Tuomaritkin ovat ihmisiä: virheitä sattuu. Jotkut tuomarit ovat parempia, jotkut huonompia, ja paremmille sattuu vähemmän virheitä kuin huonommille. Ikävä fakta kuitenkin on se, että Suomessa ei tällä hetkellä ole parempia jääkiekkotuomareita kuin SM-liigatuomarit. He eivät voi huonoudelleen mitään, eivätkä he siellä laatikossa ole peliä pilaamassa, vaan yrittävät jok'ikinen ilta parhaansa. Joskus se ei vain riitä.
Tietenkin selvät huitomiset ja muut ronkkimiset pitäisi ottaa pois, en sitä sano. Kuulemma ainakin liiton puolella on ohjeistettu viheltämään mailahäirinnät rankalla kädellä (liekö tähän "syynä" Harri "anna kakkua saatana" Aholan mukanaan tuoma valmentajan perspektiivi) ja kenttäalueet on kuulemani mukaan jaoteltu eriarvoisiksi alueiksi (mistä otetaan tarkasti ja mistä ei). Niissä Mestispeleissä, missä olen ollut katsomossa, on tuossa kyllä onnistuttu pirun hyvin: kun minulle on kerrottu, mistä tulee jäähy ja mistä ei, niin tavallisena katsojanakin (okei, junnupelejä vihellän) tiedän, milloin annetaan penalttia. Jos Aholalla on tähän suuri osuus, niin ehkä hänet pitäisi ylentää liigaan? Kerran olen herran itse tavannut, ja uskon, että näin on.
Pointtini oli kuitenkin se, että tehkää jotain systeemin muuttamiseksi, älkääkä täällä vikiskö tuomareista. Se ei auta mitään. Joku adressi saattaisi olla ihan hyvä, jos volyymiä olisi.
Ja Malmi: Suomessahan on tyypillistä sysätä vastuu muille, kun epäonnistutaan. Tuomarit ovat siihen helppo kohde. Ja puheesi tuosta pillin suuhun laittamisesta ennen taklausta on ihan täyttä paskaa.