Kun nyt ei tämänkaltaista ketjua löytynyt, niin koitetaan nyt hieman avata keskustelua lukion oppimäärästä.
Käsittääkseni lukion tärkein funktio on antaa opiskelijalle sellaiset yleissivistyksen perusteet yleensä elämään. Eli siis antaa oppia asioista, joista on hyötyä lähes ammatissa kuin ammatissa, ja jotka ihan yleisen fiksuuden vuoksi olisi hyvä tietää.
Jos nyt omaa koulutilannetta avaan, niin opiskelen ammattilukion neljättä vuotta eli suoritan siis kolmoistutkintoa. Lukion päättötodistus sinänsä on hyvin todennäköisesti täysin turha tekele, mutta on tässä silti sen takia varmaankin yleissivistyksen kannalta tullut ihan hyviä kursseja opiskeltua. Puhutaan, että ammattilukio vaatii kahta kauheammin ahkerointia, mutta kyllä väittäisin, että normaalilukio vaatii kovempaa työntekoa. Jos kolmoistutkinto olisi maineensa veroinen, se voitaisiin hyvinkin tiivistää kolmeen vuoteen, vähintään kolmeen ja puoleen.
Suurin inspiraatio tämän ketjun avaamiseen tuli lukion pitkästä matematiikasta. Omalta osaltani opiskelu lähti käyntiin parilla kympillä ja siitä on suhdanne ollut tasaista tahtia motivaation rinnalla alaspäin. Viimeisten kurssien mennessä niin pahasti ohi ymmärryksen päätin kirjoittaa lyhyen matikan. Jo jatko-opintoja ajatellen hyödyn enemmän hyvästä lyhyen matikan yo-tuloksesta kuin pitkän huonosta. Varmasti jokainen pitkää matematiikkaa opiskellut on joskus naureskellut, että mihinköhän näitäkin trigonometrisia funktioita tai integraalilaskuja ynnämuuta elämässä tarvitsee, mutta nyt vain tullut mieleen, että eihän se nyt jumalauta mikään naurun asia ole. Sanokaa nyt joku oikeasti, mikäli olet ammatissasi tai elämässäsi tarvinnut näitä pitkän matikan überlaskuja. Maailman suurin kusetus se on. Ja tämähän tosiaan tuli mieleen kun eräs vanhempi herrashenkilö sanoi, että kyllä hän on tarvinnut pitkää matematiikkaa ammatissaan, nimittäin matematiikan opettajana.
Jottei ketju pelkän matematiikan puimiseen jäisi, niin täällä voisi käydä myös muuten lukion oppimäärää läpi. Mitä opetetaan liikaa, ja mitä puolestaan liian vähän? Äidinkielen asema lukiossa on erittäin suuri, ja niin sietää mielestäni ollakin. Kyllä ihmisen tulee osata kirjoittaa edes säällisesti, ja kyllä suoraan sanottuna kuvottaa lukea, kun osalla poliitikoistakaan ei tunnu olevan kieliopista hajuakaan. Ehkä kielen historiaa korostetaan hieman liikaa. Historiaa on hyvä tietää, mutta pakollisista kursseista voisi kyllä hyvin jättää lähes kaiken taiteen pois. Minua ei kiinnosta, millaisia tuolinjalkoja oli 1700-luvun lopussa. Kulttuurikin kuuluu yleissivistykseen joo, mutta kurssit tulisi kohdistaa oikeisiin asioihin kulttuurista.
Että sellainen pieni pintaraapaisu, jatkakaa.
Käsittääkseni lukion tärkein funktio on antaa opiskelijalle sellaiset yleissivistyksen perusteet yleensä elämään. Eli siis antaa oppia asioista, joista on hyötyä lähes ammatissa kuin ammatissa, ja jotka ihan yleisen fiksuuden vuoksi olisi hyvä tietää.
Jos nyt omaa koulutilannetta avaan, niin opiskelen ammattilukion neljättä vuotta eli suoritan siis kolmoistutkintoa. Lukion päättötodistus sinänsä on hyvin todennäköisesti täysin turha tekele, mutta on tässä silti sen takia varmaankin yleissivistyksen kannalta tullut ihan hyviä kursseja opiskeltua. Puhutaan, että ammattilukio vaatii kahta kauheammin ahkerointia, mutta kyllä väittäisin, että normaalilukio vaatii kovempaa työntekoa. Jos kolmoistutkinto olisi maineensa veroinen, se voitaisiin hyvinkin tiivistää kolmeen vuoteen, vähintään kolmeen ja puoleen.
Suurin inspiraatio tämän ketjun avaamiseen tuli lukion pitkästä matematiikasta. Omalta osaltani opiskelu lähti käyntiin parilla kympillä ja siitä on suhdanne ollut tasaista tahtia motivaation rinnalla alaspäin. Viimeisten kurssien mennessä niin pahasti ohi ymmärryksen päätin kirjoittaa lyhyen matikan. Jo jatko-opintoja ajatellen hyödyn enemmän hyvästä lyhyen matikan yo-tuloksesta kuin pitkän huonosta. Varmasti jokainen pitkää matematiikkaa opiskellut on joskus naureskellut, että mihinköhän näitäkin trigonometrisia funktioita tai integraalilaskuja ynnämuuta elämässä tarvitsee, mutta nyt vain tullut mieleen, että eihän se nyt jumalauta mikään naurun asia ole. Sanokaa nyt joku oikeasti, mikäli olet ammatissasi tai elämässäsi tarvinnut näitä pitkän matikan überlaskuja. Maailman suurin kusetus se on. Ja tämähän tosiaan tuli mieleen kun eräs vanhempi herrashenkilö sanoi, että kyllä hän on tarvinnut pitkää matematiikkaa ammatissaan, nimittäin matematiikan opettajana.
Jottei ketju pelkän matematiikan puimiseen jäisi, niin täällä voisi käydä myös muuten lukion oppimäärää läpi. Mitä opetetaan liikaa, ja mitä puolestaan liian vähän? Äidinkielen asema lukiossa on erittäin suuri, ja niin sietää mielestäni ollakin. Kyllä ihmisen tulee osata kirjoittaa edes säällisesti, ja kyllä suoraan sanottuna kuvottaa lukea, kun osalla poliitikoistakaan ei tunnu olevan kieliopista hajuakaan. Ehkä kielen historiaa korostetaan hieman liikaa. Historiaa on hyvä tietää, mutta pakollisista kursseista voisi kyllä hyvin jättää lähes kaiken taiteen pois. Minua ei kiinnosta, millaisia tuolinjalkoja oli 1700-luvun lopussa. Kulttuurikin kuuluu yleissivistykseen joo, mutta kurssit tulisi kohdistaa oikeisiin asioihin kulttuurista.
Että sellainen pieni pintaraapaisu, jatkakaa.