Määtän taklaus Jaatiseen 2.10.2008

  • 22 143
  • 153

Bedrock

Jäsen
Tapana on yleensä ollut odottaa taklausta kun on kiekollinen. Miten siellä päin? Saako Kuhdan ajaa pystyyn kun se on vain pää alhaalla ja kiekko menee metrin päästä, ilman että Kuhta koskee kiekkoon?
Tämän ketjun toisessa viestissä olevan videokuvan perusteella Jaatinen lyö kiekon punaviivalta ränniin? Kiekkoa ei toki kuvassa näy, koska laita on edessä, mutta eikö Jaatinen muka pelaa kiekkoa? Jos ei, niin mitä helvettiä Jaatinen sitten oikein touhuaa?

Edit: Video: http://www.ksml.fi/kiekko/videot/jyp...aa(250016).ece
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Ruma oli taklaus, suoraan kupoliin. Ei mennyt hissi ihan ylös asti Määtällä tuossa tilanteessa. Jypin pelaajilta+ duffaffaalta ämmämäistä toimintaa jättää homma kuittaamatta .
Pari peliä taitaa tulla huilia.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Kyllä sitä Määttää käytiin kysymässä sekä Jääskeläisen, että Malmivaaran toimesta, mutta valitettavasti yksipuoleisesta päähänlyöntikisasta annetaan kohtalaisen kovat rangaistukset. Määttää ei toisin sanoen kiinnostanut vastata omista teoistaan koodin mukaisesti. Tällaista kutstutaan kaiketi rottamaiseksi rapakon toisella puolella.

Ape oli kanssa kysynyt Dufvalta pannaanko kioski kiinni ja uhkasi vetää Riston Uimalakin silmille. Hyvä yötä pikku pallerot, elämä jatkuu!
 
Tämän ketjun toisessa viestissä olevan videokuvan perusteella Jaatinen lyö kiekon punaviivalta ränniin? Kiekkoa ei toki kuvassa näy, koska laita on edessä, mutta eikö Jaatinen muka pelaa kiekkoa? Jos ei, niin mitä helvettiä Jaatinen sitten oikein touhuaa?

Edit: Video: http://www.ksml.fi/kiekko/videot/jyp...aa(250016).ece

Taitaa se kiekko sieltä ohi mennä, taatusti puolueeton JYP:in sivujen otteluraportti tosin puhuu kiekottomasta pelaajasta. Ilmeisesti tuomarit kuitenkin pitivät Jaatista kiekollisena, koska muutoinhan tuo olisi ollut päivääkin selvempi estäminen?

Tässä puolueeton näkemys taklauksesta otteluraportin keskellä: http://www.jypliiga.fi/index.php?op...essaet-210-gg&catid=5:otteluraportit&Itemid=7
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämähän on aivan selkeä tapaus näillä meidän säännöillä joita ilmeisesti pelaajien tulisi noudattaa tuolla jäällä. Jos taklaus kohdistuu päähän, niin se ei ole sallittu. Ruumiinosallehan on ihan yksi ja sama, että mikä siihen päähän osuu, olkapää tai kyynärpää on päähän osuessaan yhtä laittomia ja ennenkaikkea taklauksen vastaanottajan terveydelle yhtä vaarallisia.

Yhtä asiaa täytyy ihmetellä, täällä on tapana ajatella että pää alhaalla juuri kiekosta luopunutta pelaajaa saa ajella puskista vastapalloon miljoonaa. Joo, niin saakin, kunhan ei taklaa siihen alhaalla olevaan päähän. Pelaajien turvallisuuden kannalta loistava sääntö. Jossain muualla, missä jo junioreissa opetetaan ottamaan taklauksia vastaan tällaiselle säännölle ei ole niin suurta tarvetta kuin täällä pohjolassa. Eli kaikki vastuu on taklaajalla, joka on mielestäni ihan oikein. Ei kai kukaan tuolla kaupungillakaan aja autolla kävelijän yli, jos se sattuu kävelemään 5 metriä suojatien vieressä vedoten siihen, että kävelijä ei ollut suojatiellä.

Toivotaan että tulee ainakin muutama peli Määtälle. Näissä tapauksissa olisi loistava systeemi, että palkaton pelikielto kestäisi yhtä monta ottelua kuin vastuuttoman taklauksen kohteeksi joutunut huilaa vammansa takia.

Kyllä, olen fyysisen pelin ystävä ja pidän taklauksista. Scott Stevens on suurimpia suosikkejani, mutta sehän onkin eri peli eri säännöillä. Toki vastustaja terveyttä voisi kunnioittaa NHL:ssäkin enemmän myös taklaustilanteissa ettei tulisi noita vuoden takaisia ikäviä Downie-McAmmond ryntäilyjä.
 

Tuamas

Jäsen
Eipa toi nyt hirvean ruma niitti ollut, taklauksen vastaanottajalla paa alhaalla ja taklaajalla hiukan liikaa vauhtia.

Tuossa tilanteessa kylla tama taklattava lasketaan kiekolliseksi, koska on juuri lyonyt kiekon paatyyn, eli kiekottoman taklaamisesta puhuminen osoittaa suurta puusilmaisyytta.

Sm-liigan saannoilla tuosta kai 1-2 pelia tulee, kun taklattava loukkaantui ja tuosta loytynee ainakin ryntaamisen tunnusmerkit.
 

Bedrock

Jäsen
Taitaa se kiekko sieltä ohi mennä, taatusti puolueeton JYP:in sivujen otteluraportti tosin puhuu kiekottomasta pelaajasta. Ilmeisesti tuomarit kuitenkin pitivät Jaatista kiekollisena, koska muutoinhan tuo olisi ollut päivääkin selvempi estäminen?
Jos Jaatinen ei olisi pelannut kiekkoa (tavoitellut kiekkoa), niin ehdottomasti tuo olisi ollut vähintäänkin mainitsemasi estäminen. Videokuvan perusteella Jaatinen lyö kiekon päätyyn (muiden pelaajien katse ainakin kääntyy heti sinne) ja on tässä tapauksessa kiekollinen pelaaja. Kuten sanottu, en ole nähnyt peliä livenä ja perustan mielipiteeni tuohon vidokuvaan.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Ei kai kukaan tuolla kaupungillakaan aja autolla kävelijän yli, jos se sattuu kävelemään 5 metriä suojatien vieressä vedoten siihen, että kävelijä ei ollut suojatiellä.

Tai kaveri hyppää auton eteen, kuskin vika? Tiedän, ei vastaa kaukalon tilanteita, mutta yhtä kaukan kuin oma vertauksesi. Jos taklauksen kohde muuttaa suuntaa metrin ennen kontaktia, niin siinä ei voi kumpikaan enää mitään. Huonoa tuuria. Jääkiekko on tietääkseni vieläkin miesten peli, jolloin joskus saattaa sattua. Sille vaan ei voi mitään.

Määtälle veikkaisin parin pelin pannaa liigan linjan mukaisesti. Silti väittäisin, että jos pelattaisiin NHL-säännöillä, olisivat pelaajatkin valppaampia vastaavien tilanteiden varalta.
 

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En nyt jaksa sen enempää tuohon kommentoida, kuin että näytti hallissa tunnekuohussa pahemmalta mitä nyt kun rauhottuneena kattoo, mutta kyllä tuo vieläkin sm-liigan linjalla ulosajon arvoselta näyttää. Mut eiköhän sieltä se 2-3 peliä tuu. Ja sen verran vielä, että jos noita pysäytyskuvia haluaa tutkailla, niin tuossa jo esillä olevassa ainakin mun silmiin näyttää siltä, että Määtän kumpikin jalka olisi ilmassa, eli olisi hyppy. Mutta toihan onkin ihan perseestä, että noita taklauksia ruvetaan aina katteleen joistain pysäytyskuvista, että miten ne nyt teknisesti tehtiin.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
...ja minkäänlaista hyppyä ei Määttä tee.

Tästä esitän eriävän mielipiteen. Kuvanlaatu on mitä on ja kuvan pysäytyskään ei paljon tilannetta paremmaksi tietenkään muuta, mutta tarpeeksi monta kertaa kun tuon kelaa läpi, niin uskallan todeta, että ainakin taaempi jalka on satavarmasti ilmassa taklauksen aikana.

Settiä kun katselee useaan kertaa, niin voi uskallan jopa todeta, että molemmat jalat ovat ilmassa kontaktivaiheessa, vaikka tätä ei aluksi huomaakaan, varsinkaan, jos keskittyy katsomaan kyynärpäiden asentoa.

Jos ton tilsun sais sillee pysäystyskuvina, kuten joku laittoi Juho Jokisen tilanteen viime kaudella esille, niin silloin homma pystyisi arvioimaan vielä tarkemmin. Itse en tuohon hommaan kykene.

Silti videossa näkee miten määttä korottaa asentoaan juuri ennen osumaa, joko refleksi or not, sama se, mutta jälki on rumaa.

Näin siinä käy ja viimeistään tuon asennon korotuksen tai hypyn jälkeen on selvää, että Määtän kyynärpää tai olkapää tulee nasahtamaan päähän.

Tapana on yleensä ollut odottaa taklausta kun on kiekollinen. Miten siellä päin? Saako Kuhdan ajaa pystyyn kun se on vain pää alhaalla ja kiekko menee metrin päästä, ilman että Kuhta koskee kiekkoon?

Muutama huomio. Mielestäni pelaaja, ja nyt tässä Jaatinen, on vielä tuossa tilanteessa kiekollinen, jolloin häntä saa sääntöjenkin puitteissa taklata. Jostain olen päähäni saanut, että n. 1-2 s. kiekosta luopumisen jälkeen pelaaja lasketaan vielä kuuluvaksi kiekolliseksi. En tiedä mistä tämän saanut päähäni, mutta voin olla väärässäkin tai tämä sitten NHL-tulkinta.

Tässähän Jaatisen ilmeisenä tarkoituksena on heittää punaiselta kiekko päätyyn ja aikalailla juuri kiekon ampumisen jälkeen Määtän pommi osuu Jaatiseen, joten tässä en ainakaan näkisi, että oli kyseessä kiekoton pelaaja, jota taklattiin.

Vastuista sen verran, että kyllähän tuossa Määtän on helppo vetää iso pommi Jaatiseen, kun huomaa, että tämä on vähän huonossa asemassa ottamaan taklausta vastaan. Videosta näkee, että Jaatinen katsoo koko ajan kiekkoa, kun on vetämässä sitä päätyyn. Tällöin ei näe Määtän tuloa ja sitten ovatkin jo romut sylissä.

Määtän vastuuna on se, että hän olisi voinut tyytyä tilanteessa pienempään pommiin, koska näkee kaverin katselevan kiekkoa, eikä tämä ole valmis ottamaan taklausta vastaan. Tottakai se houkuttaa jysäyttämään kunnolla, kun tietää, että kaveri tulee keräileemään isoooosti.

Omat näkemykseni vielä tilanteesta viivoina:
- Määttä näkee tilanteen, Jaatinen ei.
- Jaatinen jarruttaa tilanteessa ja on hieman takapainoisessa asennossa
- Määttä hakee isoa osumaa ja hieman hyppää tilanteessa
- Käsi/kyynärpää on kiinni vartalossa tilanteen alussa
- Taklaus kohdistuu suurimmalta osaltaan päähän, ei siis ainakaan olkapää-olkapää tilanne

Pakkohan tuosta on penaltia tulla. Määrää en lähde arvailemaan.

Seuraavassa koitoksessa Porissa nähdään varmaan tämän Määttä-episodin jatko-osa.

Jotain rajaa nyt sille tulistumiselle siellä lehdistötilaisuuksissa, säästäkää ne ainakin sitten sinne finaalikierroksille.

Kuittia tilanteelle voi siis hakea seuraavassa kohtaamisessa. Sen tietää jo nyt, että tämän tapahtuessa siitä tilanteesta tullaan kirjoittamaan, koska se tiedetään kostoksi. Kirjoittelua tullee olemaan jo ennen peliä.

Eihän noista koskaan tiedä, että mitä vaurioita lopulta tulee, mutta ehkä tuon nyt ymmärtää, koska RD sanoi myös ensimmäistä kertaa miettineensä oikeuden ottamista omiin käsiin eli tunnekuohu on ollut jonninmoinen. RD on kuitenkin noissa valmennushommissa jo muutaman kiperän tilanteen vuosien varrella nähnyt. Se tietenkin vähän saattaa hämätä, että eikös se Jaatinen kuitenkin itse luistellut vaihtoon.

Muukkosen ratkaisua odotellessa. Ja sitä pysäytyskuvien sarjaa.
 
Jos Jaatinen ei olisi pelannut kiekkoa (tavoitellut kiekkoa), niin ehdottomasti tuo olisi ollut vähintäänkin mainitsemasi estäminen. Videokuvan perusteella Jaatinen lyö kiekon päätyyn (muiden pelaajien katse ainakin kääntyy heti sinne) ja on tässä tapauksessa kiekollinen pelaaja. Kuten sanottu, en ole nähnyt peliä livenä ja perustan mielipiteeni tuohon vidokuvaan.

Vaikka kuvassa ei kiekkoa näykkään, niin itse muistelisin ottelussa oleena Jaatisen koskeneen kiekkoon. Osui vain silmään tuolta otteluraportista ja ajattelin pistää kokeelle.

Toiselta puolen kaukaloa katsottuna tilanne näytti aika kovalta mutta puhtaalta taklaukselta. Näistä videoista näkee Jaatisen pään olevan hieman alhaalla, koska hän tavoittelee kiekkoa. Määttää tämä ei kiinnosta tai hän ei enää ehdi pysäyttämään taklausta. Lopputuloksena taklaus kolahtaa aika suoraan kasvoihin, josta todisteena murtunut nenä.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Omasta mielestäni: jos nenä murtuu taklauksen kohdalle sattuessa, ei kyseessä voi mitenkään olla puhdas taklaus (ellei vahinko satu vaikkapa lärvin kohdatessa jään, mitä ei tässä tapahtunut). Oli kädet alhaalla tai ei. Päähän se osui, joten sen mukaan pitäisi jakaa rangaistukset. Vauhtiakin, ainakin videolta tilanteen nähtyäni, oli melko reilusti, mutten usko että teko oli tahallinen, pelin sisällä sattuu ja tapahtuu.

Jos tuossa ei olisi mitään vakavaa tapahtunut, olisi taklaus kuluvan Sm-liigakauden upeimpia. Valitettavasti nyt vaan ei satu olemaan. 2-4 peliä on Määtällä aikaa miettiä, kannattaako koohottaa vastaavassa tilanteessa, veikkaan ma.

Eriäviä mielipiteitä löytyy varmasti omani lisäksi.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos taklauksen kohde muuttaa suuntaa metrin ennen kontaktia, niin siinä ei voi kumpikaan enää mitään.

Määtälle veikkaisin parin pelin pannaa liigan linjan mukaisesti. Silti väittäisin, että jos pelattaisiin NHL-säännöillä, olisivat pelaajatkin valppaampia vastaavien tilanteiden varalta.

Näihin vielä lyhyesti pari kommenttia. En ainakaan tuon videon perusteella pysty sanomaan, että tässä tilanteessa Jaatinen olisi metriä ennen Määtän pommia muuttanut mitenkään luistelulinjaansa, jolloin Määttä ei olisi enää pystynyt tekemään mitään.

Vai oliko tämä "metri ennen kontaktia" kommentti edes tähän tilanteeseen liittyvä?

Kyllähän NHL:ssäkin päähänkohdistuvista pommeista penaltia tulee. Tilanne olisi siellä vaan pelattu erilailla, eikä mielestäni sinällään säännöissä eroa tai vaikutusta tilanteeseen. Tai tietenkin se, että NHL:n käytännöllä Jaatinen olisi heittänyt kiekon hiukan ennen punaista päätyyn pelkäämättä pitkää, koska tulkinta punaviivalla linjadumareilla vähän erilainen.

Mikä NHL:n säännöistä olisi vaikuttanut siihen, että pelaajatkin olisivat valppaampia vastaavien tilanteiden varalta?
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Noista otteluketjun kommenteista olisi voinut luulla että verta ja raajankappaleita olisi lennellyt, mutta odotuksiin nähden tuo taklaus on jopa pliisu. Tulee mieleen edellisellä työsulkukaudella kun Jarkko Ruutu vetäisi Joensuuta vastaavanlaisella avojään pommilla. Nyt kävi vaan vähän paskempi säkä kun osui naamaan. Ihan samalla lailla junnu katseli alaspäin kun kaveri veti vastapalloon. Mitään sikailua tai törkeyttä tuosta ei jumalauta saa millään. Liigan linjan mukaan tuosta taitaa tulla enemmän kuin peli, vaikka mielestäni OR (= 1 peli) olisi ollut riittävästi.

Ja aika turhaa on itkeä jostain aivotärähdyksestä tai jopa -vammasta. Kaverillahan lähtee kypärä päästä ja sen verran mitä itse varusteista tiedän niin jos kypärä on oikein ja kunnolla kiinni se ei lähde kuin avaamalla, mitä Määttä ei tilanteessa varmaan ehtinyt tehdä.

Ei haittaa vaikka ensi kohtaamisessa jotain sattuisi, mutta kun meillä on tuo Alpo. Tuskin ottaa Palosta kokoonpanoon seuraavassa Jyppimatsissa vaikka ehkä aihetta saattaisi olla. Itkee vaan jälkikäteen kun vastustaja tappeli.

Kapasta otettiin huomattavasti rumemmin Tuckerin toimesta siinä juutuubissa pyörineessä videossa ja ihan kivasti se Sami on senkin jälkeen pelannut että en mä nyt tuossa nää mitään Jaatisen uran lopettavaa taklaustakaan.
 

Neely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Settiä kun katselee useaan kertaa, niin voi uskallan jopa todeta, että molemmat jalat ovat ilmassa kontaktivaiheessa, vaikka tätä ei aluksi huomaakaan, varsinkaan, jos keskittyy katsomaan kyynärpäiden asentoa.

Jos ton tilsun sais sillee pysäystyskuvina, kuten joku laittoi Juho Jokisen tilanteen viime kaudella esille, niin silloin homma pystyisi arvioimaan vielä tarkemmin. Itse en tuohon hommaan kykene.

Mua henkilökohtaisesti potuttaa tää still-kuvilla herkuttelu! Itte näin kyseisen pommin videoklipistä, ja olen sen perusteella sitä mieltä, että taklaus on ihan puhdas. Helppoa tuomita kaiken maailman still-kuvien perusteeella tapahtumia ja leimata pelaaja "martyyriksi" Toki näin jonkinverran kiekkoa itse pelanneena sen ehkä ymmärtää,osuihan siinä kädet päähän,mutta kuitenkin se oli mielestäni "peliin kuuluva taklaus"... Sama mitä jengiä kannattaa, aina yritetään nähdä asiat omalta kannalta edullisesti! Prkl; Mä ainakin haluan nähdä peleissä tunnetta ja taklauksia, vaikkakin joskus sattuu oman suosikkijengin nilkkaan! Mun mielestä turhaa alkaa vääntään jonkun still-kuvien perusteella onko jokin taklaus puhdas vai ei, noin niinkun teknisesti...Koska kuitenkin lätkä on ehkä maailman nopein pallopeli ja tunteet (ehkä myös tuomarin virhearvioinnit) kuuluvat peliin,niin mun mielestä on turha alkaa tutkiin osuiko jonkun käsi tarkoituksellaToisen päähän vai miten se oli? Itse luotan senverran nykyisiin ammattikiekkoilijoihin, että tuskin kukaan haluaa toista tahallaan vahingoitta!Pelissä pitää olla tunnetta ja mielestäni sen myös suurin osa kiekkoilijoista ymmärtää!!
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

akimoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Edmonton Oilers, JJK, Man C
Kaverillahan lähtee kypärä päästä ja sen verran mitä itse varusteista tiedän niin jos kypärä on oikein ja kunnolla kiinni se ei lähde kuin avaamalla, mitä Määttä ei tilanteessa varmaan ehtinyt tehdä.

HAHA! Mitä sarjaa oot pelannu ja keneltä olet saanut koulutuksen varusteiden suhteen? Voin omakohtaisesta kokemuksesta kertoa, että kypärä tippuu välillä jopa helposti päästä jos taklaus kohdistuu päähän.

Ja tuohon missä viittasit Kapaseen. Jokainen taklaus on yksittäinen ja niitä on videokuvan perusteella turha ruveta vertailemaan. Sen suhteen että mikä voi vahingoittaa esim. aivoja ja mikä ei. Jokainen meistä on yksilö.

Tuo taklaus ei ollut missään nimessä mikään teurastusyritys. Vauhtia oli liikaa ja Määtän pohkeet on puuta, joten ei noilla limpuilla käännetä suuntaa sadasosassa.
Tässä tapauksessa en sysäisi vastuuta Jaatiselle, kaveri saa todella nopean kosketuksen kiekkoon (huom. jatkaa kiekon punaisen yli ässäpäätyyn) ja Määttä tulee pikajunan lailla yli. Se että taklaus osui päähän on selvä sääntörikkomus. Sitä vartenhan meillä on sääntökirja, jota tuomareiden olisi suotavaa noudattaa. Ihmettelen miksi tuomarit eivät reagoineet tähän. Ja toisaalta, miksi JYP ei reagoinut tähän? Tuohan on päivänselvä kuitin paikka jos tuomarit viittaavaat asiaan kintaalla. Ihan sama tuleeko pari ottelua pelikieltoa, jos väärintekijä saadaan tuomittua teoistaan ja sitä kautta koiruudet tulevaisuudessa vältettyä.

Toivotaan että vastaavat tilanteet jäävät tulevaisuudessa näkemättä.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mua henkilökohtaisesti potuttaa tää still-kuvilla herkuttelu! Itte näin kyseisen pommin videoklipistä, ja olen sen perusteella sitä mieltä, että taklaus on ihan puhdas.

Itse luotan senverran nykyisiin ammattikiekkoilijoihin, että tuskin kukaan haluaa toista tahallaan vahingoitta!

Jokainen näkee tilanteet omalla tavallaan ja niin saakin olla. Itse en tuon klipin perusteella voi pitää tota Määtän taklausta puhtaana. Ja itse näen tuon tilanteen oranssien piilareiden takaa, joten sinällään puolueettomana voin kommenttini heittää.

Näiden videoiden tihruilun takia jääkiekosta tuskin tunne ja taklaukset loppuu. Toisaalta ei ne taklaukset yksinään kerro mitään siitä, että onko pelissä tunnetta vai ei. Kyllähän NHL:ssä taklataan ja kovaa, vaikka sielläkin klippejä pyöritellään jälkeenpäin, jos tarvetta on ja penaltia jaetaan esim. mailalla huitomisten tai luistimella vahingoittamisten takia. Ja pitkiä penalteja. Samalla tavalla voisi sitten ajatella, että jättää maalitkin tarkistamatta videolta, sillä niitä virheitä dumareille tulee paljon. Peli on niin nopeeta nykyään, että kaikkeen ei aina tunnu edes neljän dumarin silmät riittävän.

Tuo ajatus, että tuskin ketään tahallaan toista haluaa vahingoittaa on sinällään aika hassu nykypäivänä. Ei siitä tässä ketjussa sen enempää.

Se että taklaus osui päähän on selvä sääntörikkomus. Sitä vartenhan meillä on sääntökirja, jota tuomareiden olisi suotavaa noudattaa. Ihmettelen miksi tuomarit eivät reagoineet tähän.

Se tekee tästä tilanteesta erikoisen, että toinen päädumareistahan on itse jäädä tuon Määttä-junan alle ja on siis n. parin metrin päässä tilanteesta. Yksi Ässä-peluri siitä juuri kurvaa dumarin ja taklauksen välistä, että estääkö tämä sitten täysin tämän tilanteen näkemisen. Epäilen. Tämänkin siis näkee tuosta videoklipistä.

Nyt kävi vaan vähän paskempi säkä kun osui naamaan. Ihan samalla lailla junnu katseli alaspäin kun kaveri veti vastapalloon. Mitään sikailua tai törkeyttä tuosta ei jumalauta saa millään.

Ja aika turhaa on itkeä jostain aivotärähdyksestä tai jopa -vammasta. Kaverillahan lähtee kypärä päästä ja sen verran mitä itse varusteista tiedän niin jos kypärä on oikein ja kunnolla kiinni se ei lähde kuin avaamalla, mitä Määttä ei tilanteessa varmaan ehtinyt tehdä.

En pidä sitä paskana tsäkänä tässä(kään) tapauksessa, että taklaus osuu nyt päähän ja naamaan. Etenkään kun ottaa huomioon tilanteen kulun taklaajan osalta suhteessa taklattavaan.

Niinkuin itsekin tuossa alussa toteat, että naamaan osui, niin varmaan ymmärrät myös sen, kuinka paljon kypärä suojaa naamaan kohdalla. Ja ainahan sitä voi itse kokeilla ihan käytännössä vastaavaa tilannetta, että kuinka hyvin se potta pysyy päässä ja tuleeko aivotärähdystä vai ei. Suosittelen kokeilemaan, niin sitten on ihan ensikäden tietoa, eikä se tieto rajoitu vain varusteisiin. Voit myös kysyä "ajelijalta" sitä, että kerkesikö tämä avata sen remmin vai no.

Vähän arvelluttavaa lähteä tekemään pilaa jonkun toisen terveydestä.

Aivotärähdyksessähän aivot saavat kyytiä kupolin sisällä ja törmäävät myös siihen ympäröivään kovaan kuoreen. Kypärä sitä vähän vaimentaa, mutta tarpeeksi kovassa iskussa aivot törmäävät kalloon, vaikka kypärä olisi kuinka tiukasti päässä tahansa eli aivotärähdys tulee silti, koska päähän tulee kova isku. Ja kaikkihan tietävät miten sille nenukille voi käydä tarpeeksi kovasta iskusta.

Kapasta otettiin huomattavasti rumemmin Tuckerin toimesta siinä juutuubissa pyörineessä videossa ja ihan kivasti se Sami on senkin jälkeen pelannut että en mä nyt tuossa nää mitään Jaatisen uran lopettavaa taklaustakaan.

Esimerkkejä on monia siitä, että mitä tarpeeksi monta iskua kuuppaan saa aikaiseksi ja mitä se lopulta tekee uralle. Ja jopa normaalille elämälle jatkossa. Joskus se on se yksi tarpeeksi kova isku ja ura on siinä. Jaatisella on nyt tuossa nyt numero yksi vyöllään, jos ei ole junnuissa jo osumaa ottanut tätä ennen.
 
Viimeksi muokattu:

jukiapina

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP valitettavasti
Selväähän on se, että taklaus kohdistuu päähän.Tästä kuvastakin voidaan nähdä, että kyynärpäähän sinne kupoliin osuu vaikkakin kädet ovatkin kropassa kiinni. http://img359.imageshack.us/img359/3727/kuva2vf4.jpg

Saa nähdä mitä tuosta tulee. Taklaushan oli käsittämättömän ruma.
 

Batigol

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Rangers, Tshekki, Argentina
Ruma oli taklaus, suoraan kupoliin. Ei mennyt hissi ihan ylös asti Määtällä tuossa tilanteessa. Jypin pelaajilta+ duffaffaalta ämmämäistä toimintaa jättää homma kuittaamatta .
Pari peliä taitaa tulla huilia.

Niin, jos Tapparaa vastaan olisi tämmöinen tilanne tapahtunut, olisi taklaaja joutunut vastaamaan teoistaan Arsi Piispaselle.

Mielestäni täysin oikein, ettei siinä lähdetty kostamaan Määtälle, turha hankkia älyttömiä pelikieltoja. Varsinkaan jonkun Malmivaaran, joka olisi btw Ässien ykköspakki.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mielestäni täysin oikein, ettei siinä lähdetty kostamaan Määtälle, turha hankkia älyttömiä pelikieltoja. Varsinkaan jonkun Malmivaaran, joka olisi btw Ässien ykköspakki.
Paljon puhuttu noista pelikielloista jos tilanne olisi käyty kuittaamassa. Eikös Muukkonen sanonut eräässä raportissa ettei peliin kuuluvia tappeluita rangaista mitenkään nykylinjaa kovemmalla kädellä. Ja mitään JussiPesosen tapaista kostoa en jäänyt kaipaamaan.

Hauska lukea paskasta säkästä, tilanteessa jossa kova vauhti ja kädet ylhäällä. Molemmat itseaiheutettuja. Toki siinä oli myös pää alhaalla joka myös oli itseaiheutettua. Vielä hauskempi olisi lukea jos Malmivaara olisi vetänyt Dominaattorin nenän poskelle. Vaikka päähän kohdistuneissa taklauksissa ei sinällään mitään hauskaa olekkaan.
Uskomatonta ettei kukaan neljästä tuomarista nähnyt tilannetta vaikka kiekollisesta pelaajasta on kyse. Helvettiäkö ne katsoo niitä kiekottomia pelaajia kun niiden estämisiä ei kuitenkaan vihelletä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Käsi kiinni vartalossa, vastustaja pää alhaalla, Määttä liukui viimeiset metrit ja osui olkapäällä vastustajaa päähän.

Puhdas taklaus mutta SM-liigan säännöillä tulee pari matsia varmasti.

Ja kyllä se Määttä vastaa kutsuun kun pyydetään.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, jos Tapparaa vastaan olisi tämmöinen tilanne tapahtunut, olisi taklaaja joutunut vastaamaan teoistaan Arsi Piispaselle.

Mielestäni täysin oikein, ettei siinä lähdetty kostamaan Määtälle, turha hankkia älyttömiä pelikieltoja. Varsinkaan jonkun Malmivaaran, joka olisi btw Ässien ykköspakki.

Jos tämä olisi tapahtunut Tapparaa vastaan, Tuukka Mäntylä olisi saanut tilanteesta pelikieltoa.

Hauska lukea näitä kommentteja. Suurin osa porukasta ylistää Jatkoajassakin esimerkiksi Stevensin päähän kohdistuneita taklauksia, mutta annas olla, jos taklaus osuu oman seuran pelaajan päähän. Että nenäkin murtui ja Dufvakin ihan mietti oikeuden ottamista omiin käsiinsä.
 

salonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Red Wings
Puhdas taklaus mutta SM-liigan säännöillä tulee pari matsia varmasti.

Puhdas taklaus vaikka osuu päähän? Onko tuossa joku ristiriita, vai mikä tämä päähänkohdistunut taklaus sitten on? Eikö se ole rike?

Taklaus EI ole törkeä, mutta EI puhdas. Vahingoittamista siinä ei haeta, mutta kun se osuu päähän, niin 5+20 olisi ollut ainoa vaihtoehto + Muukkosen vakio eli 2-3 peliä.

Jotkut puhuu taklattavan vastuusta, mitä se tässä tapauksessa olisi ollut? Pitää pää pystyssä? Entäs jos se silti olisi osunut päähän? Jaatinen kantoi mielestäni vastuunsa siinä, että ei jäänyt jäälle makaamaan, vaikka kerrankin siihen olisi ollut aihetta. Kova jätkä.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Eihän tässä voi muuta sanoa kuin pää ylös ja katse kentälle. Liigan sääntöjen mukaan tuomio tosin oli oikea ja pelikieltoa tullee pari kolme peliä. Taklattavalla kun ei ole minkään näköistä vastuuta.

Tätä päähän kohdituneen taklauksen määritelmää pitäisi ehkä vähän muuttaa juuri näiden ringeten pelaajien takia. Olisiko Määtän pitänyt jättää ajamatta? Tai kenties itsekin mennä kyykkyyn? Tässä taklaus osui päähän, mutta Määttä ei sitä siihen kohdistanut. Määttä yksinkertaisesti leikkasi tämän mikäsenytoli luistelulinjalle kädet kiinni vartalossa ja taklasi. Jotenkin pitäisi pystyä erottamaan päähän kohdistettu taklaus ja tällainen vartalotaklaus jonka vastustaja päättää ottaa vastaan naamallaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös