Määtän taklaus Jaatiseen 2.10.2008

  • 22 145
  • 153

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kovempia rangaistuksiahan näistä (ei välttämättä juuri tästä, mutta samantapaisista ja pahemmista) tapauksista pitäisi antaa. Otettaisiin jääkiekkosääntöihin mukaan hieman perusoikeudentajua. Vahingoittaminen ei kuitenkaan ole jääkiekkoon kuuluva ominaispiirre ja jos tuomioita selkeistä vahingoittamispyrkimyksistä tai tahattomista vakavista onnettomuuksista annetaan sen mukaan missä asennossa käsi on, niin ei hyvältä näytä. Formuloissa annetaan varikolla ylinopeudesta tuhansien eurojen sakkoja. Mielestäni selvästä vahingoittamisyrityksestä voisi täräyttää vuoden pelikiellon ja 100 000 euron sakot. Ainakin alkaisivat nämä jotkut kusipäät (en puhu Määtästä) miettimään, kannattaako aina juuri silloin niitata täysillä, kun taklattavan pelaajan ja tuomarien katseet ovat muualla.

No huh huh!
Jääkiekossa on kuitenkin olemassa tuo loukatun suostumus-osasto kun sattuu ja tapahtuu normaalin koodiston puitteissa. Kyseeseen ei tule kuitenkaan silmitön väkivaltaisuus.
Itse toivon ainakin että jääkiekossa säilyy aina ja iän kaiken kovat taklaukset, ilman että pelätään liikaa seurauksia.
Joskus niissä käy ikävästi johtuen lajin tilannenopeudesta ja kyvyttömyydestä reagoida tarpeeksi nopeasti.
Jokainen maalaisjärjellä varustettu osaa varmaan kuvitella millaista kovuutta tässä tarkoitetaan kun puhun kovista taklauksista.

Mutta virheitä sattuu jatkossakin kun taklataan, osa vahinkoja ja osa ylilyöntejä. Yli meni Määtälläkin. Tuo olisi pitänyt hoitaa noutamalla Määttä rehelliseen myllyyn, olisi penaltit olleet mitä hyvänsä. Itse taklauksesta voi sitten kurinpitäjä tehdä muut päätökset.
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
En ihan kaikkia viestiä jaksanut lukea kokonaan läpi, mutta muutamia huomioita. Sääntöjen mukaan se pelaaja, joka on viimeksi koskenut kiekkoon on kiekollinen aina siihen asti kun joku toinen pelaaja koskee kiekkoon. Ainakin tuon Kiekkosuomalaisen videon perusteella Jaatinen on siis tässä tapauksessa kiekollinen.

Itse tilanteeseen: molemmat pelaajat on syypäitä. Määtän pitäisi nähdä, että vastustaja on huonossa asennossa ja varmistaa omalla asennollaan ettei osu vastustajaa päähän. Jaatisen pitäisi nähdä joutuvansa taklauksen kohteeksi ja valmistautua riiittävästi ottamaan taklaus vastaan.

Pitäisin tuota yhden ottelun pelikieltoa linjan mukaisena ja muistuttaisin näitä "clean hit" ihailijoita esimerkiksi tarkastamaan, kuinka monta pelaajauraa on NHL:ssä päättynyt toistuvien aivotärähdysten takia.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pitäisin tuota yhden ottelun pelikieltoa linjan mukaisena ja muistuttaisin näitä "clean hit" ihailijoita esimerkiksi tarkastamaan, kuinka monta pelaajauraa on NHL:ssä päättynyt toistuvien aivotärähdysten takia.
Kun huomioidaan että NHL:ssä pelaa noin tuhat pelaajaa kaudessa ja pelejä on kaudessa n. 1200 niin aika harva. Suuruusluokka on alle yksi vuodessa.
 

Emiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hei Emiiri!

Taannoin keskustelimme erittäin kivalla sävyllä tulevasta kaudesta, joten minulla on tässä vahva oletus päällä, että todella kuuntelet / luet, mitä nyt sanon.

Mister Suhosen suuhun on viimeaikaisten tapahtumien osalta heitetty mm. seuraavaa...

Mister Suhonen: "Kyllä minä sen hyvin näin, täysin puhdas taklaus. Mitään vahingoittamisyritystä tilanteessa ei ollut, vaan Jaatinen luisteli pää polvissa lyömään pitkää kiekkoa ja tuli itse suoraan Määtän olkapäähän. Jaatinen meni vielä kääntämään kylkeä juuri ennen törmäystä.

Jupa: vielä eilen Suhonen sanoi lehdistötilaisuudessa ettei nähnyt koko tapausta ja jos kaverin nenä murtui, "täytyi kyseessä olla törkeä taklaus".


– Otteluvalvoja meni tilanteesta aivan sekaisin, huusi siellä " minä näin, minä näin". Hänen reaktioitaan en ymmärrä lainkaan. Kyllä väkivalta ja taklaukset pitäisi pystyä erottamaan, Suhonen jyrisi.

Jupa: kannattaa suuresti arvostamani mister Emiirin kuunnella ko. lehdistötilaisuus, jos se jostain löytyy. Helpottaa kovasti mister Suhosen ammattiataidon arvoinnisssa ;)

Emiiri: edelleen uskon, että katsomme lätkää samalta puoleltä pöytää. Kuitenkin minun on pakko todeta, että mister Alpo Suhosen varaan en laske Ässien tämän kauden menestystä. Jos otat S-merkkiset aurinkolasit otsaltasi, saatat huomata, että "hinta-laatu" -suhteeltaan paremmin auringon ultraviolettisäteilyn taittavia rillejä on tarjolla. Toivon, että näitä tulee käyttämään mahdollisimman moni ässäkollega.

Suhosen mielenterveyteen liittyen: kasatkaa ihan tosi kaikki käytettävissä oleva materiaali kokoon ja arvioikaa kukin omalta osaltanne, onko Apella muita tulevia tulevaisuuden skenaarioita kuin avohoito. Ja kertokaa toki minulle, jos tällaiseen diagnoosiin päädytte, sillä arvostan ihmeparantumisia!

Jupa

Nyt arvoisa Jupa, olet mielestäni sekoittanut kaksi asiaa. Suhosen kyvyt valmentajana, sekä Suhosen kyvyt mediapelissä. Pelin jälkeen tunteet ovat pinnalla, silloin voi päästä ns. sammakoita suusta, eli asioita mitä ei välttämättä tarkoita, tulee sanottua.

Perustat väitteesi Alpon huonoudesta hänen lauseisiin. Oletko lukenut Suhosen kirjan Kausi sydäemestäni? Mitä muuta tiedät Alposta? Perustuuko tämä antipatia vain kommenteista suosikkijoukkuettasi vastaan?

Mitä Ässissä on muuttunut sen jälkeen kun herra Suhonen saapui? Kaikki. Jo tässä vaiheessa voi sanoa, että hänen myötään urheilullisuuden sekä tekemisen taso organisaatiossa on mennyt huomattavasti eteenpäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös