ILV-PEL 11946 (To)
ILV-PEL 12175 (La)
ILV-PEL 10338 (Ti)
Pelattiinko nämä mainitut ottelut Levin Hullu Poro Arenalla, koska kuvittelin Ilveksen olevan jo lomilla?
Ja jotta viestistä ei tulisi pelkkää "hulluttelua", niin suurin ongelma pudotuspeleissä on yritysmyynti. Yritykset tarvitsevat aikaa kutsuakseen asiakkaita, sidosryhmiä, kumppaneita jne. Tapparan peliin. Yritysmyynnissä tärkeää on aktiivinen ottelupakettien tarjoaminen, ja niihin räätälöidysti sovitut palvelut. Tapparalla yritysmyynti on jo pitkään ollut isossa roolissa, siihen on tietoisesti panostettu, ja se on yksi taustatekijä 2012 syksyllä alkaneessa menestysputkessa...
Paitsi että välierävaiheessa suurin osa lipputuloista menee Liigalle, jolloin organisaatiolla ei ole insentiiviä panostaa aktiiviseen myyntiin. Ja omien aitioiden jälleenvuokraaminen on paljon kannattavampaa kuin houkutella muutama sata (tai tuhat) lisäkatsojaa halvimmille penkeille. Tietenkin kaikkein suurimmissa otteluissa yritysmyynti korvautuu muilla katsojilla, mutta sen "suuren ottelun" kriteeri nousee, jos menestystä tulee säännöllisesti - kyllähän jotain tottumusta näkyi jo Ilveksenkin katsojaluvuissa, vaikka se täydellinen kausi vielä puuttuukin...
Yksityiskohtia tietämättä tämä on varmasti merkittävin syy, miksi suurseurat haluaisivat muutoksia Liigan tulonjakoon. En hetkeäkään usko, että ne vaativat isompaa osuutta TV-potista, vaan todennäköisin kohde on juuri pudotuspelituottojen meneminen suoraan järjestävälle seuralle. Sen jälkeen varmasti nähtäisiin isompia katsojamääriä. Ei välttämättä loppuunmyytyjä arkipelejä, mutta ainakin seura tekisi aktiivista myyntityötä (ja niitä pahamaineisia kampanjoita), jotka kuitenkin tuovat aina jonkinlaisen lisäyksen sekä katsojamääriin että ottelutuottoihin. Sitä kautta Liigan kokonaispotti kasvaisi, ja suomalaisen kiekkoilun kilpailukyky ja vetovoima suhteessa muihin sarjoihin paranisi.