En nyt jaksa kovin pitkää litaniaa ruveta väsäämään enää näin myöhään, mutta jotain sentään pitää kirjoittaa. Olinhan siellä minäkin.
Oikeastaan on hyväkin että tähän pelin jälkeen tuli tämmöinen pakollinen kolmen tunnin tauko, niin ehtii ne suurimmat höyryt päästä haihtua.
Avauserä oli kyllä hyvää kiekkoa Lukolta, Jukan (sen vaaleamman) ja joidenkin muidenkin mukaan kauden parasta Lukkoa, mutta tiedä sitten sitä. Hyvää kiekkoa joka tapauksessa, varsinkin ensimmäiset 16 minuuttia. Sitten hiukan taannuttiin, joka tapauksessa ansaittu johto Lukolta ja olisihan se voinut jo isommaksikin revetä. Oikeastaan sen olisi pitänytkin tuolla pelillä revetä.
Avauserä näytti siltä että pelistä saattaa tulla kuumakin koitos. Ensin otti lihas-Laamanen tyhmän kakkosen lyötyään mailan Lukkolaisen kädestä ja sitten lauottuaan kiekon kohti Favorinia. Ja vaikka tästä tietysti syntyy helvetin iso kina, niin ihmettelen sitä että miksei Favorin nyt pistänyt Laamasta ottelurangaistuksella pihalle, kuten teki lokakuussa 2003 Sami Torkille. Nyt en tosin nähnyt että osuiko kiekko Favoriniin, joka tapauksessa lihas-Laamasen ja Favorinin välimatkaa oli puoli metriä, ja teko varmasti yhtä tahallinen kuin se Torkin teko silloin taannoin, vaikkei kiekko olisi luistimeen Favorinia osunutkaan.
Mutta se siitä. Itse olen sitä mieltä ettei noista ottelurangaistuksella kuulukaan palkita pelaajaa, joten kai Favorin on sitten tässä jotain oppinutkin. Hyvä niin.
Joku kysyi sitä HPK:n joukkuerangaistuksen syytä. Kai se siitä tuli että sieltä vaihtopenkiltä joku huuteli ohi luistelleelle Favorinille jotain. Muuta syytä en ainakaan itse keksi näkemäni perusteella.
Joku kysyi myös Kleslan tilanteesta. Itse en tiedä mitä tilannetta tarkoitetaan, en kylläkään koko Kleslaa edes pelin aikana merkille pistänyt. Mutta semmoista se on vierasjoukkueen pelaajien kanssa.
Markku Tähtinen otti sitten päähän kohdistuneesta taklauksesta 2+10-minuuttisen. Tilanne meni minulta täysin ohi, mutta eikös se ollut juuri Tähtinen jonka naama siinä tilanteessa aukesi? Minusta ainakin joku tuurasi erän loppuun jatkuneen kympin aikana Tähtistä siellä jäähyllä, vai kuinka?
Toinen erä oli jo sitten sitä perinteisempää Lukko-kiekkoa eli höntyilyä sinne ja tänne. Ensin kavensi HPK, sitten runnoi Tomi Pettinen Lukon 3-1- johtoon. Ehtipä siinä Lauri Latikkakin jo tuulettamaan neljättäkin maalia, ja kansakin kohahti ja tottahan Timotei meni sen tilanteen nauhaltakin tarkistamaan, mutta minusta kiekko ei maalissa käynyt. Maskia oli kyllä hyvin HPK:n veskarin edessä.
Kolmanteen erään HPK tuli sitten vauhdilla, ja mikäs tietysti kahden maalin takaa-ajoasemassa on tullessakin. Riskejäkin voi ottaa, ja se kannatti tällä kertaa. Toivottavasti joskus Lukollekin onni hymyilee vastaavasti. Ehdin jo säikähtää siinä yhdessä tilanteessa kun HPK:n ja Lukon pelaajat kolhivat Vehasta. Hiukan aikaa Pete veti henkeä, ja pelästyin polven taas poksahtaneen mutta taisi vaan luistin osua arkaan paikkaan.
Eikös se ollut Janne Niskala joka nussi sen kiekon ylivoimapelissä Voutilaiselle? Ei perkele sentään. Kun peliaikaa on jäljellä noin kaksi ja puoli minuuttia ja tappiolla oleva joukkue joutuu alivoimalle, niin miksi vitussa sitä pitää rynnätä niin innokkaasti hyökkäykseen kun riittäisi että kiekotellaan se kaksiminuuttinen ensin pois ja sitten pelataan järjellä loput sekunnit?
Sitten kun Voutilainen oli tasoittanut, niin äidyin jopa minäkin huutamaan että "hyökätkää nyt saatanan velliperseet" mutta eihän siinä sitten enää mitään aikaan saatu, kun olisi ollut paikka innokkaaseen ylöstuloon, olihan ylivoima-aikaa vielä jäljellä.
Tuliko se Torkin 10-minuuttinen sitten sen jälkeen kun hänet oli ensin erän viime sekunneilla vedetty kumoon? Mäkiahohan se oli joka istui tuon Voutilaisen maalin aikana HPK:sta jäähyllä ja hän joutui sinne juuri Torkin teilaamisesta Lukon maalin takana. Toke kävi jo silloin kuumana kun Favorin ei nähnyt mitään, onneksi linjatuomari näki, ja kai hän sitten silloin lopussa alkoi uudestaan messuamaan Favorinille.
Nämä ovat tyhmiä jäähyjä, vaikka kuinka pelaaja tuntisi kokeneensa vääryyttä. Nytkin Toke joutuu olemaan kaksi seuraavaa peliä sivussa, ja vaikka asia tuskin Samia liikuttaa niin Lukolla siihen ei olisi varaa.
Jatkoaika alkoi sitten Lauri Latikan jäähyllä, ja heti perään Favorin hyvitti antamalla polvitaklauksesta lihas-Laamaselle jäähyn. Pitkään mentiin kolmella kolmea vastaan, ja olihan siinä paikkoja molemmillakin, mutta runkkareille mentiin.
Minä olen aina möykännyt siitä että rankkarikisat päättyvät niin äkkiä ettei niitä ehdi edes oikein huomaamaankaan, nyt siitä ei pelkoa ollut. Taidettiin siinä vetää rankkareita liki 20 minuuttia, ennen kuin ratkaisu tuli. Itse laskin että 15 pari ja 30 kuti ratkaisi, mutta uskon toki paremman laskupään omaavia, jotka sanovat ratkaisun tulleen 14 parissa ja 28 laukojalla. 8 kertaa näköjään kävi Saarela kokeilemassa, hyvä että Pasi edes kaksi kertaa onnitui maalinteossa kun pelitilanteissa ei nyt tunnu taas menevän kenkälusikallakaan sisään. Voutilainenkin ehti viisi kertaa kokeilemaan, ja olivathan nuo kaikki rankkarikisan maalit komeita. Harmi vaan että sen viimeisen teki väärä joukkue.
Kun tuota Lukon rankkarilaukojalistaa katsoo, niin eipä siinä kovin suurta mielikuvitusta ole käytetty kun sitä on laadittu. Ika Lehkosesta ei enää paljon puhuta, mutta luulenpa että Ika olisi kylmästi pistänyt Toni Koiviston, Markku Tähtisen tai vaikkapa Janne Niskalan laukojaksi. Kun noin pitkään mentiin niin itse valmentajana olisin kokeillut vaikkapa Ville Snellmania tai taitavaa Juhamatti Yli-Junnilaa laukojana...
Mutta ei tämä peli kaikenkaikkiaan mikään tylsä ollut, paska loppu vaan varsinaiselle peliajalle tuli. Värikkäitä tapahtumia oli paljon puolin ja toisin.
Favorin ei parhaimmillaan ollut, eivätkä linjatuomaritkaan kovin eteviltä työssään vaikuttaneet. Yksi positiivinen puoli näissä muuten huonoissa linjureissa oli, he eivät minusta vaihtaneet kertaakaan pelin aikana aloittajaa. Ei Favorinkaan peliä kumpaankaan suuntaan ratkaissut, yhtä ihmeellisiä vihellyksiä tuli puolin ja toisin. Ja paljon parempi Timotei oli kuin se yksi unohtumaan päässyt pillipiipari taannoisessa Ässä-pelissä.
Parhaiten Lukosta pelasivat Toporowski, Torkki (ennen kymppiään), Larouche ja Eepi. Vehanen oli myös hyvä, luulenpa että vaikka Roloson olisi maalissa ollutkin niin eipä tästä pelistä silti enempää pinnoja olisi tullut.
On yksikin piste tietysti parempi kuin ei yhtään, mutta tiukille vetää Lukolla. Jos Ilves menee ohi, niin silloin ainakin minä rupean räknäämään yhteen noita Pelicansille ja SaiPalle menetettyjä pinnoja ja mietiskelen että missä sijoilla oltaisiin jos edes ne pelit pelattaisiin alusta loppuun kunnolla.
Onneksi tässä on vielä pelejä jäljellä.