Mainos

Luovuttaisitko Ahvenanmaan Ruotsille, jos saarelaiset sitä haluavat?

• 15 139
  • 133

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Scholl kirjoitti:
Ja korostetaan nyt etten ole Turkua mihinkään vaihtamassa. Sanoin vain, että kyllä se nyt mielummin lähtisi kuin Åland vaikkakin mieluusti pitäisin nykyiset rajat.
Itse kyllä näkisin hätätapauksessa mahdollisuutena Helsingin liitettäväksi neuvotteluihin Turun sijasta (mikäli Turku ei kelpaa). Helsingissä, kun ei tehdä kuin huonoja päätöksiä ja saataisiin samalla muutama jäkisseurakin (Jokerit ja HIFK) pelaamaan Venäjän puulaakisarjoihin minne kuuluvatkin :D.

lennox

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK
Mitä, jos tehdään niin, että vaihdetaan Maarianhamina ja Viipuri päittäin. Ja loput saaristolaiset (miehet) liittyvät joko Suomeen perustettavaan ammattiarmeijaan tai käpertyvät svea-mamman kainaloon (tai jos haluavat niin Venäjälle armeijaan). Tällöin Suomella (tod.näk) tulevalla NATO jäsenellä olisi edelleen saari hallussaan lukuunottamatta Maarianhaminaa. (Hyvinhän Suomi pärjäsi Porkkalankin kanssa). Ja sovittaisiin, että Venäjä ei laita joukkojaan saarelle, mutta Suomi/Nato saa pistää. Venäläiset voisivat sitten vaikka tehdä muurin Maarianhaminan ympärille, jos haluavat varmistaa turvallisuutensa. Ja eihän me Suomi/NATO tarvita niistä 6500:sta saaresta kovin montaa, että voidaan laittaa sinne tukikohtia pystyyn. Loput voidaan antaa venäläisille ehkä hekin sitten antavat vähän enemmän kuin Viipurin takaisin. Onneksi Kirje ei vielä lähtenyt Putinille.. korjaillaan vähän asioita. Vai onko jolla kulla vielä parempia ehdotuksia (otetaan lämpimästi vastaan).

lennox

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK
Olen muuten käynyt saarella enkä saanut palvelua suomeksi, piti turvautua M:n papereilla kirjoitettuun ruotsiin, mutta pärjäsin. Sama oli viime kesänä Ranskassa (menee vähän OT), ei sitten meinannut millään saada palvelua englanniksi. Oliko yksi baari, Eiffel-torni, Louvre ja Versailles, missä sai palvelua englanniksi. Kaikissa muissa baareissa ja putiikeissa käytettiin käsimerkkejä (en osaa sanakaan ranskaa). Mutta uskallan väittää, että jos yksikin saarelainen tulee mannersuomeen, niin saa palvelua ruotsiksi ainakin niin paljon, että saa asiat hoidetuksi. Kysymys on minun mielestäni em. tapauksissa siitä, että halutaanko sitä kieltä käyttää vai ei. (ei siitä osaako sitä) Olen toki käynyt Viipurissakin ja siellä saa palvelua suomen kielellä käytännössä joka paikassa tai sitten siellä joku hakee tulkin. Näin ne hommat oikeasti tulisi hoitaa. Ja tosissaan.. vaihtaisin saman tien Maarianhaminan (en minun mielestäni mikään ihme mesta) uudisrakennettuun Viipuriin (eikä tarvitse olla edes venäläisten uudisrakentama, me voidaan hoitaa homma myöhemmin). Siinä vasta kaunis kaupunki, kunhan saadaan kuntoon.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Syntyjäni Tamperelaisena kommentoin tätä keskustelua vain ja ainostaan seuraavasti:
Eikö Turkua voisi samalla hakata irti Suomen mantereesta ja liittää Ahvenanmaahan? ;-)

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
lennox kirjoitti:
Olen muuten käynyt saarella enkä saanut palvelua suomeksi, piti turvautua M:n papereilla kirjoitettuun ruotsiin, mutta pärjäsin. Sama oli viime kesänä Ranskassa (menee vähän OT), ei sitten meinannut millään saada palvelua englanniksi. Oliko yksi baari, Eiffel-torni, Louvre ja Versailles, missä sai palvelua englanniksi. Kaikissa muissa baareissa ja putiikeissa käytettiin käsimerkkejä (en osaa sanakaan ranskaa). Mutta uskallan väittää, että jos yksikin saarelainen tulee mannersuomeen, niin saa palvelua ruotsiksi ainakin niin paljon, että saa asiat hoidetuksi. Kysymys on minun mielestäni em. tapauksissa siitä, että halutaanko sitä kieltä käyttää vai ei. (ei siitä osaako sitä) Olen toki käynyt Viipurissakin ja siellä saa palvelua suomen kielellä käytännössä joka paikassa tai sitten siellä joku hakee tulkin. Näin ne hommat oikeasti tulisi hoitaa. Ja tosissaan.. vaihtaisin saman tien Maarianhaminan (en minun mielestäni mikään ihme mesta) uudisrakennettuun Viipuriin (eikä tarvitse olla edes venäläisten uudisrakentama, me voidaan hoitaa homma myöhemmin). Siinä vasta kaunis kaupunki, kunhan saadaan kuntoon.

Teillä englannin kielen neroilla on kumma vaatimus, että joka paikassa pitäisi pärjätä suomella, tai englannilla. Itse olen joskus 70-luvulla lukeneut koulussa ruotsia ja saksaa kutosen edestä ja silti olen pärjännyt joka puolella maailmaa ihan hyvin. Yhtä hyvin voidaan ihmetellä, miksi sinä et osaa ranskaa, kuin että kaikki ranskalaiset eivät osaa englantia, tai ahvenanmaalaiset suomea.

Olen muuten vakuuttunut, että Ahvenanlaalla saa paljon paremmin palvelua suomeksi, kuin esim. Lappeenrannassa ruotsiksi.

Ride

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Arto92
Luovuttaisitko Ahvenanmaan Ruotsille, jos saarelaiset sitä haluavat?
- En.

Luovuttaisitko Helsingin Somalialle, jos rautatieasemalaiset sitä haluavat?

- Ilman muuta.

Ahvenanmaa on OK paikka ja kuten muukin saaristo niin todellinen rikkaus suomalaisille.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Porsastelusaari, Kongo-Oskarlandia !

Voisimme tietenkin myös muuttaa saaren yleiseen porsastelukäyttöön, näin saisimme Helsingin ja Turun katukuvaa ehkä hieman siistimmäksi. Manner suomesta kieltäisin kokonaan prostituution ja suuntaisin sen kokonaan saarelle, siis tietekin aikuis-seksin osalta (pedofiilit ampuisin ja hautaisin betonijalkasysteemillä saaren rannoille), nopea laivaliikenne pitäisi saada ympärivuotiseksi ja mahdollisimman nopeaksi teemalla "aamuksi kotiin isi", etniset siirrot Närpiöläisten tomaattiviljelijöiden sekä somalien kohdalta pitäisin erittäin myönteisinä, romaaneille antaisin hevoskilpailut joista jo edellä mainitsinkin. Näin saisimme huomattavasti siistimmän manner-suomen ja Hyssäläkin olisi suht tyytyväinen, saari voitaisiin myöskin aidata korkealla betoniaidalla itä-saksan mallin mukaan, näin kiikarointi ym, tehtäisiin mahdollisimman hankalaksi. Kieliongelmaa en näkisi minään ongelmana, kunnon kielari maistuu kielellä kuin kielellä.

veini

Ps. Ei huono ! Pidetään vaan itsellä ja tehdään pienet muunnokset:)
Ps. Pitää vielä lisätä että tässä tapauksessa pitäisin mustasukkaiset Nilsiäläismoottorisahamurhaajat poissa saarelta !!

Viimeksi muokattu:

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Gags kirjoitti:
Ahvenanmaa on osa Suomea, siis miksi siitä ylipäänsä pitäisi luopua? Jos saarelaiset haluavat liittyä Ruotsiin, voivat kaiketi ihan vapaasti sinne muuttaa. Ahvenanmaan erivapaudet ja niiden ylläpitäminen onkin sitten jo ihan eri juttu, mutta kyllä Ahvenanmaa Suomelle kuuluu ja sillä sipuli.

Samoilla linjoilla, siinä missä joku menee talvella Rukalle laskettelemaan niin joku vastaavasti kesällä Ahvenanmaalle matkailuelämyksiä hakemaan. Viimeksi olen käynyt kummassakin joskus 80-luvun puolivälissä. Matkailuun budjetoimani rahat käytän yleensä ulkomailla.

lennox

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK
Sv veinikretski kirjoitti:
Voisimme tietenkin myös muuttaa saaren yleiseen porsastelukäyttöön, näin saisimme Helsingin ja Turun katukuvaa ehkä hieman siistimmäksi. Manner suomesta kieltäisin kokonaan prostituution ja suuntaisin sen kokonaan saarelle, siis tietekin aikuis-seksin osalta (pedofiilit ampuisin ja hautaisin betonijalkasysteemillä saaren rannoille), nopea laivaliikenne pitäisi saada ympärivuotiseksi ja mahdollisimman nopeaksi teemalla "aamuksi kotiin isi", etniset siirrot Närpiöläisten tomaattiviljelijöiden sekä somalien kohdalta pitäisin erittäin myönteisinä, romaaneille antaisin hevoskilpailut joista jo edellä mainitsinkin. Näin saisimme huomattavasti siistimmän manner-suomen ja Hyssäläkin olisi suht tyytyväinen, saari voitaisiin myöskin aidata korkealla betoniaidalla itä-saksan mallin mukaan, näin kiikarointi ym, tehtäisiin mahdollisimman hankalaksi. Kieliongelmaa en näkisi minään ongelmana, kunnon kielari maistuu kielellä kuin kielellä.

veini

Ps. Ei huono ! Pidetään vaan itsellä ja tehdään pienet muunnokset:)
Ps. Pitää vielä lisätä että tässä tapauksessa pitäisin mustasukkaiset Nilsiäläismoottorisahamurhaajat poissa saarelta !!

Mutta miten suhtaudut siihen Maarianhaminan vaihtamisenn Viipuriin? Jos rakennetaan M-H:n ympärille samanlainen muuri (kuin vaikka Israelissa), niin eikö oltaisi turvassa venäläisiltä. Rakennettaisiin NATO johtoisesti joihinkin pikku luodoille tukikohtia, joissa olisi hieman (katjoja) kovempia aseita. Muualle saarelle voitaisiin toki asuttaa närpiöläisiä, somaleja (muita vähemmistöjä). Itse asiassa tämä "monikultturiisuden kehto" kaikkine hevosajoineen (joissa myydään tomaatteja) ja somalien, romaanien ja pakolaisten täyttämä yhteisö, jossa takuulla eletään "vauhdikasta" elämää, voisi jopa olla meille todellinen matkailuvaltti (vielä tosiaan jos saadaan ne F1-kisat sinne). Siellä tosin moni saisi masunsa kipeäksi, ne perunat ei ole terveellistä ravintoa "sot sot saarelaiset" Ja PAF:han vetäisi hirmutulot niillä F1-Kisoilla. Nyt aletaan olemaan oikeilla linjoilla. Onneksi Putin ei ole vielä vastannut, mutta toki nämä asiat ratkaistaan neuvottelupöydässä eikä sähköpostitse.

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kaunistaisiko Ahvenanmaan antaminen Ruotsille jotain tilastoja? Saataisiinko esimerkiksi keskimääräinen älykkyysosamäärä nousemaan samalla sekä Suomessa että Ruotsissa?

Henkilökohtaisella tasolla aivan samantekevää.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hullun hauska vitsiketju!!

Ahvenanmaa on hieno paikka ja ruotsin kieli on hyvä juttu suomalaisille. Jos, ette osaa ruotsia tai ranskaa, jääkää kotiin äidin helmoihin.

lennox

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK
TosiFani kirjoitti:

Ahvenanmaa on hieno paikka ja ruotsin kieli on hyvä juttu suomalaisille. Jos, ette osaa ruotsia tai ranskaa, jääkää kotiin äidin helmoihin.

Mutta kun saarelaiset on osa Suomea (kaksikielinen kansa "vai kuuluuko saamekin virallisiin kieliin, en tiedä, joku fiksumpi valaiskoon") "vaikka saarelaiset ovat ottaneet viralliseksi kielekseen ruotsin" , niin eikö minun kuulu saada siellä palvelua suomeksi? Miksi siis saarelaisen pitäisi saada palvelua LPR:ssä ruotsiksi?
Se, että en saanut Ranskassa palvelua englanniksi juuri missään ON eri asia kun en saanut palvelua saarella suomeksi. Ainakin minä koen näin. Jos joku saarelainen eksyy tänne ja alkaa änkyttää ruotsia, niin yritän sillä M:n ruotsin parereilla tehdä parhaani, niin kuin oletan muittenkin mannerlaisten tekevän. Mutta saarella saa palvelua suomeksi vasta kun "pistää nyrkin pöytään". On kokemusta ja taitaa olla muillakin tähän ketjuun kirjoittaneista. Ja pitää yhä muistaa, että Suomi on kaksikielinen valtio ja suomi on se toinen kieli ja saarelaiset kuuluvat Suomeen.

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
TosiFani kirjoitti:
Jos, ette osaa ruotsia tai ranskaa, jääkää kotiin äidin helmoihin.

Vaikka ranskaa osaankin, niin luulen että suurin osa suomalaisista pärjää elämässään mitä hienoimmin puhumatta sanaakaan ranskaa.
Joten en ehkä näe tämän taidon puutumisen olevan mikään maailmalle lähdön mahdollisuuksia poissulkeva tekijä.

Kaunistahan se toki on, mutta kyllä sitä pillua pitäisi saada ilman latinalaisperäisiä leperryksiäkin.

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Ahvenanmaasta en niin kauhean mielelläni luopuisi, mutta itsenäinen Varsinais-Suomi kuulostaa hyvältä idealta, kunhan turkulaiset siirtyisivät sinne mahdollisimman suurin joukoin. Toki hiukan harmittaisi että Kivenmäki veisi yhden ulkomaalaispaikan Ässissä, mutta se olisi pieni hinta. Sitäpaitsi voisin kehuskella käyneeni kauppakorkean ulkomailla.

lennox

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK
TosiFani kirjoitti:

Pakko kysyä (ei toki ole pakko vastata), että miten Sinun ruotsin/ranskankieli taipuu? Itse puhun täydellistä suomea ja englantia (sillä muuten pärjää lähes missä vaan Euroopan maassa joissa olen käynyt Saksa, Itävalta, Tshekki, Italia, Unkari, Romania) ilman suurempia ongelmia, mutta ne patonginpurijat eivät sitä suostu puhumaan, kuin aikaisemmin mainitsemissani kohteissa. Ja ruotsia osaan tyydyttävästi, ymmärrän kyllä kaikki (riikinruotsi tekee vaikeuksia), mutta itse en muista kaikkia sanoja, mutta pärjään. Ja takuulla annan palvelua (niin hyvin kuin osaan) ruotsiksi, jos joku saarelainen osuu asiakkaakseni. (en ole kielirasisti) Siksi ihmettelen miksen saa palvelua suomeksi saarella "ennen sitä kuvitteellista nyrkin pöytään lyömistä".

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
lennox kirjoitti:
Siksi ihmettelen miksen saa palvelua suomeksi saarella "ennen sitä kuvitteellista nyrkin pöytään lyömistä".

Englanti - hyvä
Ruotsi - tyydyttävä
Saksa - välttävä

Itse sain Ahvenanmaalla palvelua suomeksi, aina kun se on mahdollista, ehkä se on kiinni ihmisestä?!

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
lennox kirjoitti:
Pakko kysyä (ei toki ole pakko vastata), että miten Sinun ruotsin/ranskankieli taipuu? Itse puhun täydellistä suomea ja englantia (sillä muuten pärjää lähes missä vaan Euroopan maassa joissa olen käynyt Saksa, Itävalta, Tshekki, Italia, Unkari, Romania) ilman suurempia ongelmia, mutta ne patonginpurijat eivät sitä suostu puhumaan, kuin aikaisemmin mainitsemissani kohteissa. Ja ruotsia osaan tyydyttävästi, ymmärrän kyllä kaikki (riikinruotsi tekee vaikeuksia), mutta itse en muista kaikkia sanoja, mutta pärjään. Ja takuulla annan palvelua (niin hyvin kuin osaan) ruotsiksi, jos joku saarelainen osuu asiakkaakseni. (en ole kielirasisti) Siksi ihmettelen miksen saa palvelua suomeksi saarella "ennen sitä kuvitteellista nyrkin pöytään lyömistä".

Pakko kysyä, jos puhut täydellistä suomea, mikset kirjoita edes välttävästi? Ja miksei näppäimistössäsi ole Enteriä?

Ride

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Arto92
Major Julli kirjoitti:
Ahvenanmaasta en niin kauhean mielelläni luopuisi, mutta itsenäinen Varsinais-Suomi kuulostaa hyvältä idealta, kunhan turkulaiset siirtyisivät sinne mahdollisimman suurin joukoin. Toki hiukan harmittaisi että Kivenmäki veisi yhden ulkomaalaispaikan Ässissä, mutta se olisi pieni hinta. Sitäpaitsi voisin kehuskella käyneeni kauppakorkean ulkomailla.

Kannatetaan! Varsinais-Suomi itsenäiseksi metsien miesten ja muiden saraseenien ikeen ja pilkan alta. Hyvänä puolena myös se, että jäljelle jäävä Suomi saisi näin uuden länsi-Eurooppalaisen rajanaapurin kuin puolivahingossa.

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
TosiFani kirjoitti:
Englanti - hyvä
Ruotsi - tyydyttävä
Saksa - välttävä

Itse sain Ahvenanmaalla palvelua suomeksi, aina kun se on mahdollista, ehkä se on kiinni ihmisestä?!

Kielitaitoni on onneton, joten siltä osin tilanne on erilainen, mutta yhtenevää on se, että sain muutama viikko sitten erittäin hyvää palvelua Ahvenanmaalla ja tarvittaessa suomeksi. Olen samaa, mieltä, että tuo lennoxin ongelma on aika kotitekoinen ja itse aiheutettu.

Itse koin matkan Ahvenanmaalle kieliopillisesti hienoksi. Saatoin koittaa sönkätä välillä huonolla ruotsin kielellä ja koitin ymmärtää paikallisten ruotsin puhumista. En ymmärrä lennoxin asennetta, että kun hänelle suodaan tilaisuus käyttää omaamaansa ruotsin kieltä, niin hän ei sitä käytä. Järjetöntä tilaisuuden hukkaanheittämistä (toimit siis kuin haukkumasi ranskalaiset, eli et suostu käyttämään kieltä, vaikka osaat).

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Ranskalaiset on paskaa jengiä !

Artsi kirjoitti:
Järjetöntä tilaisuuden hukkaanheittämistä (toimit siis kuin haukkumasi ranskalaiset, eli et suostu käyttämään kieltä, vaikka osaat).

Ranskalaiset ovat aivan paskaa porukkaa, olen tehnyt heidän kanssaan töitä, lisäksi jätkät eivät osanneet ilman kirjaa edes lohta suolata. että ylimainostettua jengiä ovat nämä paskapäät ! Lisäksi vielä ylimielisiä kuin satana, yhtä oli pakko pistää takapihalla turpaan kun ei muuten uskonut.

veini

Ps, niin mietin vielä sitä luovutus kysymystä piti sanomani !

Suosikkijoukkue
HIFK
Näköjään tämä on mennyt kielikeskusteluksi. Itse olen sitä mieltä, että ei kielellä ole väliä, kunhan tulee ymmärretyksi ja ymmärtää.

La langue n'est pas importante - comprendre est.
Es spielt keine Rolle welche Sprache man spricht, nur das dass man verstanden wird.
Svenska eller finska - helt och hållet detsamma, det viktigaste är att man förstår varann.

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Sv veinikretski kirjoitti:
Ranskalaiset ovat aivan paskaa porukkaa, olen tehnyt heidän kanssaan töitä, lisäksi jätkät eivät osanneet ilman kirjaa edes lohta suolata. että ylimainostettua jengiä ovat nämä paskapäät ! Lisäksi vielä ylimielisiä kuin satana, yhtä oli pakko pistää takapihalla turpaan kun ei muuten uskonut.

Veinissä on aina ihastuttanut avarakatseisuus toisia kansoja ja rotuja kohtaan.

Viljuri

Jäsen
seeyou@jäähalli kirjoitti:
Näköjään tämä on mennyt kielikeskusteluksi. Itse olen sitä mieltä, että ei kielellä ole väliä, kunhan tulee ymmärretyksi ja ymmärtää.

La langue n'est pas importante - comprendre est.
Es spielt keine Rolle welche Sprache man spricht, nur das dass man verstanden wird.
Svenska eller finska - helt och hållet detsamma, det viktigaste är att man förstår varann.

Kuitenkaan Suomessa eivät kaikki moisia taitoja arvosta, tai ainakaan jos puhutaan tästä meidän vallassa olevasta korporatistisesta puolesta:

"Mitä, puhuuko hän viittä kieltä! Entä oliko hänellä asiaa?" (Lauri Viita)

Suosikkijoukkue
HIFK
Viljuri kirjoitti:
Kuitenkaan Suomessa eivät kaikki moisia taitoja arvosta, tai ainakaan jos puhutaan tästä meidän vallassa olevasta korporatistisesta puolesta:

"Mitä, puhuuko hän viittä kieltä! Entä oliko hänellä asiaa?" (Lauri Viita)

Minä en puhu monta kieltä, mutta yritän ymmärtää ja tulla ymmärretyksi. Ilmeiisesti epäonnistuin edellisellä viestilläni.

Minulla on mielipide joka asiaan, muttei välttämättä asiaa joka mielipiteeseen...

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Toivottavasti ahvenanmaalaiset eivät ainakaan saa päähänsä perustaa omaa jalkapallomaajoukkuetta. Olisi meinaan aika noloa käydä Maarianhaminassa ottamassa pataan jossakin karsinnoissa...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy