Garteig on varmasti tiennyt, mihin on tulossa. Tällä tarkoitan sitä, että hänelle on varmasti kerrottu, että hän lähtökohtaisesti osa tandemia, jossa toinen veskari on oma, nuori kasvatti, josta on tarkoitus kasvattaa joukkueelle ykkösmaalivahti. Garteig oli myös Tapparassa Heljangon aisaparina, että varmasti on ollut senkin suhteen tässä oivallinen valinta. Uskon Garteigin olevan hyvinkin sinut koko asian ja "kuvan" kanssa. Ja kuvittelen, että hän on luonteeltaankin sellainen, että sopii hyvin näiden nuorten veskareiden pariksi.
Se, miksi HIFK on suorittanut paljon huonommin tuloksellisesti Garteigin pelatessa, on itselleni täysi mysteeri. Mun silmiini Garteigilla ei ole ollut käytännössä oikeastaan mitään tekemistä sen kanssa, ettei HIFK ole voittanut. Halonen on pelannut hyvin, mutta itse en kuitenkaan ole nähnyt ihan niin suurta maagisuutta Nipenkään otteissa, mitä moni tänne kirjoittanut on nähnyt. Olen tietenkin nähnyt Nipeltä loistavia torjuntoja, joilla on pelastanut monta "varmaa maalia", jopa game savereita, mutta niin olen nähnyt Garteigiltakin. Ne ovat sitten vain ilmeisesti tulleet väärissä peleissä. Itse olen sitä mieltä, että HIFK:n voitot tai tappiot eivät oikeasti johdu siitä, kumpi veskari maalissa on ollut. Tilastojen valossa tämä tulkintani on tietysti puhtaasti väärin, koska Halosen voitto% on aivan suvereeni vrt. Garteig, mutta omin silmin jokaisen ottelun nähneenä ihan näin yksinkertaisesta asiasta ei kuitenkaan ole kysymys.
Toivoisin kanssafaneilta, että Nordiksella Garteig saisi onnistumisistaan vähän suurieleisempiä "jeejee"-fiiliksiä. Kaikkein paskin vaihtoehto on se, että jengi alkaisi teatraalisesti, jos nyt ei buuamaan, niin ainakin huokailemaan jokaisen päästetyn maalin tai läheltä piti-tilanteen jälkeen. Moni ei ehkä tule ajatelleeksi, miten tärkeää kotiyleisön tuki ja posiitiviset vibat veskarille oikeasti ovat, vaikka joskus joku helppo menisikin. Ei nyt tietenkään mitään teatteriesitystä tarvitse laittaa pystyyn, mutta tiedostaa omien tunteiden näyttämisen merkitys. Kenttäpelaajille sillä ei ole ihan niin suurta merkitystä, vaikka eihän se tietenkään täysin yhdentekevää heillekään ole. Itseluottamus on kaikkein tärkeintä veskarille ja me kaikki tarvitsemme Garteigin, joka onnistuu ja jonka itseluottamus on tapissa. Toki samat sanat Halosellekin. Pohjoisamerikkalaiselle veskarille kaikkein merkittävin tilasto vieläpä on voitto% ja Garteigin tilannehan on siinä suhteessa hänelle itselleen varmasti painajaismainen. Uskon, että Janne osaa käsitellä asiaa juuri oikealla tavalla Garteigin kanssa, mutta eihän Garteig tyhmä ole ja tietää omat tilastonsa. Mutta ei auta elää mennessä, vaan keskittyä tulevaan.
Eilinen loppupeli Garteigin osalta pitäisi jättää kokonaan huomioimatta. Ihan jokaisen. Veskarin pitää olla aina koko peli valmiina menemään kentälle voittamaan, mutta olihan eilinen monessa mielessä poikkeuksellinen tilanne. Kenttäpelaajilta ei paljon apuja tullut, pikemminkin päinvastoin ja veskarin piikkiinhän ne päästetyt maalit aina laitetaan, vaikka mitään ei kummallekaan mahtanut. Elävä todiste siitä, että jokaisen pelaajan täytyy pitää fokus oikeissa asioissa koko ottelu. Jos veskari vaihtuu, on äärimmäisen tärkeää, että kukaan ei ala ylipelaamaan ja sitä kautta sekoittamaan muun jengin systeemejä ja peliä. Sellainen on kylmälle veskarille mitä suurin perseennäyttö. Mutta virheitä tekee kaikki, eikä siinä mitään. Opiksi pitää ottaa, ihan jokaisen.