyllä antamaan ensi kaudella sitä tarvittavaa tukea ja lepoaikaa sille paremmalle ykkösveskarille, joka tänne pitäisi hankkia.
Juttelin yhden (jotain näistä asioista tietävän) frendin kanssa, ja molemmat oltiin sitä mieltä, että Roopella on kaikki eväät tulla huippuveskariksi min. Liiga-tasolle. Se mikä uupuu on urheilullisuus (voimatasot eivät näytä kehittyneen odotetusti, varsinkaan alakropassa) ja ehkä sellainen ”tiikerinsilmä”, vähän liian kiva ja kiltti kaveri… En tiedä tuleeko ikinä sitä AHAAA-elämystä, mutta hukkaan on menossa lahjakkuus!

Ballo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääskä, Pakarinen, Liivik, Åsten, Kuhta, Petrell
Vinni saisi pelata junnusarjoissa jopa sen +50 peliä kauteen. Liigassa aivan maksimissaan puolet siitä ja todennäköisesti reilusti vähemmän. Kyllä mä näkisin, että junnusarjat olisi Vinnille suvereenesti paras paikka kehittyä ensi kauden suhteen. Siellä Vinni myös todennäköisemmin onnistuisi joka antaisi oman itseluottamusbuustin jatkoa varten. Nyt olisi tärkeää löytää paikka, jossa saada nostetta uralle ja päästä pelaamaan paljon.

Sillisalaatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vinni saisi pelata junnusarjoissa jopa sen +50 peliä kauteen. Liigassa aivan maksimissaan puolet siitä ja todennäköisesti reilusti vähemmän. Kyllä mä näkisin, että junnusarjat olisi Vinnille suvereenesti paras paikka kehittyä ensi kauden suhteen. Siellä Vinni myös todennäköisemmin onnistuisi joka antaisi oman itseluottamusbuustin jatkoa varten. Nyt olisi tärkeää löytää paikka, jossa saada nostetta uralle ja päästä pelaamaan paljon.
Jos meinaat Pohjois-Amerikan junnusarjoja, samaa mieltä osittain. U20-liiga ei todellakaan ole tarpeeksi kilpailullinen taso Vinnille, enemmänkin juuri Mestis / Liiga voisi mun mielestä Suomessa olla oikea paikka. Ainakin aluksi Mestiksestä vauhtia ja sitten Liigaan kokeilemaan, kun kuitenkin on ollut niin rikkonainen kausi Vinnillä.

Ballo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääskä, Pakarinen, Liivik, Åsten, Kuhta, Petrell
Jos meinaat Pohjois-Amerikan junnusarjoja, samaa mieltä osittain. U20-liiga ei todellakaan ole tarpeeksi kilpailullinen taso Vinnille, enemmänkin juuri Mestis / Liiga voisi mun mielestä Suomessa olla oikea paikka. Ainakin aluksi Mestiksestä vauhtia ja sitten Liigaan kokeilemaan, kun kuitenkin on ollut niin rikkonainen kausi Vinnillä.
Joo, todellakin Pohjois-Amerikan junnusarjoja tarkoitin.

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Mielestäni se noissa junnuliigoissa pelaaminen ei kehitä enää Vinniä tai muita hänen kaltaisia isoja lupauksia enää yhtään mihinkään, sillä nämä lupaukset tarvisivat juurikin mahdollisimman paljon niitä liigapelejä alleen, koska siellä heidän tasonsa todella punnitaan ja muutenkin oman uran kannalta se olisi juurikin hyvä päästä pelaamaan niitä miesten liigamatseja, eikä mitään junioripelejä.

Valitettavasti vaan vielä Vinni ei ole millään valmis pelaamaan meillä kovinkaan montaa peliä kauden aikana, mikäli meidän seura haluaisi oikeasti tavoitella ensi kaudella jonkinlaista menestystä ja mielestäni tämän tason ja kokoluokan seuralla se menestyminen täytyy olla aina etusijalla, eikä niinkään vain se omien juniorien sisäänajo sen menestyksen kustannuksella, johon ehkä jotkut meidän faneistakin voisivat olla mahdollisesti jopa valmiita.

Mutta juuri tämän vuoksi mielestäni se Vinnin vuokraaminen johonkin toiseen liigaseuraan olisi hyvä juttu niin Vinnin uran, kun myös tämän seuran kannalta, sillä jossain pienemmässä seurassa, kuten mm. HPK:ssa, Jukureissa tai Sportissa Vinni voisi oikeasti saada ihan eri tavalla sitä peliaikaa ja näin ollen tämä kehittäisi Vinniä myös ihan eri tavalla, kun se meillä kolmosveskarina oleminen, joka tarkoittaisi käytännössä pelaamista siellä Mestiksen puolella ja junioreissa.

En ymmärrä sitä, että miksi tämä Vinnin vuokraaminen muualle tuntuu olevan monille täällä niin ehdoton "EI" -asia, jota ei saisi edes harkita. Mitä olen tämän seuran veskareita ja valmennusta vaan seurannut, niin itselläni ei valitettavasti ole kovinkaan suurta luottoa siihen MV-valmentaja Lundelliin, että hänen johdolla Vinnistä saataisiin kasvatettua täällä se uusi Bäckström tai Heljanko.

Tässä vuokrasopimuksessa kun olisi myös se etu, että silloin Vinniä ei vielä menettäisi lopullisesti meidän osalta, jos hän sattuisi tekemään sen läpimurron liigaan jossakin muualla. Silloin saisimme nuoren valmiin liigavahdin meille tänne valmiina takaisin, ellei hän sitten suuntaa sinne rapakon taakse.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy