Ei ainoastaan, mutta se on merkittävä osa sitä, mitä eurooppalaistyyliseen kannattajakulttuuriin toimintaansa suuntavat ryhmät tavoittelevat. Koko peli kannustetaan lauluin, vaikka kaukalossa tulisi turpaan 10–0 ja samaan pyritään myös visuaalisella ilmeellä. Väriä tunnustetaan ja omia kannatetaan näkyvästi, eikä vain kannustuslauluin. Kyse on kokonaisuudesta, josta yhden merkittävän osan poistaminen laimentaa koko touhua. Ainakin Ilveksessä tuosta syntyvää tunnelmaa kiittelevät haastatteluissa niin pelaajat kuin katsojatkin.
Ymmärrän tämän näkemyksen kyllä ja olen itsekin tästä samaa mieltä. En usko, että yhdenkään järjestäjän intresseissä ei ole hyvää tunnelmaa kieltää, mutta tässä on nyt tämä pyörätuolikatsomon ongelma. Tapparan puolelta täyden pyörätuolikatsomon pitämisen ymmärtää siitäkin syystä, että näitä ns. näköesteellisiä pelejä on vain muutama kaudessa Ilveksen vastaaviin (kaikki kotiottelut eli 30 peliä) verrattuna.
Mitä tuohon mainitsemaasi eurooppalaistyyliseen kannattajakulttuuriin tulee, Tapparalla on tällä CHL-kaudella ollut vieraita Saksasta Munchenista sekä Sveitsistä Rapperswil-Jonasta ja Zugista. Näistä jokaisesta on tultu tänne keskelle ei mitään kannattamaan omaa joukkuetta ja laulu sekä kannustushuudot lähtivät siihen mallin, etten vastaavaa ole minkään liigaseuran faneilta ole kuullut vielä tähän päivään asti suhteessa kannattajien määrään. Lisäksi Lakersin fanit saapuivat hallille hienossa näyttävässä kulkueessa soihtujen, rumpujen ja laulujen saattamana. Tämäkin oli kaiketi sovittu seuran kanssa etukäteen, sillä poliisi oli etukäteen sulkenut käytetyt autokaistat ja olivat paikalla ohjaamassa liikennettä. Pelin jälkeen oli lähibaarissa pyydetty kavereitani liittymään seuraan jauhamaan scheissea jääkiekosta ja muustakin ja koko ajan eteen ilmestyi tarjottuja tuoppeja. Ei voi kuin arvostaa touhua, kun siellä tehdään jotain, niin se tehdään tyylillä. Todella mukavia tyyppejä.
Olen itse ollut kumpaankin seuraan kauden alussa yhteydessä näistä mahdollisista katsomomuutoksista, mutta vastaukset ovat olleet luokkaa "neuvottelut ovat käynnissä". En tiedä mikä on tilanne tällä hetkellä, mutta voisin taas kysellä onko asiassa tapahtunut edistystä. Mutta eipä niistä keskusteluista taideta ulkopuolisille paljoakaan kertoa.
Tämä on sitten mennyt itseltäni täysin ohi. En osaa sanoa, tuleeko sen pään lipuista sitten millaisia näköesteitä ravintolakatsomon asiakkaille, mutta kaiken järjen mukaan este on sama kuin vastapuolella olevien aitioiden . Pyörätuolikatsomo on kuitenkin neloskerroksen tiloihin verrattuna suhteessa reilusti alempana, joten se on selkeästi suurin kärsijä näistä lipuista.Ymmärtääkseni myös Sinioransseilla on tavoite pystyä heiluttamaan lippuja pelin käydessä ja edellisessä Ilveksen järjestämässä paikallispelissä niin tapahtuikin lähes koko pelin ajan. Ymmärtääkseni Sinioranssien ja Fan Clubin kesken on tosin tästäkin asiasta kädenvääntöä Tappara-leirin sisällä. En ole kuitenkaan paras asiantuntija tämän suhteen ja olen enemmän toisen käden tiedon varassa.
Tämä on nyt kokonaisuutena ikävä juttu kaikille osapuolille. Itse en valitettavasti keksi itse juurisyyhyn mitään sellaista minuutin hokkuspokkus-ratkaisua, joka kelpaisi kaikille.