Kyllähän siitä on säännöissäkin mutta siitä on varoitettava eli sääntö 93 Jos pitkän aiheuttanut joukkue yrittää vaihtaa
pelaajia, päätuomarin on varoitettava
joukkuetta ensimmäisen yrityksen kohdalla ja sitten
seuraavista rikkeistä tuomittava
joukkuerangaistus pelin viivyttämisestä.
Mutta en ole vielä kertaakaan nähnyt tuosta syystä jäähyä annettavan ja varoituksiakaan ei kyllä tule ihan heti mieleen pitkän jälkeisistä vaihdoista.
Jos tuomarit eivät hoida tehtäväänsä niin ei siitä joukkuetta voi rangaista.
Miksi ammattilaisia pitää varoittaa ensin teosta, jonka tietävät sääntöjen vastaiseksi? Asia on hyvin yksinkertainen. Sääntö kieltää pitkän kiekon tehnyttä joukkuetta vaihtamasta pelaajiaan. Yhdelläkään pitkän kiekon tehneen joukkueen pelaajalla ei tällöin ole mitään asiaa vaihtopenkillem poiuslukien loukkaantumiset. On aivan turha ruokkia kritiikkiä tuomareita kohtaan tälläisellä toiminnalla. Tästä syystä tuomareille pitää ehdottomasti antaa mahdollisuus suoraan rangaista edes vaihdon yrittämisestä ko. tilanteessa.
Ihan sama mikä joukkue tuon teki mutta jos tuomarit eivät sitä huomaa niin ei siitä voi rangaista.
Yhä on myöskin näyttämättä toteen se tuliko Birner tuossa tilanteessa loukkaantuneen pelaajan tilalle sillä tällöin saa pelaajan vaihtaa eli mikäli näin on niin silloin ei ollut mitään tehty väärin.
Yhä edelleen jätät vastaamatta kysymykseen. Se, että tuot Birnerin mukaan keskusteluun tässä kohtaa viittaa mielestäni kuitenkin siihen, että vastaus kysymykseeni on negatiivinen. Ja en kai minä ole tässä ehdottomassa, että tuomarit rupeavat mielivaltaisesti jakamaan rangaistuksia kun siltä tuntuu. Yksinkertaisesti toivoisin vain suhtauduttavan ankarammin tälläisiin tekoihin, jotka mielestäni kuvastavat kunnioituksen puutetta. Birner ei tähän kuulu lainkaan, koska heti ensimmäisessä aihetta koskevassa viestissäni nimenomaisesti korostin kirjoittavani asiasta yleisellä tasolla.
Miten ne kuuluvat enemmän peliin kuin vaihdon yritys tuossa tilanteessa jokainen pelaaja tietää ne "laittomiksi" mutta silti niitä yritetään/tehdään pelistä toiseen.
Miten vaihto pitkänkiekon jälkeen olisi sitten "törkeämpi" juttu ja siitä pitäisi rangaista jälkikäteen jos noista ei?
Ensinnäkin nämä koukkaamiset, huitomiset jne, tapahtuvat itse pelissä, pelitilanteissa. Yhä edelleen haluan huomauttaa, että näistä teoistahan voi kaikista tulla ankarampikin rangaistus jos ne ovat törkeämpiä kuin normaali tekomuoto. Lisäksi nämä teot, tai osa näistä teoista, voi olla vahinkoja, ja nämä vahingot ovat hyväksyttävissä.
Vaihtoon luikkiminen sen sijaan ei voi olla, tai ei ainakaan saa olla vahinko. Joko siihen syyllistyvä pelaaja on hölmö, tai sitten hän on opportunisti. Tälläiset teot ovat jääkiekon hengen mukaisia yhtä paljon kuin filmaaminen on toivottua jalkapallossa.
Samoinhan ei kenelläkään ole mitään syytä huitaista vastustajaa käsille tai vetää jalkoja alta mutta näin vain tapahtuu.
Yhä täällä huudellaan niitä rangaistuksia mutta vaihtovirheestä kun ei vaan voi antaa suoraa kakkosta kun vaihto tehdään katkon aikana, jos näin tehdään tulee vielä suurempi tuomarivirhe.
Pelitilanteessa niitä syitä toimia tietyllä tapaa voi yht'äkkiä olla paljon enemmän kuin luistellessa rauhallisesti kohti omaa päätyä.
Ilmeisesti viittaat minuun tuolla rangaistusten huutelulla, koska olit minua lainannut. En tiedä millä tasolla olet luetun ymmärtämisen suhteen, mutta en minä ole täällä huutanut rangaistuksia nykyisistä tilanteista. En ole huudellut näiden mainitsemiesi vielä suurempien tuomarivirheiden perään. Sen sijaan olen peräänkuuluttanut sääntömuutosta asiaan liittyen. Oletko kuullut, sääntöjä on mahdollista muuttaa?