En puhunut ilmaislipuista. Se on sinun tulkintasi - tai vääristelysi.Menestyvän ja työkaluihin? Kerro yksi eurooppalainen menestyvä organisaatio joko jääkiekosta tai jalkapallosta, joka jakelee isoja nippuja ilmaislippuja. Aivan.
Puhuin tietoisesti lippukampanjoista, jotka yhteistyökumppani rahoittaa, ja ne voivat olla katsojalle halpoja tai jopa ilmaisia.
Tappara lienee paras esimerkki menestyvästä seurasta, joka käyttää onnistuneita lippukampanjoita. Tapparan kiekkotoimintojen liikevaihto/myynti taisi olla Suomen korkein? Ihan kelvollinen summa niistä lippukampanjoista on kertynyt. Vai uskooko joku tietävänsä tapparajohtoa paremmin, että ilman kampanjoita, myymällä lippuja vain normaalihinnalla, tuottoa olisi kertynyt enemmän? Siitähän tässä lopulta on kyse: mikä on kokonaistaloudellisesti kannattavin tapa toimia. Tapparan toimintatapa ei jätä kauheasti tilaa vastaväitteille, kun joukkue menestyy sekä taloudellisesti että urheilullisesti. Edes parin prosentin tappio silloin tällöin ei muuta faktoja, kun tarkastellaan useamman vuoden ajanjaksoa (eikä edes se, kun mestaruusputki joskus väistämättä katkeaa - siinäkin pitää katsoa isoa kuvaa pitemmältä ajalta).
Jalkapallon puolella HJK tekee suunnilleen samaa kuin Tappara, vaikka tänä vuonna kovin menestys jääkin saavuttamatta - paitsi mahdollisesti europelien kautta (minäkin kävin HJK-Klaksvik -ottelussa itselleni ilmaisella lipulla...)