Lippalakki päässä sisällä ja syödessä – keskustelua käytöstavoista

  • 131 512
  • 876

Koke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Philadelphia Flyers
Itselläni on vähän yksinkertainen ajattelumalli tähän hattuproblematiikkaan. Päähinettä käytetään ulkona, koska ulkona on kylmä. Sitten kun tullaan sisälle, jossa on lämmin, päähinettä ei tarvitse käyttää. Yhteiskunta muuttuu ja tavat muuttuvat, joten päähineen käytöstä sisällä voi tulla hyväksyttävämpää kuin aiemmin. Olisihan se hauskaa, jos esim. joku ministeri vastaisi eduskunnan kyselytunnilla opposition välikysymykseen suosikkijoukkueensa lippis päässä.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Lakin päässä pitämisen moralisointi on aina ollut mielestäni naurettavimpia tapakulttuurin muotoja. Olennaista on henkilön käytös. Ja tähän ei omassa näkemyksessäni jonkun hatun käyttäminen liity mitenkään. 1800-luku meni jo.

Ns. tapakulttuuri on toisen ihmisen huomioonottamista ja inhimillisen kanssakäymisen voide.

Jos sisätiloissa lakin päästä ottaminen on ollut satoja vuosia hyvän käytöksen osoitus, niin sitä ei muutama räkänokka muuksi muuta.

Se, että "minulla on oikeus pitää pipoa päässä missä haluan", osoittaa lähinnä, että mielipiteen esittäjä on hemmoteltu kakara, joka säälittävästi peräti viidentoista vuoden syvällisellä elänkokemuksella julistaa: "1800-luku meni jo!"

Samaan aikaan tämä aikuisten maailman tapojen kyseenalaistaja on jäykästi sidottu oman viiteryhmänsä pukeutumiskoodistoon ja trendeihin. Dressmannin farkut tai väärän merkkinen mopo saa aikaan "kavereilta" armotonta suvaitsematonta vittuilua.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se, että "minulla on oikeus pitää pipoa päässä missä haluan", osoittaa lähinnä, että mielipiteen esittäjä on hemmoteltu kakara, joka säälittävästi peräti viidentoista vuoden syvällisellä elänkokemuksella julistaa: "1800-luku meni jo!"

Jaa täh? Miksei jollakulla olisi oikeus pitää pipoa tai mitä tahansa päässään missä huvittaa? Siksi, että joku koti-isänmaa-uskonto -tyyppi saattaa tästä vetää herneet nenäänsä? En ymmärrä. En itse käytä pipoa kyllä kuin kylmällä säällä (silloin ulkoa tullessani pipo saattaa jopa jäädä päähän esim. kauppareissun tai bussimatkan ajaksi - hui!), mutta onneksi on parempaakin tekemistä kuin kiinnittää huomioita millaisiin vaatteisiin muut pukeutuvat tai miltä näyttävät.
 

Kaivanto

Jäsen
Ns. tapakulttuuri on toisen ihmisen huomioonottamista ja inhimillisen kanssakäymisen voide.

Jos sisätiloissa lakin päästä ottaminen on ollut satoja vuosia hyvän käytöksen osoitus, niin sitä ei muutama räkänokka muuksi muuta.

Tapakulttuuri on lähinnä keino osoittaa ryhmään kuulumista, sinun tapauksessasi nähtävästi keskisäätyyn. Aito huomioonottaminen liittyy aidosti merkityksellisiin asioihin. Näitä vuosisataisia hyvän käytöksen merkkejä ovat mm., että pojat puhuvat kuuluvasti ja ovat reippaita ja tytöt on istuvat hiljaa polvet yhdessä, jottei hameen alta vilahda - joko olet muuten toipunut naisten housumuodista?
 
Viimeksi muokattu:

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Se, että "minulla on oikeus pitää pipoa päässä missä haluan", osoittaa lähinnä, että mielipiteen esittäjä on hemmoteltu kakara, joka säälittävästi peräti viidentoista vuoden syvällisellä elänkokemuksella julistaa: "1800-luku meni jo!"

Niin, 1800-luku meni jo, samalta asemalta kuin sinun junasi. Omaan tapakulttuuriini kuuluu se, etten katso ihmisen ulkonäköön tai ainakaan vaatteisiin. Hatun käyttöä voi vähän tarkkailla, jos seurassa on selvästi jotain kuivettuneen sitruunan näköistä jengiä tai lippu on nousemassa salkoon, mutta eipä sillä muuten mielestäni ole nykyään väliä.

Pipon tai muun päähineen käyttö on niin mitättömän tuntuinen asia, että piti sen moralisointia tänne tulla ihmettelemään, mutta ilmeisesti se on joillekin yhä kovinkin tärkeä asia joka uhkaa jotain pyhää aikuista maailmaa.

Eli tulin siis moralisoimaan hatun käytön moralisoijia. Ei hitto, taidan häipyä. Jos lähtis vaikka ryyppäämään.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei hitto, taidan häipyä. Jos lähtis vaikka ryyppäämään.

Joko on kaljan ostaja tiedossa?

Mutta asiaan. Itse en käsitä miksi sisällä pitää pitää hattua päässä? Mikä tähän on selitys? Lippistä ei tarvitse, kun aurinko ei paista ja pipoa ei tarvitse, koska ei ole kylmä.

Itse en lippistä käytä, mutta pipoa lähes tulkoon aina pakkasella.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No uuh, mitä jos valitsisit mieluummin jonkun ikäisellesi sopivan paikan syödä? Tapiolassa nyt ei mitään mullistavaa ravintolatarjontaa ole, mutta kyllä sieltä nyt useampikin ihan oikeakin ravintola löytyy, joissa lounastaan voi vetää mieluummin kuin Mäkissä 13-vuotiaiden kanssa.

Heh, Sanoinko että syön pelkästään mäkissä Tapiolassa? Sattumalta nyt on vaan 13 vuoden aikana tullut aika turhankin tutuksi Tapiolan ruokapaikat ja saanen sen vuoksi käydä välillä hampurilaisenkin syömässä, vai?
Ja jutun pointti oli niiden räkänokkien käytös, joka minua about 3-kymppistä saa varmaan häiritä, riippumatta siitä mitä mieltä sinä olet mäkkärissä käyvien iästä.
 

Anadigi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Junnon kravatti ja Mikin ylädekki
No uuh, mitä jos valitsisit mieluummin jonkun ikäisellesi sopivan paikan syödä? Tapiolassa nyt ei mitään mullistavaa ravintolatarjontaa ole, mutta kyllä sieltä nyt useampikin ihan oikeakin ravintola löytyy, joissa lounastaan voi vetää mieluummin kuin Mäkissä 13-vuotiaiden kanssa.
Lisätietoa Mäkkäriin sopivasta ikähaarukasta? Euron juustohampurilaiset ovat erinomainen lounasvaihtoehto omalla listallani kotiruoka tai etnisten paikkojen lisäksi.

Kyllä joku lippis tai pipo on aika pieni murhe sisä- tai ulkotiloissa, jos yleistä katukuvaa katsoo. Jos pipon käyttö sisätiloissa pidetään sopimattomana, niin samalla pitäisi rajoittaa myös tuulipuvut ja verkkarit ravintoloista. Ne halventaa paikkaa ja kanssaruokailijoita vähintään yhtä paljon, kuin jonkun teinin tai nuoren aikuisen pipo.
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Omassa nuoruudessa ei kehdattu pitää pipoa pakkasella, koska silloin leimattiin nollatauluksi. Nykyään nuoriso vetää pipat päässä kesähelteelläkin...No, ajat muuttuu, ei siinä mitään, mutta onhan tuo nyt naurettavaa kun Thaimaassakin joku ruuhkatukka veti hihattomassa, shortseissa ja musta pipo päässä.

Kysyn vaan, että minkä vitun takia?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
No uuh, mitä jos valitsisit mieluummin jonkun ikäisellesi sopivan paikan syödä? Tapiolassa nyt ei mitään mullistavaa ravintolatarjontaa ole, mutta kyllä sieltä nyt useampikin ihan oikeakin ravintola löytyy, joissa lounastaan voi vetää mieluummin kuin Mäkissä 13-vuotiaiden kanssa.

Kyllähän Tapiolassakin saa lounasaikaan vatsan täyteen.

Käykääpä täällä:

http://www.kilim.fi/
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Isoveli hakee kun tulee koulusta.

Veikkaan ettei ehdi hakea. "Isoveljellä" lienee kiire Hietsuun suoraan "Isä Paulin Pyhäkoulusta".

Itse asiaan, kyllä minullakin on lakki päässä hallilla myös sisätiloissa. Silti ihmettelen niitä, joiden päästä lakki/pipo ei poistu Maamme-laulun ajaksi. Käyvätkähän he suihkussakin lakki/pipo päässä?
 

julle-jr

Jäsen
Mutta asiaan. Itse en käsitä miksi sisällä pitää pitää hattua päässä? Mikä tähän on selitys? Lippistä ei tarvitse, kun aurinko ei paista ja pipoa ei tarvitse, koska ei ole kylmä.
Harvoin sisällä muitakaan vaatteita tarvitsee, jos kyse on vain siitä, että vaatteita käytetään yksinomaan sen takia, ettei tule kylmä.

No, en minäkään pipoa käytä sisällä, mutta vaikea ymmärtää, miksi juuri pipo olisi se vaate, jota ei saisi käyttää jonkun muun asian kuin lämpimyyden takia.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Harvoin sisällä muitakaan vaatteita tarvitsee, jos kyse on vain siitä, että vaatteita käytetään yksinomaan sen takia, ettei tule kylmä.

No, en minäkään pipoa käytä sisällä, mutta vaikea ymmärtää, miksi juuri pipo olisi se vaate, jota ei saisi käyttää jonkun muun asian kuin lämpimyyden takia.

Päällysvaatteilla on toinen tehtävä, ihmisen intiimimpien ruumiinosien peittäminen. Tämä tabu ei ole mikään uusi eikä liioin ihmeellinenkään asia.

Lähinnä kai kyse on siitä tapakulttuurista, joka epäilemättä liittyy tuohon Kaivannon mainitsemaan ryhmään kuulumiseen. Minusta tärkein asia tässä on kuitenkin kunnioituksen ja arvostuksen osoittaminen määrätyissä paikoissa. Esimerkiksi siten, ettei pukeudu elokuviin ja häihin samalla tavalla, mikä muuten on varsin valitettavan yleistä. Sama ilmiö näkyy ongelmana omallakin alalla, jatkuvasti näkee aikamiehiä, joille huomautetaan esim. puvun ja solmion puuttumisesta asiakkaiden kanssa tavattaessa.

En tiedä, onko tämä pipoasia sitten samaa juttua, voisi ajatella että niukoissa oloissa osoitettiin siten rispektiä ruoalle ja lämpimälle kodille.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Ns. tapakulttuuri on toisen ihmisen huomioonottamista ja inhimillisen kanssakäymisen voide.

Jos sisätiloissa lakin päästä ottaminen on ollut satoja vuosia hyvän käytöksen osoitus, niin sitä ei muutama räkänokka muuksi muuta.

Se, että "minulla on oikeus pitää pipoa päässä missä haluan", osoittaa lähinnä, että mielipiteen esittäjä on hemmoteltu kakara, joka säälittävästi peräti viidentoista vuoden syvällisellä elänkokemuksella julistaa: "1800-luku meni jo!"

Itse olen yli 30-vuotias. Pidän pipoa päässä sisällä muutaman kerran kuukaudessa. Yleensä pidän kun on pitänyt kiirellä lähteä, eikä ole ollut aikaa järjestää hiuksia. Minun on pestävä hiukseni joka kerta, jos aion saada ne ojennukseen. Pipolla homma on nopeasti hallussa. Töissä en pidä, paitsi nyt pidin hiihtoloman aikoihin, kun suurin osa jengistä oli pois.

Omaan hyvät käytöstavat. Avaan ovet vanhuksille, naisille kärryjen kanssa jne. Mielestäni pipon pitäminen on vain osa pukeutumista, ei käytöstapoja...

Armeijassa oli ihan uskomatonta puusilmäisyyttä, kun morttina piti ulkona ottaa karvalakki syödessä päästä pois. Rovaniemellä 20 asteen pakkasessa...
 

Jindebyne

Jäsen
Kyllä pitää jengin olla aika tiukkapipoista, jos vetävät herneet nenään siitä, että joku vetää mäkissä burgeria naamaan päähine päässä. Ei tässä nyt kuitenkaan mistään gourmet-ravintolasta puhuta.

Voisitteko ystävällisesti pyytää myyjää poistamaan kyseiset häiriötä aiheuttavat asiakkaat pois ravintolasta, ennenkuin tilaatte?
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Kyllä pitää jengin olla aika tiukkapipoista, jos vetävät herneet nenään siitä, että joku vetää mäkissä burgeria naamaan päähine päässä. Ei tässä nyt kuitenkaan mistään gourmet-ravintolasta puhuta.

Voisitteko ystävällisesti pyytää myyjää poistamaan kyseiset häiriötä aiheuttavat asiakkaat pois ravintolasta, ennenkuin tilaatte?
Eipä kotikaan mikään gourmet-ravintola ole, enkä minä ainakaan syö pipo päässä kotona. Jos menee mäkkiin ihan syömään ihan pöytään asti, otan takin ja pipon pois, jos taas otan safkat matkalle, en tee niin.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Liittyen käytöstapoihin ja pipoteemaan, kyllä mua ainakin vituttaa enemmän se että ihmiset eivät osaa syödä sivistyneesti kuin se että joku syö pipo päässä. Siis jumalatonta mussutusta suu auki. Kunnon maiskuttelua. Meinaan saada aina raivokohtauksen kun joutuu kuuntelemaan ja helposti ite vedän siinä vaiheessa hupun päähän ettei tarvi kuunnella. Sama pätee purkkaan, karkkiin. Suu vittu pidetään kiinni kun syödään, ei voi olla ylitsepääsemätöntä. Eikö kaikilla kotona opeteta käytöstapoja?
 

Jindebyne

Jäsen
Eipä kotikaan mikään gourmet-ravintola ole, enkä minä ainakaan syö pipo päässä kotona. Jos menee mäkkiin ihan syömään ihan pöytään asti, otan takin ja pipon pois, jos taas otan safkat matkalle, en tee niin.

No ymmärrän kyllä pointtisi, mutta yleensä kun kotiin tullaan syömään on aikomus viihtyä sisällä varmaan yleensä hieman kauemmin kuin n.10min kestävällä mäkkireissulla? Uskoisin, että aika monelle täälläkin mäkki on vain mesta johon mennään helposti ja nopeasti poistamaan nälkä, että voidaan jatkaa päivää? Ei siinä ajassa luulisi pyhän ateriointihetkenkään menevän pilalle jostain takaseinää vasten istuvasta myssypäästä?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No ymmärrän kyllä pointtisi, mutta yleensä kun kotiin tullaan syömään on aikomus viihtyä sisällä varmaan yleensä hieman kauemmin kuin n.10min kestävällä mäkkireissulla? Uskoisin, että aika monelle täälläkin mäkki on vain mesta johon mennään helposti ja nopeasti poistamaan nälkä, että voidaan jatkaa päivää? Ei siinä ajassa luulisi pyhän ateriointihetkenkään menevän pilalle jostain takaseinää vasten istuvasta myssypäästä?

Eipä se pilalle mene myssypäiden takia, mutta luulisi, että sen myssynkin ehtii ottamaan pois, kun ei siinäkään luulisi montaa sekuntia menevät. Toisaalta, kun tuossa myssyn pitämisessä on jotain mitä en ymmärrä, niin mitä siitä sen enempää. Pelaavathan lapset kaduilla nykyään enemmän jotain "katusählyä", kun ennen pelattiin katulätkää oikeilla lätkämailoilla. Maailma muuttuu. Hölmön näköistä joka tapauksessa kesähelteillä/sisällä, mutta sehän on vain minun mielipiteeni.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Kylläpä vaan ahistais itteäni kovasti jos jonkun toisen ihmisen päähineen käyttö ottais noin paljon päähän, mitä täällä joillakin tuntuu ottavan. Muutenkin tuntuu nykyään ihmisiä vituttavan niin vähäpätöiset asiat, että kyllä taitaa olla ankea elämä. No jos jotkut haluaa tietentahtoen olla meisseli otsassa koko ajan, niin mikä minä olen sitä estämään, mutta onhan se elämä nyt keskimäärin mukavempaa silloin, kun on hyvillä mielin.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Mutta asiaan. Itse en käsitä miksi sisällä pitää pitää hattua päässä? Mikä tähän on selitys? Lippistä ei tarvitse, kun aurinko ei paista ja pipoa ei tarvitse, koska ei ole kylmä.

Miksi sisällä tulisi olla paita päällä tai sukat jalassa? Ei lainkaan välttämätöntä.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Omassa nuoruudessa ei kehdattu pitää pipoa pakkasella, koska silloin leimattiin nollatauluksi. Nykyään nuoriso vetää pipat päässä kesähelteelläkin...No, ajat muuttuu, ei siinä mitään, mutta onhan tuo nyt naurettavaa kun Thaimaassakin joku ruuhkatukka veti hihattomassa, shortseissa ja musta pipo päässä.

Kysyn vaan, että minkä vitun takia?

Miten joku voi olla noin ulkonäköpaineiden orja? Tuo kuuluu teini-ikään, jos sinnekkään.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kylläpä vaan ahistais itteäni kovasti jos jonkun toisen ihmisen päähineen käyttö ottais noin paljon päähän, mitä täällä joillakin tuntuu ottavan. Muutenkin tuntuu nykyään ihmisiä vituttavan niin vähäpätöiset asiat, että kyllä taitaa olla ankea elämä. No jos jotkut haluaa tietentahtoen olla meisseli otsassa koko ajan, niin mikä minä olen sitä estämään, mutta onhan se elämä nyt keskimäärin mukavempaa silloin, kun on hyvillä mielin.

Tästä on varmasti tulossa selvä ikäpolvi-kysymys. Tunnustan suoraan, että itseäni käytännössä iljettää, jos näen jonkun syövän lakki päässä. Tämä asenne ei ole peräisin armeijasta vaan suoraan kotikasvatuksesta. Synnyin vielä sellaiseen ympäristöön, jossa vanhempieni välittömässä historiallisessa muistissa oli se tilanne, ettei ruoka pöydässä ollut itsestäänselvyys. Olen jutellut äitini kanssa tämän lapsuusmuistoista ja yksi elävämpiä on, miten hän pienenä tyttönä 30-luvun Etelä-Pohjanmaalla pelkäsi yöhallaa koska se olisi voinut viedä sadon. Nykytilanteessa kun leipä kasvaa ylenpalttisesti Alepassa niin tietysti tämä asenne on anakronistinen - suorastaan taikauskoinen, ikään kuin ruoka siitä mihinkään häviäisi ellei sitä lähestulkoon pelokkaasti "kunnioita". Pystyn jotensakin kuitenkin ymmärtämään nykypolven individualistiset asenteet tässä kysymyksessä, mutta tuskin on liikaa pyydetty, jos kuitenkin edellyttää kaikkien ikäpolvien käytökseltä tiettyä perushuomaavaisuutta ja kunnioitusta toisia ihmisiä kohtaan. Vähintään kai voi tehdä vieraana talon tavalla vaikka se tuntuisikin vähän oudolta ja jopa naurettavaltakin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös