Miten muuten, tietääkö kukaan miten noissa porukkalotoissa käy, jos joitain osuuksia jää ostamatta? Eli kun kiskanpitäjä tekee vaikka 10 hengen porukan, ja jos saa siitä vain 8 kpl kaupaksi, niin mitä käy noille kahdelle muulle? Tipahtaako ne sitten kiskanpitäjän syliin, vai miten? Tätä olen jo pitempään pohdiskellut...
Minä olin vuosia mukana yhdessä kimppalotossa ennen kuin se lopetettiin, ja siinä ainakin oli tapana että kioskinpitäjä kauppasi niitä ensin porukan muille jäsenille ja jos ne eivät menneet kaupaksi, kioskinpitäjä lunasti itse ne osuudet.
Muiden porukoiden systeemeistä en tiedä, mutta näin meillä tehtiin. Tuon takia se lopulta kuihtuikin kokoon kun enemmän ja enemmän alkoi niitä lunastamattomia osuuksia olla ja kioskinpitäjä kyllästyi niitä perimään, sitten kauppaamaan niitä loppuporukalle ja sitten kuitenkin lopulta lunastamaan ne itse.
Mitään merkittäviä voittoja porukallemme ei koskaan tullut, mutta kyllähän niistäkin on joskus lehdestä luettu, että joku porukka on voittanut ison potin ja sen jälkeen on ilmoittautunut näitä persaukisia joiden osuudet ovat olleen vaikkapa puoli vuotta maksamatta, mutta ison potin naksahtaessa pitäisi kyllä päästä jaolle vaikka käräjillä uhkaamalla.