In MTV3 we trust..
Mielestäni maikkarin liigataival on tullut tiensä päähän ja se on suurin yksittäinen tekijä jääkiekon "epäsuosiossa".
Canal+ tarjous oli jo isompi viime sopimusta 1999 tehtäessä, mutta valtakunnallisen näkyvyyden varmistamiseksi Liiga valitsi MTV3:n. Eikä siinä mitään- mutta olisi pitänyt vaatia, että MTV3 kehittää lajibrändiä positiiviseen suuntaan eikä pyri tekemään siitä toppatakkikansan junttiviihdettä, suomalaista versiota tracktor pullingista.
MTV3:han aloitti jo yhdeksänkymmentäluvun alkupuolella näyttämään noita SM-liigaotteluita ja on suuri tekijä siinä suhteessa, että jääkiekko nousi eduskuntatasolla kommentoitavaksi valtalajiksi. Aluksihan otteluita tuli keskiviikkoisin, mutta sitten joku neropatti oivalsi että "hei- sunnuntaina muuten saattaa ihmisillä olla paremmin aikaa katsoa pelejä!" Ja katsos mokomaa, oli vielä oikeassa.
MTV3:n suurin liigabrändäys alkoi kun ohjelma nimettiin Hockey Nightiksi, vähän niinkuin Hockey Night In Canada. Paitsi, että tuolla ohjelmalla on sen verran isot perinteet (
Gretzky muuten lapsena katseli Hockey Night In Canada-lähetyksiä) ja siksi brändäys meni jo alussa vähän metsään: samalla tavalla kuin menisi joku
Joonas Hytönen Tonight Show, koska Tonight Show'ta voi pitää vain
Jay Leno.
Mutta mokailu jatkui: ohjelman stylisti on pakko olla värisokea, sillä paljon puhutut oranssit pikkutakit ovat kyllä kaikkien aikojen faux-de-*tun-passe' TV-muodin saralla. Kameroita on vuosien varrella tullut lisää ja hidastuksetkin näinä päivinä toimivat ihan OK, mutta se ulkoasu ja ideat.. Parhaat paikat (idea, jonka julkistamista pihdattiin kuin piikatyttö neitsyyttään), tekstiviestihöpötykset, vähän naisväriä ja älä lähre shinne.
Tätä sponsoroi Euromaster ja Dressman- autonrenkaita ja halpoja, mutta tyylikkäitä miestenvaatteita. Siinä teille esimerkki kohderyhmämarkkinoinnista, olkaa hyvä.
Liigan www-sivut pätkivät ja niiden selattavuus on paikoin hankalaa. Suomen suosituin jääkiekkoportaali on täysin vapaaehtoisvoimin pidetty.
Liiga on hyvätasoinen- oikeasti "Euroopan huipputasoa"- ja sitä on helppo myydä, vaikkei edes osaisi myydä. Ihan jo maajoukkueen menestyksen myötä (suomalaiset tykkäävät lajeista joissa suomalaiset pärjäävät, kuka tervejärkinen muuten katsoisi jotain mäkihyppyä saatika istuisi puskassa sateessa katsomassa kun ralliautot ajaa ohi?).
Liigan kannattaisi vähän miettiä haluaako se MTV3:n kaltaista helppoheikkikanavaa pääasialliseksi markkinointikanavakseen- vai kannattaisiko kokeilla muita
kotimaisia kilpailevia kanavia?
Nelonen voisi olla "jotain ihan muuta".