Virheitä tulee ihan kaikille tuomareille joskus ja se on inhimillistä. Ainakaan minä en pysty sanomaan, mitä siinä eilisen JYP-TPS pelin loppupuolella tapahtui tai mitä Jurmo teki tai ei tehnyt, kun tilanne meni täysin ohitse. Lähetyksessä ei näkynyt Jurmon ulosajoon johtanutta tilannetta, eikä hidastuksia ole tilanteesta. Sitä minä olen miettinyt, että kuinka monella kameralla pelejä kuvataan ja kuinka monta eri kuvakulmaa Pasilan videotoimikunnalla on käytössään, jos edes heillä ei ole videokuvaa käytettävissään tilanteessa? Kai siellä on myös kameroita kuvaamassa, joista ei välttämättä useinkaan tule lähetykseen kuvaa.
Kentällä on kuitenkin neljä tuomaria, niin pakko jonkun heistä on ollut nähdä jotain Jurmon tekevän. Ei viiden minuutin jäähyä ja ulosajoa voi kovin kevyin perustein viheltää. Ainakin toivon, etteivät näin kovat jäähyt perustu siihen, että tuomareilla tai yhdellä on fiilis, että siinä saattoi ehkä tapahtua vähän jotain. Kyllä näin ison rangaistuksen kohdalla täytyy olla varma. Se on kyllä jännää, ettei tilanteesta ole videokuvaa ja tätä kovasti ihmettelen. Tuomarityöskentelyn taso ei liigassa ole erityisen hyvällä tasolla ja erikoisia ratkaisuja tuomarit ja kurinpito tekevät, mutta ei tämä touhu nyt siihenkään voi mennä, että heti ajatellaan tuomareiden tehneen virheen, jos tilanteesta ei ole todisteena videokuvaa.
@Hukkaviiva on kyllä siinä täysin oikeassa, että onhan se hälyttävää, jos tuomarityöskentely on sillä tasolla, että yleisö joutuu miettimään, että oliko tilanteessa oikeasti rike, jos siitä ei ole hidastusta tai videokuvaa. Kyllä tuomareiden ja tuomarityöskentelystä vastaavien tahojen pitää katsoa peiliin, jos maksava yleisö ei heidän toimintaansa luota. Olen minäkin sitä mieltä, että tuomarityöskentelyn taso on heikko, enkä aina luota tuomareihin, mutta ei sitä oikein voi lähtökohtana pitää sitäkään, että tuomarit ovat väärässä, jos ei ole videokuvaa tilanteesta. Ei voi niinkään olla, että tuomarit ovat automaattisesti aina väärässä. Kyllä tuomareiden ainakin pitäisi parhaansa tehdä siellä kentällä.
@Rosvosektori n kanssa minulla on samoja ajatuksia siitä, että otteluiden sisällä ja eri pelien välillä tuomareiden linja voi heitellä ihan järkyttävän paljon. Esimerkiksi voidaan tosiaan ottaa tältä viikolta Rosvosektoriin mainitsemat TPS-KooKoo ja Jyp-TPS pelit. Ensimmäisessä pelissä tuomarit antoivat pelata fyysistä peliä, jossa sai kamppailla ja vääntää. Sitä pelaamista oli iloa katsoa. Oli siinäkin pelissä joku tilanne, josta jäähy ei olisi vääryys ollut, mutta tuomarit hoitivat hommansa oikeasti hyvin ja antoivat pelaajien pelata. Heti pelin alussa tuomarit tekivät linjassa selväksi ja linja pysyi koko pelin ajan samana, mikä on tärkeää. Selvät rikkeet vihellettiin pois, kuten pitääkin. Olen nähnyt yhtä vaille kaikki Tepsin pelit tällä kaudella ja sen lisäksi muutaman muun pelin. Tässä pelissä oli kauden parasta tuomarityöskentelyä. Pelaajien on helppo ja mukava pelata, kun linja on selkeä ja se pysyy. Katsojankin on mukava seurata peliä.
Eilinen JYP-TPS peli oli sitten tuomarityöskentelyn osalta lähes surkeaa. Koko pelin ajan tuli ihan ihmeellisiä vihellyksiä, vaikka oli siellä niitä oikeitakin ratkaisuja. Jäähyjä vihellettiin todella heppoisesti ja sitten taas jotkut selvät tilanteet jätettiin viheltämättä. Yhdessä tilanteessa esim. Jyp pelaaja koukki Tepsin pelaajaa, vaikka kuinka pitkään, mutta ei tullut jäähyä ja oli siellä joku tilanne, josta Tepsillekin olisi jäähyn voinut antaa. Tuomarityöskentely oli todella haparoivaa ja epävarmaa. Siinä ei ollut oikein mitään logiikkaa ja tuntui, että tuomarit arpoivat, että vihelletäänkö tällä kertaa vai ei. Ei se nyt niin voi mennä. Kun ajattelee tuomarityöskentelyä, niin en kyllä yhtään ihmettele, jos jotkut ihmettelevät Jurmon tilannetta ja epäilevät, että menikö se nyt ihan oikein. Mutta kyllä minä nyt kuitenkin haluan uskoa, etteivät edes nämä eiliset tuomarit voi vetää hommaa niin vihkoon, että antavat viiden minuutin jäähyn ilman mitään perusteita. Voin käsi raamatulla sanoa, että on Tepsikin kärsinyt monta kertaa tällä kaudella huonosta tuomarityöskentelystä. Mutta kyllä tälle asialle nyt ehdottomasti pitäisi jotain tehdä, että tuomarityöskentelyn tasoa saadaan nostettua ja linja pysyisi samana pelien välillä. Virheitä tulee kaikille, mutta ei linja voi vaihdella näin paljon pelien välillä. Ei yksinkertaisesti saa. Ei sen linjan pitäminen ottelusta toiseen voi olla näin vaikeaa. Toki pientä vaihtelua väkisinkin voi olla, mutta nyt vaihtelu on älyttömän suuri. Välillä saa tehdä ihan mitää vaan ja välillä ei saa tehdä mitään. On siinä pelaajienkin vaikea pelata, kun ei yhtään tiedä, mikä tänään on sallitua. Jos eilen oli sallittua jokin, niin se ei ole sallittua tänään.