Maailman surullisin kappale

  • 58 460
  • 170

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaikka Finlandiassa ei ole lyriikoita, se pistää kummasti aina nieleksimään.

Kyllä Finlandiassa sanat ainakin vielä silloin oli, kun sitä ala-asteen musiikin tunnilla kyynel silmässä asennossa laulettiin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ei siihen sanoja tarvita. Lasse Mårtensonin Myrskyluodon Maija on maailmankaikkeuden surullisin sävellys, jota ei voi itkemättä kuunnella.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Yleensä tämän kategorian musiikki liittyy vahvasti johonkin tilanteeseen tai tapahtumaan, kuten olemme tästä ketjustakin saaneet lukea.
Minua ovat koskettaneet monetkin kappaleet vastoinkäymisteni aikana; joitakin minun on vaikea kuunnella ilman kyyneliä vieläkin.
Yksi näistä on Narvan marssi
 

Jättikukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Florida Panthers (HIFK symp.)
Upeaa ja surullista

Täytynee tehdä paljastus. Eksälle ei koskaan riittänyt yksi nainen ja nuori ja idealisti kun vielä olin, niin uskoin avioliittoomme, kun lapsiakin oli jo syntynyt. Oli rankkaa huomata kerran pieni paperinpala lattialla. Lämmitin vauvalle silloin yöllä maitoa, nostin sen ja luin. Siinä rakastajatar kiihkeästi julisti rakkauttaan mieheeni, joka kännissä, sammuneena röhötti makuuhuoneen sängyllä.

http://www.youtube.com/watch?v=MVO5mf46EXw

Sori, mutta muuten ei tätä olisi pystynyt selittämään kuin näin.

Voin kuvitella tuon episodin tapahtuvaksi elävässä elämässä. Suoraan kuin jostain klassikosta. Kiitos linkityksestäsi, sillä tämä Kaseva on todella hienoa musiikkia ja mulle täysin uusi tuttavuus. Upeaa melankolista pop-musiikkia. Sellaista ei oikein kuule ainakaan suomalaisena. Muun muassa Mari-kipale on aivan loistava. Levyt ostoon!

Olavi Uusivirran Hautalaulu on todella upea melodinen taideteos. Uusivirta siteeraa tässä kappaleessa Eino Leinoa, jota inspiroi hänen lapsensa kuolema.

http://www.youtube.com/watch?v=0o3qrpay2U8
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kyllä Finlandiassa sanat ainakin vielä silloin oli, kun sitä ala-asteen musiikin tunnilla kyynel silmässä asennossa laulettiin.
Eikö se ole Finlandia-hymni, jossa on sanat? Onko Finlandialla ja Finlandia-hymnillä eroa? Sivistäkää minua.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eikö se ole Finlandia-hymni, jossa on sanat? Onko Finlandialla ja Finlandia-hymnillä eroa? Sivistäkää minua.
Itse asiassa niillä ei ole eroa, sillä Finlandia-hymni on Finlandia-teoksen loppuosa, jota tosin esitetään myös erikseen. Sanat ovat nimen omaan tuossa hymniosuudessa.

Anekdoottina mainitaan vielä se, että vaskipuhaltimille annettu soitto-ohje Finlandia-teoksen alun soittamiseen menee siten, että puhaltimeen pitää huutaa sana huo-ra.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kiitos linkityksestäsi, sillä tämä Kaseva on todella hienoa musiikkia ja mulle täysin uusi tuttavuus. Upeaa melankolista pop-musiikkia. Sellaista ei oikein kuule ainakaan suomalaisena. Muun muassa Mari-kipale on aivan loistava. Levyt ostoon![/url]

Kiitos kiittämisestä. Kaseva on tietynlaiseen mielentilaan täsmätilaus ja klassikon maineen saanut yhtye. Esiintyykin vielä.
 

Muhkea

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL:n suomalaiset
Leevi and the Leavings, kerro terveiset lapsille

http://www.youtube.com/watch?v=_WZbfkPpJFc

Tätä surullisempia ovat vielä mielestäni Pimeä tie, mukavaa matkaa sekä Elina, mitä mä teen? Mainitsemasi biisi menee minulla ainakin enemmän haikean puolelle. Ja biisi itsessään on tehty positiivisempaan sävyyn.

Mestariteoksia joka tapauksessa kaikki. Aina Leeviä kuunnellessa tulee väistämättä mieleen, että Gösta kuoli ihan liian aikaisin :(
 
Suosikkijoukkue
Taistelijat
Surullisin kappale ei ole välttämättä se lohduttomin ”ranteet auki”-kappale, vaan mielestäni mukana pitää olla puhdistavaa tunteenpaloa, herkkyyttä ja myös toivoa. Nämä kaikki klassikot ovat riipaisevia oikeassa mielentilassa:

Leevi and the Leavings: "Elina, mitä mä teen?" ja "Pimeä tie, mukavaa matkaa" ovat pohjattoman surullisia tarinoita ahdingosta, mutta silti niissä on pilkahdus huumoria.

Kari Rydman: "Niin kaunis on maa" nostaa pintaan kirpeän suloisia muistoja lapsuudesta ja taakse jääneestä viattomasta ajasta, jota ei ehkä koskaan ollutkaan. Se saa muistelemaan paitsi mennyttä aikaa myös menetettyjä läheisiä.

Tapio Rautavaara: "Peltoniemen Hintriikan surumarssi" on todella kohtalokas mollisävelmä, jonka kertoma tarina höystettynä Rautavaaran loistotulkinnalla ruumiillistavat surun ja kurjuuden.

"Suojelusenkeli": ”On pimeä korpi, kivinen tie ja usein sen käytävä liukaskin lie.” Siellä synkässä metsässä lasta auttaa vain jokin näkymätön henkiolento. On kyllä lohduttoman synkkä kappale lasten unilauluksi. Tarvitseeko ihmetellä, jos yksi tai toinenkin suomalainen vaipuu pessimismiin elämän aallokoissa?

BUBBLING UNDER:

Kasevan "Tyhjää" ja Kollaa Kestää-yhtyeen "Kaupungit valot" ovat surumielisiä tarinoita yksinäisyydestä ja hylätyksi tulemisesta.

Ulkomaisista kappaleista koskettaa Radioheadin "Let down" ja Glasvegasin "Geraldine", jotka pursuavat surullisen kaunista tunteenpaloa.

Huom! Kaikki linkit vie YouTubeen.
 
Viimeksi muokattu:

Crazy Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins & Winnipeg Jets
Hyvät naiset ja herrat: Venetian Snares - Dismantling Five Years

(linkki vie Youtubeen, kyseiseen biisiin)

Ei nyt surullimpia biisejä mitä olen kuullut, mutta kuitenkin.

Henk. koht yksi monista surullisimmista biiseistä alla. Postaa sitten enemmän kun tulee mieleen. Noh, ehkä tämä on se surullisin henkilökohtaisesti jos tämä tulee ekana mieleen.

PMMP - Olkaa yksin ja juoskaa karkuun

(Linkki vie Youtubeem, kyseiseen biisiin)
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Kohtalaisen yllättävä kappale tuli vastaan, humoristisistä biiseistä tunnettujen Mika ja Turkka Malin "Kattakaa myös Paavolle", arkinen tarina siitä kun lesken mieli ei kestä miehensä kaatumista sodassa. Duon kappaleissa on yleensä ainakin osa totuutta takana mikä tekee kappaleesta vieläkin koskettavamman.

Spotifystä löytyy.
http://open.spotify.com/track/15gbwC7e7RYhbr3w7EuPQF
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Enpä ollut aiemmin tätä ketjua edes nähnyt, mutta heti kun näin, niin mieleen tuli:YUP - Nyrkkeilijä (linkki youtubeen)

Erittäin surullinen laulu nyrkkeilijästä uransa jälkeen.

Kappale kuvailee todella osuvasti monen huippu-urheilijan uran jälkeistä elämää (valitettavasti). Sääliksi käy kaikkia niitä suomalaisia karpaaseja, jotka eivät ole saaneet elämästä kiinni uransa jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Roxetten "Crash! Boom! Bang!" on kaihoisuudessaan onneksi sävyiltään myös toiveikas, mutta hyvin, hyvin surullinen. Suunnattoman hieno kappale.


"That's my real middle-name
It has always been the same
That's the call, that's the game and the pain stays the same."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös