Olen tässä pohtinut vähän aikaa tuota mainosten määrää, ja sitä kuinka sitä voisi kehittää eteenpäin, ottaen huomioon jokaisen osapuolen hyödyn. Tällä hetkellä tilanne mediakuutiolla on se, että lukko välittää vain kolmannen osapuolen sanoman katsojille suurempaa mielikuvitusta käyttämättä. Viestintä on siis kovin yksipuolista. Kyllä huomaa että toimitusjohtaja on saanut kauppatieteellisen koulutuksen sijaan insinöörin paperit.... ;)
Mielestäni tämän hetken virheitä näissä mainoksissa ovat:
-Liian moni mainos sisältää liikaa "fiilistelyä" pyrkien korottamaan mielenkiintoa mainokseen sanomaan ja brändiin. Televisiossa sen ymmärtää, koska mikään ei pidä katsojan keskittymistä ja huomiota televisiossa mainoskatkojen aikana, muita ärsykkeitä ja vaihtoehtoja on useamman vastaanottimen äärellä monia. Hidastuksia odottavat katsojat keskittyvät jo valmiiksi katkoilla näyttöön. Hallin täyttämästä melusta puhumattakaan.
-Mainoksia on yksinkertaisesti liikaa, ja ne korvaavat hidastukset, joita varten kuutiota yleensäkään tuijotellaan. Katsojat turhautuvat.
-Edellisten ongelmien myötä mainokset synnyttävät liikaa negatiivisia mielleyhtymiä mainoksiin, joiden tarkoitus on kuitenkin hankkia lisää asiakkaita positiivisten mielikuvien kautta. Tämän seurauksena sinänsä hyvää asiaa tukevat yhtiöt saavat nyt mainoksistaan irti vähemmän kuin olisi mahdollista. Pitkässä juoksussa se ei ole kenenkään etu.
Paras ratkaisu tälle olisi niin markkinoijan kuin välittäjän (Lukko) silmien avaaminen tilanteelle. Mainosten määrään ei välttämättä olisi tarvetta kajota, vaan sen sijaan keskitytään näiden keston ja laadun suhteeseen. Nykymainoksista osa kestää yksinkertaisesti liian kauan, esimerkiksi Lähitapiolan mainos on kaikessa kokonaisuudessaan silmät ja korvat verille vievää tavaraa (okei, en ehkä ole kohderyhmää, mutta muutaman vuoden päästä saatan ollakin). Nyt kun on saatu kuutiosta hieman lisää irti esim. maalintekijöiden ja jäähyjen kanssa, ehdottaisin seuraavaa:
Itse koko ruudun peittävä mainos kestäisi max. muutaman sekunnin, jossa yritys saa pienen hetken katsojien huomiosta vain itselleen. Heti perään tulisi sitten vaikka jäähyyn johtaneen tilanteen hidastus, jolloin alareunasta löytyy nykyisen maalintekijä-boksin kokoinen sarake sisältäen jo edellä mainostaneen yrityksen haluama sanoma, vaikka brändin logo ja slogan. Eli käytännössä sovelletaan jo vanhaa kunnon "XXXXX:n tarjoaa The Yritys". Tällä hetkellä mainoksista välittyy kuva, jossa mainostaja ja Lukko ei kunnioita jo elämyksestä maksanutta asiakasta tarpeeksi. Tuputetaan siis liikaa mainoksia unohtaen itse markkinoinnin ja liiketoiminnan sydän, asiakas.
Edellämainitun luulisi hyödyntävän jokaista osapuolta, katsojat nauttivat tapahtumasta enemmän, yritys saa enemmän positiivista mainosta itselleen ja tätä kautta itse Lukko saa tyytyväisemmät asiakkaat niin B2B- kuin B2C-markkinoilla. Tekniikka on jo olemassa, tarvitaan vain joku joka sitä käyttäisi.
PS. SM-liigan omaan mainoskatkoon tuskin puututaan, sen mainokset ainakin tuntuvat olevan jo liigan päästä hankittuja (itse liiga, veikkaus yms. valtakunnalliset tekijät)