Lotto – peleistä jaloin

  • 104 538
  • 449

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Scholl Tower nousee 2030 luvulla. Jos olisi fyrkkaa riittävästi niin se nousisi välittömästi jonnekin Manhattanille tai Chicagoon, mutta nyt pitää kikkailla.
Sopiiko kysyä, miksi juuri jenkkilään? Miksi ei esim. Saksaan? Olisi paljon lähempänäkin. Kai Saksaankin saa rakennuttaa pilvenpiirtäjiä (millaisen käsitän tässä nyt olevan kyse)?
 

scholl

Jäsen
Sopiiko kysyä, miksi juuri jenkkilään? Miksi ei esim. Saksaan? Olisi paljon lähempänäkin. Kai Saksaankin saa rakennuttaa pilvenpiirtäjiä (millaisen käsitän tässä nyt olevan kyse)?

Se voi tulla vaikka Suomeen. En tiedä, mutta jos olisi kunnolla fyrkkaa niin tottakai rakentaisin sinne, missä isot pojat pelaavat sitä peliä.

Hyvä, että otit Saksan puheeksi. Tuossa on hyvä esikuva tinkimättömästä meiningistä: http://www.marcopolotower.com/ Hyvä esimerkki myös siitä, ettei hyvän rakennuksen tarvitse olla aina överikorkea.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaiPen reippaat pojat
Se voi tulla vaikka Suomeen. En tiedä, mutta jos olisi kunnolla fyrkkaa niin tottakai rakentaisin sinne, missä isot pojat pelaavat sitä peliä.
Itse lopetin Legoilla tornien rakentelun jo ala-aste iässä. Mutta kukin tyylillään. Muistathan sitten ilmoittaa kun tornisi on valmis. Täällä vähän jännittää loppuuko palikat kesken, etkö enää yletä laittaa uutta kerrosta vai tuleeko iso-veljen makuuhuoneen katto vastaan.

Itse olen lotonnut samalla rivillä vuodesta 93 lähtien. Pari kertaa on tullut jopa 5 oikein. 10vkon kestolla mennään.
 
Ei tarkoita mitään, mutta 5me on sellainen summa, jolla voi toteuttaa ideoitaan. Ja jos kerran vain lotossa voittaa niin mitä järkeä on voittaa pieni potti tai jakaa potti jonkun kanssa. Johonkin raja on vedettävä ja itse vedän sen 5 miljoonaan, pienempiä potteja en ala voittamaan.

Tuon jako-ongelman voi helposti välttää halvalla "vakuutuksella".

Tällää vaan sen valitsemansa rivin kymmenen kertaa sisään. Jos joku toinen veikkaa samalla rivillä, viet potista kuitenkin 10/11 osaa, muutoin juotuisit tyytymään puoleen pottiin. Vakuutuksen hinta on aika mitätön kun muutenkin pelataan vain yli 5 me:n potteja.
 

HLe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pernaveikolle sanoisin, etten tiedä miten kupongit nykyään menee, mutta joku 10 riviä on ihan ok. Ei maksa käytännössä mitään, koska yli 5me potteja on harvoin. Pitää vain muistaa, ettei ota mitään bonusluokkia siihen. Mitä hyötyä voittaa jotain 20 centtiä, jos miljoonia on kuitenkin hakemassa.

Mitä enemmän rivejä lotossa laittaa sisään niin sitä surkeamman tulojen odotusarvon saa.

Toki lotossa kertoimet ovat niin paskat, että jo yhdenkin rivin pelaaminen on epärationaalista. Ymmärrän kuitenkin 7 miljoonan potin viehätyksen, mutta tällöin kaikkein loogisinta onkin pelata yksi rivi, jolla tulojen odotusarvo on suurimmillaan (jos pelaamatta jättämistä ei lasketa).
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Paljonkos lotossa muuten on tuo palautusprosentti keskimäärin? eikös se tainut olla vaivoin yli 50%? eli jos pistää viikossa sen 10 euroakin lottoon niin se tekee jo lähtöarvoisesti ihan mukavan summan vuodessa mitä jää tappiolle jos mitään isompaa ei osu kohdalleen..

Itse juuri suosin tuota että jos on iso potti niin pistän 1 rivin tai jos on pienempi summa niin ostan eurolla jonkun porukkaloton. 1-2 eurolla kun saa jo aika isonkin lapun vaikka lotto menisikin 1/10 osaan niin saa mahdollisuuden voittaa ihan mukavan potin. Ei ehkä ihan työssäkäymistä pystyisi lopettamaan, mutta sen verran käteistä että pystyisi hieman sijoittamaan rahaa johonkin..
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin ja teidän on kyllä ihan turha jättää edes sitä yhtä riviä lottoa, ettei rahat mene hukkaan kun se osuu siihen mun yhteen riviin :)
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Toki lotossa kertoimet ovat niin paskat, että jo yhdenkin rivin pelaaminen on epärationaalista. Ymmärrän kuitenkin 7 miljoonan potin viehätyksen, mutta tällöin kaikkein loogisinta onkin pelata yksi rivi, jolla tulojen odotusarvo on suurimmillaan (jos pelaamatta jättämistä ei lasketa).

Minua on aina huvittanut tuo kitinä Loton kertoimista ja voiton epätodennäköisyydestä. Onhan se numeroiden valossa helvetin epätodennäköistä, että 7 oikein napsahtaa omalle kupongille. Mutta silti miltei joka kierros joku tai useampikin sen päävoiton nappaa. Tuskin niillä, joilla on miljoonat taskussa, tuntuu enää kovin epärationaaliselta. Tai voi tuntuakin, mutta se tuskin johtuu todennäköisyyskertoimista.
Se rivi ei paljoa maksa ja vaikka sen todennäköisesti menettääkin, niin aina on se pienen pieni mahdollisuus, että osuukin. Ei Lottoa pidä ajatella minään vedonlyöntinä tai pokerina, jossa lasketaan pottikertoimia ja vertaillaan todennäköisyyksiä. Lotto on peli, jossa laitetaan pieni raha kiinni ja pidetään peukkuja. Eihän se osu, mutta niillä joilla osuu niin "arkihuolesi kaikki heitä".

Ja ai niin. En ikinä pelaa porukkalottoa koska kyllä ..tuttaisi jos sitten mahdoton sattuisi ja 7 oikein tulisi ja joutuisi jakamaan jonkun miljoonan potin kymmenen hengen kesken.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
"lotto, vero ihmisille jotka ovat huonoja matematiikassa".
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Lotto on köyhien vero, siitä ei pääse mihinkään.
Kyllä, mutta vaikka kannatankin pohjoismaista hyvinvointivaltiota, niin en näkisi syytä lottorivin hinnoittelulle progressiivisesti tulojen mukaan.
 

HLe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja ai niin. En ikinä pelaa porukkalottoa koska kyllä ..tuttaisi jos sitten mahdoton sattuisi ja 7 oikein tulisi ja joutuisi jakamaan jonkun miljoonan potin kymmenen hengen kesken.

Toisaalta, porukkalotoissa saa yleensä valtavan paljon enemmän rivejä samalla rahalla. Ja onhan se myös mukavaa jakaa äkkirikastumisen riemu muutaman kaverin kesken, vaikka voiton salassapito onkin sitten vaikeampaa.

Ja se on kyllä totta, että lotto on Suomen ainoa vero josta kukaan ei valita.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kyllä, mutta vaikka kannatankin pohjoismaista hyvinvointivaltiota, niin en näkisi syytä lottorivin hinnoittelulle progressiivisesti tulojen mukaan.

Tässähän se toimii juuri toisin päin. Mitä pienemmät tulot, sitä enemmän pusketaan täysiä kuponkeja sisään.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jäi taas jättipotti saamatta, mutta neljä oikein taas kerran. 11,20€. Kyllähän se köyhää lämmittää tuokin summa.

Onpahan Veikkauksen sivut vaan olleet huolella jumissa tänäiltana. =D
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Meikäläiselle osui tuo pariin riviin, joten ainakin jäätiin plussalle :) Joku onnekas sai aikamoisen potin tänään, oisihan tuo itsellekin kelvannut...
Juu, mietin ihan vaan, että miltä tuntuisi voittaa moinen summa. Se on kyllä maallikolle ihan käsittämätön määrä rahaa. Jo pelkästään se 200 000 saisi pään täysin pyörälle, saati sitten 7 miljoonaa euroa sen lisäksi. Phuuh. Voisi tosiaan hetken olla, että mitäs nyt ja miten olisi. Kunpa kokisi joskus, mutta kyllä nämä pikkuvoitotkin hymyn saa huulille. Sitä osaa iloita vähästäkin.

Onhan tuo toki mahdollista, että se on joku lottoporukka voittanut tuon summan, mutta kyllä siitä siinäkin tapauksessa melkoisen hyvät rahat varmasti nettoaa.
 

J.Petke

Jäsen
Itse epäilen vahvasti voittaneeni kun Veikkauksen omat sivut ovat jumissa kun he siellä vahvistavat riviäni ja kirjoittavat ilmoitusta protestiajasta.

Jos saisin selville, että voitto osui kohdalle niin aloittaisin hetimiten tutkimaan karttaa ja miettimään, että minne sitä matkustaisi. Joku 10 paikkaa nyt näin alkuun. Sitten voisi hieman miettiä sitä maata ja kaupunkia mihin muuttaisi. Suomeen en jäisi.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Minä laitan lottoa silloin tällöin. Ei siitä koskaan mitään tule, mutta mitätön mahdollisuus kuitenkin on. Lähestyn asiaa sitä kautta, että siinä tavallaan ostaa itselleen luvan haaveilla, että mitä jos. Tälläkin hetkellä kun tietää, että siellä on jollain yksi osuma, eikä omia lappuja ole tarkistettu, niin kaikenlaista mukavaa pyörii mielessä.

Haaveet on yleensä ihan tylsiä asuntovelan maksamisia, mutta koska ilmainen raha on ilmaista rahaa, niin jotain älyvapaatakin pitäisi tehdä. Voisi vaikka ostaa HIFK:n jäältä keskiympyrän kaudeksi ja tekisin siitä AnaMasan ympyrän. Tai sitten sponssisopimus Hakametsän kanssa ja hallin nimeksi Turkuhalli. Vasta noitten jälkeen katsottaisiin pesukoneen päivitystä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihmettelen kuinka kyrpä tuuri ihmisellä voi olla veikkauspeleissä. Lotossa minulla on joka viikolle kuusi riviä ja vuonna 2010 ei vielä tähän mennessä yhtään voittoa. Ei siis edes neljää oikein, tai edes 3+1. Ja Kenossa minulla on myös yksi vakiorivi jonka pelaan joka päivä, siinä ei ole ollut yhtään voittoa yli kuukauteen. Pitkävedossa nyt osuu edes joskus mutta siinäkään ei koskaan mikään isompi peli vaan voitot on aina luokkaa 20-40 euroa.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tänään siis oli 7 miljoonaa potissa, mikä ei yllättäen ei mennyt kellekkään! Ensi viikolla potissa sitten 7,3 miljoonaa. Kysynkin vaan, että eikö potti oikeasti nouse enempää kuin 300k?!? Yleensähän potti nousee aika hyvinkin ja varmasti tällä viikolla on lottoon laitettu monta miljoonaa taas ja silti pottia nostetaan noin vähän? Osaisiko joku selittää tuon, miten potti aina kasvaa, tahtoisin tietää.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään siis oli 7 miljoonaa potissa, mikä ei yllättäen ei mennyt kellekkään! Ensi viikolla potissa sitten 7,3 miljoonaa. Kysynkin vaan, että eikö potti oikeasti nouse enempää kuin 300k?!? Yleensähän potti nousee aika hyvinkin ja varmasti tällä viikolla on lottoon laitettu monta miljoonaa taas ja silti pottia nostetaan noin vähän? Osaisiko joku selittää tuon, miten potti aina kasvaa, tahtoisin tietää.

Tämän viikon potti oli käsittääkseni nostettu noin ylös ihan vain joulukuun kunniaksi. Eli potin nosto ensiviikoksi ei suoraan sisällä tämän viikon pelivaihtoa, vaan siitä on vähennetty ainakin osa tuosta "hyväntekeväisyysnostosta"
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihmettelen kuinka kyrpä tuuri ihmisellä voi olla veikkauspeleissä. Lotossa minulla on joka viikolle kuusi riviä ja vuonna 2010 ei vielä tähän mennessä yhtään voittoa. Ei siis edes neljää oikein, tai edes 3+1. Ja Kenossa minulla on myös yksi vakiorivi jonka pelaan joka päivä, siinä ei ole ollut yhtään voittoa yli kuukauteen. Pitkävedossa nyt osuu edes joskus mutta siinäkään ei koskaan mikään isompi peli vaan voitot on aina luokkaa 20-40 euroa.

Mulla on ollut iät ja ajat samat pari riviä Lotossa, eikä natsaa, ehkä joskus se pienin voitto. Milloin se tilastomatikka tulee kuvaan, kun joskushan sen mukaan pitäisi natsata. Mulla noi rivit olleet melkein siitä asti, kun 7 oikein tuli Lottoon.Matikkanerot miettimään=)Ehkä ehdin potkaista ite tyhjää ennenkuin onni potkisi.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mulla on ollut iät ja ajat samat pari riviä Lotossa, eikä natsaa, ehkä joskus se pienin voitto. Milloin se tilastomatikka tulee kuvaan, kun joskushan sen mukaan pitäisi natsata. Mulla noi rivit olleet melkein siitä asti, kun 7 oikein tuli Lottoon.Matikkanerot miettimään=)Ehkä ehdin potkaista ite tyhjää ennenkuin onni potkisi.

No vaihtoehtojahan tuolle 7 oikein tulokselle 15 380 937 kpl. Eli jokusen viikon saat kyllä lotota...
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Tämän viikon potti oli käsittääkseni nostettu noin ylös ihan vain joulukuun kunniaksi. Eli potin nosto ensiviikoksi ei suoraan sisällä tämän viikon pelivaihtoa, vaan siitä on vähennetty ainakin osa tuosta "hyväntekeväisyysnostosta"

Kyllä tuo silti hieman huojaukselta tuntuu, kun potti ei nouse edes miljoonalla, vaikka selitys onkin ymmärrettävä. Itse mehustelin jo yhdeksällä miljoonalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös