Mainos

Liigan markkinointi – onko sitä?

  • 26 127
  • 142

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Viestin lähetti Tepa
Eiköhän se äänimäärä kerro mitä kiinnostaa eniten katsoa. Minusta ainakin olisi hyvä, että sunnuntaina lähetettäisiin kaikkia joukkueita tasaisesti ja sitten torstaina sitä mitä kansa haluaa nähdä. Eikö niitä Saipa pelejäkin nähtäisi tätä kautta enemmän, jos välisarja jako säilyy samana niin niitä olisi parhaassa tapauksessa kuusi?

No tämä topic on varmaankin väärä tästä aiheesta keskusteluun, mutta todetaan nyt että se äänimäärä ei todellakaan kerro mikä joukkue ihmisiä kiinnostaa eniten. Se pikemminkín kertoo siitä että oululaiset ovat ainoita keitä moinen äänestys kiinnostaa.

Itsestäni paras systeemi otteluiden näyttämiseen olisi se, että Maikkari lopettaisi nuo äänestykset ja pyytäisi liigalta sunnuntaipäiville jokaiselle joukkueelle suht tasaisesti otteluita, jolloin sunnuntainäkyvyys menisi tasoihin, kuten ehdotitkin.

Torstain pelit taas tulisi saada ilmaisiksi, ja silloin taas voisi kanava itse valita kierroksen mielenkiintoisimman matsin ilman mitään tekstariäänestyksiä.
 

snaphappy

Jäsen
Re: SM-liigan markkinointi - onko sitä?

Viestin lähetti MC61
Esimerkiksi menossa olevalla SM-liigan 30-vuotis juhlakaudella pelataan muutama juhlaottelu, joihin on, yllättävää kyllä, tajuttu teettää hienot vintage-paidat. Mutta saavatko fanit ostaa näitä paitoja mistään? Epäilen.

Menee ehkä off topic, mutta ainakin Kärppäfaneille näitä special edition -paitoja on tarjolla.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
TV-näkyvyys on ensimmäinen joka tulisi korjata. Sunnuntai-iltapäivä on aika huono lähetysaika. Ymmärrän ettei ihan parhaimpaan katseluaikaan Maikkari haluaa lätkää näyttää mutta esim sunnuntaina klo 17 tai klo 18 olisi jo paljon parempi. Ja sitten se kunnon maksiiniohjelma näiden Saukkosten kyhäysten sijaan. Esimerkkejä löytyy länsinaapurista. Lisäksi SM-liiga voisi myös tehdä kattomarkkinointia. Esim tämä osataan futispuolella paremmin, on ollut sloganeita ja kattomainonta. Kuka muistaa että SM-liiga olisi markkinoinut "itseään" tai että SM-liigalla olisi markkinoinnillinen/myynnillinen slogan? Tosin niin kauan kuin Helkovaara/Kummola pyörittävät show´ta en usko muutoksien tapahtuvan.

Tarttis tehrä jotain.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Re: MTV3:n kontrahti Liigan kanssa

Viestin lähetti jayton
Näin offtopiccina kyselisin, että miten pitkä sopimus SM-Liigalla on maikkarin kanssa?

Tuolla Hockey Night-ketjussahan on siitä mainittu. Uutisarkistoista löytyi kesällä 1999 tehty 3+3-vuotinen sopimus, eli näin ollen nyt mentäsiin viimeistä optiokautta.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Re: Re: SM-liigan markkinointi - onko sitä?

Viestin lähetti snaphappy
Menee ehkä off topic, mutta ainakin Kärppäfaneille näitä special edition -paitoja on tarjolla.

Oulussa kaikki on paremmin. Ehkä SM-liiga on lukenut jatkoaika.comin keskustelupalstaa ja poiminut hyvät vinkit käyttöön. Epäilen.

Kummolan ja Helkovaaran kaltaisten vanhan koulukunnan johtajien ollessa vallassa tuskin SM-liiga ainakaan parantaa markkinointiaan.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
SM-liiga voisi markkinoida itseään muun muassa mainostamalla liigansa tähtipelaajia televisiossa. Otetaanpa esimerkiksi vaikka Petr Tenkrat. Miehessä on katsottavaa yllin kyllin, mutta kuinka moni lajin ulkopuolella tietää hänet?

Muita markkinointiehdotuksia?
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
No ehdottomasti pitäisi saada sopimus nelosen kanssa ja Jalon selostamaan, oli kyllä mannaa WC:n aikaan kun sai kuunnella OIKEAA selostusta. Tietysti saahan sitä kuunnella kun kattelee vaikka UCL:aa mutta laji on hieman väärä.

Kyllähän jääkiekko vetää ihmisiä telkkarin ääreen suomessa ihan kivasti varsinkin maajoukkuepelit, nämä ihmiset pitäisi vaan saada katsomaan liigankin pelejä. Mielestäni maikkarin liigataival on tullut tiensä päähän ja se on suurin yksittäinen tekijä jääkiekon "epäsuosiossa".

Kyllähän suomi on aika jääkiekkomaa kun melkein 10% kansalaisista katselee sunnuntaina päivällä kiekkoa telkkarista, katsotaanko edes kanadassa tällä voluumillä kiekkoa, jenkeissä ei päästä varmaan edes prosenttiin.

TV-mainonnan pitäsisi olla aggressiivista ja mainosten NHL-tyylisiä, näytettäisiin taklauksia, torjuntoja, tappeluita ja hienoaja maaleja. Nyt mainoksissa menee "hieno" hockey-night logo koko paskan päällä ja näytetään jotain laidassa nyhjäämistä, who cares? Pleksit paukkumaan, kansaa vaatii verta.
 
In MTV3 we trust..

Mielestäni maikkarin liigataival on tullut tiensä päähän ja se on suurin yksittäinen tekijä jääkiekon "epäsuosiossa".

Canal+ tarjous oli jo isompi viime sopimusta 1999 tehtäessä, mutta valtakunnallisen näkyvyyden varmistamiseksi Liiga valitsi MTV3:n. Eikä siinä mitään- mutta olisi pitänyt vaatia, että MTV3 kehittää lajibrändiä positiiviseen suuntaan eikä pyri tekemään siitä toppatakkikansan junttiviihdettä, suomalaista versiota tracktor pullingista.

MTV3:han aloitti jo yhdeksänkymmentäluvun alkupuolella näyttämään noita SM-liigaotteluita ja on suuri tekijä siinä suhteessa, että jääkiekko nousi eduskuntatasolla kommentoitavaksi valtalajiksi. Aluksihan otteluita tuli keskiviikkoisin, mutta sitten joku neropatti oivalsi että "hei- sunnuntaina muuten saattaa ihmisillä olla paremmin aikaa katsoa pelejä!" Ja katsos mokomaa, oli vielä oikeassa.

MTV3:n suurin liigabrändäys alkoi kun ohjelma nimettiin Hockey Nightiksi, vähän niinkuin Hockey Night In Canada. Paitsi, että tuolla ohjelmalla on sen verran isot perinteet (Gretzky muuten lapsena katseli Hockey Night In Canada-lähetyksiä) ja siksi brändäys meni jo alussa vähän metsään: samalla tavalla kuin menisi joku Joonas Hytönen Tonight Show, koska Tonight Show'ta voi pitää vain Jay Leno.

Mutta mokailu jatkui: ohjelman stylisti on pakko olla värisokea, sillä paljon puhutut oranssit pikkutakit ovat kyllä kaikkien aikojen faux-de-*tun-passe' TV-muodin saralla. Kameroita on vuosien varrella tullut lisää ja hidastuksetkin näinä päivinä toimivat ihan OK, mutta se ulkoasu ja ideat.. Parhaat paikat (idea, jonka julkistamista pihdattiin kuin piikatyttö neitsyyttään), tekstiviestihöpötykset, vähän naisväriä ja älä lähre shinne.

Tätä sponsoroi Euromaster ja Dressman- autonrenkaita ja halpoja, mutta tyylikkäitä miestenvaatteita. Siinä teille esimerkki kohderyhmämarkkinoinnista, olkaa hyvä.

Liigan www-sivut pätkivät ja niiden selattavuus on paikoin hankalaa. Suomen suosituin jääkiekkoportaali on täysin vapaaehtoisvoimin pidetty.

Liiga on hyvätasoinen- oikeasti "Euroopan huipputasoa"- ja sitä on helppo myydä, vaikkei edes osaisi myydä. Ihan jo maajoukkueen menestyksen myötä (suomalaiset tykkäävät lajeista joissa suomalaiset pärjäävät, kuka tervejärkinen muuten katsoisi jotain mäkihyppyä saatika istuisi puskassa sateessa katsomassa kun ralliautot ajaa ohi?).

Liigan kannattaisi vähän miettiä haluaako se MTV3:n kaltaista helppoheikkikanavaa pääasialliseksi markkinointikanavakseen- vai kannattaisiko kokeilla muita kotimaisia kilpailevia kanavia?

Nelonen voisi olla "jotain ihan muuta".
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Re: In MTV3 we trust..

Viestin lähetti iiron_troikka
MTV3:han aloitti jo yhdeksänkymmentäluvun alkupuolella näyttämään noita SM-liigaotteluita ja on suuri tekijä siinä suhteessa, että jääkiekko nousi eduskuntatasolla kommentoitavaksi valtalajiksi. Aluksihan otteluita tuli keskiviikkoisin, mutta sitten joku neropatti oivalsi että "hei- sunnuntaina muuten saattaa ihmisillä olla paremmin aikaa katsoa pelejä!" Ja katsos mokomaa, oli vielä oikeassa.

MTV3:n suurin liigabrändäys alkoi kun ohjelma nimettiin Hockey Nightiksi, vähän niinkuin Hockey Night In Canada. Paitsi, että tuolla ohjelmalla on sen verran isot perinteet (Gretzky muuten lapsena katseli Hockey Night In Canada-lähetyksiä) ja siksi brändäys meni jo alussa vähän metsään: samalla tavalla kuin menisi joku Joonas Hytönen Tonight Show, koska Tonight Show'ta voi pitää vain Jay Leno.


Itse muistaisin että nuo lähetykset kulkivat alusta alkaen Hockey Night -nimellä kun Kolmostelevisio niitä 80-luvun lopulla alkoi lähettämään.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Muistan nauttineeni tv-lätkästä huomattavasti enemmän TV2:n lähettämänä, kuten kaudella 1992-1993, jolloion Kerho raivasi tiensä finaaleihin. Hoki Nait oli jo tuolloin tiensä päässä. Mertaranta selosti silloin muistaakseni ensimmäisiä kertoja televisiossa - ja vakuutti.

Kuten sanottua, jääkiekko on Suomessa suosituin laji ja sitä osaisi markkinoida täysi tampiokin menestyksellä. Mutta edes tampio ei voi lajia markkinoida jos ei ole koko markkinointia.

Suuren yleisön silmissä SM-liiga on Hoki Nait eli sunnuntaipelailua. Monesti vastakkain ovat vielä maailman kiinnostavimmat joukkueet, sillä joukkueiden pitää saada tasapuolinen näkyvyys.

Toisin sanoen, Hoki Nait on SM-liigan ainoa pr-kanava suurelle yleisölle ja suuri yleisö saa lajista tätä kautta aivan väärärn kuvan: virkamieskiekkoa tyhjille katsomoille.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Tomppa#74
Mm. SM-Liigan näkyvyyden lisääminen TV-jakelussa on aihe, josta täälläkin on muissa ketjuissa välillä keskusteltu.

MTV3:n siirtäessä hiljalleen kaiken vähänkään mielenkiintoisen (esim. maalikooste) maksulliselle digipuolelle, homma menee tällä hetkellä itse asiassa ihan väärään suuntaan. Hokinaitti ja joku kevyt faniohjelma parilla kommentilla höystettynä ei tosiaankaan ole se medianäkyvyys mitä maan "ykkösurheilu" tarvitsee. Tähän on saatava muutos.

Muutos tulee, jos Canal + ostaa oikeudet ja myy eteenpäin yhden matsin + maalikoosteohjelmat Neloselle. Ylen Urheiluruudussa itkettiin neuvostoliittotyyliin sitä, että SM-liiga karkaisi maksukanavalle tajuamatta, että MTV3+ on maksukanava sekin lätkän suhteen. Oikeudet Canal Plussalle niin tilanne paranee, koska taitaahan sieltä tulla nyt Elitserieniäkin enemmän kuin mitä saukkosta. Ja kaiken lisäksi AnuJutista päästäisiin Canal-ratkaisulla.

Viestin lähetti Tomppa#74
Mitä sitten tulee SM-Liigan brändäykseen ja yleiseen mainontaan, onkin jo haasteellisempi juttu. SM-Liiga voi tehdä yleistä kattomainontaa koko liigalle, mutta vähänkään syvemmälle pureuduttaessa täytyy ensin eritellä markkinoinnin näkökulmasta selkeitä tavoitteita ja vielä sitäkin ennen analysoida tarkasti liigan nykytilanne. Ilman näitä on mahdotonta lähteä rakentamaan kokonaisvaltaista markkinointisuunnitelmaa ja toteuttaa sitä.

Mun mielestä SM-liigan mainonnalle ei ehkä hirveästi ole tarvetta, mutta muuten markkinoinnillisesti voitaisiin paljonkin tehdä.

1) SM-liiga voisi tehdä paremmat nettisivut käyttäen esikuvinaan NBA:ta, NHL:ää ja kumppaneita. Jos se olisi lätkän uutisporttaali Suomessa, jonka alaisuudessa toimisi seurojen saitit niin silloin ei olisi nokankoputtamista sen suhteen kuinka huonosti esim. IFK sivujansa päivittää, vaan koko homma olisi ylhäältä päin ammattimaisesti toteutettu.

2) SM-liiga voisi hankkia kunnon jakelukanavat fanituotteille. Jälleen viittaan P-Amerikkaan sekä myöskin Euroopan jalkapallosarjoihin. Diili tavaralojen, urheilukauppaketjujen ja keskusliikkeiden kanssa ja hyville paikoille seurojen fanipaitoja ja muita tuotteita myyntiin. Sellaista KSB sportin skeidaa kuten Zeta-paidat ei pääsisi liikkeelle, vaan yksittäisten pelaajien t-paidat olisivat fiksuja ja samalla formaatilla tehtyjä. Suunnitellaan kerran, monistetaan ja rahastetaan. Ja myynnissä ei olisi vain oman kaupungin jengien tuotteita, vaan esim. Jypin Immosen t-paitoja saisi Helsingissäkin. SM-liigan pitää nostaa tähtipelaajien profiilia ja pikkuseuratkin saisivat tehostetulla fanituotemyynnillä paremmin tuloja. Heillä ei ole todellakaan omin voimin asiaa jakelukanaviin.

3) Pelaajat henkilöinä tutuksi SM-liigan avulla. Suomessa on hyvin pitkälti tapana sellainen tulosten lukeminen urheilulähetyksissä. Monissa muissa maissa sen sijaan vaikka jalkapallokierrosraportit (Ruotsissa lätkäkin) ovat pitkiä, pelaajat ovat studiovierainan ja heidät opitaan tuntemaan. Näin ollen pelaajat saavat henkilökohtaisia faneja, jotka tulevat katsomaan heitä halliin ja heidän fanituotteet menevät kaupaksi. Koivun, Selänteen, Karalahden tyyliset pelaajat ovat tietysti nousseet esiin, mutta tietääkö kukaan, minkäoloisia tai näköisiä ovat esim. Jarkko Immonen, Jussi Jokinen, Pasi Tuominen, Ladislav Kohn tai Jason Williams vain muutamia pistepörssissä hyvin sijoittuneita mainitakseni. Eli siis medianäkyvyys entistä enemmän pelaajiin kohdistuvaksi.

4) Klassikko-otteluita vuosien varrelta tv:seen. Eurosportilla on hyvä systeemi se, että näytetään vanhoja Champions League matseja. Miksei täällä Siomessa ruudun kulmassa jollakin kanavalla voisi lukea SM-liiga Classics ja vaikka iltamyöhällä tai keskellä päivää voisi tv:stä tulla jotain hyviä, mieleenpainuvia vanhoja otteluita kuten joku tiukka pudotuspelitaisto viiden, kymmenen tai jopa viidentoista vuoden takaa. Menneen ajan legendat -juttu on MTV3:lla toteutettu nyt niin tökerösti, että huhhuh.

Muitakin vastaavia ideoita voi luetella vaikka kuinka monta. Potentiaalia on mutta kukaan ei taida viitsiä tehdä mitään.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Nikke
TV-näkyvyys on ensimmäinen joka tulisi korjata. Sunnuntai-iltapäivä on aika huono lähetysaika. Ymmärrän ettei ihan parhaimpaan katseluaikaan Maikkari haluaa lätkää näyttää mutta esim sunnuntaina klo 17 tai klo 18 olisi jo paljon parempi.

Aivan. Mikä se sellainen Hockey Night on, mitä klo 14.45 näytetään. Jos MTV3 ei liigaa halua näyttää primetime-aikaan niin eikös liigan ole syytä nostaa kytkintä. Urheilukanava näyttää su-iltana Bundesligaa ja la-iltana La Ligaa. Nuo ovat hyviä lähetysaikoja. Neloselta tulee keskiviikkoisin CL:ää. Eikö MTV3 todellakaan löydä ohjelmapaikkaa miltään illalta? Siis esimerkiksi torstai-ilta on perinteinen lätkäkierrosilta muutenkin, joten mielestäni silloin olisi hyvä tulla matsi ja ehkä jonain toisenakin iltana ja unohtaa ne sunnuntain keskellä päivää tulevat lähetykset.

Ja mitä tulee tasapuoliseen näkyvyyteen niin se ei kiinnosta katsojia. Katsokaapa mitä otteluita kansainvälisesti eri maissa näytetään niin yleensä kierrokselta pyritään löytämään jollain tavalla kiinnostava ottelu. Samalla se tarkoittaa sitä, että jotkut joukkueet ovat ruudussa selvästi useammin kuin jotkut toiset, mutta otteluiden mielenkiinto on suurempi. Saipa-Pelicans tyylisiä vääntöjä 12. sijasta ei ehkä nähtäisi, vaan kärkiotteluiden lisäksi paikallistaistoja, taistoja pudotuspelipaikoista tai tähtipelaajien kohtaamisia jne.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Johnny92


-Kaikki haluavat katsomaan NHL-otteluita (NHL on vahva brändi).

-Haluavatko kaikki katsomaan SM-liiga-otteluita kuullessaan asian näin. Vai menevätkö mielummin katsomaan jokereiden peliä? ts. onko jokereiden brändi vahvempi kuin liigan kuluttajan mielessä?

Millä tämä on mitattu?
Olisi hauska löytää esim. Montrealista ne tyypit, jotka haluavat ihan mihin tahansa NHL-otteluun sen sijaan, että menisivät katsomaan Habs-kotiottelua. Sama tilanne useimmilla paikkakunnilla. Toki rouskujoukkueen kotikaupungista tulijalle on iso kokemus käydä esim. MSG:ssä, kun Manhattanilla ovat, mutta silloinkin varmasti toivovat oman joukkueen olevan se vierailija.

Ja aivan varmasti todellakin esim. Southeast Floridassa ilmaisevat menevänsä Panthers-peliin tai Chicagossa BlackHawksien matsiin, eivätkä sano, että illalla mennään NHL-matsiin. Ainakaan minä en ole toista koskaan P-Amerikassa paikallisten suusta kuullut.
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti scholl
3) Pelaajat henkilöinä tutuksi SM-liigan avulla. Suomessa on hyvin pitkälti tapana sellainen tulosten lukeminen urheilulähetyksissä. Monissa muissa maissa sen sijaan vaikka jalkapallokierrosraportit (Ruotsissa lätkäkin) ovat pitkiä, pelaajat ovat studiovierainan ja heidät opitaan tuntemaan. Näin ollen pelaajat saavat henkilökohtaisia faneja, jotka tulevat katsomaan heitä halliin ja heidän fanituotteet menevät kaupaksi. Koivun, Selänteen, Karalahden tyyliset pelaajat ovat tietysti nousseet esiin, mutta tietääkö kukaan, minkäoloisia tai näköisiä ovat esim. Jarkko Immonen, Jussi Jokinen, Pasi Tuominen, Ladislav Kohn tai Jason Williams vain muutamia pistepörssissä hyvin sijoittuneita mainitakseni. Eli siis medianäkyvyys entistä enemmän pelaajiin kohdistuvaksi.

4) Klassikko-otteluita vuosien varrelta tv:seen. Eurosportilla on hyvä systeemi se, että näytetään vanhoja Champions League matseja. Miksei täällä Siomessa ruudun kulmassa jollakin kanavalla voisi lukea SM-liiga Classics ja vaikka iltamyöhällä tai keskellä päivää voisi tv:stä tulla jotain hyviä, mieleenpainuvia vanhoja otteluita kuten joku tiukka pudotuspelitaisto viiden, kymmenen tai jopa viidentoista vuoden takaa. Menneen ajan legendat -juttu on MTV3:lla toteutettu nyt niin tökerösti, että huhhuh.

Muitakin vastaavia ideoita voi luetella vaikka kuinka monta. Potentiaalia on mutta kukaan ei taida viitsiä tehdä mitään.

3 on asiaa. Ihan oikeesti vois vaimon kanssa katsella urheilu ohjelmaa, kun sitäkin alkas kiinnostaan, että minkä näkösiä miehiä siellä on, vaikka se ei itse myönnäkään. Tuohon voisi heittää, että kuinka moni tietää miltä näyttää Kalle Palander.

Tuo legendat MTV3 on hyvä idea, mutta voiosi nyt sittern näyttää kultakin pelaajalta jonkun legendaarisen ottelun. Koko homman anti on pari alaleuan heilahdusta ja luistimen potkua ja äänestä minua. Sitten Juti huutaa koko lähetyksen Elmerin lättyä. Yhtään lättyä ei silti Elmerilta ole legendoissa näytetty.

Nuo schollin pointit olisi myös paljon eteenpäin. Jos maalikoosteet edes näkyisi ilmaiseksi kaikilla kanavilla ja niitä olisi mahdollista näyttää se olisi paljon eteenpäin nykyisen 5 sekuntia yksi maali sijaan.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ei ole välttämättä oikea paikka kommentoida, mutta SM-liigan toimissa ärsyttää suuresti tuomarien kypärien mainosmyynti. Viime vuonna playoffeissa tuomarit esiintyivät punaisissa kypärissä ja nyt keltaisissa.

Tuo saa kyllä raitapaidat erottumaan kentällä paremmin, mutta kyllä musta on ainoa oikea väri tuomarien kypärille.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Espoon Siniset
Ei ole välttämättä oikea paikka kommentoida, mutta SM-liigan toimissa ärsyttää suuresti tuomarien kypärien mainosmyynti. Viime vuonna playoffeissa tuomarit esiintyivät punaisissa kypärissä ja nyt keltaisissa.

Aivan. Siis jos on mustavalkoiset paidat niin ei niihen sovi kuin mustat kypärät tai siinä tapauksessa valkoiset, mikäli housutkin ovat valkoiset. Nuo keltaiset ovat kamalannäköisiä. Itse en huomannut katsoa, että mainosten takia tilanne on noin. Eikö niihin mustiin tsubuihin muka mainostarraa saa kiinni?
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tuomarit rikkovat sääntöjä?

Eli tännehän tämä Hockeylehden pieni juttu sopii hyvin. Alla kyseinen juttu leikkaa&liimaa taidoilla postattuna:

Lähde: Hocey-lehti/hockeyblog
maanantai, maaliskuu 14, 2005

"Tuomarit rikkovat sääntöjä?
Viime vuonna SM-liigatuomarit käyttivät pudotuspeleissä punaisia kypäriä. Tämän vuoden väri on kuulas keltainen.

Onhan se kiva, että SM-liiga yrittää kehittää uudenlaisia kassavirtoja ja raikastaa tuotettaan.

Erotuomareiden kypärät eivät kuitenkaan ehkä ole se ensimmäinen korjattava asia. Varsinkin, kun kansainvälisen jääkiekkoliiton virallisessa sääntökirjassa lukee näin (pykälä 311):

"All Referees and Linesmen shall be dressed in black trousers and official sweaters. The
Referee will wear red armbands, 8 cm wide, on the upper part of each sleeve (only in
the three official system). They must wear skates and a black hockey helmet with a visor , and shall be equipped with an approved whistle and metal tape measure with a minimum 2 m length."

Mustat kypärät ja housut ovat siis erotuomarin virallinen asu.

Sovitaanko, SM-liiga, että pitäydytään näissä kansainvälisissä säännöissä ja myydään sitten vaikka niihiin mustiin housuihin lisää mainoksia? Kiitos.
- Hockeyn toimitus 22:41"


Eli näin siis sanoisi kansainvälinen sääntökirja. Tarvitseeko SM-liigan noudattaa näitä sääntöjä vai onko nuo säännöt tarkoitettu vain maaotteluihin? Nämä nykyiset keltaiset kypärät ovat kyllä niin urpon näköisiä, että. Eikä ainakaan minulla ole hajuakaan kuka ne kypärät sponssaa? Että niin hyvin se markkinointi on minulle kolahtanut...
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
SM-liigan ei todellakaan tarvitse noudattaa mitään kansainvälistä sääntökirjaa.

Siinä sääntökirjassahan on sellainenkin täysin idioottimainen sääntö, että kesken pelin kypärän menettävä pelaaja ei saa rangaistuksen uhalla enää osallistua peliin millään tavoin vaan joutuu joko menemään vaihtoon tai kiinnittämään kypäränsä uudelleen. (eli käytännössä aina menemään vaihtoon)


Itselleni on aivan sama minkä väriset kypärät tuomareilla on, eikä niiden väri häiritse.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Viestin lähetti Mane
Itselleni on aivan sama minkä väriset kypärät tuomareilla on, eikä niiden väri häiritse.

Mutta punainen on kaunis väri ja keltainen ihan syvältä. Etkös ole samaa mieltä ;)? Näin vähän arvelinkin, ettei kansainväliset säännöt SM-liigaa kosketa. Pelatkoon vaikka ilman kypärää. Kuka on muuten tämän vuotinen kypäräsponssi?

Ps. Tuo "ilman kypärää ei pelata sekunttiakaan"-sääntö on kyllä todella syvältä.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Eiköhän se ole tämä perintäyhtiö Intrum Justitia. Ei niissä kypärissä ainakaan muiden mainoksia ole.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Eihän siinä mitään, että tuomarit rikkovat kansainvälisen liiton sääntöjä, mutta kun väärän väriset kypärät ovat vastoin liiton omienkin sääntöjen kohtaa 311. Siinä todetaan suorasanaisesti, että "heidän (tuomarien) on käytettävä luistimia ja mustaa (kursiivi minun) visiirillistä jääkiekkokypärää, ja heillä tulee olla hyväksytyt pillit ja vähintään kaksi (2) metriä pitkä metallinen mittanauha."
 
Suosikkijoukkue
Suomi
Viestin lähetti eh
Eihän siinä mitään, että tuomarit rikkovat kansainvälisen liiton sääntöjä, mutta kun väärän väriset kypärät ovat vastoin liiton omienkin sääntöjen kohtaa 311. Siinä todetaan suorasanaisesti, että "heidän (tuomarien) on käytettävä luistimia ja mustaa (kursiivi minun) visiirillistä jääkiekkokypärää, ja heillä tulee olla hyväksytyt pillit ja vähintään kaksi (2) metriä pitkä metallinen mittanauha."
Jääkiekkoliiton säännöt ovat samat kuin kansainvälisen jääkiekkoliiton sääntökirjasta katsotut, tietenkin. Paitsi suomeksi. :)

Mutta liigahan voi itse keksiä omia sääntöjä, eihän siinä kai kenelläkään sen kummempaa sanomista ole.

Ihmettelin viime vuonna, että liiga ei onnistunut viestittämään kunnolla, miksi tuomareilla oli punaiset kypärät, mutta ajattelin, että ehkä se oli kiireessä tehty ratkaisu.

Mutta kun tänäkään vuonna viestintä ei siltä osin ole parantunut, pakko kai uskoa, etteivät ne osaa.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Silitysrauta-Mike


Ihmettelin viime vuonna, että liiga ei onnistunut viestittämään kunnolla, miksi tuomareilla oli punaiset kypärät

Ainoa hyväksyttävä syy olisi se, että päätuomarilla olisi punainen pää kun on punaiset hihatkin. Muu on vain selittelyä. Vai miltä kuulostaisi: "lisäsimme panoksia pleijareihin. Punakypäräiset oikeudenjakajamme antavat runkosarjasta poiketen 2 min sijaan 3 minuutin rangaistuksia."
Tänä vuonna on ilmeisesti perusteena seuraavaa: "vaaleankeltainen on kevään väri. SM-liiga haluaa tukea keväistä fair pay meininkiä ja lahjoittaa jokaisesta vihelletystä rangaistusminuutista varoja selvitys- ja perimistyöhön, jotta Jukosin rahoja pessyt liikemies saataisiin nalkkiin"
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Jyväskylän JJK:n toimitusjohtajana aiemmin toiminut Joni Vesalainen aloitti vuosi sitten SM-liigan myyntijohtajana ja ilmoitti ensi töikseen, että hänen tavoitteenaan on "myydä SM-liigan nimi". Vesalainen saikin poistettua SM-liigan nimestä SM-epiteetin, minkä vuoksi tällä kaudella on pelattu pelkästään Liigaa. Mikään taho ei toisin sanoen ole silti edelleenkään ostanut sarjan nimeä - ellei sitten jokin idän rikollissyndikaatti ole hankkinut itselleen näkyvyyttä.

Vaikka itse Liigan nimi ei nähtävästi - ja tavallaan onneksi - kelpaa kenellekään markkinointitarkoituksiin, sai Vesalainen kuitenkin vanhana kauppamiehenä myytyä säälipleijari- eli Villi kortti -kierroksen nimen: huomenna alkaa virallisesti Liigan Lomarengas-kierros.

Vahvat näytöt ensimmäiseltä vuodelta, Joni.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vaikka itse Liigan nimi ei nähtävästi - ja tavallaan onneksi - kelpaa kenellekään markkinointitarkoituksiin, sai Vesalainen kuitenkin vanhana kauppamiehenä myytyä säälipleijari- eli Villi kortti -kierroksen nimen: huomenna alkaa virallisesti Liigan Lomarengas-kierros.

Vahvat näytöt ensimmäiseltä vuodelta, Joni.

Eihän ala. Kurkistin äsken virallista sivustoa ja mitään uutta sponsoria ei näy. Helvetti, olen vain tyhmä kuluttaja.

EDIT:

Nyt se tuonne saapui, kohta mennään. Todella masentavaahan tämä on, mutta nyt on näin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös