Jälleen kerran olisi pienoinen pyyntö: jokainen keskittyisi siihen omaan tekemiseensä ja nostetaan niitä positiivisia asioita esille!
Niin, mä silti olisin valmis siihen, että yhteisö (tässä tapauksessa fanit) päättävät keskuudessaan sen, mikä on sallittua ja suotavaa ja mikä taas ei. Eli toisaalta on ihan fiksua katsella myös sitä, mitä se vieressä oleva jamppa puuhaa.
Minua hieman tässäkin keskustelussa häiritsee tämä asenne, jossa nojaudutaan lakiin siinä mielessä, että esim. kommandopipon käyttäminen pitäisi olla ihan jees. Vaikka laki periaatteessa sen sallisi, on vaikea kuvitella tilannetta, jossa se olisi tarpeen lätkämatsissa. Ulkomatsit ilman pakkasrajoja ehkä, mutta ei muuten... Näistä pipoista syntyy ongelma välittömästi, kun joku niitä pitävistä tekee jotain idioottimaista (joka on odotettavaa, koska käytetään kommandopipoa), joka valitettavasti yleensä leimaa koko yhteisön vaikka muilla ei olisi asian kanssa mitään tekemistä. Tässä kohtaa mielestäni olisi paikallaan se, että yhteisö "vahtii" mitä sen sisuksissa tehdään eli tulisiko sitä leimaa (joka tietysti on yleistetty ja väärin), jos sen kannattajayhteisön "säännöissä" sanottaisiin, että naamaa ei peitetä pipolla ts. jos joku sellaisen huomaa, niin käskee sen poistamaan. Se kun ei koskaan toimi, että jälkikäteen annetaan lausunto, että muilla ei ollut tilanteeseen osaa eikä arpaa vaikka nämä pipopäät siellä muun jengin keskellä olivatkin.
Eli vaikka niiden omien asioiden hoitaminen onkin tärkeintä, niin kannattajakulttuurissa, jossa me-henki vallitsee vahvana, myös muiden toimintaan olisi syytä puuttua.
Pakko vielä todeta pelipaita/juntti-keskusteluun, että pelipaidat muuttuvat junttiuden ilmentymäksi siinä kohtaa, kun niitä käytetään normaaleina vaatteina. Itse urheilutapahtumassa ne ovat ihan paikallaan...