Saako kysyä, että missä hintaluokassa liikutte kiikareiden ja kaukoputken osalta? Optiikassa hinta ja laatu ilmeisesti kulkevat käsi kädessä eikä se tekniikka (?) käytännössä edes vanhene.
Oma mielipiteeni on, että kiikareissa halvan ja keskihintaisen ero on ratkaisevan suuri, ja keskihintaisen ja kalliin välillä selvä, mutta paljon pienempi. Itselläni on Nikon Monarch 10x36, josta maksoin vuonna 2014 199€ Verkkokauppa.com:sta ostettuna. Ero muutaman kympin halpoihin kiikareihin on merkittävä. Joskus olen katsonut lapsuudenystävän huippukiikareilla, ja ovathan ne selvästi paremmat, mutta eroa ei ole enää läheskään niin paljoa kuin Nikonin ja halvan kiikarin välillä.
Olen itse pärjännyt hyvin tuolla Nikonilla.
Kaukoputki minulla on myös ollut jo vuosia, mutta se on ollut todella pitkään lainassa yhdellä kaverillani. Ostin sen joskus 1990-luvun alkupuolella käytettynä eräältä puolitutulta. Kowan putki (20-60x 60) ja laadukas Manfrotton jalusta. Maksoin noista silloin 900 markkaa. Iso raha teinipojalle, mutta kun miettii noiden hintoja liikkeessä, niin voisin sanoa tehneeni elämäni kaupat.
Itse olin teinipoikana innokas lintuharrastaja. Parin lapsuudenystävän kanssa tuli siinä ehkä 11-15 -vuotiaana harrastettua tuota kovastikin. Sitten kun ikää tuli lisää, harrastus jäi. Tuossa kolmenkymmenen ikävuoden jälkeen, eli noin kymmenisen vuotta sitten, elvytin harrastusta uudelleen, mutta kuitenkin teen sitä nyt hyvin eri tavalla. Nykyään kiikari kulkee mukana pyöräilenkeillä ja muutenkin ulkona retkeillessä. Ja mökillä istuskelen usein pitkiä aikoja rannassa kiikari kaulassa, mutta kuitenkin myös muutenkin rentoutuen (eli esim. kirjaa lukien).
Eli nykyään tuo harrastus on vähän kuin muiden harrastusten oheistoimintaa. Siihen tuo on oikein sopivaa puuhaa.
Pinnoja en kerää, mutta joskus laskeskelin niitä huvikseni. Elämäni aikana olin nähnyt noin 210 lintulajia (Suomessa). Vuositasolla pääsin noin 150:n pintaan.