Mitenköhän tuo melko sosiaalidemokraattinen peluuttaminen palvelee kumpaakaan maalivahtia? Itse olen sitä mieltä, että joukkueella tulisi olla selkeä ykkönen ja riittävän hyvä kakkonen. Ja siis tuon selkeän ykkösen pitäisi luonnollisesti olla tasoa "liigan paras maalivahti". Heitoissa siksi, että riittäisi jos nimi tulisi mainituksi tuossa keskustelussa.
Salmelaisen aikana IFK:n maalivahtien nimet eivät tuossa keskustelussa ole kyllä olleet, Nybarin aikana melkein poikkeuksetta. Tällä osa-alueella Salmelaisen suunnitelma ei imo kiinnity riittävästi nykyhetkeen vaan fokus tuntuu olevan enemmän omien junnujen sisäänajossa. Hieno ajatus, mutta jotenkin toteutus on nyt muutaman vuoden jäänyt vähän piippuun.
Seuraava on vain omaa hyhmäistä hahmottelua, mikä ei kiinnity lainkaan todellisuuteen. Siltikin ajatusleikki sallittakoon. Jos olisin Salmelaisen pöksyissä, ottaisin yhteyttä Jussi Markkaseen ja tarjoaisin jompaa kumpaa meidän maalivahdeista SaiPaan lainalle kunnes siirtoraja tulee vastaan tai Westerholm palaa kentälle, kumpi ikinä tapahtuukaan aikaisemmin. Sitten kutsuisin Taposen Stadiin kakkoseksi. Näin saataisiin hetkellisesti Garteigin ja Halosen potentiaalinen pelimäärä tuplattua ja Taponen pääsisi Jannen oppiin ja ottamaan tuntumaa liigaan pääkallopaikalla. Pystyn perustelemaan tämän ajatuksen itselleni sillä, että näin IFK saisi kevääksi itselleen kaksi ykköstorjujan vastuuta kantanutta maalivahtia. Pidän sekä Garteigia että Halosta riittävän hyvänä maalivahtina selkeäksi ykköseksi isolla pelimäärällä, joten en usko IFK:n maalivahtitilanteen kärsivän vaikka mentäisiinkin isosti jommalla kummalla. Ja ei kai se Taponen mikään turisti hänkään ole.
No se oli sellainen unelma. Syitä miksi näin ei tehdä on useitakin, päällimmäisinä varmaan se, että IFK ei halua, SaiPakaan tuskin. Lisäksi tietysti se, että Salmelainen, Markkanen, Virta ja Peltonen eivät ole kaltaisiani visionäärejä. Ja siis kyllä, olisihan tuossa kasvanut loukkaantumisriski mikä sekään ei olisi hyvä asia.
Jos Halonen ei tämän kauden aikana kasva ihan liigan kirkkaimpaan kärkeen maalivahtia, pyrkisin itse Salmelaisena hankkimaan Laurikaisen kerhosta ensi kaudeksi Stadiin. Siinä olisi vielä asteen Garteigia kovempi maalivahti, aidosti tasoa "sarjan paras".