Mitä tulee ketjun aiheeseen, niin itse olen ehkä jonkinlainen harrastelija. Joskus pikkupoikana tuli paljonkin katseltua lintuja parin kaverin kanssa (toinen näistä on juurikin tuo edellisessä viestissäni mainitsemani henkilö), mutta sitten harrastus jäi melkein 20 vuoden ajaksi. Omistin tuolloin ihan hyvän kaukoputkenkin.
Nyttemmin olen lähinnä kiikarin kanssa retkeillyt, ja lintujen seuranta tapahtuu samalla kuin muu luonnossa liikkuminen. Vakiopyöräilyreittini kulkevat alueella, jossa on useampikin lintujärvi sekä isompia peltoaukeita, joten etenkin muuttoaikoina näkee paljon erilaisia lajeja.
Joskus laskin nuo eliksetkin, mutta tarkkaa lukua en muista. Yli kahdensadan pääsin kuitenkin. Vuosipinnoja olen laskenut myöskin. Viime vuonna taisi tulla 152, millä ei toki kuuhun mennä, mutta varsinaista bongausta, eli lajien perässä juoksemista ei tuossa ollut mukana ollenkaan. Bongausta en muutenkaan oikein ymmärrä. Luonnossa liikkuminen ja siitä nauttiminen itsessään on paljon rentouttavampaa. Mutta mikäpä minä olen ihmisten harrastuksia arvioimaan.