Liigan kannattajatoiminta 2013–2014

  • 465 400
  • 1 544

Nispe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ketterä
Jälleen kerran olisi pienoinen pyyntö: jokainen keskittyisi siihen omaan tekemiseensä ja nostetaan niitä positiivisia asioita esille!

Niin, mä silti olisin valmis siihen, että yhteisö (tässä tapauksessa fanit) päättävät keskuudessaan sen, mikä on sallittua ja suotavaa ja mikä taas ei. Eli toisaalta on ihan fiksua katsella myös sitä, mitä se vieressä oleva jamppa puuhaa.

Minua hieman tässäkin keskustelussa häiritsee tämä asenne, jossa nojaudutaan lakiin siinä mielessä, että esim. kommandopipon käyttäminen pitäisi olla ihan jees. Vaikka laki periaatteessa sen sallisi, on vaikea kuvitella tilannetta, jossa se olisi tarpeen lätkämatsissa. Ulkomatsit ilman pakkasrajoja ehkä, mutta ei muuten... Näistä pipoista syntyy ongelma välittömästi, kun joku niitä pitävistä tekee jotain idioottimaista (joka on odotettavaa, koska käytetään kommandopipoa), joka valitettavasti yleensä leimaa koko yhteisön vaikka muilla ei olisi asian kanssa mitään tekemistä. Tässä kohtaa mielestäni olisi paikallaan se, että yhteisö "vahtii" mitä sen sisuksissa tehdään eli tulisiko sitä leimaa (joka tietysti on yleistetty ja väärin), jos sen kannattajayhteisön "säännöissä" sanottaisiin, että naamaa ei peitetä pipolla ts. jos joku sellaisen huomaa, niin käskee sen poistamaan. Se kun ei koskaan toimi, että jälkikäteen annetaan lausunto, että muilla ei ollut tilanteeseen osaa eikä arpaa vaikka nämä pipopäät siellä muun jengin keskellä olivatkin.

Eli vaikka niiden omien asioiden hoitaminen onkin tärkeintä, niin kannattajakulttuurissa, jossa me-henki vallitsee vahvana, myös muiden toimintaan olisi syytä puuttua.

Pakko vielä todeta pelipaita/juntti-keskusteluun, että pelipaidat muuttuvat junttiuden ilmentymäksi siinä kohtaa, kun niitä käytetään normaaleina vaatteina. Itse urheilutapahtumassa ne ovat ihan paikallaan...
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei. Toivottavasti ei koskaan tarvitakaan.

No, katsotaan, josko se Sport nousee liigaan... Mestiksessä vaasalaisille on jokusenkin kerran aidattu oma sektori, sisältäen myös oman röökipaikan, vessat ja parhaimmillaan anniskelualueenkin. On toki sitten vastavuoroisesti tapahtunut sitten muuallakin.
 
Kouvolassa vaasalaisille on varattuna aina omat sektiot, jossa on anniskelu, tupakointipaikka sekä WC. Sama homma myös Vaasassa toisinpäin, jossa kouvolalaisille ollut anniskelut, sekä tupakoinnit omilla paikoillaan. Miksi näin ei voi tehdä aina, jos tulee isompia jengejä? Yleensä silloin on alkoholilla vaikutusta ja turha edes antaa kärpäsestä kehkeytyä härkästä.

Tässäkin asiassa tosin opittiin kantapään kautta, kun muutama vuosi takaperin otettiin Vaasassa todella isossa mittakaavassa yhteen hallin ulkopuolella.
 

Fensba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tampereellakin kannattajakulttuuri on saanut tuulta purjeisiinsa. Ilveksen uusittu fanikatsomo on saanut rutkasti kehuja niin yhteistyökumppaneilta, omistajalta ja pelaajiltakin.

Osasto 41 - Marssi Uuteen Aikakauteen - YouTube

Yllä oleva linkki vie videoon kulkueesta, joka toteutettiin ennen Ilveksen ensimmäistä kotiottelua Ilves-HPK. Osallistujia oli n. 50 henkeä ja samainen meininki jatkui fanikatsomossa läpi ottelun.
 

Aivastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sitähän sää kysyit
Tampereellakin kannattajakulttuuri on saanut tuulta purjeisiinsa. Ilveksen uusittu fanikatsomo on saanut rutkasti kehuja niin yhteistyökumppaneilta, omistajalta ja pelaajiltakin.

Osasto 41 - Marssi Uuteen Aikakauteen - YouTube

Yllä oleva linkki vie videoon kulkueesta, joka toteutettiin ennen Ilveksen ensimmäistä kotiottelua Ilves-HPK. Osallistujia oli n. 50 henkeä ja samainen meininki jatkui fanikatsomossa läpi ottelun.

Laadukkaita videoita tulee toi toivottavasti jatkossa enemmän! Osasto nostaa päätään myös sosiaalisessa mediassa.
 

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Olipas mukava reissu Raumalle! Hyvin toimi järjestelyt ja katsomossa oli kivaa. =) Liput tuotiin suoraan bussiin ja päästiin omasta ovesta sisään. Ainoa miinus tulee siitä, että baarissa (FOX) ei saanut laulaa. ;)

Ja mikä siinä on, että lähes poikkeuksetta näillä reissuilla (riippumatta paikkakunnasta) tullaan voiton jälkeen provoilemaan vierasfanien eteen tai että maalin tultua päät kääntyy vierasfanien katsomoon?!

Nordiksesta en osaa sanoa. Voisin kuvitella, että narripeleissä kyllä ja ehkä Blues-matseissa myös, mutta miten muissa?
Olisi mielenkiinnosta kiva saada kommentteja tästä. Itse kun olen fanikatsomossa, niin en toisen päädyn toiminnasta tiedä. Siis tarkoitan sitä, että tullaan omien voiton jälkeen esim. ihan vierasfanien eteen seisomaan, huutamaan ja ivailemaan. Itselläni on kokemusta ainakin Hämeenlinnasta, Jyväskylästä, Kuopiosta, Lahdesta, Lappeenrannasta, Porista ja eilen myös Raumalta. Oma jengi tekee maalin ja tärkeintä on tuuletella vieraille, jopa niin että jäälle ei katsota ja omien juhlintaa seurata ollenkaan. Itse en tätä käsitä ollenkaan, mutta kukin tyylillään. Iso paha IFK? =D
Katsoimoiden kesken voidaan kyllä harrastaa kilpalaulantaa jne, mutta itseäni ei kiinnosta pätkääkään vieraiden reaktiot kun IFK tekee maalin.

Toki sitten löytyy myös näitä, jotka käyvät kättelemässä pelin jälkeen ja haluavat vaihtaa pari sanaa matsista ihan ystävällisessä hengessä.

Mutta kiitos kaikille mukavasta menosta!
 
Viimeksi muokattu:

#76Sally

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ja mikä siinä on, että lähes poikkeuksetta näillä reissuilla (riippumatta paikkakunnasta) tullaan voiton jälkeen provoilemaan vierasfanien eteen tai että omien maalin tultua päät kääntyy vierasfanien katsomoon?!

Ymmärrän tämän kyllä jos vastapuolelta on aiemmin tullut samanlaista näyttelyä toiseen suuntaan ja omien voiton jälkeen tunteet purkautuu eikä voida olla näyttämättä niitä muille. Olen itsekin ollut katsomossa tilanteessa, jossa vastustajan kannattaja(t) ovat tuuletelleet maalia kääntymällä kotijoukkueen kannattajiin päin. Silloin tällöin vielä vieraskannattajia eksyy Hämeenlinnassa seisomakatsomoon ja kyllä sitä itsekin tulee silloin huudettua ja kannatettua kahta kovemmin, kun ei halua hävitä vastapuolelle. Ihan normaali reaktio on näyttää takaisin maalia tuuletellessa. Enkä nyt tarkoita mitään keskisormia tai vastaavaa.

Taisi olla jotain 2000-luvun alkupuolella ja pelinä HPK-Jokerit. Kerholla pelasi silloin Kuharchik ja Vujtek. En ole satavarma oliko lukemat juuri näin, kuin muistan mutta tilanne on jokatapauksessa jäänyt mieleen. Peli oli Kerholle 3-2 ja kolmatta erää jäljellä jotain kaksi minuuttia. Seisomokatsomon C5:n edessä Jokeri kannattajia seurasi peliä pleksien takaa. Kova huutokilpailua tietysti käynnissä puolin ja toisin. Jokerit saivat tehtyä tasoituksen ja siitäkös riemu heidän leirissään repesi. Tilanne on jäänyt hyvin mieleen, sillä Jokeri kannattajat hyppivät riemuissaan pleksiin maha edellä ja tuulettivat ansiokkaasti seisomokatsomoon päin ja sehän tuntui tietysti tosi kurjalta.

No, peli uudestaan käyntiin ja olisiko ollut heti seuraava hyökkäys, kun Vujtek syötti kiekon maalin takaa ja Kucharcik löi kiekon verkkoon. Jumalauta, että se katsomo räjähti! Ja sitä tuuletuksen määrää niitä Jokeri kannattajia kohti, jotka olivat tietysti kuin maansa myyneen näköisiä. Kyllä siinä purkautui täysin se äskeinen harmitus ja kyllä sitä yksi jos toinen varmaan huusi, että sitä saa mitä tilaa.

Mun mielestäni tälläinen kuittailu molemmin puolin kuuluu kannatus toimintaan. Mutta kaikki haistatteluhuudot ja keskisormennäyttelyt tulisi pitää poissa. Myöskään pelin jälkeen on enää turha lähteä tuulettelemaan provoavasti vastustajan leiriin. Peli on jo ohi ja tulos kaikilla selvillä.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nordiksesta en osaa sanoa. Voisin kuvitella, että narripeleissä kyllä ja ehkä Blues-matseissa myös, mutta miten muissa?
No nyt kun kerran kysyit, niin viime kerralla kun olin vierasreissulla Nordiksella (päivämäärää en muista mutta se oli silloin, kun oli näitä protesteja liigaa kohtaan), niin kyllä sieltä päätykatsomosta kääntyi aina monta päätä lällättelemään siellä kulmassa oleville Lukkokannattajille. Kai se johtuu ihan vaan siitä, että harmittaa kun vieressä vastustajan kannattajat pitää mökää.

Eikä sillä, mun mielestäni tuollainen on vain hauskaa, itsestäänhän he siinä pellen tekevät.
 

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
No nyt kun kerran kysyit, niin viime kerralla kun olin vierasreissulla Nordiksella (päivämäärää en muista mutta se oli silloin, kun oli näitä protesteja liigaa kohtaan), niin kyllä sieltä päätykatsomosta kääntyi aina monta päätä lällättelemään siellä kulmassa oleville Lukkokannattajille. Kai se johtuu ihan vaan siitä, että harmittaa kun vieressä vastustajan kannattajat pitää mökää.

Jeps, näin vähän epäilinkin. Ja juuri tuosta varmaan päällimmäisenä on kyse, että harmitus vieraiden mökästä purkautuu lällättelynä yms.

Eikä sillä, mun mielestäni tuollainen on vain hauskaa, itsestäänhän he siinä pellen tekevät.

Juuri näin, paitsi sillä erotuksella että mua ei tämä ei edes hauskuuta vaan enemmänkin kummastuttaa ja ajoittain suorastaan vituttaa. ;) Kait tässä pätis sanonta: Vahingonilo on paras ilo...
 
Viimeksi muokattu:

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tapparan kotiyleisö veti kyllä pohjat tuon lällättelyn kanssa viime kauden toisessa välierämatsissa Hakametsässä. Yleensä nuo ovat kuitenkin lapsia ja teinejä, mutta tuolla selvästi enemmän kuin kymmenen myöhäiskeski-ikäistä sortui tuohon lapsellisuuteen useammankin kerran. Kyseessä se seisomakatsomon edessä oleva istumakatsomo.
 

Patamies#72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuohon ilmiöön törmää kyllä lähes joka hallissa! Eikä siinä mielestäni mitään pahaa ole. Itse keskityn kentän suuntaan, kun Ässät tekee maalin enkä käänny vastustajan fanien puoleen, vaikka välillä mieli tekisikin.

Paras tähän liittyvä tarina on viime vuoden finaaleista Tampereella. Olin jokaisessa pelissä paikanpäällä. Jokaisessa pelissä olin myös siellä saatanan olemattomassa karsinassa, johon lippuja oli myyty varmaan 500. Kahdessa ensinmäisessä pelissä kaikki meidän lähellä olleet Tapparafanit kääntyivät meihin päin, kun Tappara teki viime hetkien maalit. Silloin ne tuntuivat aivan järkyttävän pahalta. Mutta se tuska helpottui kolmannessa Tampereen pelissä, kun Ässät ratkaisi ottelun ajassa 108.59! Meille ei jäänyt mahdollisuutta kääntyä Tapparafaneihin päin, koska Hakametsä tyhjeni alle minuutissa.
 

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Tapparan kotiyleisö veti kyllä pohjat tuon lällättelyn kanssa viime kauden toisessa välierämatsissa Hakametsässä. Yleensä nuo ovat kuitenkin lapsia ja teinejä, mutta tuolla selvästi enemmän kuin kymmenen myöhäiskeski-ikäistä sortui tuohon lapsellisuuteen useammankin kerran. Kyseessä se seisomakatsomon edessä oleva istumakatsomo.

Sama kokemus puolivälierissä... Tosin osllistujia oli silloin vain muutama, erityisesti yksi keski-ikäinen mies.

Tuohon ilmiöön törmää kyllä lähes joka hallissa! Eikä siinä mielestäni mitään pahaa ole. Itse keskityn kentän suuntaan, kun Ässät tekee maalin enkä käänny vastustajan fanien puoleen, vaikka välillä mieli tekisikin.

Samoin keskityn minäkin, mutta se on vähän vaikeaa olla noteeraamatta tätä ilmiötä, jos seistään kotiyleisön takana ja etuosa kääntyy katsomaan taaksepäin meitä tai jos matsin jälkeen hallista poistuvat ihmiset tulevat eteemme provoamaan.

No, se tästä aiheesta. Pystyn elämään asian kanssa. ;) Kunhan vaan ihmettelin. =)
 

Savon Detroit

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Sabres
Kuinka kohtelet itse vastustajaasi kun olet tämän voittanut niin senmukaan sinua kohdellaan kun olet vastustajan hallissa hävinnyt.

Kun ottaa sen tavaksi että hyvä vastustaja kannattajineen on pelin jälkeen asiallisen kunnioituksen ansainnut niin voi joka hallista itse pää pystyssä lähteä.
Arvokkuus on tyylikästä.
 

53300

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pakko oli tulla ihan tänne kirjoittamaan miten hienoa oli katsoa, tai pikemminkin kuunnella eilistä Pelicans-SaiPa -peliä. Telkkarista katsottunahan siinä ei hurraamista liiemmin ollut, mutta todella hienoa oli kuulla paikalle Lappeenrannasta tulleen faniporukan kannatushuutoja. Jaksettiin pysyä omien puolella loppuun asti. Oli hienon kuuloista, kiitos siitä teille.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä protestimatsissa nordiksella ainakin siinä RB:n sektion etuvasemmalla taisi olla joku invalidien paikka (?), mutta joku ilmeisesti jotain pyörätuolissa olevaa herraa lykkinyt vahvasti juopunut vanhempi janari jaksoi ainakin koko matsin ajan huudella.

"Sininen ja keltainen on ruotsin värit HOMOT" oli ehkä hauskin huuto kaksikielisen IFK:n kannattajalta. Meinasi siinä eturivissä muilutuspakukin käynnistyä kun janari jaksoi koko pelin tota huutelua. Vähän ihmetytti että sai siinä koko matsin ajan olla.

Ei siinä, itse ainakaan en kokenut kuin vahvaa myötähäpeää, eikä sieltä muista katsomoista ainakaan sen edempää tainnut kukaan mitään huudella. Kamerakännyköillä tosin jaksoivat kovasti RB:n menoa kuvata.
 
Itselläni on kokemusta ainakin Hämeenlinnasta, Jyväskylästä, Kuopiosta, Lahdesta, Lappeenrannasta, Porista ja eilen myös Raumalta. Oma jengi tekee maalin ja tärkeintä on tuuletella vieraille, jopa niin että jäälle ei katsota ja omien juhlintaa seurata ollenkaan.

Paikkakuntalista ei yllätä. Kyllähän tämä on yleisintä juuri pienempien kaupunkien joukkueiden kannattajien keskuudessa ja nimenomaan silloin, kun vastassa on Tapparan, Jokereiden tai HIFK:n kaltainen tunteita herättävä suurseura. Ihan peruspsykologiaa.

Oikeasti: kaikkiallahan tuota tapahtuu.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Ja mikä siinä on, että lähes poikkeuksetta näillä reissuilla (riippumatta paikkakunnasta) tullaan voiton jälkeen provoilemaan vierasfanien eteen tai että maalin tultua päät kääntyy vierasfanien katsomoon?!
Yks tällänen tuli toissa keväänä Oulussa tuulettelemaan ja provoilemaan Kärppien voitettua.

Pistin siltä nenän poskelle.

Loppu huutelut.

Mitä tunteita Tappara herättää?
Hyvä kysymys. Ei täälläkään mitään.
 
Yks tällänen tuli toissa keväänä Oulussa tuulettelemaan ja provoilemaan Kärppien voitettua.

Pistin siltä nenän poskelle.

Loppu huutelut.
Oikein. Sillä oletuksella siis, että oikeasti teit noin. Itse olen sillä kannalla, että sitä saa mitä tilaa. Ihan toimiva menetelmä kouluajoista työelämään, erotuksena tietenkin menettelytapa.
 

Masentaja

Jäsen
Kyllähän se niin on, että väkivalta lopettaa vittuilun :D Itselläni ei oo koskaan ikinä missään ollut tarvetta "lällättää" perusmaalin jälkeen vihulaisen kannattajille. Kyllä siinä kaverien kanssa juhlitaan omaa juttua. Olen kannustamassa omia, en vittuilemassa vihulaiselle... Koskee myös chänttejä. Liian usein on käynyt niin että kun tulee "kaikkien maalaisseurojen alistajaa" niin napsuu omassa maalissa :)
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Juu ehdottomasti aina nyrkkiä naamaan, kun joku tulee kuittailemaan. Saadaan kunnon tivolit ottelutapahtumaan, kun kaukalossa kerran ei tapella. Saadaan samalla polkaistua fanikulttuuria modernimpaan suuntaan.
 

Gemondo

Jäsen
Ei mene kyllä omaan jakeluun että miten ihmiset pahoittavat mielensä noista muiden joukkueiden fanien provoiluista. Minusta se on ihan mukava lisä että kuittia tulee jos joukkueen peli ei suju. Itse en tätä kylläkään harrasta, poislukien tilanteet jolloin ensin huudellaan minun suuntaan, silloin saatan kuitata jotain takaisin. Toivoisin jopa enemmän "naljailua" vastustajilta mutta toivottavaa olisi myös että taso olisi hieman korkeammalla kuin homoryssäpelle-taso.
 

Ihmepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei mene kyllä omaan jakeluun että miten ihmiset pahoittavat mielensä noista muiden joukkueiden fanien provoiluista. Minusta se on ihan mukava lisä että kuittia tulee jos joukkueen peli ei suju. Itse en tätä kylläkään harrasta, poislukien tilanteet jolloin ensin huudellaan minun suuntaan, silloin saatan kuitata jotain takaisin. Toivoisin jopa enemmän "naljailua" vastustajilta mutta toivottavaa olisi myös että taso olisi hieman korkeammalla kuin homoryssäpelle-taso.

Jep. Ei provoilussa mitään pahaa ole. Lauantaina Jyp-Jokerit -matsissa tein sellaisen havainnon, että harva Jyp-paitaan sonnustautunut "tosifanin"-näköinen tyyppi keskitti energiaansa jokerifaneihin. Maalejakin tuuleteltiin sinne kentälle päin.

Sen sijaan keski-ikäiset sliipatut pikkufirman toimitusjohtajat/autokauppiaat tuntuivat olevan hyvinkin kiinnostuineita Eteläpäädystä. Ja näitä oli paljon.

Ja joo joo, ei se Jyp-paidan kantaminen ole merkki siitä tosifaniudesta. Mutta jokatapauksessa. Ymmärtänette.
 
Sen sijaan keski-ikäiset sliipatut pikkufirman toimitusjohtajat/autokauppiaat tuntuivat olevan hyvinkin kiinnostuineita Eteläpäädystä. Ja näitä oli paljon.

Itse tehnyt myös sellaisen havainnon että yleensä nuo toisen joukkueen faniporukalle huutelijat ovat tuota väkeä tai sitten vähän vanhemman polven - yleensä humalaisia - tuulareita. Aika usein esim. Barona Areenalla on noita vittuiluja kotijoukkueen fanikatsomon suuntaan tullut aitioista ja ravintolan ruokapöydistä. Tästä kokemusta erityisesti silloin kun vierasjoukkue saapunut Lahdesta tai Oulusta. Kai heille on on jotenkin omituista yleensäkin se, että jotkut kannustavat pelissä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mitest espoolaisten matka Poriin oli sujunut viikonloppuna? Ilmeisen hyvin, kun ainakaan mitään jälkipyykkiä reissun tiimoilta ei ole esiin tuotu..?

Mielestäni Espoon fanit kannustivat varsin hyvin ja äänekkäästi omiaan etenkin ekassa erässä, tuon jälkeen ehkä hieman rupesi hiipumaan. Tämä siis telkkarin kautta havainnoituna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös