Niin paitsi onko joku kuudes finaali tai Liigan finaalit joku rahantekokone? Pitääkö sen olla? Vai olisiko esim. täysi tupa, kuudes kenttäpelaaja yms. tavoiteltavampia asioita? Lisäksi keväisin myydään todella paljon myös seuraavalle kaudelle kauskortteja. Onko yleensäkkin kilpailtaessa markkinoilla missä on myös se TV tuote ja sen hintakin on tiedossa, kauhean kannattavaa lähteä maksimoimaan voittoja lyhyellä aikavälillä? Kannattaisiko esim. panostaa vaikka oheistuotteisiin, sen sijaan että karkottaa potentiaaliset asiakkaat jo ennen hallin ovea. Nämä ei ole ihan niin yksinkertaisia juttuja kuin vain tuijottaa pääsylipun hintaa ja sitten viivan alle jääviä lukuja. Tai ei pitäisi olla.
Tai ehkä siellä tavoitellaan jo nyt molempia? Tappara kun on esimerkkinä, niin käytetään sitä. Tapparan peleissä Hakametsässä tunnelma on pääosin Sinioranssien vastuulla. Noita komppaa fan club, jonka lisäksi muu yleisö hallissa lähtee äänenpitoon mukaan vaihtelevissa määrin. Tapparan hinnoittelu tällä kertaa tuskin vaikuttaa Sinioransseihin tai Fan clubiin mitenkään. Nuo ovat Hakametsän C-päädyssä omissa kulmissaan kannustusta "johtamassa". Kipurajaa hinnan osalta tuskin on ylitetty vielä.Tätä kirjoittaessani Hakametsässä on torstain peliin vapaana 5 istumapaikkaa C-päädyssä, 5 D-päädyssä ja 1 paikka E-katsomossa. Seisomapaikoista ei voi Ticketmasterin pohjalta sanoa. Nähtäväksi jää, montako sataa paikkaa esim. D-päätyyn vapautuu torstaina joitakin tunteja ennen peliä ja ehditäänkö ne myymään loppuun. Ei tuo lipunmyynti kuitenkaan pahalta näytä juuri nyt.
Hakametsän kapasiteetti on 7 300. Se on loppujen lopuksi Tampereelle aika vähän. Todennäköisyydet ovat sen puolesta, että kaikki halukkaat eivät pääse halliin. Ihan sama, mitä se hinnoittelu on. Markkinatalouteen kuuluu osana se, että tarjontaa suurempi kysyntä hilaa hintoja ylöspäin. Ei sille oikein voi mitään. Ovatko finaalit rahantekokone? Tietenkin ovat. Pudotuspelit on se Liigan huipennus, finaalit sen kruununjalokivi. Tietenkin siitä otetaan kaikki irti. Tänä keväänä Kärpät ja Tappara keräävät rahaa mahdollisimman paljon kaikille muille jaettavaksi.
Olisihan se hienoa, jos halli olisi täynnä lajifanaatikkoja. Joku 10 € liput varmaan tarjoaisi siihen mahdollisuuden. Voisi tulla niitä lapsiperheitäkin. Mutta tulisiko niitä siltikään? Aika moni yritys toisi tuonne seurueen silti edustamaan. Ehkä jopa olisivat nopeampia ostamaan lippuja.
Hinnoittelu on osa Liigan(kin) viestintää. "Laatu maksaa" -ajattelu on aika vakiintunut jo. Mitä se kertoo Kärppien (ja Liigan) arvostuksesta tuotettaan kohtaan, että Liiga-finaaliin myydään lippuja Mestis-finaalia harvemmalla. Aika halvalla menee Liiga-finaali. Liiga ja sen finaali on kuitenkin Suomen ykköstuote mitä seurajoukkue-urheiluun tulee. Silti Mestiskin arvottaa tuotteensa korkeammalle...
Joten ei. Ei tuo yhtälö todellakaan ole niin yksinkertainen. Onko tässä Tapparan hinnoittelussa kyse voittojen lyhyen aikavälin maksimoinnista? Tuskin. Viime vuonna Hakametsä myytiin finaaleissa täyteen. Kysyntää oli enemmänkin. Tälle kaudelle hintoja nostettiin jopa suht. maltillisesti (Muistaakseni +3 € seisomapaikkalipusta, muutenkin hintojen nosto samaa kokoluokkaa). Tuliko se kipuraja vastaan tässä välissä? Nähtäväksi jää. Pitäisikö lippuja myydä "polkuhintaan", kun kuluttajat ovat valmiita enemmänkin maksamaan? Ei mielestäni. Ei siltikään, että lapsiperheet ja tulevat kiekkofanit mahdollisesti blokataan näin ulkopuolelle. Niitä lapsiperheitä voidaan houkutella lajin pariin vaikka runkosarjan aikana erilaisilla kampanjoilla, kuten seurat jo nyt tekevätkin. Niitä pelejä voisi todennäköisesti jopa lisätä, kun huomioi seurojen yleisömääriä.