Luovuttaisitko Ahvenanmaan Ruotsille, jos saarelaiset sitä haluavat?

  • 14 918
  • 133

lennox

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK
Itse en näe mitään syytä, miksi Ahvenanmaan olisi pakko olla osa Suomea. Toki jotain merilinjauksia voidaan hieman tarkastella. Mutta tekeekö Suomi itse saarella mitään? Israel-ketjussa asiaa ollaan hieman käsitelty ehkä vähän OT, mutta tämä on minun mielestäni mielenkiintoinen kysymys. Omat perusteluni voi lukea juuri tuosta Israel-ketjusta. Mutta tiivistetysti, Ahvenanmaa ei ole omasta mielestäni mitenkään tärkeä Suomelle. Sotatoimien (mitkä eivät tod.näk toivottavasti ikinä ala), Ahvenanmaalla ei mitään merkitystä. Jostain olen lukenut, että ahvenanmaalaisista suurin osa haluaisi liittyä Ruotsiin. (ei ole lähdettä, pelkkää mutu muistelua jostain gallupista). Siksi haluaisin kuulla mielipiteitä, että luopuisitko Ahvenanmaasta(pienillä merilinjauksilla) ja miksi Suomi ei anna/tai Ruotsi vastaanota saarelaisia. Tai voisiko joku ystävällisesti kertoa jotain faktaa näistä gallupeista? Ja pärjäisivätkö he omana valtionaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Minä olen sitä mieltä, että myydään Ahvenanmaa Venäjälle. Oppisivat mitä on olla osa toista valtiota. Meinaan, kun niiden ei tarvitse mm. käydä armeijaa, vaan ulkomailla asuvien suomalaisten on armeija käytävä. Vaan kun Venäjään liitetään, niin muuttuu ääni kellossa.
 
Ei missään nimessä. Kävin joskus Ahvenanmaalla ja siellä oli peijoonin hauskaa. Samanlaista sakkia ne on kuin ruotsinkieliselläkin Pohjanmaalla, eli mukavaa.

Kaiken lisäksi muutaman sadan vuoden kuluttua Ahvenanmaa kasvaa Turkuun kiinni maankohoamisen vuoksi. Toki sitten voitaisiin myydä koko Turku ruotsalaisille heko heko.
 
Viimeksi muokattu:

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ahvenanmaa on osa Suomea, siis miksi siitä ylipäänsä pitäisi luopua? Jos saarelaiset haluavat liittyä Ruotsiin, voivat kaiketi ihan vapaasti sinne muuttaa. Ahvenanmaan erivapaudet ja niiden ylläpitäminen onkin sitten jo ihan eri juttu, mutta kyllä Ahvenanmaa Suomelle kuuluu ja sillä sipuli.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Niin, onhan Ahvenanmaa ihan mukavaa seutua käydä joskus, nätti paikka, mutta tosiasia on, että rajalinjoista piittaamatta seutu on osa Ruotsia. Fyysisesti Suomea, mutta Ahvenanmaan henkinen koti on Svea-mamman syleilyssä. Ja miksi ketään Ruotsiin päin kallellaan olevia pitäisi olla vetämässä Suomeen päin?

Jännä homma, että joku nappiherra kyllä (tuossa mp3-leikkeessä) tuohtuneena selittää Ahvenanmaan olevan supisuomalainen ja tuottavan jopa huikeaa tuloa mannermaalle. Se on kai sitten sellaista piilosuomalaisuutta, jota ei asiasta mitään tietämätön kovin helposti huomaa.

No, spekulaatiota kaikki tyynni, eipä Ahvenanmaata kuitenkaan oikeasti taideta Suomesta irroittaa, vaikka sitä joskus haluaisivatkin, ja vaikka monet mannersuomalaisetkin haluaisivat. Kaikkea mitä haluaa, ei aina saa.

EDIT

Tuo mp3-leike on kyllä huikeus kokonaisuudessaan. Kannattaa kuunnella.
 

KevlarB

Jäsen
Suosikkijoukkue
Syracuse B, Aaron B, Oral B
Ahvenamaa on osa Suomea ja piste!

-Sieltähän saa Nuuskaa !
-Siellä on parhaat hauki/taimen vedet
-PAF
-Ihmiset leppoisia

Jo kysymyksen asettelu on järjetön, miksi antaa maata/ kansalaisia pois ? esim venäjähän ei edes noteeraa jotain Karjala asiaa. Se että täällä poliitikot (jopa korkealla tasolla..) ottaa asian agendaansa osoittaa vain tyhmyyttä ja täydellistä ymmärtämättömyyttä. Jos Karjalassa tehtäisiin galluppi mihin ne haluaisi liittyä, niin lähennellään varmaan 100% ...

Tällä hetkellä Ahvenanmaalla on järjestelmä joka takaa ettei sinne tule ryntäystä. Muistaakseni pitää asua 5v. ennen kuin voi omistaa maata/kiinteistöä jne.
Haluaisiko lennox että ruotsin poliitiikan mukaan kolmannen polven tukholmalaiset hassan, abu jne tulee tuohon kivenheiton päähän vaatimaan elintasoa.

"mäkkäri, näkkäri, kokis ja sprite, missä on Suomalainen kokki ite ???Aatteleppa ite, no mite, no site"

Kevlar
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Mitenkäs? Eikös ahvenanmaa kuitenkin tuo Suomen valtiolle suhteessa asukasmäärään nähden kuitenkin kohtuullisesti verotuloja? Siinä mielessä saa pysyä osana Suomea, vaikka en heitä kyllä suomalaisiksi kovin helpolla miellä, kun eihän sillä kukaan edes puhu suomenkieltä. Jaa, onko taas provoamista? No en tiä, mutta kyllä se vaan näin Karjalaisesta näkökulmasta on kummallista, että maassa nimeltä Suomi ei joku puhu suomenkieltä. Sanokaa sitten mitä sanotte.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ehdottomasti! Sehän sijaitseekin niin lähellä Ruotsia. Eivätkä paikalliset ole kovin innokkaita suomen kieltä käyttämään, siis miksi ei jos saarelaiset sitä haluaisivat.

Muistaakseni osa alasarjajoukkueista pelaa nyt jo Ruotsin sarjoissa (enimmäkseen kai sijainnista johtuen).
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
avatar kirjoitti:
No en tiä, mutta kyllä se vaan näin Karjalaisesta näkökulmasta on kummallista, että maassa nimeltä Suomi ei joku puhu suomenkieltä. Sanokaa sitten mitä sanotte.
No sanotaan sitten. Kun ruotsinkieli on kuitenkin Suomen virallinen toinen kieli, niin voisihan samalla lailla ajatella että on kummallista, että joku ei tässä maassa puhu ruotsinkieltä. En minä niitäkään olisi täältä lemppaamassa, joten kieliasiasta ei ole minun silmissäni tässä kysymys.
 

CtrlAltDel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Pohjois-Korean ydinaseuhittelun tarkoitusperät ovat ainakin minulle epäselvät. Suomi voisi varmuuden vuoksi osaltaan liennyttää P-Korean sotaintoa luovuttamalla ystävyyden eleenä heille Ahvenanmaan. Köyhä kansa saisi nälkäänsä riittävästi perunaa ja Ahvenanmaan nuoret miehet asiallisen sotilaskoulutuksen.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Valtio tukee Ahvenanmaata rahallisesti kohtuullisen huikealla summalla vuosittain. Verokertymä lienee autonomisen alueen omaan käyttöön. Ei Ruotsalaisille, mutta saisivat itsenäistyä ja näin ollen tehdä mitä haluavat.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Gags kirjoitti:
No sanotaan sitten. Kun ruotsinkieli on kuitenkin Suomen virallinen toinen kieli, niin voisihan samalla lailla ajatella että on kummallista, että joku ei tässä maassa puhu ruotsinkieltä. En minä niitäkään olisi täältä lemppaamassa, joten kieliasiasta ei ole minun silmissäni tässä kysymys.

Juu kyllä olen tietoinen siitä, että ruotsinkieli on Suomen toinen ihan virallinen kieli ja sen myötä olen sitä peruskoulussa lukenutkin sen kolme vuotta ja lukiossa toisen samanmoisen määrän ja aina se yhtä paljon vitutti kun sitä mietti ja mietti, että missähän helvetissä sitä oikein tarvitsee kun ei sitä täällä päin ole koskaan kuullut puhuttavan. No nyt vanhemmalla iällä toki on tästä kielenopiskelusta ollut jopa hiukan hyötyäkin kun siskon avomies on norjalainen.

Niin ja ei nyt varsinaisesti ole mitään angstia sinällään ruotsinkieltä kohtaan, mutta kun me täällä Karjalassakin opiskelemme kiltisti tätä ruotsinkieltä niin sitä voisi silloin olettaa, että myös Ahvenanmaalla sitä suomenkieltä puhuisivat, jos sinne päin menen, mutta kun näinhän ei ole. Hehän eivät minulle suomenkieltä puhu jos sinne menen asioimaan.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En. Sen sijaan ahvenanmaalaiset ja muutkin ruotsinkieliset voisi muiluttaa Oulun pohjoispuolelle ja luovuttaa koko Oulua pohjoisemman osan Ruotsille. Mitä helvettiä me tehdään jollain tundralla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei, kyllä minä varustaisin suuret sotajoukot ja siirtäisin laivoilla tuon epäpyhän saaren kamaralle ne sotajoukot ja pistäisin kapinoivat svenskuukkelit ojennukseen. Tämän jälkeen määrittäisin omat lait saarelle ja vaatisin, että jokaisen siellä asuvan on maksettava kymmenykset. Saarelta luvatta poistuminen olisi tietysti ankarasti kielletty ja siitä seuraisi kuolemantuomio.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Ohmi kirjoitti:
En. Sen sijaan ahvenanmaalaiset ja muutkin ruotsinkieliset voisi muiluttaa Oulun pohjoispuolelle ja luovuttaa koko Oulua pohjoisemman osan Ruotsille. Mitä helvettiä me tehdään jollain tundralla.

Kasvatetaan poroja ja poimitaan lakkoja. Tai jotain. Tundrassa on se hyvä puoli, että ei kai sen omistaminen noin yleisesti ottaen kovin paljoa vie yhteiskunnan rahoja kuitenkaan?
 

lennox

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK
spertti kirjoitti:
Tuossa loistava väittely aiheesta. Väittelijöinä Suomalaisuuden liiton puheenjohtaja Heikki Tala, ja Ahvenanmaan maaherra Peter Lindbäck. http://blogit.yleradio1.yle.fi/napitvastakkain/ahvenanmaavaittely
Väittelyn saat ladattua MP3 muodossa koneelle

hieno väittely.. kiitos! tulipahan asiat selväksi ja oma mielipiteeni on, että Tala vei 6-0. Saarikkolainen väisteli kysymyksiä (taitavasti), jotka olivat ihan aiheellisia esim. kielikysymys, suomalaisten sota-alusten tarkistuskäynnit jne. En ainakaan minä kuullut saarikkolaisen vastaavan näihin kysymyksiin (taidan olla tyhmä tai korvissani on jotain vikaa)
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
vitut

Tästä maasta ei lohkoilla yhtikäs mitään minnekään, vaikka joku kuinka niin haluaisi. Se on sitten eri asia jos rynkyt kourassa aletaan neuvottelemaan, mutta kyllä näin on vissi!

Se hihhulisaari on tuossa justiinsa noin hyvin. Mutta mikäli se pitäisi siirtää sinikeltaisille, niin miksi? Ai, ne on ruotsinkielisiä? Tuolla logiikalla menisi kaikki yritysjohtajatkin ruotsin passin alle:)
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
avatar kirjoitti:
Kasvatetaan poroja ja poimitaan lakkoja. Tai jotain. Tundrassa on se hyvä puoli, että ei kai sen omistaminen noin yleisesti ottaen kovin paljoa vie yhteiskunnan rahoja kuitenkaan?

Kyllä se vie, kun sitä yritetään pidetään asutettuna, joten infrastruktuuria pidetään yllä muutaman hassun lappalaisen takia, joiden ainoa tulon lähde on pontikan keitto, eikä valtio saa siitäkään latin latia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ahvenanmaa ja ruotsin kieli ovat Suomen rikkaus. Ahvenanmaan demilitarisointi on peräisin Kansainliiton päätöksestä 1920 -luvun alusta, jolloin Ruotsi ja Suomi kiistelivät saariston omistuksesta. Sotilaat ovat tätä pykälää pyrkineet muuttamaan, koska, jos pilliin vihelletään, tulee hirveä kilpauinti kohti Ahvenanmaata.

Ahvenanmaa on hieno erikoisuus Suomelle, samoin Ruotsin kieli. Ahvenanmaan EU:lta saama vapaakauppa juttu, mahdollistaa mm. risteilylaiva liikenteen. Ahvenanmaa kuuluu Suomeen ja niin sen pitää ollakin.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Ohmi kirjoitti:
Kyllä se vie, kun sitä yritetään pidetään asutettuna, joten infrastruktuuria pidetään yllä muutaman hassun lappalaisen takia, joiden ainoa tulon lähde on pontikan keitto, eikä valtio saa siitäkään latin latia.

No, mutta eikös kuitenkin lapin hiihtomatkailu ole jo ihan kansantaloudellisestikin miltei jopa merkittävä juttu? Ajattele, jos ne kaikki hillot menis jonnekin Ruotsin lappiin tai keskieurooppaan niin luulis vaikuttavan se jonkin verran?
 

lennox

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK
KevlarB kirjoitti:
Ahvenamaa on osa Suomea ja piste!

-Sieltähän saa Nuuskaa !
-Siellä on parhaat hauki/taimen vedet
-PAF
-Ihmiset leppoisia

Jo kysymyksen asettelu on järjetön, miksi antaa maata/ kansalaisia pois ? esim venäjähän ei edes noteeraa jotain Karjala asiaa. Se että täällä poliitikot (jopa korkealla tasolla..) ottaa asian agendaansa osoittaa vain tyhmyyttä ja täydellistä ymmärtämättömyyttä. Jos Karjalassa tehtäisiin galluppi mihin ne haluaisi liittyä, niin lähennellään varmaan 100% ...

Tällä hetkellä Ahvenanmaalla on järjestelmä joka takaa ettei sinne tule ryntäystä. Muistaakseni pitää asua 5v. ennen kuin voi omistaa maata/kiinteistöä jne.
Haluaisiko lennox että ruotsin poliitiikan mukaan kolmannen polven tukholmalaiset hassan, abu jne tulee tuohon kivenheiton päähän vaatimaan elintasoa.

"mäkkäri, näkkäri, kokis ja sprite, missä on Suomalainen kokki ite ???Aatteleppa ite, no mite, no site"

Kevlar

Miten ajat 27000 ahvenanmaalaista v*ttuun niiltä saarilta? Ja Suomi ei voi alkaa (oletan näin) vääntämään sinne pakko-suomea ja saarelaisten asevelvollisuutta, puhumattakaan kieliongelmasta, etu-oikeudesta muihin maakuntiin nähden (em. asiat) Tai EU puuttuu peliin tai joku muu. Ja miten luulet, että abut yms. pääsee saarelaiseksi, kun nykyisen isäntävaltionkin asukkaiden on sinne vaikea päästä. Ruotsi on niin liberaalimaa, että se tuskin panisi poikkiteloin missään asiassa saarelaisten kanssa. Saisivat ainakin minun mielestäni kupata mielummin ruotsalaisia kuin suomalaisia. Suomi ei tee saarelaisten tuloilla mitään, menot ovat isommat. Kaikista parasta kun tulisivat itsenäiseksi (alkaisi tulla ikävä Suomea) (näin oletan). Sotilaallinen merkitys Suomen kannalta nykysodankäynnissä (mihin tuskin täällä joudutaan), mitätön saarirykelmä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Ohmi kirjoitti:
Kyllä se vie, kun sitä yritetään pidetään asutettuna, joten infrastruktuuria pidetään yllä muutaman hassun lappalaisen takia, joiden ainoa tulon lähde on pontikan keitto, eikä valtio saa siitäkään latin latia.

Mitenkähän hyvin siellä puuttomalla tundravyöhykkeellä onnistuu muuten se pontikan keitto? Puut pitää tuoda muualta ja aika kauas se ponutehdas taitaa näkyä? Mikä on muuten lappalaisen pontikan litrahinta, jolla Aslak Valkeamustapään pitää elättää itsensä ja koko perheensä?
 

lennox

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, HIFK
CtrlAltDel kirjoitti:
Pohjois-Korean ydinaseuhittelun tarkoitusperät ovat ainakin minulle epäselvät. Suomi voisi varmuuden vuoksi osaltaan liennyttää P-Korean sotaintoa luovuttamalla ystävyyden eleenä heille Ahvenanmaan. Köyhä kansa saisi nälkäänsä riittävästi perunaa ja Ahvenanmaan nuoret miehet asiallisen sotilaskoulutuksen.

hieno viesti (ja täyttä asiaa).
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Siitä vaan ja annetaan ruotsalaisille Turku kaupantekijäisiksi.....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös