Linnan juhlat – Niinistön aikakausi

  • 159 662
  • 1 220
Keskituloisillehan tuo melkeinpä ikävintä on, mikäli joku perheen astunto/kesämökki pitää myydä pois vain siksi, koska verot.

Onko mielestäsi ihan kohtuutonta vaatia, että keskituloinen suomalainen pystyisi maksamaan ihan itse oman kämppänsä? Esim. minä taidan 32 000 euron nettotuloillani olla suunnilleen keskituloinen. Miksi ihmeessä mun pitäisi myydä kämppäni perintöveron takia, kun olen omista tienesteistäni sen kohta maksanut?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä ainakin ymmärrän syrjäytyneitä. Olen huolissani niin syrjäytymisestä kuin varallisuuserojen kasvusta, mutta onko sillä mitään tekemistä eilisen kanssa? Joku täällä mainitsi Hurstin ruokajonot. Kuinka moni niissä jonoissa seisokeleva mahtoi olla eilen hajottamassa paikkoja, joilla ei ole mitään tekemistä Nalle Wahlroosin ja muun rahaeliitin kanssa. Kuinka moni siitäkin porukasta on sellaista, että heistä ei yksinkertaisesti ole työelämään ansaitsemaan omaa toimentuloaan, koska kaikki mitä suomalainen yhteiskunta on, on perseestä.

Erilaisissa ajankohtaisohjelmissa on pitkin vuotta ollut haastateltavina erilaisia ihmisiä, jotka eivät työllisty. Eräskin turkulainen diplomi-insinööri kuluttaa päivisin aikaa kirjastossa, koska töitä ei ole. On ollut työttömänä kahdeksan vuotta. Jollekin hän on koulutettu väärälle alalle ja joillekin ylikoulutettu. Minun on hyvin vaikea nähdä, että tällainen pitkäaikaistyötön kokee keinoksi lähteä rikkomaan paikkoja. Toinen esimerkki on itähelsinkiläinen (Jokereiden kannattaja), joka haluaisi tehdä töitä, mutta ei ole päässyt edes jakamaan postia tai ajamaan linja-autoa, koska yritykset vähentävät jatkuvasti työpaikkoja. Vaikka kyseinen jannu voisi ulkoisesta olemuksesta päätellen olla yksi eilisistä ilkivallantekijöistä, tuskin sentään. Hänkin kertoi hakeneensa töitä, koska haluaa tehdä töitä. Vaikutti tyypiltä, joka ei ole vaatimassa itselleen samaa palkkaa kuin Matti Alahuhta, vaan sen verran, että voi ostaa ruokaa ja maksaa laskunsa itse.

Minä ymmärrän aivan hyvin, että ihminen purkaa paha oloaan ja joskus se menee överiksi. Mutta mitä olen nähnyt kuvia eiliseltä, niin se touhu näyttää enemmän retaleiden hauskanpidolta kuin mielenosoitukselta. Jos näille ihmisille oltaisiin luvattu työpaikka maanantaiaamuksi, niin kuinkakohan moni olisi ollut valmis heräämään aamuseitsemältä. Ja kuinkakohan moni näistä olisi lähtenyt hyvillä mielin viikonlopun viettoon viiden kokonaisen työpäivän jälkeen. Entä kuinkohan moni olisi viimeistään tiistaina haukunnut esimiehensä kusipääksi, koska ei saa pitää röökitaukoa silloin kun huvittaa.

Pitääpä käydä leipäjonoissa kysymässä, mitä mieltä siellä ollaan ilkivallantekijöistä, jotka tuhoavat muun muassa julkisen hallinnon joukkokuljetusvälineen, joka mahdollistaa matkustamisen ilman omaa autoa.
Minun on vaikeaa ottaa kantaa yksittäisten ihmisten motiiveihin, mutta uskoisin kuitenkin, että yksinomaan ikä voi olla tärkeä taustatekijä tässä tapauksessa. Hurstin jonossa käy luultavasti paljon eläkeläisiä, lapsiperheitä ja päihdeongelmaisia, joiden ensisijainen reagointitapa ongelmia kohdattaessa on harvemmin rettelöinti. Nuoret sen sijaan saattavat tulla fyysisesti hyvin toimeen vähälläkin, mutta alttius kaikenlaisille vaikutteille ja mielen ailahteluille on suuri. Ei ole mikään uusi ilmiö, että nuoret reagoivat syystä tai toisesta väkivaltaisesti. Jonkinlainen näköalattomuus tai välinpitämättömyys yhteiskunnan normeista kertovat myös siitä, että kaikilla nuorilla ei ole oikein valmiuksia käsitellä oman käyttäytymisen syitä ja seurauksia.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ei kai tätäkään näin mustavalkoisesti pidä ajatella. Minä en usko, että perintövero koskaan kokonaan poistuu, mutta voisihan sitä alentaa. Keskituloisillehan tuo melkeinpä ikävintä on, mikäli joku perheen astunto/kesämökki pitää myydä pois vain siksi, koska verot.

Öö minkä kokoisesta perinnöstä nyt puhut, kun käytät termiä keskituloinen? Esimerkiksi 50 000 euron perinnöstä maksetaan noin 2500 euroa veroa. 200 000 euron perinnöstä veroa menee 21 700. Minun on mahdotonta pitää näitä millään tapaa kohtuuttomina.
 
Kannattaa lukea @Radiopää :n mainio viesti tuossa yllä, hän sanoi asian jo niin hyvin, etten viitsi itse erikseen kirjoittaa samoja ajatuksia.

Minun mielestäni Radiopää kirjoittaa tuossa ihan asiaa. Ei hän missään kohtaa väitä, etteikö Suomessa olisi yhteiskuntaluokkia. Fakta on myös se, että ei meillä köyhillä ole oikein varaa lähteä pistämään jotain näyteikkunoita paskaksi, koska rahalle on tärkeämpääkin käyttöä kuin maksella vahingonkorvauksia tuollaisesta hillumisesta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Fakta on myös se, että ei meillä köyhillä ole oikein varaa lähteä pistämään jotain näyteikkunoita paskaksi, koska rahalle on tärkeämpääkin käyttöä kuin maksella vahingonkorvauksia tuollaisesta hillumisesta.
Arveletko kuitenkin, että asiat saattaisivat järjestyä yhteiskunnassa tällä tavoin?

Jos näyteikkunan särkemisestä jää kiinni, niin ääliölle koituvat vahingonkorvaukset voivat olla yllättävän suuret. Sinänsä arvokkaan lasinvaihdon lisäksi voi tulla muutakin korvattavaa, esimerkiksi pilalle menneestä somistuksesta ja myyntituotteista, ehkä vesivahingoistakin. Päälle sakkoa ja jonkinmoinen kolhu maineeseen. Vahinkoa kärsinyt yrittäjä pääsee vakuutusten ansiosta todennäköisesti pienellä harmilla, mikä on tietysti oikein.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minun on vaikeaa ottaa kantaa yksittäisten ihmisten motiiveihin, mutta uskoisin kuitenkin, että yksinomaan ikä voi olla tärkeä taustatekijä tässä tapauksessa. Hurstin jonossa käy luultavasti paljon eläkeläisiä, lapsiperheitä ja päihdeongelmaisia, joiden ensisijainen reagointitapa ongelmia kohdattaessa on harvemmin rettelöinti. Nuoret sen sijaan saattavat tulla fyysisesti hyvin toimeen vähälläkin, mutta alttius kaikenlaisille vaikutteille ja mielen ailahteluille on suuri. Ei ole mikään uusi ilmiö, että nuoret reagoivat syystä tai toisesta väkivaltaisesti. Jonkinlainen näköalattomuus tai välinpitämättömyys yhteiskunnan normeista kertovat myös siitä, että kaikilla nuorilla ei ole oikein valmiuksia käsitellä oman käyttäytymisen syitä ja seurauksia.

Myös rauhallisin keinoin voi osoittaa mieltää. Esimerkiksi majoittumalla Senaatintorille kuukausiksi. Se että alkaa rähinöidä itsenäisyyspäivänä on toki keino saada huomiota, mutta edes tavallinen duunari kokee minkäänlaista myötätuntoa niitä kohtaan, jotka aiheuttavat järjestyshäiriötä maamme suurimpana juhlapäivänä. Varsinkaan, kun Linnan juhlat eivät ole eliitin juhla. Tässä maassa on eliitin juhlia, mutta niistä harvemmin kerrotaan mediassa. Jos tämä porukka kokoontuisi edes joskus osoittamaan mieltään oikeana päivänä ja oikeassa paikassa, niin ehkä joku kiinnittäisi huomiota, että tässä maassa on rikkaiden ja köyhien välillä kuilu, joka kasvaa jatkuvasti.

Olen minäkin huolissani mielenterveysongelmien lisääntymisestä, mutta en mitenkään usko, että sillä selitetään eilisiä ongelmia. Tutkittua tietoa minulle ei ole, mutta uskallan väittää, että luokkaretkeläisissä on ollut enemmän päihde- kuin mielenterveysongelmaisia.

Minusta Tahdon-kampanja on hyvä esimerkki siitä, miten saada ihmiset kiinnittämään huomiota yhteiskunnalliseen epäkohtaan. Kuinkakohan moni sateenkaarilippua heiluttanut vihervasemmistolainen rikkoi ikkunoita. Homorummutus toimii, ilkivalta ei.
 
Arveletko kuitenkin, että asiat saattaisivat järjestyä yhteiskunnassa tällä tavoin?

En arvele. Mutta joku Stokkan lasien hajottaminen saattaisi kyllä tuntua ihan mukavalta noin symbolisena eleenä. Pääsisi vähän purkamaan angstiaan siitä, ettei ole tuollaisista kaupoista koskaan ollut varaa mitään ostella.

Minusta Tahdon-kampanja on hyvä esimerkki siitä, miten saada ihmiset kiinnittämään huomiota yhteiskunnalliseen epäkohtaan.

Tuo on vähän epäreilu vertaus. Totta kai homojen asialle on helpompi kerätä sympatiaa kuin köyhien asialle, koska homoja on kaikissa yhteiskuntaluokissa, mutta köyhiä vain alimmissa, ja alimpien sosiaaliluokkien ihmiset ovat vähemmän tärkeitä kuin muut.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Myös rauhallisin keinoin voi osoittaa mieltää. Esimerkiksi majoittumalla Senaatintorille kuukausiksi. Se että alkaa rähinöidä itsenäisyyspäivänä on toki keino saada huomiota, mutta edes tavallinen duunari kokee minkäänlaista myötätuntoa niitä kohtaan, jotka aiheuttavat järjestyshäiriötä maamme suurimpana juhlapäivänä. Varsinkaan, kun Linnan juhlat eivät ole eliitin juhla. Tässä maassa on eliitin juhlia, mutta niistä harvemmin kerrotaan mediassa. Jos tämä porukka kokoontuisi edes joskus osoittamaan mieltään oikeana päivänä ja oikeassa paikassa, niin ehkä joku kiinnittäisi huomiota, että tässä maassa on rikkaiden ja köyhien välillä kuilu, joka kasvaa jatkuvasti.

Olen minäkin huolissani mielenterveysongelmien lisääntymisestä, mutta en mitenkään usko, että sillä selitetään eilisiä ongelmia. Tutkittua tietoa minulle ei ole, mutta uskallan väittää, että luokkaretkeläisissä on ollut enemmän päihde- kuin mielenterveysongelmaisia.

Minusta Tahdon-kampanja on hyvä esimerkki siitä, miten saada ihmiset kiinnittämään huomiota yhteiskunnalliseen epäkohtaan. Kuinkakohan moni sateenkaarilippua heiluttanut vihervasemmistolainen rikkoi ikkunoita. Homorummutus toimii, ilkivalta ei.
kyllähän nämä tapahtumat viimeistään ovat osoittaneet, että rettelöinti varmistaa median ja siten myös ihmisten huomion. Tästäkin tempauksesta on puhuttu niin paljon, että luultavasti lähes joka kodissa on asiaa jollain tavalla keskusteluissa sivuttu. Samalla on luultavasti myös mietitty, mistä moinen ilmiö johtuu.

Kannattaa myös muistaa, että anarkistien ja muiden ääriliikkeiden lähtökohta ei ole puoluepoliittinen vaikuttaminen, eivätkä he näe rauhanomaisessa vaikuttamisessa mitään mahdollisuuksia, sillä kaikki puolueet kannattavat vallitsevaa järjestelmää pienin sävyeroin.

Tahdon-kampanja oli hieman eri kaliiberin tapaus, ja on aika selvää, että laki olisi joka tapauksessa mennyt läpi - kansa kun on jo pitkään ollut sen puolella.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En arvele. Mutta joku Stokkan lasien hajottaminen saattaisi kyllä tuntua ihan mukavalta noin symbolisena eleenä. Pääsisi vähän purkamaan angstiaan siitä, ettei ole tuollaisista kaupoista koskaan ollut varaa mitään ostella.
Ei noin persaukinen voi kukaan olla. Juuri ostin menneellä viikolla Stockalta lounassalaatin ja oliiveja, eivätkä safkat varmasti olleet ainakaan merkitsevästi kalliimpia kuin köyhien Siwassa. Eikä Siwakaan ole hintojensa puolesta mikään köyhien mesta vaikka vastarintaliikkeelle haiseekin, ja liekö mitään köyhien kauppaketjua Suomessa varsinaisesti olemassakaan. No kirpputorit tietysti. Juuri eilen kävin viimeksi sellaisella, siellä käy näköjään yllättävän varakasta väkeä. Ainakin sitä porukkaa, joka ymmärtää että myös pienillä menoilla on jotain tekemistä varallisuuden kertymisen kanssa.

Opiskelijana ostin Stockalta joskus jotain kohtuullisesti hinnoiteltuja vaatteita, vaikka fyrkkaa ei ollut paljon paskaakaan. Olin tietysti tyhmä ja tiedostamaton, kun en kierrellyt kello-, kulta- ja minkkiturkkiosastoilla kerryttämässä sorretun voimaa katsellen tavaroita, joihin ei ollut varaa silloin eikä ole välttämättä vieläkään. Toisaalta, jos vain rahan puute estää jonkin kalliin tavaran hommaamisen, niin ei kun tienaamaan ja miettimään uusia ansaintatapoja. Näyteikkunan rikkominen tai sellaisella hekumoiminen ei oikein edesauta asioita, vai voisiko tuosta kehittää jonkinlaisen terapiamuodon? Siinä olisi muuten päheä liikeidea, toiminnallinen vihanhallintaterapia, siis riehumalla irti pahimmasta pöljyydestä. Jengi maksaisi siitä, että pääsee hajottamaan paikkoja. Johonkin teollisuushalliin voisi lavastaa porvarien ökykaupan, jota retkut pääsevät sitten vihapäissään hajottamaan kaikella käsiin osuvalla tarpeistolla. Ämyreistä soitetaan samalla äkäisiä punikkilauluja. Taisteluradan seuraavalla rastilla saa vaikka mätkiä muovisia mellakkapoliiseja ja pieksää poliisikoiria. Lopuksi palauttavana harjoituksena silitetään kissaa, kuunnellaan lässytystä ja juodaan maitokaakaota. Suihkun ja kassan kautta kotiin.
 
liekö mitään köyhien kauppaketjua Suomessa varsinaisesti olemassakaan.

Löytötavaratalo ja Halpa-Halli. Tuollaiset kaupat tulivat muksuna tutuiksi, kuten myös kirpputorit. Kirpputoreilla jouduin silloin viettämään porukoiden mukana niin paljon aikaa, että aikuisiällä olen pyrkinyt kiertämään ne mahdollisimman kaukaa. Sen olen toki huomannut, että monille porvaripennuille, jotka eivät lapsuudessaan ole saaneet kirpputoreista yliannostusta kuten sivuunkirjoittanut, kirpparien kierteleminen on yksi trendikäs ajanviettotapa vähän kuten pop up -ravintolat. Siellä kun voi tehdä sellaisia "aivan ihania löytöjä", joista tulee melkein yhtä ainutlaatuisen boheemi fiilis kuin Berliinin-reissusta.

Halpa-Halleilla ja Löytötavarataloilla ei sen sijaan taida olla samanlaista trenditietoiseen nuorisoon vetoavaa auraa. Eikä toki varttuneempaankaan parempaan väkeen, mistä syystä esim. Pisimmän Kääpiön kaltaisia ihmisiä tuskin kovin usein nähdään tuollaisissa puljuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Halpa-Halleilla ja Löytötavarataloilla ei sen sijaan taida olla samanlaista trenditietoiseen nuorisoon vetoavaa auraa. Eikä toki varttuneempaankaan parempaan väkeen, mistä syystä esim. Pisimmän Kääpiön kaltaisia ihmisiä tuskin kovin usein nähdään tuollaisissa puljuissa.
Nyt on full OT, mutta jos silti vähäsen. Käyn noissa mestoissa siinä missä moni muukin. En usko, että erotun ulkonaisesti paljoa muusta asiakaskunnasta. Jos olen Tampereen duunireissun päätteeksi poikennut Kuljussa ja päällä on ollut puku ja skraga, niin siinä tapauksessa jonkin verran.

Lähiseudullani sijaitsevat ainakin Tarjoustalon ja Honkkarin myymälät, toisinaan asioin noissa. Ehkä Löytötavaratalo on autenttisemmin perinteinen halpakauppa, tai kovasti ainakin sellaisen maineessa. Kiinalaista tavaraa siellä ainakin tuntuu olevan paljon, ja sellainen peruskinkkiroinan hivenen päänkivistystä tuottava maalinkäry leijuu ainakin työkalupuolella. Kuljun Löytötavaratalo on lopen tuttu paikka. Olen siellä käynyt varmaan kymmenet kerrat, aina jostakin 80-luvulta saakka, monesti kun Tampereen suunnalla olen käväissyt. Olen aina asunut Tampereeseen nähden siten, että Kulju on ollut sopivasti matkan varrella. Minulla on nykyään sellainen mielikuva, että yhä harvemmin Kuljusta mitään ns. löytöjä tekee, mutta tavan vuoksi teen ohi kulkiessani kierroksen. Viime käynnistä on tosin jo lähemmäs puoli vuotta.

Se siitä. Olenko yksin näkemykseni kanssa, jos väitän että retalejengin häiriköinti itsenäisyyspäivänä sai pääsääntöisesti enintään maltillista julkisuutta? Jotenkin tuntuu siltä, että ainakin osa mediasta ei antanut ihan kymenä palstatilaa anarkopaskoille, vaan tasavallan presidentin vastaanotto ja muu asiallinen ohjelma oli ansaitusti pääosassa. Toki retaleiden tekemistä vahingoista uutisoitiin, ja niin pitääkin. Toisaalta ihmettelen, että jotain Auvista ja muita turhia paskasakin siipeilijöitä otetaan johonkin keskusteluohjelmiin mukaan. On tietysti niinkin, että samalla normaali jengi näkee, ettei noilla ole mitään annettavaa impotentin kiukuttelun lisäksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olen minäkin huolissani mielenterveysongelmien lisääntymisestä, mutta en mitenkään usko, että sillä selitetään eilisiä ongelmia. Tutkittua tietoa minulle ei ole, mutta uskallan väittää, että luokkaretkeläisissä on ollut enemmän päihde- kuin mielenterveysongelmaisia.

Omaa kokemusta kun mielenterveyskuntoutujista on kohtalaisen paljon (myös järjestötasolla vapaaehtoistyötä tehdessäni) niin huomasin kyllä sen, että suurin osa mielenterveyskuntoutujista on yleensä psyykkisesti ja osin fyysisestikin siinä kunnossa ettei heidän prioriteettilistalla ensimmäisenä ole paikkojen rikkominen missään mielenosoituksessa - hyvä, että heitä aina edes sai liikkeelle osoittamaan mieltä mielenterveyskuntoutujien asioita ajettaessa tai sai ottamaan osaa satunnaisesti vapaaehtoistyöhön.

Vaikea siis kuvitella, että omaan elämäänsä kyllästynyt mielenterveyskuntoutuja olisi lähtenyt itsenäisyyspäivänä - tai minään päivänä - rikkomaan paikkoja ja hillumaan julkisesti. Suurin osa kuitenkin tavalla tai toisella enemmän eristäytyy tai pyrkii välttämään suuria väenpaljouksia tai paikkoja joissa tapahtuu jotain - ei kaikille, mutta hyvin suurelle osalle tällainen toiminta aiheuttaa lisää ahdistusta ja pahaa oloa ja osalle pakokauhunkaltaisia tunteita.

Yleensä - poikkeuksiakin toki on - mielenterveyskuntoutujien "avunhuudot" ovat yksittäisten ihmisten tekemiä, joko itsemurha tai pahimmassa tapauksessa vahingoitetaan toisia ihmisiä, koska olo on niin paha, eikä hoitopaikkaa ole olemassakaan - vahingoteko nähdään viimeisenä ja epätoivoisimpana keinona saada edes pieneksi hetkeksi turvallinen paikka jossa olla.

Osalla tietty päihde- ja mielenterveysongelmat kulkevat käsi kädessä, mutta eivät nämäkään tyypit yleensä paikkoja ole hajoittamassa, vaikka - kokemukseni mukaan - heidän kohdalla esiintyy enemmän tällaistä yleistä välinpitämättömyyttä ja aggressionpurkua.

vlad.
 
Viimeksi muokattu:

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Kyllähän se jonkun jo mainitsema luokkaretki työkkäriin olisi voinut olla kaikkien kannalta parempi vaihtoehto.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minusta niin päihde- kuin mielenterveysongelmat eivät oikein tunnu realistisilta vaihtoehdoilta, jos mietitään jotain mellakointia joulukuisessa räntäsateessa. Tarkoitusta elämään, jonkinlaista itsensä tärkeäksi kokemisen tarvetta (nytkin ihan konservatiivisella palstalla jauhetaan näistä pateettisista hölmöyksistä, mitä tekijät juuri toivoisivatkin, eli näkyvyyttä ja vastakkainasettelua). Epäilisin että vaihe menee nopeasti ohi ja useimmat näistä todennäköisesti tulevat pärjäämään yhteiskunnassa ihan hyvin. Tyypillinen kuvio itse asiassa: ensin vähän järkytetään porvareita ja sitten ruvetaan porvareiksi. Nuoruuden huolettomat ajat jne.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Post scriptum: kävelin tänään Fabianinkatua normaalisti käyttämäni Alkon ohitse, niin ikkunaa oli hajalla ja seinään kirjoitettu "fuck monopoly"

Englantilaiset anarkististko siellä riehuivat vai miksi siellä ihan ulkomaankielellä kirjoiteltiin? Vai onko niin, että keskenkasvuisen vajakin päässä englanti on niin hienoa, että vittumarkoilukin kuulostaa sillä uskottavammalta?

"Vittu monopoli" olisi ollut ihan osuva mielenilmaus tolle urpolaumalle.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Omaa kokemusta kun mielenterveyskuntoutujista on kohtalaisen paljon (myös järjestötasolla vapaaehtoistyötä tehdessäni) niin huomasin kyllä sen, että suurin osa mielenterveyskuntoutujista on yleensä psyykkisesti ja osin fyysisestikin siinä kunnossa ettei heidän prioriteettilistalla ensimmäisenä ole paikkojen rikkominen missään mielenosoituksessa - hyvä, että heitä aina edes sai liikkeelle osoittamaan mieltä mielenterveyskuntoutujien asioita ajettaessa tai sai ottamaan osaa satunnaisesti vapaaehtoistyöhön.

Ajattelen täysin samaa, mutta en pystynyt kirjoittamaan moista, koska minulla ei ole riittävän läheistä suhdetta mielenterveysongelmiin.

kyllähän nämä tapahtumat viimeistään ovat osoittaneet, että rettelöinti varmistaa median ja siten myös ihmisten huomion. Tästäkin tempauksesta on puhuttu niin paljon, että luultavasti lähes joka kodissa on asiaa jollain tavalla keskusteluissa sivuttu. Samalla on luultavasti myös mietitty, mistä moinen ilmiö johtuu.

Haluan vielä huomauttaa, että lauantain mielenosoituksesta on varmasti ollut myös sellaisia, jotka ovat halunneet osoittaa mieltä vaikean asian puolesta. Luokkaeromielenosoittajien pitäisi kuitenkin ymmärtää, että nyt julkisuus keskittyy ainoastaan rikottuihin paikkoihin, eikä itse asia tule selväksi. Poliisikin sanoo, että kyseessä on ollut irrallinen joukko, jolla ei ole mitään sanottavaa. Se, että siellä on yksi Suvi Auvinen, ei ole merkki mistään vakavasti uskottavasta mielenosoituksesta.

Vertasin tapaus Tahdon-kampanjaan siksi, että se viimeistään osoitti sosiaalisen median voiman. Muualla Euroopassa työttömät ja kurjistuneet kokoontuisivat telttoineen julkiselle paikalle, jolloin huomio kiinnittyy paremmin itse asiaan, kun ilkivaltaa ei tapahdu. Minäkin voisin piipahtaa katsomassa tunnelmia, mikäli kapitalismia vastutettaisiin leiriytymällä Helsingin Kansalaistorille.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minun mielestäni Radiopää kirjoittaa tuossa ihan asiaa. Ei hän missään kohtaa väitä, etteikö Suomessa olisi yhteiskuntaluokkia. Fakta on myös se, että ei meillä köyhillä ole oikein varaa lähteä pistämään jotain näyteikkunoita paskaksi, koska rahalle on tärkeämpääkin käyttöä kuin maksella vahingonkorvauksia tuollaisesta hillumisesta.

Tienaat 32.000€:a vuodessa käteen eli n. 2.700€:a kuukaudessa. Lisäksi sinulla on lähes maksettu omistusasunto. En ymmärrä, miten sinä voit laskea itsesi köyhäksi tai miten sinä muka et voisi mennä Stokkalle ostoksille. Hyvin ristiriitaista.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Kyllä se luokkaerojen havainnoiminen voi tietysti olla haastavaa, jos on riittävän paksussa pumpulissa kasvanut ja elelee jossain Hesan keskustassa. Mutta mikäs siinä on vanhempiensa ja isovanhempiensa avio-onnea mainostaessa. Täällä lähiöäpärien keskuudessa Suomi näyttäytyy hieman erilaisena kuin teillä siellä kultalusikkapiireissä.
Suomi on edelleen maailman pienempien luokkaerojen maa. Täällä voi kuka tahansa menestyä. Ja nyt tulee valtavasti porua tuosta kommentista. Kyllä voi. Suomessa opiskelu on ilmaista ja sitä vielä tuetaan opintotukijärjestelmällä. Asia mikä tuntuu ulkomaalaisista aina aivan käsittämättömältä. Oma lapseni halusi pitää välivuoden lukion jälkeen töitä tehden. Syksyn aikana tule jatkuvasti mainoksia erilaisista oppilaitoksista mihin hän voisi mennä, koska jostain rekisteristä näkyi ettei hän ollut jatkanut opintoja. Kyse ei ole siitä, etteikö jotain opiskelupaikkaa ja sitä kautta tavoitteellisuutta elämälle olisi tarjolla, vaan siitä, että kaikki on ollut niin helppoa. Olen aikaisemmassa elämässäni tehnyt töitä erirtyisnuorten kanssa ja tiedän, että siellä on kavereita joille aita ei ole koskaan niin matalalla, että sen yli viitsisi mennä. Koulu on kovaa ja vaatii itsekuria, duunit vaativat itsekuria. Mutta kun koko elämän rinnalla on kulkenut järjestelmä, joka tuuppaa tukitoimen tukitoimea ja laskee sitä aitaa ettei tarvitse itse yrtittää enempää. Opettajat täällä tietää mikä on "tähti kahdeksan". Ei voi antaa normaalia vitosta tai kutosta vaan muutetaan järjestelmää että kaveri saa tähti kasin, ettei tule paha mieli. Toki monella on taustana surkeat kotiolot, mutta sieltäkin löytyy taas sama järjestelmä. Surkeaa, että monen teinin ainoa tuntema "sivistyssana" on "sossu".

Itseäni vitutti suunnattomasti velliperseet, jotka eivät viitsineet edes yrittää vaan keskittyivät kaikkeen muuhun vahingontekoon, kiusaamiseen, ym. Samaan aikaan maksoin muutaman tuntemani afrikkalaisen lapsen koulumaksuja, joiden suurimman unelman toteutin. Mikä vitun oikeus suomalaisella jannulla on tuhlata 7000- 8000€/vuosi verovaroja kouluunsa tekemättä mitään, kun tilalle olisi tulossa riemuiten miljoonia nuoria maailmalta jotka eivät pääse kouluun ja elämän ongelmat on oikeasti ihan eri planeetalta. Täällä on muutama nimimerkki joiden pitäisi nähdä vähän todellista luokkayhteiskuntaa ja "riistoa".
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Aika iso osa porukasta tod näk hakee samoja fiiliksiä sieltä kun nämä kiekko/futislarppaajat, hyviä kiksejä. Saattaahan siellä jollain olla joku aatekkin joskus mukana, mutta vittuako ne aattella hajottaa antti autonomistajan peilejä?

Sama lääke toimisi molempiin porukoihin, tunti turpaan ja seuraavasta kaksi. Kaikki julkisuus nostaa vain kusipäiden fiiliksiä lisää ja voidaan suunnitella uusia fiksuja kannanottoja.

Aamun metrossa(lehdessä) Ilari mielenosoittaja: ois ollu hienoo päästä linnaan ja hajoittaa uudet paikat paskaks. Kuvittelivatko nämä älynriemuvoittajat oikeasti pääsevänsä jossain vaiheessa sisälle asti?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, varmasti mukana oli myös joitakin kovan luokan idealisteja sekä niitä, jotka halusivat vain jännitystä lauantai-iltaansa. Jos taas halutaan tutkia itse ilmiön laajempia taustoja, niin aiemmin mainitsemani asiat astuvat kuvaan. Taloudellisesti heikkoina aikoina nämä nuorten miesten kaduilla mesoamiset vain lisääntyvät. Luokkasodasta puhuminen on toki vain retorinen keino, mutta se liittyy kuitenkin asiayhteyteen siten, että yhä suurempi joukko ihmisiä tuntee putoavansa toisen luokan kansalaisiksi. Epävarmuus on läsnä alati etenkin työelämässä.

Miljoonakaupungista löytyy muutama sata "anarkistia"... Suomella menee pirun hyvin.

Suomesta löytyy varmasti muutama kymmenen, ehkä satakin oikeaa anarkistia, mutta itsenäisyyspäivän mielenosoituksessa suurinosa porukasta oli pelkästään juopottelemassa ja riehumassa. Vahingot olivat varsin olemattomat, verrattuna siihen mitä organisoitu anarkistiryhmä saisi aikaan. Jos idealisti lähtee omaa asiaansa ajamaan, hän ei keskity pussikaljaan vaan asiaansa.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Miljoonakaupungista löytyy muutama sata "anarkistia"... Suomella menee pirun hyvin.

Suomesta löytyy varmasti muutama kymmenen, ehkä satakin oikeaa anarkistia, mutta itsenäisyyspäivän mielenosoituksessa suurinosa porukasta oli pelkästään juopottelemassa ja riehumassa. Vahingot olivat varsin olemattomat, verrattuna siihen mitä organisoitu anarkistiryhmä saisi aikaan. Jos idealisti lähtee omaa asiaansa ajamaan, hän ei keskity pussikaljaan vaan asiaansa.

Twitterissä seurailin välillä #luokkakokous tägiä ja siellä oli muutamien miekkariin osallistuneidenkin viestejä. Yksi kirjoittaja ilmoitti lähteneensä kotiin kun homma lähti lapasesta ja toinen ehdotteli että seuraava mielenosoitus voisi olla päivätapahtuma niin oilsi vähemmän känniörvellystä.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Twitterissä seurailin välillä #luokkakokous tägiä ja siellä oli muutamien miekkariin osallistuneidenkin viestejä. Yksi kirjoittaja ilmoitti lähteneensä kotiin kun homma lähti lapasesta ja toinen ehdotteli että seuraava mielenosoitus voisi olla päivätapahtuma niin oilsi vähemmän känniörvellystä.

Aika naiveja kakaroita, kun kuvittelivat kyseessä oikeasti olleen mielenosoituksen. Mistään mielenilmaisustahan tuossa ei ollut kyse. Tarkoitus oli vain riehua ja aiheuttaa pahennusta - mahdollisesti päästä televisoon tai lehtien sivuille. Ihmettelen vaan, että kun mitään järjestävää tahoa tai mielenosoituslupaa ei ollut, niin miksei laki mahdollistanut porukan pidättämisen jo alkuunsa? Muistaakseni mielenosoittaminen on luvanvaraista.

Iso syy on tietenkin vanhemmilla. Tietenkin narkkarit ja juopot ovat huonoja vanhempia, jotka eivät pysty, halua, eivätkä kykene vahtimaan missä muksut iltaisin riehuvat ilkivaltaa tekemässä. Harmillista. Eivät nämäkään vahingontekijät pysty vahinkojaan ikinä korvaamaan. Valtionkonttorin niskaan kaikki jää. Toki noista ikkunoiden rikkomisista voi joidenkin kohdalla alkaa sellainen ulosottokierre, että syrjäytymistä ei voi enään mitenkään estää. Toki se monen kohdalla on muutenkin myöhäistä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jos viesteistä voisi täällä tykätä, tykkäisin LuKin viestistä.

Aika moni täällä on tehnyt itsestään jotain muuta kuin paikkoja rikkovan luuserin, vaikka onkin "lähiöäpärä" tai kuinka vaatimattomista lähtökohdista liikkeellä. Se kuitenkin vaatii uhrauksia, huomattavasti enemmän kuin varakkaista oloista tulevilla. Tässä on vaan sellanen juttu, että tää "herrat ja eliitti juhlii, miksen mä saa"-osasto ei ole valmis tekemään mitään itse sen eteen että omat olosuhteet paranisivat. Joo, käydään jossain viraston luukulla vähän hakemassa tukia ja ilmottautumassa työnhakijaksi, mutta sitten käytetään vähät rajat bisseen ja johonkin lätkämatseihin. Joku joka oikeasti haluaisi saavuttaa jotain kouluttaisi ja kehittäisi itseään, säästäisi rahaa siihen minkä tärkeäksi kokee ja tekisi jotain sen sijaan, että odottaa yhteiskunnan tekevän kaiken heidän puolestaan.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Nimenomaan, on muistettava että täällä on harvinaisen tasapuoliset mahdollisuudet kouluttautua ja menestyä. Toki perhe josta tulee määrittää paljon askelia, joita elämässään ottaa - mutta missä ei sitten määrittäisi? Joka tapauksessa on hirvittävää olettaa, että kaikki täällä menestyvät tai kouluttautuneet ovat jostain pumpulielämästä tai "hopealusikka"-suvusta.

Nuo paikkoja rikkoneet kutsuivat linnaan kutsuttuja "yhteiskunnan loinen" termillä. Mielenkiintoista, koska aika moni siellä ulkona riehuneista nostelee kyllä iloisesti elannokseen tämän paskan yhteiskunnan tarjoamia tukia, moni voisi pitää sellaista toimintaa "yhteiskunnan loinen" termin veroisena. Mutta toki se on ok heille, että eivät tee mitään yhteisen hyvän eteen (vaikka sen perään huutelevat takarivistä), koska tälläisen järjestelmän eteen ei kannata tehdä mitään. Heidän ääliömäinen 100 000€ paikkojen rikkominen on myös tästä heidän huutamastaan yhteisestä hyvästä lopulta pois. Eli summattuna minulle ei heidän logiikkansa aukene, ei sitten millään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös