Olen muuten käynyt saarella enkä saanut palvelua suomeksi, piti turvautua M:n papereilla kirjoitettuun ruotsiin, mutta pärjäsin. Sama oli viime kesänä Ranskassa (menee vähän OT), ei sitten meinannut millään saada palvelua englanniksi. Oliko yksi baari, Eiffel-torni, Louvre ja Versailles, missä sai palvelua englanniksi. Kaikissa muissa baareissa ja putiikeissa käytettiin käsimerkkejä (en osaa sanakaan ranskaa). Mutta uskallan väittää, että jos yksikin saarelainen tulee mannersuomeen, niin saa palvelua ruotsiksi ainakin niin paljon, että saa asiat hoidetuksi. Kysymys on minun mielestäni em. tapauksissa siitä, että halutaanko sitä kieltä käyttää vai ei. (ei siitä osaako sitä) Olen toki käynyt Viipurissakin ja siellä saa palvelua suomen kielellä käytännössä joka paikassa tai sitten siellä joku hakee tulkin. Näin ne hommat oikeasti tulisi hoitaa. Ja tosissaan.. vaihtaisin saman tien Maarianhaminan (en minun mielestäni mikään ihme mesta) uudisrakennettuun Viipuriin (eikä tarvitse olla edes venäläisten uudisrakentama, me voidaan hoitaa homma myöhemmin). Siinä vasta kaunis kaupunki, kunhan saadaan kuntoon.