- Hannes Hyvönen on hyvässä letkussa.
...
Enää ei tuu niitä aivopieruja, joita aina silloin tällöin vielä Ilves-aikaan tuli.
Olen eksynyt johonkin rinnakkaistodellisuuteen. Taidanpa roikaista ikkunasta ja kokeilla siipieni kantavuutta.
...
Enää ei tuu niitä aivopieruja, joita aina silloin tällöin vielä Ilves-aikaan tuli.
Maali voidaan hyväksyä vasta kun peli on aloitettu uudestaan. Maalin varmistavaa aloitusta ei suoritettu vaan odotettiin jatkoajan alkuun.
Näihin molempiin voinee varmaan soveltaa Erotuomarin ohjekirjan (http://www.finhockey.fi/mp/db/file_...le/IIHFCaseBook2006-2008seasonFIN20070731.pdf) sivun 26 kohdasta 470/A/2. "Kun erän lopussa (19.59) syntyy maali ja sireeni ehtii soida erän päättymisen merkiksi, (mutta maali syntyi ennen kuin sireeni soi ja päätuomari hyväksyy maalin), ei ole tarpeen suorittaa maalin jälkeistä aloitusta keskipisteestä. Tällaisissa tilanteissa päätuomarin on varmistettava, että kirjuri merkitsee pöytäkirjaan maalintekoajaksi 19.59."Ja jos syntyaika oli 59:59 niin miksei erää pelattu loppuun vaan siirryttiin toimitsijoiden sekoilujen jälkeen suoraan jatkoajalle resetoimalla tulostaulu?
Ja nyt kehotan teitä kaikkia kärppäläisiä joiden mielestä tilanne meni täysin oikein, seuraavanlaiseen mielikuvitusleikkiin. Eli mitäs jos seuraavassa Kärpät-Tappara pelissä Kärpät johtaa 2-1 pelin lopussa. Kärppäpuolustus purkaa kiekon vastustajan päätyyn keskialueen kautta mutta tuomari viheltääkin pitkän kiekon. No, seuraavasta aloituksesta Nurmi ja Venäläinen rynnivät maalivahdin alueelle ollen siellä ennen kiekon sinne tuloa ja Tarkkia tönien. Kiekko menee maaliin kun summeri soi ja tuomari hyväksyy maalin.
Pelin jälkeen tulet varmaan tänne Jatkoajan sivuille kertomaan kuinka tuomari teki oikean ratkaisun tilanteessa ja viheltämättä jäänyt pitkä kiekkokaan ei ratkaissut tilannetta koska Kärppä-valmentaja vain valitsi väärän miehen ottamaan aloitusta. Annat vielä rehdin tunnustuksen vierasjoukkueelle jonka selvät maalipaikat ottelussa olivat noin suunnilleen yhden käden sormin laskettuna.
Vai olisivatko teilläkin sanankäänteet hieman erilaisia tällöin? Mitä? Täh? Häh?
Ei tuossa viime hetkien maalissa mitään suuren draaman ainesta ole.
Näitä hyväksytään/hylätään lähes joka ottelussa.
Jaa, sekö on nyt Hyvösestäkin tullut filmaaja. Ihan uutta minulle. Toisaalta, en kyllä ole huomannut Pesosenkaan filmaavan tapparan pelaajia enempää. Ehkä se Sheddenin propaganda alkaa puremaan siellä tampereellakin.Jaa niin, voisitteko pyytää sitä huoltajaa teroittamaan Pesosen ja Hyvösen luistimet kun aika kehnosti tuntuvat pysyvän pystyssä jäällä.
Selasin ketjun läpi, siltä varalta onko yksikään Lukko-kirjoittaja ehtinyt ennen minua. Eipä ollut, joten saan kunnian muistuttaa siitä TV-ottelusta, jonka viime vaiheilla Tappara pelasi ilman maalivahtia ja tasoitti pelin selvän paitsion jälkeen. Ja voitti jatkoajalla.
Jaa, sekö on nyt Hyvösestäkin tullut filmaaja. Ihan uutta minulle. Toisaalta, en kyllä ole huomannut Pesosenkaan filmaavan tapparan pelaajia enempää. Ehkä se Sheddenin propaganda alkaa puremaan siellä tampereellakin.
Iltalehdestä lainattua:
"- Katsoin tilanteen videolta ja siellä oli kaksi Kärppien pelaajaa Tapparan maalivahdin alueella. Se ei sinällään ole rike, mutta jos pelaajat häiritsevät maalivahdin työskentelyä, maalia ei kuuluisi hyväksyä. Tässä tilanteessa Kärppien pelaajat estivät Tapparan maalivahtia Tommi Nikkilää, arvioi ottelun erotuomaritarkkailijana toiminut tamperelainen Pekka Rindell."
Tässä on tullut videota tilanteesta useaan kertaan kelailtua, niin ei ainakaan minun puusilmilläni videosta huomaa mitään erikoisempaa maalivahdin estämistä. Laamanen toki tuupataan Nikkilää päin, mutta vasta maalin syntymisen jälkeen. Joten eihän tässä tuon IL:n jutun perusteella mennyt mikään väärin, jos siellä maalialueella saa muuten olla. On niitä räikeämpiäki tilanteita mennyt tuomareilta läpi.
Olen eksynyt johonkin rinnakkaistodellisuuteen. Taidanpa roikaista ikkunasta ja kokeilla siipieni kantavuutta.
...
Tässäpä ote säännöistä:
330 - VIDEOMAALITUOMARI
Tilanne voidaan tarkastaa ainoastaan päätuomarin tai videotuomarin pyynnöstä.
Videomaalituomari voi tarkastaa seuraavat tilanteet:
- Ylittikö kiekko maaliviivan?
- Menikö kiekko maaliin ennen kuin maalikehikko siirtyi pois paikaltaan?
- Menikö kiekko maaliin ennen erän päättymistä vai erän päättymisen jälkeen?
(Ei käytössä SM-Liigassa)
- Ohjattiinko kiekko maaliin kädellä tai potkaistiin kiekko maaliin?
- Kimposiko kiekko maaliin erotuomarista? (Ei käytössä SM-Liigassa)
- Pelasiko hyökkäävän joukkueen pelaaja kiekon maaliin maalin yläriman yläpuolella
olevalla korkealla mailalla? (Ei käytössä SM-Liigassa)
- Virallisen peliajan selvittäminen, jos peliaika on nähtävissä videotuomarin
kuvaruudulla. (Ei käytössä SM-Liigassa)
Mielenkiintoista seurata, miten Kärppien käy "väärin hankittujen" kahden pisteen kanssa.
Propsit täältä muutamamalle Kärpät-kirjoittajalle joilla löytyi kanttia myöntää että selkeä tuomarivirhe(et) toi pisteet. Toisille näköjään sen myöntäminen ottaa liian koville, mutta se taitanee olla tavallista.
Tapparan aloittajan valintaa voi verrata siihen, kun minihameinen nainen päättää valaistun kadun sijaan oikaista hämärän puiston halki perjantai-iltana. Ei se silti oikeuta raiskaamaan jos toinen on vähän typerä.
Kehuit Hannesta ensin ja sitä ei Solomon hyväksy. Hän pitää aluksi kirjoittamaasi yhtä todennäköisenä kuin sitä, että pystyy itse lentämään.
Kaikki Kärpät filmaa. Hyvönen tällä kertaa ovelasti filmasi pitkän kiekon ja petasi näin voiton kärpille :)Jaa, sekö on nyt Hyvösestäkin tullut filmaaja. Ihan uutta minulle. Toisaalta, en kyllä ole huomannut Pesosenkaan filmaavan tapparan pelaajia enempää.
Kaikki Kärpät filmaa. Hyvönen tällä kertaa ovelasti filmasi pitkän kiekon ja petasi näin voiton kärpille :)
Ihmeen suuria tunteita nämä runkkispelit joissakin herättävät. Toisaalta käy kateeksi tuollainen nuoruuden vilpitön intomielisyys.
Tervetuloa meidän tunteikkaiden kerhoon sitten joskus hamassa tulevaisuudessa, kun Kärppien vastustajilta aletaan hyväksyä käsimaaleja, siirtyneeseen maaliin tehtyjä jatkoaikaosumia tai eilisen kaltaisia tuomarien tuplatörttöilyjä. Siis nimenomaan viime hetken ratkaisevia osumia eikä mitään "siitä olis pitäny tulla jäähy muttei puusilmätuomari nähnyt ja ne teki siitä 3-1 kavennuksen".
Tässä pelissä tosin Urama olisi voinut liigatason valmentajana...
Hä hää, mitään en myönnä. Loppuun saakka kannattaa yrittää, jopa hinnalla millä hyvänsä. Uskon Kärpillä olleen pilke silmäkulmassa, kun eilen otteluun ratkaisua hakivat. Kaikki pistettiin yhden kortin varaan ja siinä onnistuttiin. Kärpillä oli mieli avoin ja isännillä pelko persiissä (hermostuneisuuden aisti katsomoon/katsomossa saakka). Tuomari vähän auttoi, mutta en valita. Lopputulos oli makeat vieraspinnat Tampereelta, ja ne kelpaa. Ha haa. Nimim. Eagle ei saa ensi yönä unta...Propsit täältä muutamamalle Kärpät-kirjoittajalle joilla löytyi kanttia myöntää että selkeä tuomarivirhe(et) toi pisteet. Toisille näköjään sen myöntäminen ottaa liian koville, mutta se taitanee olla tavallista.
Selasin ketjun läpi, siltä varalta onko yksikään Lukko-kirjoittaja ehtinyt ennen minua. Eipä ollut, joten saan kunnian muistuttaa siitä TV-ottelusta, jonka viime vaiheilla Tappara pelasi ilman maalivahtia ja tasoitti pelin selvän paitsion jälkeen. Ja voitti jatkoajalla.
Lehdistötilaisuudessa Mika Toivola puhkui kiukusta, mutta totesi myös, että tällaisten asioiden on tapana tasoittua kauden mittaan. MOT.
Tappara menetti nyt siis Kärpille kaksi Lukolta ryöväämäänsä pistettä. Mielenkiintoista seurata, miten Kärppien käy "väärin hankittujen" kahden pisteen kanssa.
Itse hiljennin naapurini kysymällä, kuinka monta mestaruutta on Salmelalla? - Pesosella niitä on 3.