Tästä olisi kiva kuulla lisää, kun en ainakaan itse ole moista huomannut.
Otetaan nyt tästä ihan muutamia esimerkkejä viimeisiltä kausilta:
1) Ilves taisi olla se aloitteellisempi osapuoli mm. seisomakatsomojen suhteen kuin Tappara
2) Näyttäviä lehtimainoksia viime kaudella muutamia, joissa oli sovellettu vähän kauempaakin haettua tarinan runkoa ja tietynlaista itseironiaa
3) Vaikka rahaa ei ole, on hommattu yhteistyöllä esim. cheerleaderit takaisin
4) Tämän kauden uutuus: dynaaminen hinnoittelu
Mielestäni Ilves on ylipäätään markkinoinnissaan yllättävän kekseliäs ja pyrkii ihan aidosti käyttämään kaikki keinot, jotta yleisöä saataisiin halliin ja koko talousalue mukaan.
Ilveksen suurin ongelma ei suinkaan ole markkinointi vaan se, että itse tuote on täyttä höttöä ja vuosien valehtelu kannattajille maksaa isoa hintaa nyt. Mutta Ilveksen yritys niin tiedotuksessa, lehdissä sekä sosiaalisessa mediassa on kovaa luokkaa. Ilves kuitenkin on "muutoksessa mukana" ja lähtenyt kohtalaisen rohkeasti viemään pelitapahtumaa toiseen suuntaan kuin monet muut ja tavallaan Ilveksen myös on pakko.
Kyllähän Takojankadullakin osataa, katsokaa vaikka sitä videota Dynamosta. Ilveksen ongelma on pitkälti se, että se on ripustanut kannattajiaan myöten itsensä liian vahvasti loistavaan menneisyyteensä. Tähän hetkeen pääseminen tuntuu olevan koko organisaatiolle vaikeata. Mutta kyllä Ilves ihan oikeasti näkyy, herättää ja tuntuu Tampereella enemmän kuin Tappara.
Tapparalla ne ns. urheilun peruselementit ovat vain aivan toisella tasolla kuin Ilveksessä, joka osittain antaa sitten anteeksi puutteita muissa asioissa. Tappara luottaa paljolti siihen, että tietyt tapparalaiset arvot alkaen rautakorpelais-tapolalaisesta pelitavasta, työnteosta ja tinkimättömästä luonteesta hoitavat markkinoinnin itsestään. Ja jos katsoi vaikka fanituotemyyntiä nyt perjantaina, näin se myös on.
Urheilussa ku on ainakin kolme eri puolta:
-urheilu itsessään ja kaikki siihen liittyvä toiminta ja menestys
-viihteellisyys (urheilu viihteenä, kokemuksena, josta ihminen on valmis maksamaan, mikä on esim. Tapparassa viihteellisyyden arvo?)
-urheilu kaupallisena tuotteena, jolla tavoitellaan voittoa (rahallisesti)