Tämä kolmas kausi oli kokonaisuudeltaan mielestäni kakkosta parempi. Ei silti vedä vertoja ykköselle, mutta loistavaa viihdettä.
Heh, meillä menee näköjään aika hyvin ristiin nämä "paremmuusjärjestykset". Itselläni nimittäin ykköskausi oli paikoittain erittäin tylsää katsottavaa ja ihan viimeisiä episodeja lukuunottamatta koko ykköskausi meni odottavissa tunnelmissa, niin kovasti oli kehuttu että koko ajan vain odotin että milloin se hehkutus alkaa lunastaa odotuksia. Loppua kohti sitten homma parani, mutta mun mielestä ykköskauden alku oli tosi tylsä.
Kakkoskausi taas oli mun mielestä ihan helvetin hyvä, ihan eri planeetalta tai saarelta (ehhehe) verrattuna ykköseen. Suurin osa piti ilmeisesti kakkosta ykköstä huonompana, mutta itse olen täysin päinvastaista mieltä.
Kolmosen alku eli ne 6 ekaa jaksoa olivat niin tappavan tyhmää soopaa että välillä teki jo mieli lopettaa koko sarjan seuraaminen. Sitten pikkuhiljaa alettiin palaamaan vähän enemmän takaisin kakkoskauden kaltaiseen kerrontaan ja ehkä osittain fanien antaman kritiikin takia enemmän ja enemmän alkoi salaisuuksia paljastua. Sitten jotkut jaksot 16-19 olivat aivan täyttä rautaa, koko sarjan historian parhaimpia. Season finale oli myös mun mielestä jäätävä, pitkälti lopun takia. Itse tykkäsin siitä todella. Tai tykkäsin siitä että siinä tosiaan tapahtui jotain suht mullistavaa. Ei olisi oikein jaksanut jos mitään erikoista ei olisi tapahtunut ja nelonen olisi jatkunut ihan normaalisti taas siitä että jälleen sompaillaan saarella. Kolmosen season finale oli mukava piristysruiske tähän väliin ja nyt jaksaa taas seurailla Lostia täydellä höyryllä. Tosin aika pitkä tauko tähän väliin nyt tulee.
Itseäni kiinnostaisi tietää, että mitenköhän kerronta tästä jatkuu. Jatkuuko sarja nyt ihan normaalisti saaren reaaliaikaisista tapahtumista? Eli tuo flashforward toimisi eräänlaisena "loppuporkkana" ja neloskausi jatkuisi suoraan siitä mihin kolmonen loppui. Vai näytetäänkö saaren ja tulevaisuuden tapahtumia tästä eteenpäin sekaisin? Eli flashbackit korvattaisiin flashforwardeilla? Tuo ei kyllä olisi toimiva ratkaisu koska homma ei oikein toimisi jos tulevaisuutta liikaa paljastettaisiin. Vai jatkuisiko neloskausi jostain siitä väliltä, eli saarelaiset olisivat pelastuneet ja nyt "reaaliaika" olisi yhtäkuin elämä saaren jälkeen. Ja sitten flashbackit kertoisivat, että miten sieltä saarelta lopulta poispäästiin? No tässä sitten jäisi kyllä kaikki saaren salaisuudet (Jacob, musta savu) ihan hämärän peittoon joten eipä tämäkään oikein toimisi.
Varmaan nelonen jatkuu suhteellisen normaalisti saaren tapahtumista. Naomi ilmeisesti sitten oli huijari joten tuskinpa tuo Freighter vielä mitään pelastusta tuo. Othersit ovat tosiaan nyt aika rampoja kun oikeastaan vain Ben, Richard Alpert ja Bakunin ovat isoista hepuista hengissä. Tai toki myös Hazardipakin loistavasti kuvailema milf-blondi Isabel lienee vielä hengissä kuten myös itse mystisyyden huipentuma Jacob. Joten jossain määrin tuo valta-asetelma on nyt muuttunut, eivät Othersit enää niin suuri peloite ole. No mutta saa tosiaan nähdä että kertovatko neloskaudella reaaliajan tapahtumat saaren seikkailuista vai elämästä saaren jälkeen. Ja mennäänkö saarelle aina flashbackeissa vai näytetäänkö tulevaisuutta mahdollisesti flashforwardeissa.
Niin ja jos neloskausi jatkuu normaalisti saarelta niin loppuuko kutoskausi sitten suunnilleen tuohon "we have to go back"-huutoon vai vievätkö tapahtumat jossain vaiheessa ikäänkuin tuon hetken yli eli nähdään vielä mitä tuon jälkeen tapahtui. Mielenkiintoista.
PS. Charlie oli välillä yksi suurimpia vitutuksenkohteita koko sarjassa varsinkin silloin kun jamppa oli sairaalloisen mustasukkainen, mutta lopussa sällistä nousi esiin melkoinen sankari. Uskoisin, että hän nyt kuitenkin tuossa kuoli. Toki Monaghan voi vielä näkyä erilaisissa flashbackeissa neloskaudellakin, mutta ei hän varmaan enää Starring-osastoon kuulu.