Näin lukio-opinnot syksyllä aloittavana kyselisin tietääkö ihmiset vastauksia pariin kysymykseen. Ensinnäkin, milloin jatkosuunnitelmat pitäisi tietää varmasti? Pari vaihtoehtoa on pöydällä ollut pitkään, mutta täysin varma en vielä ole. Nyt myös kun kirjojen hankkiminen on tullut ajankohtaiseksi olen miettinyt valitakko digikirjat vai tavalliset kirjat? Digikirjat ovat halvemmat mutta toisaalta tavalliset kirjat saisi myytyä eteenpäin.
Otetaan nyt myös kantaa uuteen opetussuunnitelmaan. Kirjoja on ilmeisesti vaihtunut aika paljon ja näin ollen kirjoja ei voi paljoa käytettynä ostaa. Myös joihinkin aineisiin on tullut lisää pakollisia kursseja ja joistain niitä on lähtenyt pois. Tämä käy minulle hyvin sillä esimerkiksi yhteiskuntaoppi, johon on tullut yksi pakollinen kurssi lisää, kiinnostaa enemmän kuin uskonto.
Jos on mitään haluja lääkikseen tai diplomi-inssiksi opiskelemaan, niin niitä luonnontieteitä kannattaa ainakin aloitella. Muuten en itse ole huomannut, että mitenkään suuremmin pitäisi lukion aikana elämä olla selvillä. Ihan hyvänä sääntönä on opiskella aineita, mitkä kiinnostavat. Jos yhteiskunnalliset asiat kiinnostaa, niin yhteiskuntaopin ja historian kurssit ohjelmaan vaan. Suurin osa päättää vasta abivuonna tai sen jälkeen mitä sitä oikeasti haluaa tehdä, joten ei ole suuri haitta olla autuaan tietämätön mitä tekee. Toki selkeät suunnitelmat ja tavoitteet aina auttavat. Itselle ei lukioaineista käytännössä mistään ollut hyötyä yliopistoon hakiessa, mutta lakki piti vain olla. Nappasin sitten varasuunnitelmien takia fysiikkaa ja pitkää matikkaa, kun niissä aika helposti itse pärjäsi. Ihan siltä varalta, että voisi ainakin johonki teknilliseen yliopistoon kävellä, jos ei ykkösvalinnat napsuisi.
Ensimmäisellä vuodella isoimmat valinnat on se lyhyt/pitkä matikka ja kemian ja fysiikan jatko kannattaisi olla selvillä, koska ne on helpompi lopettaa kuin kuroa kiinni, sillä niitä pitää se about 8 kurssia käydä, jos meinaa kirjoittaa. Monessa muussa aineessa riittää vähän vähemmät kurssit kirjoittamiseen ja niitä voi aika helposti itsenäisestikin opiskella ilman suurempia lahjoja.
Itse näin jälkikäteen neuvoisin oikeasti opiskelemaan, vaikka kokeissa pärjäisi muutenkin. Varsinkin jos yliopistotasolle meinaa mennä, niin auttaa ihan helvetisti, että jo lukiossa on vähän harjotellut sitä opiskelemista. Lukiosta jos jää käteen suhteellisen hyvä yleissivistys ja opiskelemisen taito, niin ihan hyvillä vesillä on.
Eli aika pitkälti sama setti kuin tuossa ylempänä, mutta laitoinpa silti.
E: Itse ketjun aiheeseen, niin ihan hyvä se on melkein kaikkea se 1-2 kurssia pakollisena olla. Ehkä taideaineita voisi jättää vähemmälle, mutta noin muuten aika harva tuntuu oikeasti tietävän lukiossa mitä tekisi.