Liigan erotuomaritoiminta – ajatuksia ja kehittämisideoita

  • 2 138 887
  • 14 552

chubster

Jäsen
Nyt kun olen katsellut NHL:ää ja sen tuomaritoimintaa niin täytyy todeta että ei se ruoho näytä olevan sen vihreämpää sielläkään puolella vaikka aina jaksetaan huudella ammattituomareiden perään niin kyllä tuolla pudotuspeleissä on nähty melkoista linjattomuutta ja merkillisiä tuomioita ihan siinä missä SM-liigassakin. Eli näyttää siltä ettei Rönnien ja kumppaneiden tarvitse hävetä tippaakaan näiden paremmin palkattujen virkaveljiensä rinnalla.

Pakko myöntää, että sama pistänyt itselläkin jälleen silmään. Mailaa saa käyttää aika suruutta rapakon toisellakin puolella muuhun, kuin kiekon lyömiseen.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
En tiedä mitä muut ovat mieltä, mutta itse haluaisin sellaisen säännön että kiekon sulkeva ja pelikatkon aiheuttava pelaaja laitetaan jäähylle. Usein näkee tilanteita joissa pelaaja kaatuu, sulkee kiekon alleen, eikä hänellä ole aikomustakaan nousta ylos vaan ottaa suosiolla vastaan muutamat kovatkin mailaniskut odottaen vihellystä.

Tällainen ajanpeluu vituttaa.

Mieleen tulikin juuri yksi tilanne Ruotsi-Suomi MM-finaalista. Tuolla Youtube videolla ajassa 1:35 -->
 

Hxxx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mental tension
En tiedä mitä muut ovat mieltä, mutta itse haluaisin sellaisen säännön että kiekon sulkeva ja pelikatkon aiheuttava pelaaja laitetaan jäähylle. Usein näkee tilanteita joissa pelaaja kaatuu, sulkee kiekon alleen, eikä hänellä ole aikomustakaan nousta ylos vaan ottaa suosiolla vastaan muutamat kovatkin mailaniskut odottaen vihellystä.

Kannatan tätä ajatusta täysin. Menee samaan kategoriaan, mitä kiekon ampuminen katsomoon omalta puolustusalueelta. Ei muuta kuin Arto I. Järvelälle postia asian tiimoilta.
 

Titans

Jäsen
En tiedä mitä muut ovat mieltä, mutta itse haluaisin sellaisen säännön että kiekon sulkeva ja pelikatkon aiheuttava pelaaja laitetaan jäähylle. Usein näkee tilanteita joissa pelaaja kaatuu, sulkee kiekon alleen, eikä hänellä ole aikomustakaan nousta ylos vaan ottaa suosiolla vastaan muutamat kovatkin mailaniskut odottaen vihellystä.

Onhan tämä sääntö jo olemassa.

Jääkiekkoliiton sääntökirja sanoo näin:

557 - KIEKON SULKEMINEN KENTTÄPELAAJAN TOIMESTA
a) Jos kenttäpelaaja tahallisesti pudottautuu kiekon päälle, sulkee tai haalii kiekon vartaloaan
vasten, hänelle tuomitaan:
Pieni rangaistus (2’)
b) Jos puolustavan joukkueen kenttäpelaaja tahallisesti pudottautuu kiekon päälle, sulkee tai
haalii kiekon vartaloaan vasten, kun kiekko on hänen joukkueensa maalialueella, erotuomarin on tuomittava ei-rikkoneen joukkueen hyväksi:
Rangaistuslaukaus (RL)
c) Jos puolustavan joukkueen maalivahti on vaihdettu pois jäältä kenttäpelaajaan ja puolustavan joukkueen kenttäpelaaja tahallisesti pudottautuu kiekon päälle, sulkee tai haalii kiekon vartaloaan vasten, kun kiekko on hänen joukkueensa maalialueella, erotuomarin on
tuomittava ei-rikkoneen joukkueen hyväksi:
Maali
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Onhan tämä sääntö jo olemassa.

557 - KIEKON SULKEMINEN KENTTÄPELAAJAN TOIMESTA
a) Jos kenttäpelaaja tahallisesti pudottautuu kiekon päälle, sulkee tai haalii kiekon vartaloaan
vasten, hänelle tuomitaan:
Pieni rangaistus (2’)

Eli tämä on yksi niistä säännöistä, joiden kohdalla SM-Liigan tuomareita ei vain kiinnosta tehdä töitään. Sillä tällainen tilannehan tulee suunnilleen kerrankaksi pelissä eikä näistä jäähyjä anneta.
 

Titans

Jäsen
Eli tämä on yksi niistä säännöistä, joiden kohdalla SM-Liigan tuomareita ei vain kiinnosta tehdä töitään. Sillä tällainen tilannehan tulee suunnilleen kerrankaksi pelissä eikä näistä jäähyjä anneta.

Asia on juurikin näin. Kyllähän tuo on selvä jäähyn paikka, ja tuomarit voisivatkin antaa hanakammin kyseisistä tilanteista jäähyjä. Toisaalta tuomareiden on äärimmäisen vaikeaa ottaa selvää onko sulkeminen tahallista vai ei..

Linkittämäsi tilanne on päivän selvä rike ja siitä olisi ruottalainen pitänyt boxsiin panna.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli tämä on yksi niistä säännöistä, joiden kohdalla SM-Liigan tuomareita ei vain kiinnosta tehdä töitään. Sillä tällainen tilannehan tulee suunnilleen kerrankaksi pelissä eikä näistä jäähyjä anneta.

No ei nyt ihan joka pelissä, mutta aika usein kuitenkin. Ja nimenomaan niistä tilanteista ei vihelletä käytännössä koskaan jäähyä, vaikka sulkeminen olisi kuinka selkeä. Erikoinen juttu, sillä luulisi, että joku koukkaamisen tai kiinnipitämisen raja olisi häilyvämpi, mitä kiekon sulkemisen, eli sen pitäisi nimenomaan olla helppo vihellettävä tuomareille. Mutta ei.
 

tutzba

Jäsen
luulisi, että joku koukkaamisen tai kiinnipitämisen raja olisi häilyvämpi, mitä kiekon sulkemisen, eli sen pitäisi nimenomaan olla helppo vihellettävä tuomareille. Mutta ei.

Niinhän sitä voisi luulla, mutta koukkaaminen on kaikessa tyhmyydessään varmaan yksi helpoiten vihellettävistä jäähyistä. Mieti nyt. Mailan asento, vastustajan vauhdin hidastuminen/laukauksen epäonnistuminen jne. Samaan kastiin menee kiinnipitäminen. Ei sinun tarvitse ottaa omalla kädellä vastustajasta kiinni.

Sen sijaan kiekon sulkeminen ei ole lainkaan helppo. Voit koittaa itse joskus kentällä mukamas vahingossa pudottautua vaikka kulmassa kiekon päälle ja sitten vähän käsilläsi koitat kauhoa sitä eteenpäin, mutta tietenkään et kiekkoon osu vaikka kuinka tosissasi yrität. Ei vaadi kauheasti näyttelijän taitoja tuollainen, mutta sillä pelastaa itsensä kaksiminuuttiselta.
 

lexhockey

Jäsen
Sääntötulkinnoista

Eniten liigassa minua on harmittanut tämä mailalla huitominen ja vastustajan vahingoittaminen ilaman, että sitä on seurannut mitään. Ns. kuitit kyllä vihelletään ja jälkikäteen annetaan pelirangaistuksia, mutta kyllä tuomareiden pitäisi ne pelissäkin löytää. Katotaan niitä sitten vaikka nauhalta.
Toiseksi eniten minua harmittaa muutaman joukkueen blokkauspeli, missä selvästi estetään kiekotonta pelaajaa. Onko tähänkään loppujenlopuksi kovinkaan vaikeata puuttua, jos on tahtoa.
Kolmas minua ihmetyttänyt asia on pitkäkiekko. Sen viheltämisessä kun ei ole mitään linjaa.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
[koko teksti]

Ööh... kaikella kunnioituksella, mutta nyt taisit paitsi ymmärtää viestini pointin väärin, niin myös eksyä sivuraiteille.

Ensinnäkin, eihän koukkaaminen aina tapahdu selkä ja kädet suorina, eikä kiinnipitäminen tarkoita aina kaksin käsin repimistä, vaan kyllä niissäkin näkee aika paljon rajatapauksia. Tiedän jopa erään SM-liiga -seuran, joka on viime vuosina menestynytkin hoitamalla oman pään pelaamisen juuri ja juuri sääntöjen rajamailla pelaamalla.

Ja okei, toisinaan sitä pelaajat pudottautuvat "vahingossa" kiekon päälle, mutta pointtini oli nimenomaan siinä, että nykyään niin SM-liigassa, kuin näköjään myös MM-kisoissakin tapahtuu toisinaan tilanteita, jossa pelaaja yrittää aivan päivänselvästi vain ja ainoastaan sulkea kiekkon alleen. Aivan kuten tuossa Kaukosäätimen aiemmin linkittämässä videossa. Juuri se, että sellaisesta ei enää tule jäähyä, ihmetyttää niin minua, kuin myös muitakin lajia seuraavia. Sitä sääntöä kun tietääkseni ei ole muutettu, tai ainakaan sellaisesta ei ole ilmoitettu.

Kolmas minua ihmetyttänyt asia on pitkäkiekko. Sen viheltämisessä kun ei ole mitään linjaa.

Voisitko vähän tarkentaa?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Voisitko vähän tarkentaa?

Varmaankin tarkoitetaan sitä, kun pelaajat oikein odottavat, että kiekko menee päätyviivan yli. Tämä on rasittavaaa toimintaa, kun muutamalla potkulla saisi kiekon haltuun. En tarkoita mitään kiekon perässä kirittämistä, vaan sellaista tilannetta, jossa kiekko liruu viivan yli.

Kiekottoman pelaajan blokkaamista harrastavat kaikki joukkueet SM-liigassa, se kun katsotaan täällä läpi sormien. Varsinkin tuo kärkikarvaajan vauhdin ottaminen pois on aivan järkyttävän näköistä toimintaa. Toiset harrastavat tätä enemmän ja toiset vähemmän, riippuu ihan siitä, minkälaisia puolustajia joukkueilta löytyy? Peli nopeutuisi aika reippaasti, jos noista tilanteista laitettaisiin jäähylle ja tätä kautta joukkueet lopettaisivat tuollaisen porsastelun ja jääkiekon tappamisen.
 

lexhockey

Jäsen
Pitkä kiekko

Olen nähnyt useita pelejä, missä välillä viehelletään pitkäkiekko, kun kiekko liruu hiljaa pelaajan vierestä ja pelaaja olisi varmaankin saanut kontatktin kiekkoon jos olisi halunnut.
Vastaavasti olen nähnyt, että pitkää kiekkoa ei viehelletä, kun esim. vastapuolen kova syöttö menee esim. noin viiden metrin päästä pakista päätyyn. pakilla ei ollut mitään mahdollisuutta saada kiekkoa. Tuomareiden välilläkin olen huomannut suurta eroa. Usein tämä linjattomus sekoittaa peliä.

Paras linjuri liigassa on varmaankin Laitanen. Hän pitää ainakin linjansa pelin sisällä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Muistakaa ystävät, esim. NHL:n play offeja. Muista kansanvälisistä koitoksista puhumattakkaan. Kyllä meillä on sm-liigassa loistava tuomaritaso.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Muistakaa ystävät, esim. NHL:n play offeja. Muista kansanvälisistä koitoksista puhumattakkaan. Kyllä meillä on sm-liigassa loistava tuomaritaso.

En tiedä mitä tarkoitat tuolla NHL:n pleijareilla, mutta...

Vaatii vähän eri valmiuksia, taitoa ja pelisilmää viheltää NHL:ssä nollatoleranssia, kuin viheltää täällä kotoisessa SM-Liigassa haistavittu-linjalla "puolinollatoleranssia", jossa tuomari saa arpoa joka kolmannesta koukusta, kiinnipitämisestä ja kampista jäähyn, miten nyt itse sattuu tykkäämään.
 
Ottamatta sen enempää kantaa mihinkään, niin kyllä se jotain jo kertoo, että Rönn pyydetään maailman toiseksi kovimpaan liigaan tuomariksi.

Onhan Rönn tuominnut useat MM-kisat ja ihan niitä ratkaisupelejäkin. Ja oli mukana myös Vancouverissa 2010. Ei mikään ihme, että rahakkaammissakin kaukaloissa on kysyntää. Ja hyvä niin, Venäjällä tuosta hommasta tekee itselleen ammatin!
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Suomalaiset tuomarit ovat laadukkaita. Ongelman on luonut järjestelmä jonka mukaan tuomareita ei saa kritisoida jne. Tästä ei tähän hätään enempää. Mutta tuomarit ovat kansainvälisellä mittarilla ajatellen hyviä.

Mutta Venäjälle pääsy ei vielä kerro mitään. Mitä itse olen pelejä nähnyt niin siellä tuomarit eivät ole muun pelin tasolla. Saas nähdä kuin Jyrin käy. Paskooko housuihinsa ekassa pelissä. Mies on hyvänä päivänä erinomainen mutta lievä johdonmukaisuuden puute vaivaa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Selvää on se, että korvaajia ei tällaisille lähtijöille helposti löydy. Tähän ketjuun kirjoittaneet lapset on helppo tunnistaa.
 

chubster

Jäsen
Selvää on se, että korvaajia ei tällaisille lähtijöille helposti löydy. Tähän ketjuun kirjoittaneet lapset on helppo tunnistaa.

Totuuden siemen.

Rönn venäjälle, päästään yhdestä epäsuosiossa olevasta tuomarista eroon, joka on hyvä juttu.

MUTTA, jokuhan se on saatava Rönn korvaamaan. Ja kun tässäkin ketjussa on tullut ilmi kuinka laadukasta toimintaa tuomarointi täällä.
 

Jeff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet
MUTTA, jokuhan se on saatava Rönn korvaamaan. Ja kun tässäkin ketjussa on tullut ilmi kuinka laadukasta toimintaa tuomarointi täällä.

Se on totta että kovin laadukasta korvaajaa ei välttämättä löydy. Mutta kehityskelpoinen varmasti löytyy, sellainen josta joskus voi tulla hyvä tuomari. Rönnin ongelma oli se, että hänellä oli aivan liian usein tarve nostaa itsensä aivan liian suureen rooliin. Tällaista ominaisuutta ei varmasti Rönnistä saataisi koskaan poistettua, joten siinä mielessä peli on hänen kohdallaan jo menetetty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös