Mä sanon rohkeasti, että Papin kohdalla esille on tullut nimenomaan nyt se kuuluisa kokemus. Ja siksi hänet meille hankittukin. Mä ymmärrän itse hyvin, miksi HIFK lähti Taposella pleijareihin, mutta jälkikäteen on helppo jossitella, että ehkä olisi kannattanut sen ekan Lahti-pelin jälkeen vaihtaa Hovinen maaliin ekaan kotipeliin, koska se olisi saattanut jeesannut Taposen omia paineita.
Toisaalta, pleijareiden eka peli on aina eka peli ja kyllä siinä koko muukin joukkue jäi aika pahasti telineisiin ja sokerina pohjalla sitten Komarovin paskominen allensa, mihin peli hävittiin lopullisesti. Taposella oli kuitenkin hyviäkin torjuntoja eikä me sitä ekaa peliä Taposeen hävitty. Parhaimmillaan Tapsa on ollut todella hyvä tälläkin kaudella. Pitäisin erikoisena, että hänelle ei olisi annettu edes mahdollisuutta. Hän oli kuitenkin joukkueen ykkösveskari. Kyllä valmennus olisi heti kärkeen lähettänyt koko jengille vääränlaisen viestin.
Pitää muistaa, että Taponen on nuori kaveri, joka pelaa joukkueessa, jolla on aivan jäätävät paineet. Joo, Kokko on nuorempi kuin Taponen, mutta Kokkopa ei olekaan pelannut ensimmäistäkään peliä meillä. Eikä Pelicansilla ollut minkäänlaisia paineita. Ainakaan sarjan alussa. Verrataan Kokkoa suoraan Taposeen sitten, kun hän on pelannut meillä. Kummallakin nuorella veskarilla on siis ollut aivan erilaiset lähtökohdat sarjaan. Eikä HIFK:n kenttäpelaajat varsinaisesti auttaneet Taposta omilla sekoiluillaan.
Hovisen vaihto maaliin on ollut erinomainen ratkaisu. Myös tuloksellisesti, mutta sanoisin, että ennen kaikkea henkisesti. Nyt kaikki kenttäpelaajat voivat luottaa siihen, että Hovinen on rauhallinen, ei hätkähdä missään tilanteessa ja mikä tärkeintä, vähintään alitajuisista "tuhotaanko tässä nyt nuoren veskarin kausi omilla sekoiluilla"-ajatuksista on päästy eroon. Pelaajat ovat solidaarisia toisilleen ja kaikki ylimääräinen pienikin kelailu on huonosta ja aiheuttaa vain lisää tärinää. Nyt sellaista ei tarvitse miettiä yhtään, koska kukaan ei edes vahingossa ole henkisesti tuhoamassa Pappi Hovisen loistavaa tulevaisuutta. Plus, että Pappi on ollut aiemminkin kovissa paikoissa ja hän osaa ehkä eri tavalla myös antaa napakkaa palautetta, jos tarvetta ja voi olla, että joukkue on sitä myös erityisesti nyt tarvinnut. Enemmän ehkä kuin kertaakaan tällä kaudella.
Ensi kaudesta en sano mitään muuta kuin, että musta Taposen pitäisi edelleen jatkaa ykkösveskarina. Kuuntelin Niklas Bäckströmin haastattelun , missä haukkui Nybondaksen urheilujohtajana vuodelta 2019 ja hän sivusi HIFK:n silloista maalivahtitilannetta ja erityisesti Kevin Lankista. Hän sanoi siinä pätkässä, että Keke tarvitsee 40-50 peliä kaudessa kehittyäkseen ja jos hän ei sitä meillä saa, hän lähtee ja hänen pitääkin lähteä muualle. Tällöin siis Engren oli hankittu toiseksi veskariksi. Vaikka Taponen ei ole Lankinen, ei tilanne paperilla siitä poikkea.
Musta Hovisen jatko olisi hyvä juttu kokonaisuuden kannalta. On hyvässä kunnossa ja pystyy edelleen voittamaan tärkeitä pelejä. En näe, että yhdessä kesässä voisi käydä mitään dramaattista (pl. tietenkin kaikki odottamaton, joka voisi käydä kenelle tahansa). Mä en ainakaan näe sellaista vaihtoehtoa, että me lähdettäisiin kahdella nuorella veskarilla. Sitä kokeiltiin eikä se onnistunut. Tai voidaan lähteä, mutta siihen vaadittaisiin Husso-Lankinen-tason kaksikko, missä keskinäinen kilpailu on kovaa ja realiteetit ovat sellaiset, että kumpikin siirtyy tarunhohtoiseen. Sellaista kaksikkoameillä ei nyt ole näköpiirissä, joten luottaisin ennemminkin tähän nykyiseen reseptiin. Tämä ei ole pitkän tähtäimen ratkaisu henkilötasolla, mutta ei sen tarvitse sitä ollakaan.
Toki Hovisen jatko vaatii sitä, että Hovinen haluaa itse meillä myös jatkaa.