On toki se jälkimmäinen oma valinta, mutta se nyt oli vain nopea esimerkki, niitä vastaavia olisin voinut latoa tuohon tuon tilalle lukuisia. Minä yritän puhua silti kokonaisuuksista. Ei saa mömmömmeistä uusia kultasia lauteita Kalen saunaan jos rahvas pääsee paikalle. Mutta ehkä joskus se iso kuva pitäisi voida nähdä ja se ei ole juuri sen yhden tai kahden pelin lippujen tuotoissa, varsinkin kun ne keskimäärin tuottaa aika pienen prosentin koko poteista. Toki siis tuolla potilla mitä finaaleista vedetään pyöritetään koko Liigan touhua, mutta silti. Joskus vaan pitää voida ajatella asioita 10 tai 20 vuoden tai jopa pidemmillä aikajänteillä. Ketä se palvelee että jostain parista pelistä saa sen muutaman kymppitonnin tms. enemmän?Eikös tämä jälkimmäinenkin ole nimenomaan jonkun elämäntilanne ja oma valinta? Jos on hankkinut perheen eikä rahat riitä käydä koko porukalla finaaleissa, tilaa Ruudun ja katsoo sieltä. Köyhille kaikki on kallista, mutta ammattilaisurheilun seuraaminen livenä paikanpäällä ei ikävä kyllä taida kuulua YK:n määrittelemiin ihmisoikeuksiin. Jotkut maksaa NHL:n runkosarjapelistä Hartwallilla yli 100 euroa. Toisessa ratkotaan koko kauden kestäneen matkan kohtalo, toisessa katsotaan kahta suomalaistähteä pelaamassa runkosarjapisteistä. Markkinat määrää nämä hinnat.
Tapparan kohdalla voisi tietysti alkaa miettiä jo hinnan laskemista kun kyse ei millään mittarilla ole ainutkertaisesta tapahtumasta. Ehkä nämä kuitenkin sen verran vetävät väkeä, että rahaa jää taas jaettavaksi myös kärkijoukkueiden ulkopuolelle.
Tuolla pyörii kuitenkin touhut kymmenissä miljoonissa kun Liigaa miettii. Toki taloudessa tonni tänään on parempi kuin tonni huomenna, mutta jos sinä sitä tonnia tänään hakiessasi kuset sen tonnin seuraavilta 20 vuodelta niin tappiolle sinä jäät. Kevät on hienoa aikaa kiekkoa seuraaville, paitsi jos pitäisi maksaa sen seuraamisesta. Siinä yhtälössä on allekirjoittaneen mielestä vähän vialla. Suurimmat tunteet, parhaat pelit ja sitten häädetään se suurin yleisö pois. Se tulee iskemään vielä takaisin ja lujaa.
Mutta tämä on allekirjoittaneen mielipide. Saa toki olla eriävää mieltä. Taotaan kun rauta on kuumaa jne. Minä en itse seuraisi jääkiekkoa tänään, jos en olisi pikkupoikana "asunut" hallilla. Minulle se on vahva esimerkki siitä miten nuoresta klopista kasvoi pitkäaikainen seuraaja ja kaveriporukkani on aivan samaa sakkia. Toki minulla ei ole mitään kättä pidempää, mutta veikkaan että jostain opiskelijoista on vaikeampaa saada jääkiekon seuraajia, kuin sellaisista jotka eläneet mukana siinä jutussa pienestä asti. Me muuten myös muutoin kulutamme varmasti keskivertoa enemmän aikaamme urheilun seuraamiseen ja samaten rahaa siihen, siis minä ja kaverini. Toki otanta on liian pieni suurien johtopäätöksien tekemiseen ja liian suppea ryhmä. Mutta villisti silti veikkaan että vanhemmilla ja opituilla asioilla on tekemistä sen kanssa. Samat naamat tuolla pyörii oli tilaisuus mikä tahansa. Aika harvoin voin välttyä tutuilta kun urheilutapahtumaan menen, joko liian suuret piirit tai sitten ne samat henkilöt, tiedä häntä.
Viimeksi muokattu: