Mainos

Liigan yleisömäärät kaudella 2019–2020

  • 99 249
  • 412

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Eipä kiinnostanut varma voitto jyppiläisiä kun karvan päälle 3000 paikallevaivaantunutta. Ikävä kyllä olin yksi niistä kun kaverit oli hommannu lipun peliin ennen kun kerkesin kieltää.
 
Suosikkijoukkue
Los Wengeles - Jyske takorautainen
Ei ollut mikään yleisömenestys tämä liigakierros. Tampereellakin halli puolillaan.
 
Tampereellakin halli puolillaan.

Ei noita alle 4k lukuja pitäisi kyllä tulla.

Tosin jo toisen kerran tällä kaudella sellainen tilanne, että parin illan päästä edessä oma loppuunmyyty paikallismatsi. Ei se KooKoo vaan silloin räntäisenä keskiviikkona kauheasti vedä.

Sinänsä outoa, että otteluohjelmaan on nämä hyväksytty/haluttu. Ja kenties vieläkin oudompaa, ettei Kissanmaalla kummallakaan kerralla reagoitu millään kampanjalla tms. Mutta eiköhän siellä myynnin ammattilaiset tiedä, kuinka näissä kannattaa toimia.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Eipä kiinnostanut varma voitto jyppiläisiä kun karvan päälle 3000 paikallevaivaantunutta. Ikävä kyllä olin yksi niistä kun kaverit oli hommannu lipun peliin ennen kun kerkesin kieltää.
Paikallevaivaantuneita on yleensä iso joukko niukempi määrä kuin jaossa olleiden lippujen määrä. Useimmiten eroprosentit huikentelevat 15-30 luokassa. En tajua miksi kukaan ei ole vielä painanut, sitä kuuluisaa, paniikinappulaa. Suurin syy, painamattomuudelle, lienee suljettu sarja. Ei ole niin väliä miten menee, Telian tili tipahtaa joka tapauksessa. Usean jengin kauden pituus - 3-4kk. Sen jälkeen vain pellaillaan koska on pakko. Panoksia/ tavoitteita ei ole.
Jalkapallon - ulkolaji/ Suomi - katsojamäärän nousu kaudella 2018-2019 oli muistaakseni 18% luokkaa. Ja todennäköisesti nousee paljon ensi kaudella. No sinänsä kasvu 1200 -> 1400 ei ole mitään massiivista yksilömäärinä yksittäisissä oteluissa. Mutta suunnat ovat selvät lätkä sukeltaa, futis nousee.
Jos tuo nappula olisi minun hallussa, niin se olisi jo varsin syvällä.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Paikallevaivaantuneita on yleensä iso joukko niukempi määrä kuin jaossa olleiden lippujen määrä. Useimmiten eroprosentit huikentelevat 15-30 luokassa. En tajua miksi kukaan ei ole vielä painanut, sitä kuuluisaa, paniikinappulaa. Suurin syy, painamattomuudelle, lienee suljettu sarja. Ei ole niin väliä miten menee, Telian tili tipahtaa joka tapauksessa. Usean jengin kauden pituus - 3-4kk. Sen jälkeen vain pellaillaan koska on pakko. Panoksia/ tavoitteita ei ole.
Jalkapallon - ulkolaji/ Suomi - katsojamäärän nousu kaudella 2018-2019 oli muistaakseni 18% luokkaa. Ja todennäköisesti nousee paljon ensi kaudella. No sinänsä kasvu 1200 -> 1400 ei ole mitään massiivista yksilömäärinä yksittäisissä oteluissa. Mutta suunnat ovat selvät lätkä sukeltaa, futis nousee.
Jos tuo nappula olisi minun hallussa, niin se olisi jo varsin syvällä.

Ja kun se nappula olisi pohjassa niin mitä tekisit? Ts. Ajatuksia mitä pitäisi tehdä?
 

Taksari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, KPC.
Eipä kiinnostanut varma voitto jyppiläisiä kun karvan päälle 3000 paikallevaivaantunutta. Ikävä kyllä olin yksi niistä kun kaverit oli hommannu lipun peliin ennen kun kerkesin kieltää.
Eihän tuo nyt varmaa voittoa ollut nähnytkään eikä sitä ollut tiedossa ennen peliä jos paras kenttä ja ykkösmolari on muilla mailla kaukaisilla.

Kala-Antinkaan saapuminenkaan ei kiihdyttänyt lipunmyyntiä.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Ja kun se nappula olisi pohjassa niin mitä tekisit? Ts. Ajatuksia mitä pitäisi tehdä?
Jotain kovin radikaalia, tulee paskamyrsky jos edes ehdottaa.
Nyt on vähän sellainen fiilis, ettei myyjä paljoa välitä asiakkaasta. Ylimielisenä myhäillään että laadulla ei väliä, muuta ei tarjolla. Siis törkeästi kärjistettynä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ja kenties vieläkin oudompaa, ettei Kissanmaalla kummallakaan kerralla reagoitu millään kampanjalla tms.

Tämä on oikeasti vähän hämmentävää.. teemamatshia, pikkujoulukamppista, tuo kaveri peliin 2 yhdenhinnalla tms. jotain olettas näkevänsä näissä kieltämättä haastavissa viikkopeleissä ennen paikallista, mutta ei.. se on oikeasti näin naapuristakin katottuna hämmentävää..
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eihän tuo nyt varmaa voittoa ollut nähnytkään eikä sitä ollut tiedossa ennen peliä jos paras kenttä ja ykkösmolari on muilla mailla kaukaisilla.

Kala-Antinkaan saapuminenkaan ei kiihdyttänyt lipunmyyntiä.

Joo ja järjelläkin jos miettii niin kakkosmiehistöllä pelattu matsi häntäpään jengiä vastaan ei pitäisikää hirveitä lukuja vetää. Varsinkin kun ei mitään ilmaislippuja tai alennuksia lipuista ollut. JYPillä näyttäisi vielä olevan Kärppiä vastaan seuraava matsi 26.12 johon myyty kohta istumapaikat jo loppuun.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Jotain kovin radikaalia, tulee paskamyrsky jos edes ehdottaa.
Nyt on vähän sellainen fiilis, ettei myyjä paljoa välitä asiakkaasta. Ylimielisenä myhäillään että laadulla ei väliä, muuta ei tarjolla. Siis törkeästi kärjistettynä.

No täällä mielensäpahoittajien seassa nyt tulee paskamyrsky ihan kaikesta. Sovitaanko, että se on vain yhden ihmisen MIELIPIDE asiasta, josta ei sen suuremmin tarvitse kenenkään vetää herneitä nenään. Eli, olisi kyllä kiva kuulla anna mennä vaan.
(ja ei, en tässä kaivel provoamalla, ihan kiinnostaa vilpittömästi vaan tottakai täällä saa keskustella mistä vaan ainakin minun puolesta)

Kärjistyksestä aika paljon samaa mieltä, kyllä tuollaista voi aistia tällä hetkellä.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Tämä on oikeasti vähän hämmentävää.. teemamatshia, pikkujoulukamppista, tuo kaveri peliin 2 yhdenhinnalla tms. jotain olettas näkevänsä näissä kieltämättä haastavissa viikkopeleissä ennen paikallista, mutta ei.. se on oikeasti näin naapuristakin katottuna hämmentävää..

Minulle herää näistä aina se mieleen, että mikä "pakkomielle" se on saada sitä väkeä halliin? Miksi se ainoastaan on hyvä, että siellä on +5000 kuin 3300, jossain random syyspuolen sarjapelissä kaksiyhden hinnalla ilmaislipuilla sisäänheitettyinä.

Onko se vain se PR julkisuuskuva joka siitä tulee? Ajatteleeko ihmiset oikeasti et "no nyt siel ei ollu ku 3300 en kyllä mee enää eikä kiinnosta kiekko enää ku ei näytä kiinnostavan 2000 muutakaan" tms.
Ja nyt siis ilman sarvia ja hampaita tuota taustaa vaan funtsin. Kun siis itselleni henk.koht. on aivan se ja sama onko jossain random runkosarjapelissä 3000 vai 5000 "ilmoitettua myytyä lippua" katsojaa.

Vai onko se taloudellinen puoli joukkueelle vai mikä?
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulle herää näistä aina se mieleen, että mikä "pakkomielle" se on saada sitä väkeä halliin? Miksi se ainoastaan on hyvä, että siellä on +5000 kuin 3300, jossain random syyspuolen sarjapelissä kaksiyhden hinnalla ilmaislipuilla sisäänheitettyinä.

Onko se vain se PR julkisuuskuva joka siitä tulee? Ajatteleeko ihmiset oikeasti et "no nyt siel ei ollu ku 3300 en kyllä mee enää eikä kiinnosta kiekko enää ku ei näytä kiinnostavan 2000 muutakaan" tms.
Ja nyt siis ilman sarvia ja hampaita tuota taustaa vaan funtsin. Kun siis itselleni henk.koht. on aivan se ja sama onko jossain random runkosarjapelissä 3000 vai 5000 "ilmoitettua myytyä lippua" katsojaa.

Vai onko se taloudellinen puoli joukkueelle vai mikä?
Hallissa on parempi tunnelma, kun väkeä on enemmän. Jos menet satunnaiskatsojana katsomaan ekaa kertaa peliä, niin on sillä pikkaisen merkitystä kokemuksen kannalta onko siellä 3000 vai 5000 katsojaa hallissa. Saatat tulla jopa toistekin, jos meininki oli hyvä. Ei se yleisömäärä tietenkään tunnelmaa takaa, mutta auttaa kummasti.

Tapparakin lienee myynyt sen ~2500 kausikorttia. Tuo tarkoittaa sitä, että eilen Hakametsässä oli vain ~1300 irtolippulaista. Jos irtolippuja olisi myyty vaikkapa puoleen hintaan, niin jo 5100 yleisömäärällä olisi päästy samoihin lipputuloihin. Puhumattakaan oheismyynnistä.

Yksi pointti on sitten myös tuleva sponsorimyynti. Sponsoreita kiinnostaa, miten paljon väkeä mainokset tavoittavat. Siinä yhteydessä esitetään varmasti myös lukuja yleisökeskiarvosta. Yleisökeskiarvon kannalta jokainen peli on merkityksellinen.
 

axe

Jäsen
Erään viisaan miehen kuulin kerran lausuvan, että jos elokuvissa menee leffa joka ei kiinnosta sinua etkä aio mennä katsomaan sitä, mutta sitten huomaat että saatkin lipun puoleen hintaan tai vastaavaa, niin saako se sut lähtemään katsomaan sitä leffaa? No ei saa. Ei jääkiekko ole sen kummempi juttu, ihmiset tekevät päätöksensä mitä pelejä haluavat katsoa tai olla katsomatta. Yleensä sitä päätöstä ei joku lippualennus muuta, kyllä sen halliinmenopäätöksen takana pitää olla muu syy.

Jokunen sata katsojaa varmaan voi lipputarjouksella hallissa olla enemmän, mutta sen hyöty on olematon, kun samaan aikaan alehinnalla tulee sisään vähintään yhtä monta katsojaa, jotka olisivat siitä maksaneet myös täyden hinnan. Sitten on vielä se kausikorttilaisten osuus, joka vittuuntuu kun muut saa halvemmalla. Ja on myös ihan pelkkä myytti kuvitella, että ravintolamyynti olisi hurrrrjasti kovempi kun katsojia on vähän enemmän ja ne muka käyttää enemmän rahaa kun lippukin oli halpa. Ei ne vaan käytä, ainakaan mitenkään merkittävästi.

Sellaiset suunnittelemattomat alekampanjat ilman parempaa-ajatusta ("ei oo tulossa väkeä, pistetään äkkiä joku alennus") on vain huonoa mainosta ja bisnestä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Axen järjenjuoksua en kyllä pysty seuraamaan... tottakai esim kaverikamppis tuo mahdollisesti ensikertalaisia halliin, tuo kaverisi kausarilla toinen lippu puoleen hintaan tai yleinen 2 yhdenhinnalla.

Ottelukokemus on ainutkertainen mahdollisille enskertalaisille, sillä on todella paljon merkitystä, kuten One totesi. Kiakko on viihdebisnestä ja urheilusellaista, jossa sitouttaminen on hemmetin tärkeää... varsinki kun kilpailu ihmisten vapaa-ajan käytöstä senkun kovenee.

Kannattajakatsojien hankinta on pitkäjänteistä työtä joka ulottuu pidemmälle kuin yksi kausi. Tapparalla on ollut onni kyetä tarjoamaan finaalitunnelmia viimevuosina, eli satunnaiskäviälle hyvää ja uudelleentulemista edesauttavaa tunnelmaa. Ei kuitenkaan voi laskea sen varaan, pleijareiden, sen enempää talouutta kuin uusien vakiasiakkuuksien synnyttämistä.

Miksi naapurin yleisömäärä tänne puolen hallia kuuluu? No Areena tulee, siä ollaan yhteisessä talousvastuussa täyttää se 70 tapahtumaa, jotta vuokrat pysyy kurissa (uus Areena on Oy, siä vuokra määräytyy sen bisneksen kautta, pienemmät yleisömäörät, pienemmät oheismyynnit -> vuokrankorotuspaine)
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Erään viisaan miehen kuulin kerran lausuvan, että jos elokuvissa menee leffa joka ei kiinnosta sinua etkä aio mennä katsomaan sitä, mutta sitten huomaat että saatkin lipun puoleen hintaan tai vastaavaa, niin saako se sut lähtemään katsomaan sitä leffaa? No ei saa. Ei jääkiekko ole sen kummempi juttu, ihmiset tekevät päätöksensä mitä pelejä haluavat katsoa tai olla katsomatta. Yleensä sitä päätöstä ei joku lippualennus muuta, kyllä sen halliinmenopäätöksen takana pitää olla muu syy.

Mielestäni vähän huono verrata leffaa ja lätkämatsia keskenään. Tosiaan kukaan tuskin lähtee katsomaan leffaa joka itseä ei kiinnosta yhtään kun istut siellä hiljaa muita häiritsemättä. Harva katselee leffoja jotka eivät itseään kiinnosta, se on vähän niin kuin joko tai, kiinnostaa tai ei kiinnosta. Sen sijaan tunnen paljonkin ihmisiä jotka tykkäävät kyllä välillä katsoa lätkää ja näin, mutta eivät kovin aktiivisesti kuitenkaan seuraa lätkää syystä tai toisesta. Nämä ihmiset voivat kuitenkin halvemmilla hinnoilla saada peliin mukaan, onhan lätkäpeli kuitenkin edes vähän muutakin kuin vain se itse jääkiekko, se on sosiaalinen tapahtuma missä voi ystävien kesken jauhaa niitä ja näitä sekä ottaa vaikka parit kaljat tai syödä hodarit tms. Leffassa istut hiljaa etkä pilaa muiden katselukokemusta.

Olen itsekin käynyt katselee semmosia lätkämatseja jotka eivät juurikaan kiinnosta, mutta on saanut todella halvalla liput ja kaverit kysyneet mukaan niin miksi ei? Mihinkään leffaan mikä ei itseäni kiinnostaisi en kuitenkaan lähtisi mukaan edes ilmaiseksi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Axen järjenjuoksua en kyllä pysty seuraamaan... tottakai esim kaverikamppis tuo mahdollisesti ensikertalaisia halliin, tuo kaverisi kausarilla toinen lippu puoleen hintaan tai yleinen 2 yhdenhinnalla.

Tuossa varmaan Axe yritti yllä sanoa että harvoin alennuksilla saadaan lipputuloja kasvatettua, väkimäärää voi kasvattaa tai sitten ei. Aika monesti se kate revitään omasta pussista alennuksissa. Se myös joskus että jos kaveri tulee ekakertaa tämmöiseen tylsään arkimatsiin on se sitten viimeinen kerta helposti. Sen takia tarjouksetkin monesti kannattaa olla vain muutama peli kaudessa ja voimakeinona juuri semmoisissa otteluissa joissa voisi tulla hyvä elämys katsojalle.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Aika monesti se kate revitään omasta pussista alennuksissa. Se myös joskus että jos kaveri tulee ekakertaa tämmöiseen tylsään arkimatsiin on se sitten viimeinen kerta helposti. Sen takia tarjouksetkin monesti kannattaa olla vain muutama peli kaudessa ja voimakeinona juuri semmoisissa otteluissa joissa voisi tulla hyvä elämys katsojalle.

Siis tarjouksia ei tietenkään saa olla liikaa ja ilmasliput pitää pitää minimissään. Tuotteella on oltava arvo. Ilveksen ilmaslippujakelu Honkalehdon aikana johti siihen, ettei peleihin lähdetty jos ei ilmasta lippua saanut... Se on tuh9on tie, kun pelitapahtuman arvo lähenee eruomääräisesti nollaa yleisön silmissä

.. tarjoukset on niitä tilanteita varten, kun muuten yleisömäärä uhkaa jäädä pieneksi. Hyvänä esimerkkinä tämän keskustelun aloittanut Tapparan keskiviikkopeli kun perjantaina on paikallsimatshi. Ilveksin tekaisi sen lastenpelin (kaikki liput 10€) edellisen Tapparan isännöimän paikallismatsin jälkeiselle päivälle, koska juuri silloin olisi ollut uhka pienestä yleisömäärästä (koska "luopiot" käy kattomassa naapurien peliä lipusta Maksaen!! ;-)


Se uhkaava tyhjä halli on huonoa PR:ää ja näyttä huonolta kaikkien silmissä, joten jos sen voisi estää tolaisen hankalasti myytävän pelin osalta, niin se pitäisi tehdä… toki Tappara on hyväksynyt tollasen peliohjelman, vierasmatshi keskiviikolle olisi ollut tietty parempi. Toi on kuitenkin jo toinen kerta kun Tappara pelaa einiinkiinostavaa joukkuetta vastaan keskiviikkona kotona ja isännöi sen jälkeen perjantaina paikallista.

Paikallinen syö aina ympäröivien matshien satunnaiskäviäjämäärää, koska jos voi valita, täällä meilläpäin valitaan se paikallinen, tunnelma on taattu täyden halin toimesta, se on satunnaiskatsojalle turvallinen ostopäätös
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis tarjouksia ei tietenkään saa olla liikaa ja ilmasliput pitää pitää minimissään. Tuotteella on oltava arvo. Ilveksen ilmaslippujakelu Honkalehdon aikana johti siihen, ettei peleihin lähdetty jos ei ilmasta lippua saanut... Se on tuh9on tie, kun pelitapahtuman arvo lähenee eruomääräisesti nollaa yleisön silmissä

Joo no tavallaan ymmärrän pointin, mutta toisaalta jos 20-30e lippuja lähtisi vaikka kympillä myymään pitäisi hallin olla melkein täynnä että jäisi voitolle. Se sitten olisiko sillä hinnalla lopulta ollut kuinka täynnä. Samahan tilanne vähän se Jyväskylässä oli, olisihan alennuksia ja lippuja voinut jossain jaella, mutta jonkin verran ollut perhekombo, s-kortti ja veikkauksen ym.. pelejä joten joskus pitää myös ottaa se raha mitä otettavissa on normaalilla hinnalla että tasapaino säilyy. Enakkoon tylsää ottelua ei myöskään usein tosiaan kuitenkaan erityisen kiinostavaksi saa. Tulee ne jotka tulee.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Joo no tavallaan ymmärrän pointin, mutta toisaalta jos 20-30e lippuja lähtisi vaikka kympillä myymään pitäisi hallin olla melkein täynnä että jäisi voitolle.

Koitin selittää tätä.. kyse Ei ole yksittäisen ottelun tuotosta, tai edes kausikohtaisesta taloudesta, vaan sellasesta maratonkisasta uusista asiakkuuksista.. eli niiden mahdollisten enskertalaisten tunnekokemuksen varmistamisesta, jotta todennäkösyys saapua uudelleenkin matshiin kasvaa ja siirtyminen siitä ehkä kannattajaksi tai jopa faniksi (jolle menestys ei enää merkitse, vaan ne käy jokatapauksessa. Näitähän seura haluaa mahd. Paljon). Se hyvä ensikokemus on todennäköisempi isommalla katsojamäärällä kuin puolityhjässä hallissa. Katsoja kun tulee hakemaan tunne-elämystä (sää oot jo fani, sää meet kattoon kiakkoo)



. Tulee ne jotka tulee.

Siinä kilpailussa ihmisten vapaa-ajasta tollanen ajattelu johtaa pieneneviin katsojaääriin...
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Päivitystä tulossa joulutauolle mentäessä?
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Hyvin on siellä myyty ja jaettu lippuja. Paljonkohan oli ihmisiä paikalla lie?
 
^

Oman kokemuksen perusteella ilmoitettu +6600 oli kyllä jonkin verran yläkanttiin. Ainakin tv-kuvien perusteella C-päädyssä oli aika paljon tyhjiä penkkejä lukuun suhteutettuna...Ja näköjään myös Pelicansin junnuja.

Vastaavasti kotipääty seisomakatsomoineen oli pakattu täyteen, joten ei tuossa montaa sataa ilmaa ollut.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
^

Oman kokemuksen perusteella ilmoitettu +6600 oli kyllä jonkin verran yläkanttiin. Ainakin tv-kuvien perusteella C-päädyssä oli aika paljon tyhjiä penkkejä lukuun suhteutettuna...Ja näköjään myös Pelicansin junnuja.

Vastaavasti kotipääty seisomakatsomoineen oli pakattu täyteen, joten ei tuossa montaa sataa ilmaa ollut.

Mitenniin yläkanttiin ja mitä ilmaa? Kyllähän tuo varmasti oli ihan tarkka lukema minkä verran lippuja on myyty ja jaettu.
Sehän siinä ilmoitetaan.

Yleisömäärä hallissa on sitten ihan eri juttu, mutta siitähän ei ole olemassa lukuja, vain tuollaisia sinänsä ihan ansioituneita valistuneita arvioita kuten tuo sinun tuossa edellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös