Liigaseurojen taloudellinen tilanne 2020–2021

  • 125 828
  • 522

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
En tiedä mitä mieltä muut ovat, mutta itse koen tämän haastavan tilanteen sellaiseksi, että nyt on meidän fanien tehtävä, "joustaa".... Joustolla tarkoitan sitä, että emme ala vaatia kausikorteista rahojamme takaisin?
Itse hommasin kausikortin tammikuussa 2001 ja siitä lähtien ollut kortti koko ajan, välillä jopa 2 korttia.
Tuskin meidän kannattajien talous kaatuu siihen, että emme saisi pienehköä summaa takaisin
Seura puolestaan voi kaatua jos sen pitää palauttaa vaikka 3000 kausikortin rahat?

Kyllä tästä vielä selvitään. Se vaatii vaan "uhrauksia" meiltä faneiltakin.

Edit. Lisätään, että summahan tietenkin vaihtelee tietenkin korttien sijainnista ja määrästä riippuen.

Edit 2. Itsellä tulee tai olisi tullut jo polttoainekulujakin ihan riittävästi jos käy tai olisi käynyt kaikki kotimatsit katsomassa kun kilsojakin kertyisi n. 5000 km
Mä ajattelin olla ottamatta hyvitystä korteistani kun tilanne on se ettei se hetkauta mihinkään suuntaan. Molemmat kortit oli jo valmiiksi jälkihyvitepitoiset pudotuspelien jäätyä väliin. Olkoot. Mutta sanottakoon nyt sekin että jokainen tekee omat päätöksensä omien periaatteidensa ja tilanteensa mukaisesti. Ei ole oikeaa tai väärää valintaa.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Toivottavasti keväällä tulee vielä tukipaketti joka on isompi kuin tämä tammikuun tuki.

Ja toivon myös että Telian kanssa löytyy joku fiksu ratkaisu. Kuitenkin Telia parantaa tulostaan kun hallit on kiinni.
 

Veffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestari 2021
Ilman muuta joukkueeni saa pitää kausarista maksamani rahat, vaikka ei enää halliin päästettäisikään. Onko täällä joku asiasta eri mieltä?
On, en minä, mutta on. Ja sen pitäisi olla ihan yhtä ok, kuin sen että ei pyydä rahoja takaisin. Ei kaikilla vaan voi olla niin paljoa ylimääräistä päällä, että jättäisi noi kausarirahat roikkumaan. En minä siitä kyllä ketään lähtisi lynkkaamaan.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei kaikilla vaan voi olla niin paljoa ylimääräistä päällä, että jättäisi noi kausarirahat roikkumaan. En minä siitä kyllä ketään lähtisi lynkkaamaan.

Jos mietin itseäni, niin minulle on itsestään selvyys, etten lähden pyytämään korvauksia kausikortistani. Se ~140 euroa ei omassa konkurssissa tunnu missään ja toisaalta sillä sen jättämällä seuran kassaan, saan tuettua minulle rakasta seuraani.

Kolikon toinen puoli onkin sitten ne henkilöt, joilla on kausikortit koko perheelle johonkin istumakatsomoon, jonka lopullinen hinta heittelee siinä tonnin paikkeilla. Moraalisesti siinä ei ole mitään väärää, että pyytää niistä hyvitystä, eikä se missään nimessä ole myöskään väärin. Jokaiselle perheelliselle ihmiselle se tonni "tyhjästä" on aivan järkyttävän iso summa, mikäli raha ei muutenkaan kasva taloudessa puissa.

Minulla ainakin on ymmärrys näitä ihmisiä kohtaan, koska heitä on myös äärettömän paljon. Toivottavasti kuitenkaan seuroissa ei koronan seurauksena menetetä lopullisesti kausikorttilaisia, joka olisi äärettömän surullinen lopputulema. Kyse on kuitenkin äärimmäisistä poikkeuskaudesta.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Minulla ainakin on ymmärrys näitä ihmisiä kohtaan, koska heitä on myös äärettömän paljon. Toivottavasti kuitenkaan seuroissa ei koronan seurauksena menetetä lopullisesti kausikorttilaisia, joka olisi äärettömän surullinen lopputulema. Kyse on kuitenkin äärimmäisistä poikkeuskaudesta.

Itsellä meni asiat lopulta niin, etten sitä kausikorttia ostanut, vaan aikomus oli käydä irtolipuilla. Etäkannattajana seisomakausikortti maksaa sen verran, että irtolipuista kertyy suunnilleen sama summa niistä otteluista, mihin olisi luultavasti ehtinyt. Edelliskausilla mulla on se kausari ollut.

Mutta jos mulla se kausari olisi, niin en kaipaisi rahoja takaisin. Jos taas olisi koko perheelle ne tonnin kausarit, niin kyllä odottaisin palautusta. Intohimoisena kerholaisena varmasti miettisin sitä vaihtoehtoa, että pitäkää rahat, mutta lopulta odottaisin hyvitystä ainakin osittain, kuten varmasti suurin osa.

Mutta tuo on sitten hyvä kysymys, että mitä tämä tulee tekemään seurojen tulevien kausien kausikorttimyynnille? Kyllä tämän jälkeen miettii moni potentiaalinen ostaja aika vakavasti, että uskaltaako tällaisessa maailmantilanteessa mitään kausikortteja ostaa.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922

Angelo Bronte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & Luleå HF

Ihan hyvä mielipidekirjoitus aiheesta. Kieltämättä itseänikin vähän hämmentää kun samalla joukkueet ovat käsi ojossa vedoten seuran säilymiseen, mutta samalla palkataan vahvistuksia vaikka nykyinen pelaajisto on leikannut palkkojaan.
Sama. Eikä edes hämmennä vaan oikeastaan vituttaa. Jos taloudellinen tilanne on vaikea, ei siihen lääke voi olla se, että lisätään kuluja. Ja tosiaan varmaankin mukava fiilis pelaajilla, jotka ovat alentaneet palkkaansa ja työnantaja palkitsee siitä palkkaamalla toisen työntekijän samoihin hommiin.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jotenkin tuo HIFK:n ulostulo jopa huvittaa kun kokemuksen mukaan nämä jääkiekkoseurat ei ihan hirveästi ole ikinä joustanut toiseen suuntaan. Ja tämä koskee kaikkia seuroja, jotka on nyt anomassa kannattajilta joustoa.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Jotenkin tuo HIFK:n ulostulo jopa huvittaa kun kokemuksen mukaan nämä jääkiekkoseurat ei ihan hirveästi ole ikinä joustanut toiseen suuntaan. Ja tämä koskee kaikkia seuroja, jotka on nyt anomassa kannattajilta joustoa.

Joo, itsekin vähän hymähtelin, mutta nopea laskutoimitus siihen nähden, että yleisökeskiarvo oli jotain reilut 7000 katsojaa ja saatanan kalliit liput vs nyt 0 katsojaa, eikä lipputuloja ollenkaan, mutta menot rullaa toki kuten ennenkin. Ihanasti se kassa hupenee ajan myötä.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joo, itsekin vähän hymähtelin, mutta nopea laskutoimitus siihen nähden, että yleisökeskiarvo oli jotain reilut 7000 katsojaa ja saatanan kalliit liput vs nyt 0 katsojaa, eikä lipputuloja ollenkaan, mutta menot rullaa toki kuten ennenkin. Ihanasti se kassa hupenee ajan myötä.

Joo, eikä missään nimessä ole tarkoitus vähätellä seurojen ahdinkoa. Kärpilläkin todella rajut tappiot tulossa, mutta niin kauan kuin olen köyhempi kuin Kärpät niin en heitä tue rahallisesti ilman vastiketta.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Joo, itsekin vähän hymähtelin, mutta nopea laskutoimitus siihen nähden, että yleisökeskiarvo oli jotain reilut 7000 katsojaa ja saatanan kalliit liput vs nyt 0 katsojaa, eikä lipputuloja ollenkaan, mutta menot rullaa toki kuten ennenkin. Ihanasti se kassa hupenee ajan myötä.
Tuloja jää saamatta kuusinumeroinen rahamäärä/jokainen tyhjille pelattu peli. Toki palkkojakin on leikattu eivätkä kaikki kausikorttilaiset hae hyvitystä jne. Anyways siinä on milli turpaan kevyttä kauraa kun näin läiskytellään. Kuka toimareista se oli varma että yli millin tulee turkkiin? Kärppienkö?
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jänäähän tässä on sitten vielä se, että playoffsit vasta kalliiksi tuleekin. Palkintona on osuus lipputyloista eli tämän hetkisillä säännöillä ei siis mitään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Pakko kyllä kysyä että minkä muun alan firmat palkkaa lisää työntekijöitä jos toiminnan jatkuminen on valtion tuesta kiinni.

Miten tämä liittyi tuohon mun viestiin? Vai olenko jossain kännipäissäni ohjeistanut palkkaamaan pelaajia valtion tuella? Tai sanonut että toiminta ei jatku ilman valtion tukea?

Mutta kun nyt tuollaista kerran kysyit niin pakko kysyä vastakysymys; minkä alan firmat eivät palkkaa?

Sen tiedän että joillakin aloilla toiminnan jatkuminen voi olla henkilökunnan palkkauksesta ja myös tuesta kiinni. Jos ei palkkaa henkilökuntaa ei tule rahaakaan sisään kun kukaan ei ole tekemässä töitä joten onhan se esim sote alan yksityisillä toimijoilla joskus elinehto. Tämä nyt esimerkkinä kolmannelta sektorilta. Ja tuki esim stea avustus, kuntien tuet yms.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Jänäähän tässä on sitten vielä se, että playoffsit vasta kalliiksi tuleekin. Palkintona on osuus lipputyloista eli tämän hetkisillä säännöillä ei siis mitään.
Jep. Eri asia olla hakematta hyvitystä käyttöä vaille jäävästä runkosarjakausarista, mutta melkoisen korkea kynnys on tässä maailmantilanteessa ostaa play-off kausari kun melkoisen varmaa ettei niihinkään peleihin pääse paikan päälle.
 

Rantsukoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Ihan hyvä mielipidekirjoitus aiheesta. Kieltämättä itseänikin vähän hämmentää kun samalla joukkueet ovat käsi ojossa vedoten seuran säilymiseen, mutta samalla palkataan vahvistuksia vaikka nykyinen pelaajisto on leikannut palkkojaan.
Unibetillä herännyt katkeruus näköjään Liigaa kohden. Todella väsynyt kirjoitus. Esim. tämän Kalpan uuden vahvistuksen mahdollisti 10 eri sponsoria. Joukkueiden lisäkulut näistä uusista hankinnoista on aivan pähkinöitä. Siis nyt puhutaan useamman miljoonan liikevaihdon pyörittävistä osakeyhtiöstä. Pienestä on konkurssit näköjään kiinni. Nyt on todella kannatava investoida pelaajistoon kun halvalla saa laatua.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sama. Eikä edes hämmennä vaan oikeastaan vituttaa. Jos taloudellinen tilanne on vaikea, ei siihen lääke voi olla se, että lisätään kuluja. Ja tosiaan varmaankin mukava fiilis pelaajilla, jotka ovat alentaneet palkkaansa ja työnantaja palkitsee siitä palkkaamalla toisen työntekijän samoihin hommiin.

Kyllähän nämä uudetkin pelaajat tulevat jo valmiiksi leikatulla palkalla sisään.

Ässiin ei varsinaisesti uusia miehiä tullut, vaan nimet selässä vaihtui. Pelaajia on pakko olla rosterissa jotta voidaan myös samalla kilpailla.

Jos ei kilpailla urheilullisesti, se on kausikorttilaisten, sponsorien yms. yhteistyökumppaneiden nilkoille kusemista.

Ei auta että vain selviää, vaan on myös toimittava niin, että tulevaisuudessakin saa yhteistyökumppaneita ja jengiä ostamaan kausareita.
 
Miten tämä liittyi tuohon mun viestiin? Vai olenko jossain kännipäissäni ohjeistanut palkkaamaan pelaajia valtion tuella? Tai sanonut että toiminta ei jatku ilman valtion tukea?

Mutta kun nyt tuollaista kerran kysyit niin pakko kysyä vastakysymys; minkä alan firmat eivät palkkaa?

Et sinä sanonut mutta minä.

En mä kyllä muista juurikaan yrityksiä ketkä palkkaa lomautusten ja konkurssin partaalla lisää työvoimaa.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Et sinä sanonut mutta minä.

En mä kyllä muista juurikaan yrityksiä ketkä palkkaa lomautusten ja konkurssin partaalla lisää työvoimaa.

No lomautukset toki on ihan eri asia eikä siitä tainnut olla kyse tai en ole niistäkään puhunut.

Mutta jos nyt yhtään saan kiinni mitä haet niin on aloja ja yrityksiä kuten jääkiekkokin jossa pitää tietty määrä olla työntekijöitä tai tiettyä osaamista että homma toimii, oli taloudellisesti vaikeaa tai ei.

Liigassa on 15 seuraa ja kaikilla on oma tilanteensa, ei kannats yleistää.

Viimeisin tuki annettiin liittyen liikevaihdon putosmiseen, ei siihen että joku välttää konkurssin.

Ja nyt kun kaikenlaiset toimijat ovat tukia saaneet millä sattuu perusteluilla niin kyllä musta on reilua että Liiga saa myös kun valtio sen toimintaa radikaalisti haittaa rajoitteilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös