Mainos

Liigan erotuomaritoiminta – ajatuksia ja kehittämisideoita

• 2 299 885
  • 15 600

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Taisi olla juuri tällä viikolla kun Kalpan pakki vastaavalla tavalla (kuin Pulkkinen tänään) antoi munille mailaa ja 2 min tuomio vai saiko edes sitä?

Anyway 2 min munille huitomisesta aina liian vähän, oli varsinainen keihästys tai ei. Sen verran pitää osata mailaansa hallita, että sillä ei lyödä toista jalkoväliin.
Ainakin Kerho-KalPa-ottelussa Sailio huitoi aloitustilanteessa Simontaivalta kulkusille ja tuloksena Sailiolle 2 min huitomisesta ja Simontaipaleelle 2 min korostamisesta.

Ja siitä tullaankin itse aiheeseen (ja tuohon boldaamaani kohtaan), eli säänntökirjan mukaan keihästäminen vaatii iskun lavan kärjellä, mitä ei ainakaan tuossa Sailion tapauksessa käynyt, en sitten noista muista tiedä, kun en niitä ole nähnyt. Liigan poikkeusluettelossa ei ole myöskään tuota kohtaa mainittu, ja tulkintakin on ilmeisesti (perustuen näihin nyt jaettuihin tuomioihin) sellainen, että vaatii tosiaan, että lavalla osutaan. En kyllä tiedä, että miten aiemmin on ollut tuo keihästämisen sääntökohta.

Itse olen samaa mieltä tuosta, että 2 min munille huitomisesta on vähän, mutta ongelma tulee siitä, että huitomisesta ei voi antaa kuin normikakkosen tai sitten vitosen. Vitonen olisi ehkä vähän liikaa kuitenkin. Keihästämisen minimihän on sitten tuplakakkonen, eli koko ongelma (toki suhteellisen pieni noin yleisellä tasolla) saataisiin ratkaistua sillä, että lisättäisiin "isku mailalla genitaaleille" vaikka Liigan poikkeussäännöllä tuonne keihästämisen alle.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy