Melkoista pulushakkia tämäkin keskustelu. Ensiksi pyöritetään päätä ja ilmoitetaan, että ei ymmärretä yhtään miksi Osasto aikoo boikotoida Tapparan järjestämiä paikallispelejä. Sitten kun yrittää selittää selkokielellä, mistä on kyse, niin vastauksena on yläpuolella nähtävää suoranaista trollaamista. Toivottavasti edes toimistolla olisi vähän paremmat edellytykset keskusteluun.
Huomaat varmaan pulushakin ja trollaamisen myös oman suosikkijoukkueesi kannattajien kirjoituksissa? (Enkä tarkoita sinua).
Yritysmuotoisessa toiminnassa liiketoiminnan harjoittaja on ainoa oikea taho tekemään päätökset ratkaisuista, jotka koskevat hänen omaa liiketoimintaansa. Liiketoiminta taas saa rahoituksen asiakkailta, joita ovat mm. paikalle saapuvat katsojat, yhteistyökumppanit ja lähetysoikeuksien haltija. Jos liiketoiminnan harjoittaja tekee oikeita ratkaisuja, sen tulot lisääntyvät, jos vääriä, ne vähentyvät. Järkevä liiketoiminnan harjoittaja myös ajattelee asioita pitkäjänteisesti.
Asiakkaalla on oikeus tuoda julki mielipiteensä joko esim. verbaalisesti tai ns. lompakollaan, mutta viime kädessä liiketoiminnan harjoittaja päättää, miten hän reagoi asiakkaiden palautteeseen ja käytännön toimintaan. Varmasti lähes jokainen organisaatio kipuilee ainakin ajoittain sen kanssa, että osa asiakkaista kertoo haluavansa jotain, mitä taas toiset eivät (ns. intressiristiriidat). Lisäksi palautteen voimakkuus ei aina (useinkaan) korreloi asiakasmassojen käyttäytymisen kanssa (ns. äänekäs vähemmistö).
Tässä ketjussa esiintyy paljon näkemyksiä oikeanlaisesta tai vääränlaisesta kannattamisesta sekä paremmasta ja huonommasta kannattamisesta. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta seuran kannalta olennaisinta on, miten se maksimoi (mielellään pitkällä tähtäimellä) kannattajatoimintaan liittyvän tulovirran.
Jos Tappara on yhtä huono, heikko, vanhanaikainen, jäykkä, keskustelukyvytön ja ylimielinen kuin tietty osa kirjoittajista väittää, niin Tappara on varmasti itse se, joka eniten siitä kärsii: katsojamäärät putoavat, sponsorit kaikkoavat, Ilves vie kaikki uudet potentiaaliset katsojanalut mahtavalla meiningillään ja vastustamattomalla pöhinällään, minkä kaiken seurauksena joukkueen rahoituspohja heikkenee ja liikevaihto kääntyy väistämättä laskuun. No, se jää nähtäväksi. En pidättelisi hengitystä odotellessa...
Ps. Jokainen järkevä organisaatio miettii koko ajan toimintansa kehittämistä. Jos on mahdollisuus parantaa jonkin katsojaryhmän viihtyvyyttä huonontamatta toisten, sen kannattaa yleensä tehdä. Jos taas ollaan tilanteessa, että parantamalla toisten viihtyvyyttä, heikennetään toisten, joudutaan valitsemaan. Jos valintatilanteessa toisen vastakkainasetellun ryhmän on teknisesti mahdoton joustaa (esim. pyörätuolikatsojat), mutta toisen kohdalla kyse on vain toiveesta (tai jopa vaatimuksesta), on helppo valita (ainakin lyhyellä tähtäimellä) kumman pitää joustaa. Toki edelleen kannattaa yrittää etsiä kaikkia tyydyttäviä ratkaisuja pitkällä tähtäimellä, mutta epätäydellisessä maailmassa se ei aina ole mahdollista (ainakaan heti mulle kaikki tännen nyt!). Joka tapauksessa päätökset tekee yksin vain ja ainoastaan liiketoiminnan harjoittaja, koska se myös kantaa vastuun seurauksista...
Pps. Huomenna Nokia Arenalle saapuvista katsojista varmasti yli 90 % ei ole millään tavalla tietoinen täällä käytävästä keskustelusta. Jos Wikipediassa on artikkeli: "Myrsky vesilasissa", niin tämä "Lipunheilutus -gate" sopisi sinne mainiosti esimerkkitapaukseksi...