Samaa soopaa Rajala yritti selittää, kun kysymys oli lehvälogosta. Myyntiä on turha selitellä silloin, kun vaihtoehtoja ei ole olemassa. Jos mainoksettomia paitoja olisi olemassa, ne menisivät aivan varmasti kaupaksi paremmin kuin mainosten kanssa. Ei pidä aliarvioida ihmisiä. Lue vaikka pelipaitaketjua, jossa haukutaan hienot paidat menneen pilalle mainosten takia.
Vaikka mainokseton pelipaita myisi hieman paremmin, on täysin eri asia olisiko sellaisen tuonti markkinoille kannattavaa. Rinnakkaistuotteena oleva mainokseton paita kasvattaisi varastosaldoa ja samalla varastoon jäisi myymättömiä mainoksellisia paitoja.
Se että joku pitää jotain tuotetta hienompana kuin toinen, ei tarkoita sitä että sen tekeminen silti olisi bisnesmielessä kannattavaa. Mainokseton paita kilpailee myös mainoksellisen paidan kanssa suurimmasta osasta asiakkaita, jotka ostaisivat fanipaidan jokatapauksessa, mainoksilla tai ilman. Tuo pieni marginaali mainosten totaalikieltäytyjiä, jotka ostaisivat vain mainoksettoman tuotteen ei välttämättä takaa sitä, että tulot kattaisivat myymättä/varastoon jääneet mainokselliset paidat.
Lisää riskiä mainoksettomien mallien hankintaan tekee se, että pelipaita on nyt suunniteltu mainokset mielessä. Mikäli sitä lähettäisiin valmistamaan mainoksettomana suoraan kuluttajamalliksi, voisi lopputulos olla alastoman ja halvan näköinen.
Lukko valmistuttaa itse paitansa, ja myy niihin mainoksia. Lukko päättää itse mihin mainoksiaan myy ja mihin ei.
Jos asia kuitenkin on sponsoreista kiinni, on Lukko tehnyt sponsorisopimuksen todella huonosti. Sopimuksen, jossa kusetetaan kannattajia, vaikka sponsorisopimuksien pitää sitoa joukkueen henkilöstöä, ei maksavia asiakkaita. En usko hetkeäkään, että kyse on sponsoreiden tahdosta, vaan ajattelemattomuudesta ja/tai haluttomuudesta tehdä asioita tyylikkäästi.
En puhunut mitään sponsorisopimuksesta, vaan sponsorien reaktioista. Vaikka sopimuksessa ei oltaisi lueteltu fanipaidasta mitään, vaikuttaisi mainosten poisto sponsoriyrityksiin. Mainosten poisto fanipaidasta, ja sitä kautta yhden markkinointikanavan sulkeminen olisi tietynlainen perseennäyttö yhteistyökumppaneille.
Markkinointi ja yrityssuhteiden ylläpitäminen ei todellakaan ole pelkkää sopimuspykälien tuijottelua, vaan juurikin oikeanlaisten pienten eleiden tekemistä suuntaan jos toiseen. Yksikin kariutunut liikesuhde mainoksettoman pelipaidan takia olisi liikaa - eikä se vaadi kuin yhden isomman pampun, joka vetää pahana päivänä herneet nenään huomatessaan mainosten puuttumisen fanipaidasta.
Lukko joutuu kyseisillä päätöksillä tasapainoilemaan niin yritysten kuin kuluttajien kanssa. Markkinoinnillisesti kannattavempaa voi olla antaa mainoksen olla fanipaidassa ilman erillistä sopimusta, kuin tuottaa pienelle joukolle heitä miellyttävä fanipaita. Tässä suurin ero on osapuolten ajattelutavassa - uskon useamman sponsorin arvostavan sitä, että Lukko pitää kaikkia mainoksia myös fanipaidoissa. Normaalin kuluttaja-asiakkaan asenne on kuitenkin enemmän tai vähemmän "Mitä minä toimistoa kiittämään, minähän se tuotteen maksan. Minuahan tässä asiakkaana pitää kiittää".